Author |
Topic  |
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts |
Posted - 2002/10/23 : 10:46:50
|
Ska till att köpa högtalare nu men jag har kraftig beslutsångest, tänkte höra om ni kan hjälpa mig att få en uppfattning innan jag provlyssnar.
Systemen i fråga är följande:
Infinity Infinity Kappa 600 Infinity Kappa Center Infinity Kappa 200 Infinity Kappa Sub
Avance Avance Signature 8 MK II Avance Signature 3 MK II Avance Signature Center 9 MK II Avance Signature Sub 10 MK II
OBS! Här föreslog dem att jag kunde ta Avance DANA 640 AV väggmonterade surroundhögtalare istället för signature 3 MK II, för att dom tydligen ska låta rejält bra i förhållande till dess låga prislapp. Åsikter?
Länk till Dana 640: http://www.avance-international.com/prod_dana_640_frameset.html
B&W B&W CDM 9NT B&W CDM CNT B&W CDM SNT B&W ASW CDM
Åsikter om detta? Fördelar/nackdelar etc, vilka ska vara bäst a'la public opinion  |
/Jonas
|
|
Ulkesh
Member

158 Posts |
Posted - 2002/10/23 : 11:16:08
|
Vad går Avance Dana serien lös på ? |
 |
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts |
Posted - 2002/10/23 : 11:46:05
|
Endast 4000 kr  |
/Jonas
|
 |
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2002/10/23 : 12:32:03
|
Det beror ju på hur stort rum du har. Och hur rummet är möblerat. MvhKristofer |
 |
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts |
Posted - 2002/10/23 : 12:44:18
|
Just nu har jag 6.5 x 3.7 meter vardagsrum med frontarna på ena långsidan, men vi har inte tänkt bo kvar där länge till, målsättningen är att köpa hus som kan avvara ett rum på ~5 x 4 meter med bara en soffa som möbering.
Underlättar detta "profileringen"?  |
/Jonas
|
 |
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts |
|
j.persson
Me, Myself & I !!

549 Posts |
Posted - 2002/10/23 : 14:24:44
|
JonasP och j.persson, vi kan bli svåra att skilja på!
   |
|
 |
|
skärlock
Starting Member
49 Posts |
Posted - 2002/10/23 : 16:30:12
|
Har ett par Avance signature 8 mkII och är väldigt nöjd med dess ljud. Spelar riktigt bra med fast och snabb bas, luftig och mjuk diskant och ett naturtroget mellanregister som reproducerar röster mycket bra. |
 |
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts |
Posted - 2002/10/24 : 00:21:05
|
j.persson: Hehe :)
skärlock: Du har inte subwoofern och centern? Eller hör du bara "hifi"?
Om du har dessa (eller om någon annan har dom) hur upplevs subwoofern, sägs ju att den är renodlas biobas, så den borde väl göra sitt jobb exceptionellt?
Centern sen ska visst vara något i hästväg till välbyggd (och -ljudande).
Har lyssat på Avance och Infinity idag i hifi, och Infinity har ett mer "färgat" ljud som det så vackert heter. Dock ligger Kappa's utseende mig bättre på läppen.
Ska ringa och boka en lyssningssession av B&W imorgon, ska också se lite film på Avance-systemet imorgon. |
/Jonas
|
 |
|
wallraff
Member

1077 Posts |
Posted - 2002/10/24 : 00:53:32
|
Har lyssnat en del på nya Kappa serien, men tycker den spelar lite väl mycket med "näsan i vädret". Det är mycket bra ljud och detaljer osv, men vad det gäller musikglädje så saknas det mycket (för mina öron). Jag är dock ute efter högtalare för 2-kanaler, men för ett hembiosystem, där detaljer och naturlighet värderas lite annorlunda, passar de säkerligen ypperligt!
//Musik->glädje |
"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"
Almost Famous |
 |
|
Gebex
Member

884 Posts |
Posted - 2002/10/24 : 07:49:50
|
Jag tror att Avance ger dej mest för pengarna. MEN jag är partisk eftersom jag sjäv använder Avance Delta 3 som högtalare. |
 |
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2002/10/24 : 08:55:32
|
quote: Originally posted by JonasP
Just nu har jag 6.5 x 3.7 meter vardagsrum med frontarna på ena långsidan, men vi har inte tänkt bo kvar där länge till, målsättningen är att köpa hus som kan avvara ett rum på ~5 x 4 meter med bara en soffa som möbering.
Underlättar detta "profileringen"? 
Ja det kan jag anta. Idet fallet så skulle jag rekommendera B&W kombinationen. MvhKristofer |
 |
|
Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts |
Posted - 2002/10/24 : 11:13:14
|
quote: JonasP och j.persson, vi kan bli svåra att skilja på!
Pehrsson ska stavas med ett H...persson är för kreti & pleti 
// Jonas Pehrsson
|
Konsult hos Consulterna |
 |
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts |
Posted - 2002/10/24 : 12:25:17
|
Hörde mig för lite om den B&W uppsättningen hos den lokala hifi-handlaren här och han var illa snabb på att såga B&W. Nu var den sågningen omotiverat generell, för han hade lyssnat på några 100kkr++ Nautilus (minns inte beteckningen, dom som ser ut som en suwboofer med ett bowlingklot på) och sa att dom var en enorm besvikelse, och att efter nån visning att många andra tyckte detsamma.
Fast detta betyder ju inte att CDM serien är dålig. Enda referensen jag har idag är testet i HemmaBio nummer 05/2002, där bl.a. detta B&W paketet (dock med annan subwoofer) och Infinity Kappa var med, och B&W fick genomgående bättre omdömen än Kappa.
Många säger att man ska ta tidningars tester med en nya salt, kanske är mer påtagligt i engelska tidningar (?), vill i.a.f. inte tro det om HemmaBio.
(PS! Dom sågade också KEF totalt, och helt generellt utan motivering) |
/Jonas
|
 |
|
Robert
Starting Member
34 Posts |
Posted - 2002/10/24 : 23:23:34
|
Hallå där jag ville höra med skärlock om du lyssnat på andra högtalare i samma prisklass innan du köpte dina Signatur 8:or har själv "bara" lyssnat på 3:an men jag gillade spelsättet... tar nog en sväng till Tele-hå i morgon och ser om man kan lyssna på den |
 |
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2002/10/25 : 08:47:50
|
Hörde mig för lite om den B&W uppsättningen hos den lokala hifi-handlaren här och han var illa snabb på att såga B&W. Nu var den sågningen omotiverat generell, för han hade lyssnat på några 100kkr++ Nautilus (minns inte beteckningen, dom som ser ut som en suwboofer med ett bowlingklot på) och sa att dom var en enorm besvikelse, och att efter nån visning att många andra tyckte detsamma.
Fast detta betyder ju inte att CDM serien är dålig. Enda referensen jag har idag är testet i HemmaBio nummer 05/2002, där bl.a. detta B&W paketet (dock med annan subwoofer) och Infinity Kappa var med, och B&W fick genomgående bättre omdömen än Kappa.
Många säger att man ska ta tidningars tester med en nya salt, kanske är mer påtagligt i engelska tidningar (?), vill i.a.f. inte tro det om HemmaBio.
(PS! Dom sågade också KEF totalt, och helt generellt utan motivering)
En möjlig anledning till att säljaren sågade B&W högtalarna skulle kunna vara det att han själv inte säljer detta märket. De säljs väl endast av Svenska Hifiklubben? MvhKristofer |
 |
|
jolotjka
Starting Member
39 Posts |
Posted - 2002/10/25 : 10:46:30
|
quote: Originally posted by whiskyman
(PS! Dom sågade också KEF totalt, och helt generellt utan motivering)
En möjlig anledning till att säljaren sågade B&W högtalarna skulle kunna vara det att han själv inte säljer detta märket. De säljs väl endast av Svenska Hifiklubben? MvhKristofer
Tycker alla verkar såga B&W pga HifiKlubbens lite ONOFF-stil, hade dom sålts i "vanliga" hifi-butiker hade folk nog tyckt olika, kanske tom lyssnat på burkarna... (det där sista får jag nog dock stryk för, men ändå  |
 |
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2002/10/25 : 13:00:01
|
Märk väl jag har inte sågat detta märke. De får tydligen bra i tester i England , men det kan ju bl a ha med det att de är brittiska att göra. MvhKristofer |
 |
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts |
Posted - 2002/11/14 : 07:53:03
|
Då var det gjort, beställde B&W (stora frontarna, platta surround samt den kommande tillhörande serien subwoofern ASW CDM), tara labs prime 1000 (biwrie) till front/center samt tara labs prism (biwire) till surround, inkl bananer/spadar.
*längtar* |
/Jonas
|
 |
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts |
Posted - 2002/11/14 : 07:54:49
|
Förresten någon som har tips på en 3-kanals förstärkare att driva fronten med?
Just nu har jag kikat på Primare, men om man jämför den med t.ex. Vincent så ser Vincent ju mycket trevligare ut! Men dom har tyvärr inga 3-kanalare, och jag vill inte blanda in några mono-block för att få 5/7 kanaler, blir onödigt dyrt så och tar upp för mycket värdefullt utrymme :) |
/Jonas
|
 |
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2002/11/14 : 09:08:02
|
Förresten någon som har tips på en 3-kanals förstärkare att driva fronten med?
Just nu har jag kikat på Primare, men om man jämför den med t.ex. Vincent så ser Vincent ju mycket trevligare ut! Men dom har tyvärr inga 3-kanalare, och jag vill inte blanda in några mono-block för att få 5/7 kanaler, blir onödigt dyrt så och tar upp för mycket värdefullt utrymme :)
På vilket sätt menar du att Vincent ser trevligare ut? MvhKristofer |
 |
|
dole
en Harley day!

1656 Posts |
Posted - 2002/11/14 : 09:19:46
|
Infinity Infinity Kappa 600 Infinity Kappa Center Infinity Kappa 200 Infinity Kappa Sub
Skulle jag inte rekomendera då jag tycker att Kappa serien låter rent illa, och för mycket pengar. Alpha låter betydligt bättre fast de är hälften så dyra. De andra kan jag inte uttala mig om för de har jag inte hört. |
--Den som jämför med något bättre hamnar ofta i en penning knipa-- Ge mig mera pengar nu |
 |
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts |
Posted - 2002/11/14 : 09:26:53
|
whiskyman: Rent utseendemässigt :) Jag har just snackat med Septon på telefon och det kommer nya grejor från Vincent nu, en DVD med progressive NTSC/PAL (multiformat?), ett nytt 7-kanals försteg och en 7-kanals stärkare. Jag tror jag väntar på detta! :)
dole: Ja, Infinity uteslöt jag direkt efter lyssningen. |
/Jonas
|
 |
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2002/11/14 : 12:45:57
|
whiskyman: Rent utseendemässigt :) Jag har just snackat med Septon på telefon och det kommer nya grejor från Vincent nu, en DVD med progressive NTSC/PAL (multiformat?), ett nytt 7-kanals försteg och en 7-kanals stärkare. Jag tror jag väntar på detta! :)
dole: Ja, Infinity uteslöt jag direkt efter lyssningen.
Ja din smak kan man inte ifrågasätta den är ju personlig. En liten kul sak med just Primare är att de tydligen finns med på Museum of Modern Art i New York. MvhKristofer |
 |
|
Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts |
Posted - 2002/11/14 : 19:41:32
|
Kappa sub e dock bra drag i... |
 |
|
EuphoniC
Klubbmästare i HiFi Norr

3091 Posts |
Posted - 2002/11/14 : 19:58:26
|
whiskeyman: Hehe "oj", det är kanske mycket att jag föredrar silver över svart/grå-aktigt :) Ser mer exklusivt ut tycker jag.
Men däremot är Primare-loggan helfräck ;-) |
/Jonas
|
 |
|
Topic  |
|