HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hur mycket dämpas ljud på ett givet avstånd?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/09/15 :  23:37:07  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
En enkel liten fråga - hur stor är dämpningen i dB per meter vid "normala" värme och fuktförhållanden?

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.

Edited by - EuphoniC on 2005/09/15 23:37:50

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/09/15 :  23:55:21  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Loss in dB per meter

Duktig som man är så fattar jag inte vad de menar

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/09/16 :  00:06:53  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Verkar ligga mellan 0 och 0,3dB per meter vid 20c och beroende på frekvens (20 till 20khz).

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2005/09/16 :  08:29:57  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Svår fråga.
Har man en helt punktformig ljudkälla där ljudet sprider sig likformigt åt alla håll, så fördelar sig ljudet som ytan på en expanderande sfär.
Då kan du ju räkna på ytan och när ljudtrycknivån halveras så minskar den med 3 dB.
I praktiken så blir ljudet mer riktat beroende på frekvens och klingar av långsammare.
I ett rum kommer dock ljud som studsar på väggarna att blanda sig med direktljudet så att man får en jämn ljudnivå i hela rummet och den ökar först när man är riktigt nära högtalarna.
I ett normalstort lyssningsrum kommer ljudnivån av den anledningen aldrig att sjunka mer än 5 dB.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2005/09/16 :  08:37:49  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Nivån faller med 6 dB vid fördubbling av avståndet vid sfärisk utbredning. I ett rum är utbredningen cylindrisk pga tak och golv och siffran blir då 3 dB.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts

Posted - 2005/09/16 :  09:26:14  Show Profile  Visit EuphoniC's Homepage Send EuphoniC a Private Message
Tack

/Jonas


Hemma hos mig | Klubbmästare för HiFi Norr - Kontakta mig för mer information.
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2005/09/16 :  14:30:47  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Fast Björn-Ola har rätt i att det tillkommer reflekterat ljud. Rent nivåmässigt brukar man tala om efterklangsradie, som är det avstånd i ett rum där direktljudet är starkare än det diffusa ljudet. Den är oftast bara en till några få meter (halva radien av ekvivalenta absorptionsytan). Dock är hjärnan rätt duktig på att urskilja direktljudet, bland annat på grund av tidsskillnader (precedenseffekten).

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

Sony
Member

393 Posts

Posted - 2005/09/16 :  16:24:26  Show Profile  Visit Sony's Homepage Send Sony a Private Message
guldfisk: Smart att räkna med ett rum som cylindrisk utbredning, eftersom väggen "skickar med" en hel del ljud!

För övrigt förstår jag inte varför sådan här fysik känns mycket intresantare än sån man pluggar på dagarna.

www.linnforum.se
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2005/09/16 :  23:21:29  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Det är ju därför man ska plugga sånt

(Medieteknik 180p, inriktningar mot MDI och ljud. Å andra sidan sägs det att man ska akta sig för att ha sin hobby som yrke.)

...perspektiv...
.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000