HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vilka var höjdpunktern på Malmömässan?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

FBK
700.000-klubben

7351 Posts

Posted - 2005/10/23 :  13:36:14  Show Profile Send FBK a Private Message
Alla mässbesökare!
I väntan på bilder i från mässan, så skulle det vara kul att få höra lite intryck om vad ni tyckte lät extra bra på mässanAv det lilla som jag har sett i bildväg så fanns det ju en hel del nya produkter som presenterades också.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/10/23 :  14:09:32  Show Profile Send matte76 a Private Message
Jag kom precis hem från mässan, och vad gäller högtalare var det några få som jag tyckte lät extra bra. Många av rummen var tyvärr för små och fel utformade för att akustiskt passa till hifi. Zu-högtalarna med det speciella utseendet lät jäkligt bra, mycket dynamik och rapphet men även värme och glöd i röster tex. Luftigt ljud också. Kändes prisvärda för 30.000. JMLabs nya 1007BE-stativare imponerade också. Ej inspelade lät de ändå ruskigt bra, rappt och högupplöst. Phonars stativare M100 lät också mycket bra, med prisvärd och snygg Music Hall-elektronik.

Audiovectors Si6 (vet ej modellen mer exakt) lät enormt bra, men drevs också av Naims värsta elektronik. Spelade i ett stort rum som passade dem väl. Audiovector Mi3 Avantgarde tillsammans med Arcam-elektronik lät bra men lite väl ljust och vasst tyckte jag. Då lät faktiskt Mi3 Signatur behagligare om än mindre luftigt. Men man glömde dem snabbt när de gick över till Si6-modellen. Fy f*n vad den lät mycket bättre! Stor prisskillnad iofs, och bättre elektronik.

Usher lät väldigt bra, den stora modellen uppfattade jag ej priset på men den såg väldigt dyr ut. Spelade riktigt bra, men för stor för rummet. Burmester lät mycket bra men så är den ju också riktigt dyr. Lyssnade ej så mycket på den dock. Cantons nya referens-högtalare i Vento-serien lät riktigt bra den med, men de körde en del skum (gles) musik och hemmabio på den så hur den låter annars vet jag inte.

Kharma-högtalarna för över 100.000 har nog potential, men de lät inte särskilt bra i det rummet de stod i. Lät lite instängt och för mycket "högtalare". Ljudet släppte inte. Men jag tror de kan låta gudomligt i ett annat rum. Potential finns där, det hördes trots allt.

Sammanfattningsvis:

Bästa ljud: Zu-högtalarna med bla Emm- och Leben-elektronik, JMLab med Pathos Logos och en cd/Sacd-spelare för 107.000 samt Phonars M100 med Music Hall.

Besvikelse: De akustiskt dåliga rummen.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/10/23 :  14:18:16  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
quote:
Besvikelse: De akustiskt dåliga rummen.

Där håller jag med... Tyckte många rum med otroligt fina grejor i bara lät vasst, hårt och livlöst. Väldigt synd. Kul att se och "ta på" grejorna live iaf. Samt att konstruktörer av olika märken var där och inte sena att språkas vid om man tog upp nåt om deras saker. Väldigt trevligt.

Martin Logan och Usher tyckte jag var en "upplevelse" på mässan. De små "Gallo"-bollarna var oxå intressanta. Sen så var det allt att det ryckte lite i bagetten när man såg och hörde all trevlig vinyl. Många bra spelare och MYCKET "vill-ha"...


Synd på rummen, kul på grejorna och folket. Sen att brandlarmet gick pga. av bränd pyttipanna fick vi ta som bonus.


M
Go to Top of Page

UnBeliever
100.000-klubben

1353 Posts

Posted - 2005/10/23 :  14:26:25  Show Profile Send UnBeliever a Private Message
Den största behållningen fick jag från Hifi-Ställets rum. De stora Usher-pjäserna lät fruktansvärt bra. 82000 sek kostade de om någon undrar. Så när man ska uppgradera nästa gång...

Störst dregelvarning var det över Interceptors rum med Martin Logan Summit, men framförallt Cayins 9088D monoblock.

Burmester hade jag gärna hört under andra former. Tror inte de kom riktigt till sin rätt på mässan. Naim+Audiovector var också väldigt trevligt. Har inte varit någon anhängare av Audiovector tidigare, men kombinationen med ca en halv miljon i Naim-prylar verkade göra susen.


De Omnibus Dubitandum Est

Min anläggning:

Avid Volvere SP | OL Zephyr | Lyra Delos
Lumin D2
Accuphase E-460 med AD-20
Respons Grand Artist MC
Solid Tech Hybrid | Cardas / NordOst / Shunyata
Go to Top of Page

Hardseq
Member

218 Posts

Posted - 2005/10/23 :  14:31:06  Show Profile Send Hardseq a Private Message
Personligen var höjdpunkten MartinLogan. Den större av de två modellerna lät i vanlig ordning helt sagoligt även om jag kom på mig själv att säga till min medhava kompis: "Ok, den låter skitbra på plingpling, men hur låter den på musik då?"
Trist att utställarna i detta rum väljer att enbart spela "demomusik", och som potentiell köpare vet jag inte om det beror på att ML låter illa på all annan musik eller om utställarna faktiskt bara råkat välja musiken de gjorde.

Största överraskningen måste Dynaudio Focus 110 varit. För de 11000kr de kostade per par lät det grymt bra.


Min bil går fortare med handbromsen åtdragen. Vem du är att komma med dina "fakta" och påstå att min upplevelse är fel?
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/10/23 :  14:40:37  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Intressant hur smaken är olika
Det jag hörde av Zu var inte alls bra till ex.

Puben efter var bäst! men även Jamos nya tyckte jag var bra.. 80kkr var kanske liet att ta i. De verkade dock ha brist på mellanregister samt att de borde dämpats en del bakom högtalaren. Killen som demade spelade dessutom en låt på repeat. Så man undrar lite om det var den enda låten som lät bra.

CAV och Qnl (tror jag det var) lät riktigt skoj för det priset. Dock spelade de på tok för modest.

Någon som fastnade för Panasonics (?) HDTV-demo? Intressant hur japaner kan låta en kärlekssjuk tonåring spela in deras material. Inte för att det är något som helst fel på söta japanskor i hotpant och kortkort. Tro inget annat ;)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2005/10/23 :  14:55:31  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Det fanns som sagt mycket att titta/lyssna på Usher har blivit lite av favorit sedan mässan i Köpenhamn när jag var där inne och lyssnade fick jag hela rummet för mig själv egen musik lyssnades det på då, mumma. De lät riktigt bra trots att akustiken inte var på topp men överraskningen var ändå fabror Wolfgangs rum där det lät riktigt bra även om jag har hört de där phonar stativarna innan man kan man inte mer än bli imponerad hur de kan spela.

Kul att vinylen inte längre har en undanskymnd plats utan det demades friskt hos var och varannan.

/Anders


Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.

Edited by - Bubbel on 2005/10/23 16:10:40
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7351 Posts

Posted - 2005/10/23 :  15:09:50  Show Profile Send FBK a Private Message



Intryck av dessa två högtalare modeller? Och vet någon var priserna ligger på?
Sedan så blir man ju nyfiken på hur det nya Primare steget är ljudmässigt.


Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7351 Posts

Posted - 2005/10/23 :  15:17:23  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
JMLabs nya 1007BE-stativare imponerade också. Ej inspelade lät de ändå ruskigt bra, rappt och högupplöst.

Såg på bild att det var ju ingen direkt "billig" elektronik heller som de demades med

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/10/23 :  15:25:35  Show Profile Send mayro a Private Message
Jag var inte runt på så många rum.. Och dom ja tittade in i anser jag vara snudd larvigt dåliga på att "släppa" i ljudet...


Basåtergivningspotensialen är skrämmande kass anser jag över lag. Självklart med undantag. Men "totalt" sett i dom rum man besökte så anser jag man mer siktar in sig på oerhörda priser för rätt mediokra högtalare.. Ljud för 10000 kr med pris på 60000 och uppåt är inte vad jag får intresse för..

Jag kanske är hård här. Men jag tar mig friheten att säga att OM man betalar stora pengar för grejor så bör dom också kunna spela alla paramterar. Även om rum osv är dåligt så skall en högtalare för över 100000 kr i alla fall kunna ha tonala fördelar.

Jag anser det fanns en bunt högtalare som rent konsumentverket skulle kunna ta sig en titt på om det är frågan om rent lurendrejeri eller liknande..

Jamorummet var skoj att besöka.Dom tror jag skulle gå att lira mycket fint med i ett rätt uppställ. Vet ju dipoler är svåra att få till. Och problemen känner jag igen såsom mycket rummsberoende .. Men mest imponerande var enligt mig wolfgangs rum med dom små stativarna från Phonar.. M100s. Drivna av en mickrostärkare och en lätt moddad Music Hall.. och självklart fadel art kablar...

Släpp.. go tonal karaktär..Bas långt över förväntan som jag hört en gång tidigare iofs... Samt wolfgans sätt att låta folk rent PLÅGA skiten ur systemet med vilka skivor man vill.. Inga audiofilskivor behövdes för att få kanonljud.. Utan elakaste råaste plågarmusiken dånade ut ur högtalarna... Uppblandat med finlir ibland..

Men överlag stor besvikelse över vad man får för rent anskrämligt stora pengar..

Jag anser att man för dom priser man begär har rätt att faktiskt få mer valuta för pengarna..

I mitt tycke har ordet överprisatt fått en ny innebörd tyvärr..

Med några få undantag..


Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

Rishna
Member

185 Posts

Posted - 2005/10/23 :  16:21:51  Show Profile Send Rishna a Private Message
Först och främst har det varit en mycket trevlig helg med mycket godis för såväl ögon som öron. Roligt att det har blivit mer musik och mindre film eftersom det tidigare år mest verkar ha handlat om surround och film. Det är naturligtvis en fråga om smak och tycke men jag uppskattar musik framför film.

Jag tyckte att det bästa ljudet i förhållande till pris gick att finna hos Monitor Audio, Naim och Audiovector. I rummet längst bort spelade Naim-elektronik på ett par Audiovector-golvare. Det lät bra och engagerande och till någorlunda pris även om det vida överstiger vad jag skulle ha råd med

Monitor Audios RS8 och lillebror RS6 spelade väldigt fint i det lilla ombonade rummet. Också här kan man nog tala om överkomlig Hifi för den vanliga människan.

Det här med basåtergivning verkar genomgående vara svårt i mässlokaler. Personligen tror jag att det handlar mycket om att en normal högtalare stativ/golv inte har de fysiska förutsättningarna för att spela fullrange. Inte förrän man närmar sig de riktigt stora högtalarna kan man börja tala om fullrange i ett normalt bostadsrum eller för all del i stora hotellsalonger som det bl.a. har varit fråga om i helgen. Det är en otacksam uppgift för två 6,5 eller 8-tummare att fylla ett 50 kvadrats rum med tung, djup och kännbar bas.

Till sist, och nu ska jag gnälla en aning:

Varför all denna jazz? Det spelas samma super-duper-inspelade jazz i nästan vart rum och vad säger detta om hur en anläggning låter på en dussinskiva typ Absolute Music? Det går bevisligen att finna material som är ypperligt välljudande att lägga i sin CD-spelare men är det verkligen musik man tycker om? Jag hade med mig egna skivor med musik med ett brett spann från klassiskt till tung metal. Jag vågade inte fråga någon av utställarna eftersom det vore ett så radikalt trendbrott att jag troligen skulle bli nekad. Ett stort plus till Wilson/Audio-Research som drog igång en vinylskiva med riktigt tung dansmusik. Härligt med något som kontrasterar mot jazzens blytunga mantel av påtvingat välljud.

Ledsamt också att inte John Larsen var på plats med sina trevliga Carlsson-högtalare.

/Fredrik
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2005/10/23 :  16:31:31  Show Profile Send Adagio a Private Message
Mässljud är aldrig bra, ingen prislapp i världen kan ändra på det.
Återigen så spelar akustiken in, inga grejer kan trolla, Mayro, oavset pris.
På mässor kan man väcka intresse för vissa produkter eller helt enkelt avskräckas, det är kul att se, känna på och höra på sådant man inte kan till vardags. Hursomhelst kan man aldrig bedöma någonting rättvist, mer än att jämföra hur bra olika system hanterar samma akustiska (skräp)miljöer. Bakgrundsbruset är dessutom på tok för högt, både i form av andra utställare, publik och luftkonditioneringar.
Det bästa med mässor är dock hur nöjd man är med sitt eget system när man kommer hem.
Ps Jag var inte där Ds.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2005/10/23 16:33:48
Go to Top of Page

mayro
Lämnat på egen begäran

10984 Posts

Posted - 2005/10/23 :  17:02:51  Show Profile Send mayro a Private Message
quote:
Mässljud är aldrig bra, ingen prislapp i världen kan ändra på det.
Återigen så spelar akustiken in, inga grejer kan trolla, Mayro, oavset pris


Jag tror mig veta vad sk "mässljud" är.
Och det var INTE andras åsikt jag skrev. Jag skrev MIN åsikt. Vilken jag förbehåller mig rätten att utrycka utan den skall recenseras av dig eller någon annan.

Om alla tycker anorlunda så är detta INTE min sak att recensera eller diskutera. Jag skriver vad JAG tycker och anser.

Och jag anser priserna vara klart högre än prestandan genomgående.
PUNKT.

Driver Mayros hifidagis
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/10/23 :  17:05:01  Show Profile Send matte76 a Private Message
När jag kom hem drog jag igång min anläggning och insåg direkt att mina högtalare men även resten av anläggningen står sig mycket bra mot många av värstinganläggningarna på mässan. Synd att inte Hifi Consult valde att ta med ett par Vienna istället för Burmester. Och att inte Droplet spelade.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/10/23 :  17:19:01  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
1,4 miljoner-kronors-sytemet hos Audio Nord tyckte jag lät bra idag. Missade det igår. Iofs bör man väll vänta sig en del för de pengarna. Kunde nog låtit betydligt bättre i ett annat än kalt rum .. Sen hittade jag till Mårten Design idag (tack Pac) där det lät rikgit bra.. Tycker att få system hade samma sammanhängade ljudbild som där.

Martin Logan-rummet var snyggast. Vilket tjusigt rum de fått (betala för). Tyvärr var det en stöddig dansk som inte ville spela för mig när jag kom in fem i fem.
Trist som fasen. Har man inte bättre social förmåga än så så borde man verkligen inte jobba på mässor.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/10/23 :  17:32:09  Show Profile Send matte76 a Private Message
Mårten designs nya lät ok, men en del högtalare på mässan lät bättre enligt mig. Bla Zu, trots en lägre prislapp. Spelandes i olika rum med olika elektronik iofs. System Audios drivna av Primare lät ganska bra, men ingen "wow"-känsla direkt...Primares nya A32 med 2*250 watt var en riktig best.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/10/23 :  17:36:14  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Smaken är så olika. Kanske var en dålig skiva när jag var där. För jag tyckte de lät sämst av allt; zu.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2005/10/23 :  18:07:34  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Var där under gårdagen i sällskap med några eojeudkamrater

Enligt min åsikt är omöjligt att både hissa och dissa vad man hör,
undermåliga rum, oftast obekant elektronik och alla subbor som sprider
dunka-dunka-bas helt okontrollerat

Men det som JAG gillade bäst var helt klart Jamo dipolerna, Usher,
Miles III, och sist men inte minst (ifs de var nästan minst) Wolfgangs
Credo, har hört de förut men de imponerar fortfarande, Music Hall elektroniken var ju riktiga små godsaker.

Primares jätte slutsteg var ju..........stort

De som jag inte gillade, nu med reservation för diverse förbehåll,
Karma högtalarna, de fick jag inte ihop riktigt, Zu de såg kul ut men
ljudet lät konstigt.

Afterfi på Fagans var ju riktigt kul, om inte annat så märktes det när jag "vaknade" morse

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.


Go to Top of Page

kris69
Member

538 Posts

Posted - 2005/10/23 :  18:54:27  Show Profile Send kris69 a Private Message
Det fanns lite godsaker trots allt. Bäst ljud fick de utställare som valde lite mindre utrustningar till de små rummen exvis Wolfgangs rum med Phonar och Music Hall.

Tyckte även att Octave/Vivid Audio bjöd på välljud men det är klart att stativare för 150000 så skall det väl för tusan......

Audionords rum var också bra men man kunde väl bara ana den extrema potentialen lite smådyra anläggning.

Nya Cantonmonstret Vento? lät väldigt maffigt och stort. Känner dock inte så många som har rum för att få dessa skulle kunna spela ut. (De var ju stora nog att vara död i).

Summit från Martin Logan med Cayin/Bladelius låt ocskå bra trots trist musik. Detta var nog det rum som jag upplevde ha minst dåliga akustiska förutsättningar.

Hade i alla fall en trevlig och intensiv Lördag och redan nu börjar önskelistan till jul se ganska exotisk ut. Ett par Fadel Art Coherence ryms nog precis i julstrumpan, om man knör lite.



" Vi borde prata mera om våra öron"

Edited by - kris69 on 2005/10/23 19:17:59
Go to Top of Page

Leif B
Member

1491 Posts

Posted - 2005/10/23 :  18:55:09  Show Profile Send Leif B a Private Message
Tycker mest synd om dem som fick de avlånga rummen där det kändes omöjligt att få till en bra uppställning.
Klart det låter bättre i de rum som hade en bra geometri.

Bästa ljud?

Smaken är som baken. Matin Logan lät riktigt bra. 92 db är vad känsligheten är på dem. Mycket högt för denna typ av högtalare.

Usherhögtalarna med Electrocompaniet var bra de också.

Det var få rum som lät riktigt illa. De flesta hade också mycket bra elektronik. Musiken var blandad bland utställarna så det var svårt att få en uppfattning om vad som lät bäst. Många använder sig av olika metoder på sina demokörningar.

Jag tyckte det var roligast att lyssna inne i Naimrummet där dem visade hur varje steg upp i prisklasserna påverkade ljudet. Engelsmannen där inne var väldigt duktig på att förklara vad som förändrades i dem olika uppgraderingarna. Sånt uppskattar jag mer än att bara lyssna på en tråkig demokille som skryter vilt.

Billiga högtalare från Vifa (5000kr/paret) var väldigt bra för det priset.

Zu imponerade med sin dynamik på den musik jag lyssnade på där inne. Fick dock inte tillfälle att få sitta på den stol som fanns där inne.
Jag blev även imponerad av Kharmahögtalarnas diskant. Mycket energi men ändå lät dem inte överbetonade.

Revels stativare för 24000 kr lät riktigt bra men då hade dem riktigt bra elektronik från Mark Levinson.

Jamos stora högtalare för 80000 kr lät ganska bra med tanke på rummets utformning.

Infinity Cascade var en trevlig bekantskap. Ny teknologi med ett nyutvecklad element som spelade mellan 80Hz till c:a 2000Hz. Lät riktigt angenämt och lättflytande. Mycket detaljer. Den behövdes dock kombineras med sub.

DLS lät också riktigt bra för sin prisklass, mycket för pengarna.Har för mig modellen hette R55.

Phonars små stativare imponerade också. Där inne letade man efter subben, som dock lyste med sin frånvaro.

mvh / Leif B

Go to Top of Page

Egill
Member

376 Posts

Posted - 2005/10/23 :  19:03:39  Show Profile Send Egill a Private Message
Extra bra tyckte jag var Phonar stativarna, Matrin Logan elektrostatarna och Pioneers nya maffiga hemmabiosystem med EX-högtalarna (kostade ju därefter också). I de lägre prisklasserna tyckte jag Monitor audios rs6 och 8 lät riktigt bra. Jag måste också säga att de riktigt billiga anläggningarna från t ex Proson och Audio-pro höll en hög lägstanivå.

Cantons bautastora referens vento lät däremot inget vidare tyckte jag.

Vituð ér enn, eða hvað?
Go to Top of Page

Anton
Klubbmästare eoJeud

1219 Posts

Posted - 2005/10/23 :  19:07:11  Show Profile Send Anton a Private Message
Det som var absolut roligast var Klipsch stora högtalare, de ersatte Jamos dipoler från gårdagen tror jag.
Vilken dynamik (102 dB känslighet)! Ett bra tryck med infected mushroom, men funkade fint med klassisk musik också. Dessutom (relativt) billiga, 24k.
Go to Top of Page

deerhunt
Member

363 Posts

Posted - 2005/10/23 :  19:12:53  Show Profile Send deerhunt a Private Message
Håller med Mayro om att det verkar som att många tillverkare har valt att sätta så högt pris som möjligt. Är det månne så att man söker "kvalitéts-poäng" genom att sätta ett för högt pris?

En high-end högtalare för 15 år sedan kostade 30kkr, idag hittar man sämre högtalare för dubbla pengarna (och detta när "all" hemelektronik har blivit billigare).

Om jag skall slanta upp 60kkr så vore det trevligt om högtalaren spelar bas oxå!

Det jag gillade var nya JM Lab Electran 1007BE med Pathos. Även TAD i Pioneers rum. 4-vägs fullregisterhögtalare med BE-diskant och grym finish för 68kkr. Hade kostat 300kkr hos "fel" tillverkare!

Man skall akta sig för den som funnit sanningen, och hålla sig till de som fortfarande söker
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2005/10/23 :  20:52:51  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Det jag tyckte lät bäst var som vanligt Mark Levinson, samt även Dynaudio drivna av Melos tror jag de heter.

På denna mässa tyckte jag inte att det var något som lät direkt illa, men en del musik skulle man ju kunna byta ut. Mvh Kristofer
Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2005/10/23 :  21:38:14  Show Profile Send olof a Private Message
Jag börjar från min egen början
Vill bara tillägga att jag tycker inte man ska klaga för mycket på rummen. Tittar man på våra medlemsbilder så verkar det inte var så mycket mer möbler där. Tror nästan att det är represntativt.
Martin Logan:
Har fått för mig att jag gillar dessa men hade fel. En totalt okomplett högtalare som har det till dagens datum smalaste lyssningsfönstet jag hört. Lätt dock riktigt bra på gles musik om man satt rätt.
Marantz, Murdant short, velodyne:
Mest bara tveksamt överhuvudtaget. Överprisade högtalare och en sub som inte presterade så fantastiskt trots alla häftig grejer som var inbyggda.
Dynaudio:
Kanonljud för lite pengar. Riktigt trevliga även om jag gärna sett att de vinklats in lite mer
Canton, Onkyo:
Kul med en högtalare som kan spela högt med behållning. Enda reservationen var väl just att ljudet kanske inte släppte så bra som priset antydde. Under all kritit var dock surroundhögtalarna som var tokigt dåligt integrerade. Var samma sak för två år sedan i Cantons rum.
ML, Proceed, Revel:
Tagen på sängen totalt. Var lite jummen över att peforma f50 lät så tunna mot hur jag kom ihåg dem. Visade sog dock vara en model som kostade 1/10 del och då var jag genast djupt imponerad.
Burrmester:
Jättetrevlig demo och ett kalas ljud som dock förtogs något av den löjliga prislappen. Har får man kanske resonera såsom, "kan man så bör man". Dock var inte basen direkt bra men det var tydligen rummets fel(för litet?)
SA, Primare:
Kanonljud, verkligen! Dock så tyckte jag att rumskorrigeringen var tämligen dålig och förstörde mer än den hjälpte.
Usher, Electrokompaniet:
Bra ljud och framförallt snyggt
Zu, Leben, Audio concept:
Väldigt bra måste jag säga. Fin klang och hyggligt ljudkapabelt
Kharma, Rogue:
Skum musik men klart lovand i övrigt. Förvånansvärt potent bas.
Vivid, Octave, Teac:
Ful högtalare som lät rättså bra men jag saknade något, kanske var det en lätt metallisk biklang som spökade?
Klipsch, Proceed,?, Teac:
Satan i gatan vad kul det lät. Fast, dymaiskt och helt enkelt ett jäkla ös.
Wilson, AR:
Fattar fortfarande inte vad alla är så imponerande av. Not my cup of tea...
Genelec, Lexicon:Ärligt, Ärligt men kanske inte den roligaste demon direkt.

Nu fanns det ett gäng till men dessa har jag missat eller glömt namnet på alternativt inte lyssnat så länge att jag har någon uppfattning överhuvudtaget

Sammanfatting:
Jag kan verka lite negativ men mässor är nog bättre på att ta reda på vad man inte tycker om, än motsatsen. Precis som förra gången så är det de lite billigare högtalarna som lämnar mest spår efter sig och det beror kanske på min egen plånbok. Kostar nånting över 100000 så är min förväntningar så högt ställde att det mesta blir ett antiklimax. Vill också slå ett slag för killarna som demade sin rumskorrigering(kommer inte ihåg namnet) tillsammans med Luminator som så tålmodigt orkade tjata med mig och faktiskt hade lyckats riktigt bra. Milsvitt bättre än Copland som enligt utsago jobbat med sin produkt i 20 år Kanske hade det varit bättre att slopa det de första 15....
Slutligen vill jag passa på att tacka Johan Björklund för att vi oljudare fick komma inte gratis!
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2005/10/23 :  21:52:02  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Olof skrev:
quote:
Martin Logan:
Har fått för mig att jag gillar dessa men hade fel. En totalt okomplett högtalare som har det till dagens datum smalaste lyssningsfönstet jag hört.


Lite OT men jag håller med dig helt Olof.
Jag lyssnade till en ML modell i 50kkr klassen för några år sedan i en hifibutik och det smala lyssningsfönstret är fortfarande det bestående intryck jag minns tydligast idag.
Förstår verkligen inte heller hur man kan uppskatta denna typ av onaturliga återgivning som jag skulle vilja kalla det.

Edited by - hifirocker on 2005/10/23 21:53:21
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.77 sekunder. Snitz Forums 2000