Author |
Topic  |
n/a
deleted

1491 Posts |
Posted - 2003/01/21 : 23:26:24
|
Rainbow har många riktigt gryma solon. Skivan "Straight between the eyes" är mäktig!
Malmsteen är överskattad |
 |
|
n/a
deleted

1491 Posts |
Posted - 2003/01/21 : 23:28:42
|
Metallicas "nothing else matters" och "unforgiven" innehåller deras bästa solo. Visst ska Metallica släppa en ny skiva i år, eller hur blir det |
 |
|
FCX
Member

154 Posts |
Posted - 2003/01/22 : 00:43:53
|
Ja ryktena går om skivsläpp i maj!!  Men man vet aldrig. De ska ju till roskilde, så chansen e ju stor att de har släppt sin nya skiva då. För inspelningen pågår för fullt, det vet jag! |
Finns inget bättre än att koppla av med bra ljud, en bra skiva och en god single malt. Det är mumma för själen! |
 |
|
anders
Member

168 Posts |
Posted - 2003/01/22 : 16:17:05
|
ingen nämner ju grant så jag måste väl. ok, grant green och låt.. hm, det finns ett par att välja på. grants solon på mobleys workout, framförallt på titelspåret och på greasin easy |
 |
|
struts
Member

315 Posts |
Posted - 2003/01/24 : 10:50:55
|
Paul Rodgers som var sångare i FREE har gjort en cd som jag tror heter "Muddy Water blues" där han samlat gräddan av bra gitarrister. Jeff Beck,David Gilmore,Buddy Guy,Brian May,Steve Miller,Gary Moore,Trevor Robin,Richie Sambora,Neal Schon,Brian Setzer och Slash är var och en representerade på olika låtar där Paul Rodgers sjunger naturligtvis. CD`n är en hyllning till Muddy Waters och de solon som produceras där gör ingen besviken törs jag lova.
|
 |
|
trolleri
Member

70 Posts |
Posted - 2003/01/24 : 19:54:51
|
What God Wants III, från Roger Waters. Kanske inte mycket till gitarrsolo men ack som den sitter - som en delfin! Åh, bästa låt, vilka klurigheter...kanske något från Vivaldi? RV562, sista låten, utgiven av Hyperion, är ju hygglig..nu när man tänker på solon och så.
|
- I'm a head of my self |
 |
|
struts
Member

315 Posts |
Posted - 2003/01/24 : 20:04:49
|
quote: Originally posted by trolleri
What God Wants III, från Roger Waters. Kanske inte mycket till gitarrsolo men ack som den sitter - som en delfin! Åh, bästa låt, vilka klurigheter...kanske något från Vivaldi? RV562, sista låten, utgiven av Hyperion, är ju hygglig..nu när man tänker på solon och så.
Håller med dig vad gäller "Amused to death" albumet där Jeff Beck är den som spelar solo. Men hur kan du säga att det inte är mycket till gitarrsolo?
|
 |
|
trolleri
Member

70 Posts |
Posted - 2003/01/24 : 21:05:41
|
Den passar så fint i låten att jag inte har tänkt på det som ett solo, som sätter sig i fokus.. Men visst är det *mycket* till solo, det har du rätt i.
sorry! |
- I'm a head of my self |
 |
|
HPW
Member

370 Posts |
Posted - 2003/01/25 : 00:49:33
|
Metallica är Ok men det är fusk att ha två gitarister sabbath är bas trummor, solo/komp, sång märk hur basist och sologitarist får växla om kompet. Metallica har det för lätt. Dessutom har Iomi två fingrar avsågade och han spelar med proteser. Ska man hitta bra gitarr så är det frågan om Eddi van Halen, Stevie Vai, Jimmy Page, Jeff Beck, Stevie Ray vaughan. Man måste enå ge ett cred åt Yngvie för hans spel. Vidhåller OXO att Django Reinhart är grymm. |
Rundgång & Omgång |
 |
|
bibi50
Member

663 Posts |
Posted - 2003/01/30 : 01:19:45
|
Colosseum Live - enorma Clem Clempson solon Neil Young - Corteze the killer vilken solo, jag får en tår här och där. Jethro Tull- Aqualung fantastic fantastic Fleetwood Mac- go your own way från Rumours eller the Dancer Eric Clapton - old love varje version blir bättre och bättre uff det finns massor.... |
 |
|
Jan-Erik
Starting Member
35 Posts |
Posted - 2003/01/31 : 17:38:36
|
Det går inte att säga vad som är bäst eller så, eftersom man alltid kan lysnna sig less på det. Dock så tycker jag som bästa låt att Over the Hills and Far Away med Gary Moore eller nightwish står som klar kandidat. Bästa solot vet jag inte. Gamma Ray har dock några väldigt trallvänliga solon i sina låtar. Vår vän Yngwie är ju heller aldrig att förglömma trots sin överskattning... |
 |
|
struts
Member

315 Posts |
Posted - 2003/02/05 : 08:59:45
|
quote: Originally posted by Jan-Erik
Det går inte att säga vad som är bäst eller så, eftersom man alltid kan lysnna sig less på det. Dock så tycker jag som bästa låt att Over the Hills and Far Away med Gary Moore eller nightwish står som klar kandidat. Bästa solot vet jag inte. Gamma Ray har dock några väldigt trallvänliga solon i sina låtar. Vår vän Yngwie är ju heller aldrig att förglömma trots sin överskattning...
Du säger att man kan lyssna sig less på ett solo, det är iof sant,. Men jag vill än en gång slå ett slag för Tommy Bolin`s solo i låten Stratus från Billy Cobham`s "Spectrum" från 1973. Har själv haft skivan,numera cd`n, från begynnelsen och spelar den ofta då jag behöver en adrenalinkick. Den innehåller även andra superba solon av Tommy. Tommy Bolin var en hårdrocksgitarrist som även florerade i fusionsjazz som i det här fallet men spelar med blues och rock känsla. Tommy spelade även med Deep Purple efter Richie Blackmore men dog som så många andra gitarrhjältar efter många års drogmissbruk. Har du,ni, inte hört albumet Spectrum så tycker jag att du borde göra det annars missar du något som är väl värt att ägna tid till.
MVH STRUTSEN
|
 |
|
n/a
deleted

1491 Posts |
Posted - 2003/02/05 : 09:21:21
|
Status Quo har rejäla gitarrspel i sina låtar! |
 |
|
akktustakki
MJW Musik hemma

1098 Posts |
Posted - 2003/02/06 : 16:25:32
|
Bästa låt? Finns ett par spår med Heroes de Silencios som är ruggigt bra.
Bästa solot? Hela låten "Medeteranian sundance" med Paco de Lucia och Al de Meola. |
nu schlappnaru av... DIY. Monacor
|
 |
|
HPW
Member

370 Posts |
Posted - 2003/02/06 : 20:31:37
|
Jag skulle vilja tipsa om en tidning som alltid ger nya ideer och bra artiklar om artister nämligen FUZZ alltid bra interjuver bla annat med Keith Richard & andra storheter. Dom har även lite recensioner som är kul att läsa. Man får stå ut med en del tester av gitarrer och diverse boxar o förstärkare som är riktat till artister. Inga problem för mig som fuskar lite själv. |
Rundgång & Omgång |
 |
|
jonssond
Starting Member
23 Posts |
Posted - 2003/02/25 : 08:46:11
|
Det ät svårt det finns så mycket bra. Ska göra ett försök. Lyssna på Mountain, Missisippi queen Mkt bra. Solo Mountain Guitar solo. All Mountain är bra. LP Dust from a dry camel. Dust learning to die. OSV osv. Rocka på!! |
Danne |
 |
|
Kevin Mitnick
Member

570 Posts |
Posted - 2003/03/01 : 00:31:29
|
Utan tvekan: Far beyond the sun Med Yngie Malmsteen från hans första platta. |
 |
|
poppen
Member

1570 Posts |
Posted - 2003/03/05 : 12:07:12
|
Isley Brothers Summer Breeze. Kanske inte det svåraste som gjorts inte ensa av Earney Isley själv. Men en riktigt bra låt är det |
 |
|
struts
Member

315 Posts |
Posted - 2003/03/19 : 16:41:01
|
Larry Carlton har en del svettigt bra solon på Steely Dan`s "The royal scam" men Larry har gjort så mycket och bra så att bara begränsa sig till den vore att underskatta honom. Har ni inte stött på hans fenomenala gitarrspel tidigare så kan det vara värt att undersöka, han har nog varit en av dom mest eftersökta studiogitaristerna främst under 70 och 80talet men även senare,. Han kallades Mr ES335 efter Gibson`s gitarrbeteckning. |
 |
|
danne79
Starting Member
13 Posts |
Posted - 2003/03/19 : 20:08:21
|
Såg att nån redan nämnt Dire Straits - You and your friend (live)(även studio för den delen) Fantastiskt bra låt å gitarrspel!
Men favoriten är nog Thin Lizzy - Still in love with you (helst från Live & Dangerous) Känsla mina herrar, känsla!
|
 |
|
fredde
Member

328 Posts |
Posted - 2003/03/21 : 08:29:22
|
Bästa gitarrsolot finns på Metallicas "Unforgiven". Så är det bara!
Bästa låt vete f-n. Hade en period när jag konstant lyssnade på "Learning to fly" med Tom Petty samt "Foreign affair" med Mike Oldfield. Men om dessa är de bästa låtarna kan jag inte säga. Det finns för många bra låtar att välja bland.  |
 |
|
marcus_ec
Member

2396 Posts |
Posted - 2003/03/22 : 12:32:10
|
Accept - Metal Heart
El-Gittars solo på över minuten, helt underbart att höra på! (HårdRock)
i'm finlirer, yes i'am yes i'am.... |
 |
|
NtR
Member

680 Posts |
Posted - 2003/03/24 : 12:18:31
|
Jackson Brownes Fountain of Sorrow är världens bästa låt.Punkt.
Gitarrsolo? Little Steven - Los Desapparecidos. (stavning?) |
Nicke the Rocker |
 |
|
Gabe
Member

536 Posts |
Posted - 2003/03/25 : 15:49:49
|
Bästa låt är omöjligt att utnämna. Men gitarrsolon finns det några som höjer sig över mängden. Någon nämnde Deep Purple, och där spelar Ritchie Blackmore ett fantastiskt solo på Child in time. Bra både live och i studio. Sen bara måste jag nämna Carlos Santana på Promise of a fisherman (från Borboletta), och Neil Youngs taggtrådsgitarr på Like A Hurricane - originalversionen. Colosseums Lost Angeles från livedubbeln (vinylen alltså) är också ruggigt nackhårsresande. Jimi Hendrix All Along The Watchtower måste nämnas.. och...och...    |
 |
|
SuperB
Starting Member
1 Posts |
Posted - 2003/03/27 : 20:33:08
|
Uj uj uj några gitarrgurus känner jag till, som tex Steve Vai, Joe Satriani, Steve Morse, John Petrucci mfl. Om man gillar snabb musik, hårdrock utan att behöva vara en riktig heavymetall fan så tycker jag definitivt att man skall lyssna på dessa. Vill man ha gitarrsolon så är deras plattor något att ha. Jag har själv blivit introducerad till dessa av en stor jazz-diggare (som bestämt hävdar att följande är jazz, jag håller dock inte med honom). Jag kallar det för instrumentalrock. Oavsett vad man kallar det, bra musik är det i alla fall.
Steve Vai och Joe Satriani brukar rankas högt upp bland värdens bästa gitarrister.
Mina favoritlåtar är:
Steve Vai - The Attitude Song (live) från G3 plattan med Joe Satriani, Eric Johnson och Steve Vai.
eller For the Love of God från samma platta.
Nu skulle man bara välja en låt, och jag som ville välja en hel grupp och deras skivor nämligen....
LIQUID TENSION EXPERIMENT ( http://www.yesiknow.com/lte/ ).
Jag har lyssnat på mycket musik genom åren och köpt på mig en diger skivsamling, men nu behöver jag inte köpa mer musik. Jag äger de två bästa skivor som någonsin gjorts, LTE 1 och LTE 2. Bättre musik och skivor finns inte. (Möjligen så skulle jag köpa LTE 3 om det kommer en sådan). Så oerhört skickliga musiker, så enormt intressant och medryckande musik. Musikstilen kallas för "progressive rock", inte att blanda ihop med svensk progg rock. Ett så kallat superband, där Mike Portnoy har samlat ihop de skickligaste musikerna han känner. Låtarna är nästan uteslutande harmoniserande symbiosa solon av trummor, bas, gitarr och klaviatur.
Visst visst, det finns 1, 2 eller 3 inte lika fulländade låtar på dessa skivor, men måste nog ge dessa bägge skivor 5 av 5 möjliga i alla fall. Dessa skivor har gått non-stop i min bil i ett år nu, och fortfarande hittar jag nya finurligheter i låtarna. Man tröttnar nog aldrig på dessa skivor.
Som sagt endast en låt skulle väljas. Från dessa skivor har jag ett par favoritlåtar :
Acid Rain Biaxident Paradigm Shift Universal Mind
Det är svårt att välja ut en favorit bland dessa favoriter men jag väljer...
UNIVERSAL MIND av LIQUID TENSION EXPERIMENT,
vilket drag, vilken variation, vilka överaskningar, vilka vändningar, vilken lekfullhet, vilken improvisation, vilka solon!!!!
/SuperB
|
 |
|
Topic  |
|