HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nyhet kring vår hörsel
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2005/10/25 :  13:22:59  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Denna nyhet hittade jag hos stereophile och den var intressant för oss som håller på med HIFI.

http://www.stereophile.com/news/102405brain/

Skall försöka hitta mer för det verkar finnas potential för att vi behöver se på hörseln med lite nya ögon.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/10/25 :  13:25:12  Show Profile Send matte76 a Private Message
Nu får blindtest-förespråkarna vatten på sina kvarnar...

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2005/10/25 :  14:41:42  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Nja, man kan ju tolka det precis tvärt om.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/10/25 :  15:19:41  Show Profile Send matte76 a Private Message
Jo i och för sig. Så tolkade inte jag det, men visst kan man säkert tolka det annorlunda.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2005/10/25 :  15:44:50  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Det kan tolkas på båda sätten men jag tror detta ger vatten på blindtestförespråkarnas kvarn i första hand.

Fundera på det, ljudet vi hör med och utan fotkittling är detsamma men upplevelsen kan mycket väl vara annorlunda. Jag tror knappast att fotkittlingen gör att öronen hör bättre.

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2005/10/25 :  16:31:44  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Man kan undra om blindtester leder till en stress-situation med prestationsångest som gör att vi hör sämre när ett avslappnat tillstånd då det känns behagligt gör att vi hör bättre.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2005/10/25 :  16:41:47  Show Profile Send gromit a Private Message
quote:
Man kan undra om blindtester leder till en stress-situation med prestationsångest som gör att vi hör sämre när ett avslappnat tillstånd då det känns behagligt gör att vi hör bättre.


Så kan det säkert vara om man inte är van vid blindtester eller tycker att det ligger någon slags prestige i att höra skillnad.

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2005/10/25 :  16:45:10  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Blindtester behöver väl inte vara under tidspress. Kan ju vara väldigt länge om man har en kopplingsbox som går att manöverera i blindo så man kan lyssna och gissa själv.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2005/10/25 :  17:29:05  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Har faktiskt 2 st buttkickers inkopplade och hitills har alla som "hört" dom tyckt att musik även vid lyssning på klassisk musik blir "bättre" med dom inställda så att dom knappt är förnimmbara

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/10/25 :  18:36:38  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
Blindtest eller inte, forskningen visar att så mycket mer än bara örat är inblandat. Det innebär att de psykologiska omständigheterna runt testerna måste beaktas i mycket högre grad.

Ser förstärkaren mycket snyggare och vackrare ut kommer nog även ljudet av färgas efter det.

Blindtest eller inte, rapporten antyder att placebo-effekten är större än man tidigare trott, eftersom fler omgivande faktorer påverkar det som artikeln kallar "sensory integration".

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2005/10/25 :  18:48:29  Show Profile Send MatsT a Private Message
Synintrycken påverkar alldeles säkert och alla vet väl att det låter bättre när man blundar?

Något som väldigt få påpekar eller tycks tänka på är att även indoktrinering påverkar väldigt mycket vad vi tror oss höra.
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2005/10/25 :  21:38:24  Show Profile Send esl a Private Message
Visst skall man blunda! Det gör tom Stig Carlsson på reklamblad från 70 talet på sina egna högtalare.

Vill än en gång upprepa vikten av att leva med sin anläggning en längre tid för att hitta starkheter/svagheter. Lyssna gärna på akustisk musik i verkligheten om du tycker om att lyssna på akustisk musik hemma.
Lyssna till applåder och mellansnack på skivor! Det är ljud du verkligen är van vid att höra i verkligheten!
Passa på att blunda nästa gång du är ute på en JAZZ klubb så att du inte distraheras av en massa vackra töser.. ;-)

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2005/10/25 :  22:30:28  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Hmm...

Jag tolkar texten som att det blir en tillfällig "inlåning" av extra resurser (processorkraft/hjärnkapacitet) till att tolka det vi hör. Ljudcentrat tolkar intrycket av vad örat plockar in. Om man i samma veva ger en annan stimuli (i detta fallet känsel), som ger aktivitet i hjärnan, tar hörcentrat tillfället i akt och ber om en hjälpande hand från det aktiverade området?

Ny info för mig. Inte hunnit plugga på ämnet. Men det var bara en tanke som slog mig då jag läste?


M

Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2005/10/25 :  22:44:42  Show Profile Send Micke Y a Private Message
En fråga man kan ställa sig är om inte andra stimuli kan påverka hörseln vid alla tillfällen, även då du inte ser.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2005/10/26 :  02:41:56  Show Profile Send Passerati a Private Message
Personligen tycker jag att de allra bästa lyssningstunderna många ggr varit, på em-kvällen. Någon dag man vaknat på den klockrena sidan (rätta) och haft en lägre ljudnivå (dB) När jag varit lugnare, haft mindre stresshormon cirkulerande i kroppen. Stängt av och dragit ur alla telefoner när jag kommit hem. Haft doftljus, värmeljus tända (mysbelysning) och krupit upp i soffan (sweetspot) och bara lugnt legat och lyssnat/njutit på min uppvärmda anläggning. Själv i lugn och ro med ex Fourplay:s Elixir som sällskap och ett gott vin eller en god Whiskey

Det har varit mina bästa hifistunder

Så artikeln har nog helt klart en poäng Och om man nu är medveten (genom artikeln eller annars ) om att man relativt enkelt kan förstärka sina hifiupplevelser. Så är det väl enbart possitivt, spelar väl ingen roll vad andra icke hifivänner isåfall säger...

Passerati
Go to Top of Page

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2005/10/26 :  02:56:28  Show Profile Send Passerati a Private Message
>Gaffa Posted - 2005/10/25 : 18:36:38
>Blindtest eller inte, forskningen visar att så mycket mer än bara örat är inblandat.
>Ser förstärkaren mycket snyggare och vackrare ut kommer nog även ljudet av färgas efter det.


Tror absolut att man tycker att ex en högtalare man fullkomligt älskar designen på, låter bättre än vad den är. Samma sak att, en högtalare låter sämre än vad den egentligen är om man nästan kräks när man ser formgivningen för högtalaren.

Så faktorn gällande stimuli i någon form, tror jag är underskattad

Passerati
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/10/26 :  04:07:06  Show Profile Send Bravo a Private Message
Frågan blir väl närmast om blindtest är relevant i sammanhanget då denna situation blir så olik den vi normalt lyssnar i.
Blindtestande liksom allehnda jämförelseprocesser innebär ju alltid ett stressmoment som kommer att ligga som ett raster över upplevelsen.
Att flera sinnen samverkar är ju bara en nyhet inom hifivärlden skulle jag vilja påstå , i de flesta andra sammanhang anses det väl tämligen självklart t.ex. studiemetodik.
Att både läsa, skriva och lyssna ger högre effekt än att bara passivt lyssna osv. Frivilligt att föra över detta till i stort sett vilka områden som helst.
Placebo blir lätt ett modeord för att bortförklara högst reella varseblivningsprocessor då olika faktorer i slutänden samverkar till totalupplevelsen.

Bravo
Go to Top of Page

MartinN
Member

1333 Posts

Posted - 2005/10/26 :  07:43:03  Show Profile Send MartinN a Private Message
Tur att man har en skön soffa

Martin
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/10/26 :  07:47:43  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Aha det är därför det låter extra bra när man vänslas med sin käresta i lyssningssoffan.......;-)

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

Gaffa
fd. Mabuse

1455 Posts

Posted - 2005/10/27 :  03:14:32  Show Profile  Visit Gaffa's Homepage Send Gaffa a Private Message
quote:
Aha det är därför det låter extra bra när man vänslas med sin käresta i lyssningssoffan.......;-)
När jag vänslas med min käresta i lyssningssoffan har jag intressantare saker för mig än att lyssna på musik...

Skeptic Friends Network
"When the going gets tough, the tough get duct-tape..."

"När Höginkomsttagarna kallar sig arbetarparti måste även sagoboksförfattarna ana nya läskretsar..." - Arne Anka
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2005/10/27 :  03:29:10  Show Profile Send Bravo a Private Message
quote:
Aha det är därför det låter extra bra när man vänslas med sin käresta i lyssningssoffan.......;-)


Exakt!

Bravo
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2005/10/27 :  07:31:20  Show Profile Send markih a Private Message
Citat Bravo: "Placebo blir lätt ett modeord för att bortförklara högst reella varseblivningsprocessor då olika faktorer i slutänden samverkar till totalupplevelsen."

Att sinnen samverkar är det nog ingen som motsäger och detta står heller inte i motsats till placebo.

BT är endast ett medel att undersöka hur endast ljudet upplevs, just när man vill undersöka ljudets betydelse. Men det är inte fel att tex skapa en miljö som gör att man trivs bra och därmed uppskattar musiken bättre.

markih
Go to Top of Page

Stormen
Member

1542 Posts

Posted - 2005/10/27 :  19:27:55  Show Profile Send Stormen a Private Message
Fick reda på att man har testat att ha variabel ljussättning i en skolsal. Olika spottar, almännbelysning, individbelysning mm.
Detta kunde läraren reglera med div dimmrar o paneler. Det man kom fram till var att man på ett lätt sätt kunde styra volymen på barnen genom att på rätt sätt ljussätta miljön.
Nu är det nog inte så enkelt att man vrider upp o ner. Men det var en intressant iaktagelse.
Det blir ju faktiskt extra bra musik när man släcker ner o tänder lite ljus.
Min bil går faktiskt oxå lite bättre när jag har dammsugit o städat den extra noga. inte sant Upplevelser o intryck det är mäktiga saker, allt påverkar oss.
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/10/27 :  22:31:36  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Gaffa: Med lite simultanförmåga är det inga problem......

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000