Author |
Topic  |
HMartin
Member

119 Posts |
Posted - 2002/10/20 : 19:57:22
|
Glömde säga att om du tycker om karraktären på snellarna så är de fortfarande bra högtalare, hörde ett par senast förra veckan. De spelar kanske inte lika öppet som en del moderna högtalare, men musikaliskt finns inte så mycket att klaga på med rätt kringutrustning.
/H Martin |
 |
|
Jonas
Member

738 Posts |
Posted - 2002/10/20 : 19:58:26
|
Skulle nog leta efter en kompetent cd också, kan säkert göra minst lika mycket som en ny stärkare. Tror det bästa hade varit att köpa både cd och stärkare till att börja med. Högtalarna lär växa ordentligt med lite bättre kringutrustning än den du sitter på nu. |
"My head kissed the ground, I was half the way down" Mina system
|
 |
|
Snutten
200.000-klubben

3452 Posts |
Posted - 2002/10/20 : 22:30:11
|
quote: Originally posted by HMartin
quote: Originally posted by Snutten
quote: Originally posted by drgreen
börja med stärkarn! din förslag där verkar vettiga...amplifix beggad kanske så har du råd med en bra cd..skippa dvd´n...
Enligt H&M ska denna (Philips DVD) spela lika bra som en cd i samma prisklass (den har uppsampling samt klara SACD). Men vem vet, jag har inte testat. Har ngn testat köra snell JIII eller den större EIII med riktigt bra grejer?? Jag har hört talas om en snubbe som körde JIII med stärkare för 40 lax, men jag vet inte om det höll i längden, hehe.
Jodå, jag har testat JIII med dyra förstärkare, min erfarenhet är att de låter klart bäst med rörförstärkare, Audio Research 50 watt lät helt okey men inte värt pengarna jämfört med 25w Audio Innovations. Stora transistorförstärkare har fungerat klart sämre. Vill du ha en transistorförstärkare bör du nog välja en liten kvalitetsförstärkare med en ganska varm klang, t.ex. lavardinen.
Annars tror jag du kan vinna mycket på en modern CD-spelare.
/H Martin
OK låter intressant. Jag är framförallt intresserad av Unsion Research modell Unico som kostar ca 11000. Tror att lavardin kanske är lite "overkill" med tanke på de grejer jag har, även om CD skall uppgraderas såsmåningom. Undrar vad mína Snell har för motsvarighet idag och vilken prisklass de motsvarar på nya grejer. Min erfarenhet är att diskanten i Snell är den svagare länken i denna 2-vägare. Min nuvarande Technics förstarkare har fin bas men låter lite kall/hård i övre mellanregistret/nedre diskant tycker jag, så hoppas ett stärkarbyte skall ge bättre resultat! Berätta gärna lite mer om dina lyssningserfarenheter!
|
 |
|
Snutten
200.000-klubben

3452 Posts |
Posted - 2002/10/20 : 22:37:58
|
börja med stärkarn! din förslag där verkar vettiga...amplifix beggad kanske så har du råd med en bra cd..skippa dvd´n...
Enligt H&M ska denna (Philips DVD) spela lika bra som en cd i samma prisklass (den har uppsampling samt klara SACD). Men vem vet, jag har inte testat. Har ngn testat köra snell JIII eller den större EIII med riktigt bra grejer?? Jag har hört talas om en snubbe som körde JIII med stärkare för 40 lax, men jag vet inte om det höll i längden, hehe.
Jodå, jag har testat JIII med dyra förstärkare, min erfarenhet är att de låter klart bäst med rörförstärkare, Audio Research 50 watt lät helt okey men inte värt pengarna jämfört med 25w Audio Innovations. Stora transistorförstärkare har fungerat klart sämre. Vill du ha en transistorförstärkare bör du nog välja en liten kvalitetsförstärkare med en ganska varm klang, t.ex. lavardinen.
/H Martin
Tack för svaret. Jag är mest intresserad av Unison Research modell Unsion som kostar ca 11000. Tror att Lavardin är lite overkill med tanke på mina prylar, även om jag ska uppgradera CD senare. Vet inte heller om mina högtalare mäktar med att återge kvalitén hos Lavardins ljud, möjligt att Unico räcker. Vet inte vad du tror om detta, vore intressant att höra din åsikt då du ju lyssnat på JIII med dyra förstärkare!!! |
 |
|
Snutten
200.000-klubben

3452 Posts |
Posted - 2002/10/20 : 22:41:10
|
quote: Originally posted by Jonas
Skulle nog leta efter en kompetent cd också, kan säkert göra minst lika mycket som en ny stärkare. Tror det bästa hade varit att köpa både cd och stärkare till att börja med. Högtalarna lär växa ordentligt med lite bättre kringutrustning än den du sitter på nu.
Vad är en lämplig CD-spelare??? Snacka om djungel! ca 10000 är maxpris. |
 |
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2002/10/21 : 10:51:05
|
unico är säkert mumsigt..is reference går på runt 30loppor tror jag... 0 fjärr oxå... H&M påstår alltid att allting dom testar spöar allt annat..iaf tills nästa månad....
Ja ,är det inte konstigt?  MvhKristofer |
 |
|
Daniel
Member

634 Posts |
Posted - 2002/10/21 : 10:55:56
|
quote: Originally posted by Jonas
Skulle nog leta efter en kompetent cd också, kan säkert göra minst lika mycket som en ny stärkare. Tror det bästa hade varit att köpa både cd och stärkare till att börja med. Högtalarna lär växa ordentligt med lite bättre kringutrustning än den du sitter på nu.
Vad är en lämplig CD-spelare??? Snacka om djungel! ca 10000 är maxpris.
Rega Planet 2000 |
 |
|
HMartin
Member

119 Posts |
Posted - 2002/10/21 : 14:47:47
|
Enligt H&M ska denna ..., hehe.
Jodå, jag ... lavardinen.
/H Martin
OK låter intressant. Jag är framförallt intresserad av Unsion Research modell Unico som kostar ca 11000. Tror att lavardin kanske är lite "overkill" med tanke på de grejer jag har, även om CD skall uppgraderas såsmåningom. Undrar vad mína Snell har för motsvarighet idag och vilken prisklass de motsvarar på nya grejer. Min erfarenhet är att diskanten i Snell är den svagare länken i denna 2-vägare. Min nuvarande Technics förstarkare har fin bas men låter lite kall/hård i övre mellanregistret/nedre diskant tycker jag, så hoppas ett stärkarbyte skall ge bättre resultat! Berätta gärna lite mer om dina lyssningserfarenheter!
Min erfarenhet av snellarna verkar överensstämma med din, transistor förstärkare kan göra att det låter kallt och hårt. Denna tendens brukar dock försvinna med rörförstärkare. Unison har jag ingen koll på men det skulle säkert passa bra.
På den tiden när snellarna var nya hade de rykte om sig att passa mycket bra med naim förstärkare, så deras integrerade förstärkare tycker jag du borde testa.
Regas cd-spelare är bra om man inte har något emot deras toppmatning.
/H Martin |
 |
|
Snutten
200.000-klubben

3452 Posts |
Posted - 2002/10/28 : 03:03:43
|
[quote]Originally posted by drgreen
Enligt H&M ska denna ..., hehe.
Jodå, jag ... lavardinen.
/H Martin
Min erfarenhet av snellarna verkar överensstämma med din, transistor förstärkare kan göra att det låter kallt och hårt. Denna tendens brukar dock försvinna med rörförstärkare. Unison har jag ingen koll på men det skulle säkert passa bra.
På den tiden när snellarna var nya hade de rykte om sig att passa mycket bra med naim förstärkare, så deras integrerade förstärkare tycker jag du borde testa.
Regas cd-spelare är bra om man inte har något emot deras toppmatning.
Hej igen! Jag har läst lite blandade saker om unison research unico på detta forum (finns ett inlägg kallt "Unison?". Verkar dock värt att prova. Kanske ngn rörförstärkare skulle passa bäst, finns det bra sådana för max ca 15000? Har uteslutit Lavardin pga priset samt att jag läst i H&M att den inte är speciellt "allround". Musical Fidelity A3.2 ska jag lyssna på och ev ngn mer som nämnts tidigare. |
 |
|
Topic  |
|