HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Dahlbergdiskanten- Vad hände??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Fimax
Member

530 Posts

Posted - 2005/09/27 :  12:14:10  Show Profile Send Fimax a Private Message

Har fått ändan ur vagnen och börjat bygga om banddiskanterna. Träplankorna skall bytas ut mot alumiumprofiler och ändarna där kontaktdonen satt har bytts ut mot kraftigare doningar. Var i sverige och köpte Coop-Folie, så det blir nya band lite senare.

Har funderat på hur det gick för alla som hade planerat detta projekt, främst tänker jag på hur systemen blev, Jeppsson hade ju sitt bashorn och hoktuna hade väl en basarray. Men alla andra?

Vore kul att veta vad som blev av systemen... (eftersom jag inte riktigt bestämt mig ännu behöver jag insperation) Är lite velig!


/filip




Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/09/27 :  14:52:07  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Något sånt här:


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Dimitri
Member

1050 Posts

Posted - 2005/09/27 :  15:00:31  Show Profile Send Dimitri a Private Message
Hej Bernt:
har en fundering, påverkar inte ljudvågorna från Seasar bandet? Ungefär som att det är viktigt att ha mellanregistret i en separat kammare i en vanlig 3-vägskonstruktion där däremot diskanten inte behöver det eftersom dess kammare är sluten bakifrån.
OAS kan tänka mig att påverkan tar ut varandra eftersom seasar arbetar som dipol och ljudvågorna framifrån balanserar de bakifrån?
vh
Dimitri
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/09/27 :  15:35:50  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Du får väl komma förbi och kolla!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/09/27 :  17:01:09  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
quote:
en vanlig 3-vägskonstruktion


är ju sluten och det är inte den här konstruktionen. Att sätta
banddiskanten i en låda tillsammans med fler element är det
väl ändå ingen som funderar på (hoppas jag).

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/09/27 :  17:13:32  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Fimax: Har du några egna ideer som du kan dela med dig av ?
Jag kör ju med mina egna magnetostatbasar och snart även ett
lågbas-register i form av två h-bafflar med 2st sls"12"/st.
Har som jag visat tidigare även byggt det nedre systemet och
det fungerar också bra. Låter helt lysande men verifierande
mätningar är inte gjorda än.






Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2005/09/27 :  19:05:00  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Jag kör så här

Jag tycker det blir bättre ljudbild med diskanterna utåt,
Jag har ju högtalarna ganska tätt ihop.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Fimax
Member

530 Posts

Posted - 2005/09/27 :  21:07:33  Show Profile Send Fimax a Private Message
quote:
Fimax: Har du några egna ideer som du kan dela med dig av ?


det jag har att leka med är två stycken Focal 10tummare. Efterföljaren till dessa (ska ha lika speccar):
http://www.zalytron.com/pictures/10WSpecifications.pdf

och två Focal 6,5tummare mellanregister
http://www.falcon-acoustics.co.uk/units2001/Audiom%206WM.pdf

Så möjligheterna är att
1. endast låta 10tummarna spela och dela med diskanten vid 700-800Hz
1a. Basreflexlåda
1b. öppen baffel?
1c. horn/transmission

2. 10tummarna kombinerat med 6,5:orna, 10tummarna upp till 150-300. 6,5:orna 150-300 till 700-800Hz.
Sedan är ju frågan hur man kör basen resp mellanregistret (öppen baffel/sluten etc...)

Det finns ju rätt många kombinationer och det är fruktansvärt svårt att välja...

Bernts system der ut som en öppen baffel, men är det en bas som står under, och hur är det delat?


/filip




Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/09/27 :  23:06:22  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Bernts system der ut som en öppen baffel, men är det en bas som står under, och hur är det delat?
Ja, det är öppen baffel och under har jag dipolbasar med 4 st 12"-basar per kanal.
Delning 550 Hz och basarna stöttar under 100 Hz.
Mer info under mitt system.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

m_persson79
100.000-klubben

787 Posts

Posted - 2005/09/28 :  19:08:33  Show Profile Send m_persson79 a Private Message
quote:






Vems är det?

Edited by - m_persson79 on 2005/09/28 19:09:43
Go to Top of Page

Dahlberg
Mästar-Harry 2005

4211 Posts

Posted - 2005/09/28 :  20:37:50  Show Profile  Visit Dahlberg's Homepage Send Dahlberg a Private Message
Han heter Krister och bor i Umeå. Han är inte registrerad på forumet.
Jag har byggt diskanterna och sen så har vi hjälpts åt med resten.

Driver Dahlberg Audio Design. Återfinns som "DahlbergAudio" och på www.dahlbergaudiodesign.se
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000