HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Vinylforum
 Tips på snygga och bra vinylspelare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jonasihm
Member

385 Posts

Posted - 2005/10/26 :  13:55:22  Show Profile Send Jonasihm a Private Message
Efter Malmömässan blev man onekligen sugen på att investera i en vinylspelare Dem ser inte bara bra ut det låter ju också väldigt trevligt. Prisklassen max 5000kr och sen behöver jag riaa också

NAD C315BEE - NAD C515BEE - Boston Acoustics A40

Edited by - PG Jeppsson on 2005/12/05 00:40:54

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/10/26 :  13:59:06  Show Profile Send matte76 a Private Message
BAKÅTSTRÄVARE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

Ayn
Member

2799 Posts

Posted - 2005/10/26 :  14:00:38  Show Profile Send Ayn a Private Message
Rega P3 är en trevlig liten krabat.

5k5 hos Ljudmakarn, brukar gå att få tag på beggad utan alltför stora bekymmer. Annars finns lillebror P2 som alternativ (även om den inte låter lika kul).

Edit: Fast det är iofs exklusive pickup - man får slänga på nån tusing för en vettig sådan.

Senaste skiva som jag fastnat för: Mr Mister - Pull. PM:a mig gärna med fler tips!

Edited by - Ayn on 2005/10/26 14:07:16
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/10/26 :  14:02:34  Show Profile Send matte76 a Private Message
Skriv gärna vad de kostar också.

- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
Go to Top of Page

Jonasihm
Member

385 Posts

Posted - 2005/10/26 :  14:09:13  Show Profile Send Jonasihm a Private Message
jag vill helst ha en spelare som ser svävande ut utan fyrkantig bottenplatta om ni förstår vad jag menar, liknande den som Audio concept demade på mässan

bakåtsträvare, finns inga genvägar..........

NAD C315BEE - NAD C515BEE - Boston Acoustics A40

Edited by - Jonasihm on 2005/10/26 14:10:20
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/10/26 :  14:27:50  Show Profile Send Drem a Private Message
Hur kopplar man in alltihopa egentligen, om man nu skaffar en vinylspelare? Kopplar man rakt in i försteget eller måste man ha ett RIAA? Vad det nu är för något, ni får gärna upplysa mig Och om man ska koppla in ett RIAA, kopplar man det till försteget och med vilken typ av kablage?

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8779 Posts

Posted - 2005/10/26 :  14:34:54  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Pro-Ject RPM5 är vad jag kommer på rätt av (antar att det inte är noga på kronan):
http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=85
Pickup ingår så man behöver inte köpa en akut utan kan vänta lite eller behålla den som sitter på.

Pro-Ject RPM6 är ytterligare rund och svävande men utanför prisspannet med marginal:
http://www.ljudmakarn.se/view.asp?art_id=422
Dessutom tillkommmer pickup.

Alla Pro-Jects lite dyrare spelare har väl lite rundare former.
Har ingen erfarenhet av dessa modeller men de brukar iaf ofta få bra recensioner.
Finns säkert andra på forumet som kan kommentera dessa vidare om någon faller herrn i smaken.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

denada
Member

501 Posts

Posted - 2005/10/26 :  21:23:15  Show Profile Send denada a Private Message
Pro-ject är ju klart trevliga.....

jag skaffade mig ett Vincent riaa och det låter kalas.
Mina funderingar går mot en Pro-Ject RPM4 de ligger väll runt 4K tror jag.
VIncent riaat kostar 1100:- på www.lefflers.se

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2005/10/26 :  21:32:02  Show Profile Send sampix a Private Message
Rätt adress
www.lefflershifi.com/

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Ranefjord
Member

422 Posts

Posted - 2005/10/26 :  21:33:55  Show Profile  Visit Ranefjord's Homepage Send Ranefjord a Private Message
Rega P3!

Snoogens
Go to Top of Page

denada
Member

501 Posts

Posted - 2005/10/26 :  21:36:06  Show Profile Send denada a Private Message
Sampix det går till samma ställe..... det är samma affär i alla fall....
så det funkar med se oxå...

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/10/26 :  21:50:11  Show Profile Send edison a Private Message
Drem:

När vinylen graveras, dvs när man gör originalmastern så sänker man basen rätt kraftigt, samtidigt höjer man diskanten, också det rätt så ordentligt.

Detta pga två saker:
Basen tar mindre plats (= spåren kan läggas tätare om signalen i basen sänks) samt om man höjer diskanten kommer dess (annars svaga) signal att komma högre upp från grundbruset, vilket ju alltid är ett litet aber med vinylen...

Så, för att kunna spela upp ljudet korrekt måste dessa nivåskillnader återställas innan signalen kan köras genom förstärkeriet.Det gör man med ett steg (inbyggt eller separat) som kallas "RIAA"-steg***.

RIAAn kan sitta i både integrerade förstärkare alt i försteg.

Så har du en stärkare med ett uttag (ja, INgång menar jag) märkt "Phono" så är det en vinyl-/skivspelaringång, dvs ingång till RIAA-steget.

Finns ingen "Phono"-ingång måste en separat RIAA-burk anslutas mellan skivspelaren och förstärkarens ingång.
Denna kan heta "CD" "AUX" "Tape" "Tuner" "Video" "Line-In" mfl namn, i princip alla ingångar kan användas för den separata RIAA-burken UTOM då den märkt "Phono" (då blir det ju kaka på kaka)

Man använder oftast helt vanliga signalkablar (typ RCA-RCA) och precis som i CD-sammanhang mm finns det ju även för vinyl olika kablar som låter/anses låta olika allt efter smak/hörsel/musik, så utrymme finns för prov/experimentrande med sladdar även här, hehe...

Sen finns det i huvudsak 2 grundtyper av Pickuper vilka i sin tur ger olika stark nivå: dels MC-pickuper dels MM-pickuper.

MM ger "stark" signal och är oftast (men långt ifrån alltid!) den som ett inbyggt RIAA-steg kan hantera, samt är lite billigare som regel.

MC har (ofta) en klart svagare signal så det behöver finnas ett MC-läge på RIAAn, oavsett den nu är inbyggd eller separat.

"Som regel" anses MC låta bättre men där börjar vi närma oss sånt som smak och systemanpassning mm/etc, så jag slutar min lilla genomgång om vinylens vägar till stärkaren här

***RIAA = Record Industry Association of America

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/10/26 21:57:08
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8779 Posts

Posted - 2005/10/26 :  22:04:26  Show Profile Send ztenlund a Private Message
denada: Om man skriver www.lefflers.se så ja, annars nej...
Får jag föreslå en edit?

/Åtgärdat

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2005/10/26 22:19:15
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/10/26 :  22:15:20  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
De fyra vinylspelarna jag hört har varit hos
1. Lufitg DIY hos Bernt: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=16613&whichpage=15
2. Smådyrt hos AudioNord: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=44488
3. Snyggt hos Mårten Design: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=44343&whichpage=3
4. Bra och billigt hos Creative-Audio: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=44513

Får säga att alla fyra överraskade mig till den graden att jag blev sugen på att själv skaffa mig också :) Du får kolla upp priset själv. Bernts är nog inte till salu dock. Och nummer två kanske är över buget. Kolla med Wolfgang kanske. Verkar som han sänkt priset två tusen spänn på någon av modellerna.

Men du borde såklart bygga en egen om det skall vara riktigt coolt ;)

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"

Edited by - vemsom on 2005/10/26 23:01:36
Go to Top of Page

Drem
Member

696 Posts

Posted - 2005/10/26 :  22:19:48  Show Profile Send Drem a Private Message
Jag tackar och bockar för den förklaringen edison!

Just nu:
Musik: Bladerunner OST
Film: "Jimmy P" [BLURAY]

Musik- och Filmanläggning
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/10/26 :  22:37:06  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Vemsom: Du menar väl AudioNord, för jag såg då ingen Vinylspelare hos PL Audio.

Rega, Pro-Ject och Musikhall verkar vara de som man får titta på i dessa prisklasser
Thorens finns oxå.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2005/10/26 :  23:00:56  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Justja.. :) Får ändra. Bra du är parant!

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2005/11/12 :  20:20:08  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Svalander säljer sin version av Vincent PHO-111 som är lite utvecklad modell av det samma. Borde vara en av bästa för priset. Funderar att skaffa den.

Förresten Zalve, var kan man skaffa Music Hall spelare?? Säljs de i Sverige?

Edited by - pick-me-up on 2005/11/12 20:23:19
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/11/12 :  21:03:13  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Har du bommat Creative Audios nyhetstråd ?

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=44513

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/11/12 :  21:08:47  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=22947

http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=22837

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!

Edited by - EngelholmAudio on 2005/11/12 21:09:36
Go to Top of Page

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2005/11/13 :  14:20:38  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
En sådan här finns på Hifi Stället för 3900 kr. Michell Syncro heter modellen.

Skivan ligger inte på stålramen utan på en glasskiva som här är väldigt välputsad.

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/11/13 :  14:49:13  Show Profile Send matte76 a Private Message
StefanB>
Den ser mycket dyrare ut än 3.900! Undrar hur bra den låter...tyvärr bor man ju i Malmö.

Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/11/13 :  14:59:12  Show Profile Send Blue a Private Message
StefanB: Föregångaren till Technodec antar jag? Bra grejer, skulle jag gissa.

Matte76: Börjar det kurra i vinyltarmen? Glid in i röran hos Ljudprodukter och snacka med Calle. Där lär stå ett par sköna spelare som väntar på köpare!

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2005/11/13 :  16:48:33  Show Profile Send matte76 a Private Message
Blue>
Jo det kliar en del...det finns många skitsnygga vinylspelare till ok priser. Och så låter ju många skivor klart bättre på vinyl.. Ska nog kolla vad den käre Calle har inne. Har du egna tips?

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000