Author |
Topic  |
Ahlin
Member

61 Posts |
Posted - 2002/12/22 : 17:15:32
|
Bästa låten: Eagles Desperado Bästa gitarrsolot: Svårt! Nej jag vet inte.
|
Låt inte dom jävlarna ta dig! |
 |
|
Cortez
Member

72 Posts |
Posted - 2002/12/23 : 00:26:00
|
Antagligen Like a Hurricane med Neil Young. Där får man höra hur hans Les Paul verkligen plågas med en sådan innerlig glöd och inlevelse att man nästan får tårar i ögonen :) |
" No more chances, bye bye bye " |
 |
|
no_85
Fast i bioträsket men vi gillar honom ändå

824 Posts |
Posted - 2002/12/23 : 11:53:30
|
Oj, svårt... Ngn. som Steve Forbert gjort , bättre kille går ju bara inte att hitta. Kanske "Oil Song" (?). |
 |
|
Basnarkoman
Member

75 Posts |
Posted - 2002/12/23 : 19:39:56
|
Dream Theater - Awake - 06 Voices. Mellan 6:12-6:40.
Jag är normalt en rätt känslokall människa, men när jag hör det där stycket, när John Petrucci tar i dom där ackorden, kan jag ta fan i mig bara lägga mig ner på golvet och gråta som en liten bäbis. Jag skojar inte. Det där stycket är inte av denna värld.   |
www.svsubwoofers.com |
 |
|
HPW
Member

370 Posts |
Posted - 2002/12/23 : 23:27:47
|
Bästa låt är svårt men Gitarsolot är lättare som nummer 3 måste ngn av Slush ( Guns and Roses) solon vara,ex vis Live and let die men det finns många kandidater.
Som nummer två Jimmy Page och då ngt sönderspelad Starwayes to heven men det finns fler som kan omnämnas.
Men etta blir Eddy van Halen ex vis Jump ingen lång gitarr onani utan snygga korta solon uppblandat med underbart rytm / akord spel.
Som outsider från gammla tider så måste Django Rainhart få ett omnämnade. Han skadade vänsterhanden i en hotelbrand och är väl grunden till allt modernt solospel han lär bara haft tre fingrar kvar |
Rundgång & Omgång |
 |
|
jari
RödaTråden vinnare

4522 Posts |
Posted - 2003/01/05 : 10:56:35
|
Hallå eller. ZZ-Top med Bad to the bone, har ju några välljudande gitarrslingor. |
Dared VP 845 förstärkare,Shuguang 845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel med KLEI Classic Harmony rca-kontakter,Diy silver sexfläta utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig kopparledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.
Sursill "Farligt käckt"
|
 |
|
JoelH
Member

159 Posts |
Posted - 2003/01/05 : 12:43:32
|
Bästa låt: Army - Ben Folds Five Bästa gitarrsolo: Lyssna på The Hellacopters och Guns n' Roses |
 |
|
Frasse
Member

324 Posts |
Posted - 2003/01/05 : 15:08:37
|
Hmm detta var klurigt bästa låt är nog omöjligt det skiftar ju med mumöret. Likadant med bästa gitarr solo. Finns så himla många tidiga Black Sabbath album går inte av för hackor. Deep purpel, rainbow pinkfloyd, zz top, AC/DC, hendrix, eric clapton, jeff beck, gary moore, bb king john lee hooker. Det finns hur mycket som helst. Hmm bästa låt skulle nog just nu bli någon av Queen. |
MVH - Tony Franzén |
 |
|
no_85

824 Posts |
Posted - 2003/01/06 : 10:29:45
|
quote: Originally posted by jari
Hallå eller. ZZ-Top med Bad to the bone, har ju några välljudande gitarrslingor.
ZZ-Top?! Det är väl ändå George Thorogood som gjort den låten (!?), som även gjort många andra bra låtar. |
 |
|
jari
RödaTråden vinnare

4522 Posts |
Posted - 2003/01/06 : 11:11:12
|
Du har så rätt så,men om du läser mitt inlägg, så är det gitarrslingorna med ZZ-Top på låten Bad to the bone,jag är ute efter.
|
Dared VP 845 förstärkare,Shuguang 845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel med KLEI Classic Harmony rca-kontakter,Diy silver sexfläta utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig kopparledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.
Sursill "Farligt käckt"
|
 |
|
henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts |
Posted - 2003/01/07 : 15:09:54
|
Just nu är det, Dire Straits - You and your friend (live)
|
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
 |
|
jatttelite
Member

520 Posts |
Posted - 2003/01/08 : 18:11:51
|
Bästa låt givetvis .... nej jag kan inte välja
Bästa solo.... kan inte välja, men kanske Led Zeppelin "Dazed and Confused" Live
Ett litet vackert sitat: "When people talk about how good other guitarists are, they're talking about how they play within the accepted structures of contemporaty guitar playing, which pagey plays miles outside of. He plays from somewhere else. I like to think of it as...a litte left of heaven" Om Jimmy Page
|
 |
|
jatttelite
Member

520 Posts |
Posted - 2003/01/09 : 18:04:43
|
Anser att jag "vann" eftersom alla slutade skiva efter mitt inlägg. Ni blev väl så berörda när ni letade upp låten och sjönk in i trans!
Eller vill jag lyfta upp tråden lite högre?
(älskar av någon anledning listor) Om ett par dagar skall jag redovisa listan över värdens bästa trummisar topp 50 får räcka! |
 |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2003/01/09 : 19:57:40
|
Gitarr-onani brukar jag kalla sånt som Page sysslar med i live-versionen av Dazed and Confused. Enda anledningen till att han höll på med det var att dom andra kunde kliva av scenen ett tag för att dricka whiskey och ragga groupies. Med min MD-spelare har jag med några väl placerade klipp förbättrat den låten avsevärt och det har gjort den till en av mina favoriter.
Om vi ändå är inne på liveplattor från c.a -72, -73 så måste jag framhålla Focus "At the Rainbow". I låten "Answers? Questions! Questions? Answers" spelar Jan Ackerman ett gitarrsolo som fortfarande får mig att krypa runt på golvet och leta efter min tappade haka. Ingen kunde vid den tidpunkten spela så snabbt och med så aviga skalor som han. Dessutom är han en hejare på akustisk klassisk gitarr. Studioversionen av Hocus Pocus är väl en annan gitarrklassiker. Jag blir så exalterad när jag tänker på det att jag tror att jag måste gå hem och gitarr-onanera lite.
|
 |
|
jatttelite
Member

520 Posts |
Posted - 2003/01/09 : 20:13:33
|
quote: Originally posted by Björn-Ola
Gitarr-onani brukar jag kalla sånt som Page sysslar med i live-versionen
Du är inte riktigt klok! Onani (enl dig antar jag) är sådnat som ex. Malmsten använder sig av! Man jag antar att du inte har samma "ramar" när det gäller detta ord Att Onanera torde ju betyda att gå upp helt i det man gör EXTAS!
Att de i Led Zeppelin raggade och drack Whiskey i ofantliga mängder (om dom gjorde det) skiter jag helt i! Deras musik är unik, Inget fel på Jan A. men Kännsla JIMMY PAGE!!!! |
 |
|
RigorMortis
Member

110 Posts |
Posted - 2003/01/09 : 21:17:58
|
Tycker det där med bästa låt varierar från dag till dag. Hörde precis Depeche Modes "Never let me down again" och ryser fortfarande.
Har ju gjorts en del bra låtar genom åren. Tror nog ändå att det får bli något av The Cure... eller kanske Radiohead... eller kanske Bowie...
Äh vafan! Tycker de bästa låtarna är de som du får gåshud av när du hör de första gången.
Gitarrsolo då? Lofgren kan ju spela. Clapton, Knopfler, Santana, Hendrix och gubbarna likaså.
Fan vad svårt...
Ska fundera lite till... |
Det optimala ljudet? En fet, mullrande v-twin... |
 |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2003/01/10 : 08:46:32
|
quote: Du är inte riktigt klok!
Lustigt. Den kommentaren får jag ofta när det gäller min musiksmak.
|
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
 |
|
jatttelite
Member

520 Posts |
Posted - 2003/01/10 : 10:12:49
|
quote: Originally posted by Björn-Ola
Lustigt. Den kommentaren får jag ofta när det gäller min musiksmak.
Skönt att du inte blev (lika) förbannad som jag blev på dig, hade en pissig dag i går feber huvudvärk osv. Men onani är väl det näst bästa eller ? |
 |
|
plysch
Member

183 Posts |
Posted - 2003/01/10 : 13:42:40
|
Låten "Treacle People" med UFO från deras första platta UFO 1, härligt 70-tals flum med ett solo som får en att rysa ända in i märgen... |
The invisible man came in to my room, and I didn´t see him. http://www.pop.nu/show_collection.asp?user=4327 |
 |
|
ewilCooper
Starting Member
12 Posts |
Posted - 2003/01/10 : 15:25:39
|
Danzig - Anything
helt klockren, både vad gäller låt och solo. |
 |
|
jatttelite
Member

520 Posts |
Posted - 2003/01/10 : 15:54:08
|
quote: Originally posted by plysch
Låten "Treacle People" med UFO från deras första platta UFO 1, härligt 70-tals flum med ett solo som får en att rysa ända in i märgen...
Konstigt köpte ett par plattor med UFO vid 10-års åldern och tyckte det var skit! I går var jag tvungen att slänga på UFO Flying:skivan det varr ju kanon! Vet du vad de pysslar med i dag? |
 |
|
plysch
Member

183 Posts |
Posted - 2003/01/10 : 16:20:47
|
Jattelite: Dom har vart aktiv lite till & från sen -93, släppte senast en platta hösten 2002 "Sharks". Pete Way håller tydligen på med nåt soloprojekt nu.
kolla här om du är nyfiken. http://ufo.dave-wood.org/
Hur som helst är dom 2 första plattorna bäst, långkörarna "Starstorm" & "Flying" går inte av för hackor. |
The invisible man came in to my room, and I didn´t see him. http://www.pop.nu/show_collection.asp?user=4327 |
 |
|
no_85

824 Posts |
Posted - 2003/01/11 : 18:17:55
|
Har ngn. hört Stanley Jordan? I say no more. |
 |
|
struts
Member

315 Posts |
Posted - 2003/01/21 : 18:27:03
|
STRATUS från Billy Cobham´s "Spectrum" där Tommy Bolin spelar solot får för min del representera både bästa låt och gitarrsolo. |
 |
|
FCX
Member

154 Posts |
Posted - 2003/01/21 : 22:51:32
|
Hmm, kan inte se att någon nämnt Metallica. Då gör jag det istället. Som ett fan av metallica måste jag ju bara säga att sköna solon finns det mängder av på deras plattor. Jag menar, Kirk Hammet e ju gud på gura!
Bästa låten: Metallica, f-n omöjligt att välja låt, men fade to black e ju grym, eller klassikern master of puppets! Bästa solo: Metallica, Orion, en enda lång orgie av solo 8:12 lång, snacka om extas. Micheal Jackson Beat it snacka om grymt solo. De jag har fått på huvudet senast är GnR don't cry solot, kan ju visserligen bero på att det var det senaste solot jag lärde mej på guran :) |
Finns inget bättre än att koppla av med bra ljud, en bra skiva och en god single malt. Det är mumma för själen! |
 |
|
Topic  |
|