HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Vinylforum
 Val av vinylspelare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

dB
Member

425 Posts

Posted - 2005/11/07 :  11:32:52  Show Profile Send dB a Private Message
Hej allihopa
Nu är det dags för mig att skaffa en vinylspelare. Har kollat runt lite & det finns några modeller som verkar vara intressanta (kvalitet/budget mässigt). Thorens 166 MKxxxx, DUAL 505-xxxx & Lenco L450. Alla modeller går att hitta runt 1500:- på annonser. Min fråga, till dem som har mera erfarenhet en vad jag har, är vilken modell ger mest för pengarna (mekanik & arm- pick-up ska jag byta ändå) . Har ni förslag på nån annan spelare i samma prisklas? Jätte tacksam för alla förslag/tips!
/dB

Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50

Edited by - PG Jeppsson on 2005/12/05 00:41:54

denada
Member

501 Posts

Posted - 2005/11/07 :  12:58:22  Show Profile Send denada a Private Message
Hmmmm jag skulle nog leta reda på en Planar 2 det finns en på tradera för typ 1500
Klart bra spelare för vettiga pengar....

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2005/11/07 :  15:42:01  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Av dom du räkna upp där så hade jag valt Thoren.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

steffo74
Member

188 Posts

Posted - 2005/11/07 :  16:42:03  Show Profile Send steffo74 a Private Message
Tänk på det här med att kunna koppla mellan 33 och 45 lite enkelt om du spelar mycket blandade hastigheter. Thoren´s 316 är väl till salu. Ge bud. Tja beroende om det sitter ny pickup eller ej. Misstänker att både rem o nål behöver bytas kanske. Kring 1000lappen kanske??. Köpte en 318 med ny om 30 för 2000kr. Finns en bra budgetnål Tecnicha AT95E, tror jag den hette och fick bra betyg för pris/prestanda. Ca 400-500kr trorjag. Vill man sen göra den lite vassare kan man lämna iväg och få en bra signalkabel inbyggd. Lämnade min till Calle på Ljudprodukter där han satte dit en ny signalkabel (Van den Hul). Nöjd!
Annars en helt ny budgetspelare från project. Kolla priser på nätet för deras modeller.

Nöjd tills man vet bättre!
........och just nu BlutEngel i cd:n och Hocico och Soulfly
Go to Top of Page

steffo74
Member

188 Posts

Posted - 2005/11/07 :  16:44:11  Show Profile Send steffo74 a Private Message
I denna prisklass kanske snygghet också spelar in?????? Har du sett 166 och jämfört med 316?
Project och rega är annars jäkligt snygga och lite moderna design tycker jag.

Nöjd tills man vet bättre!
........och just nu BlutEngel i cd:n och Hocico och Soulfly
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2005/11/07 :  21:55:42  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
jag köpte en Pro-Ject - 1 Xpression igår. än så länge är jag riktigt nöjd. men jag ska byta pickup när det blir tillfälle

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2005/11/08 :  02:18:15  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
Den som jag har nu är en pärla tycker jag (Nottingham analog) men den kostar lite för mycket för din budget kanske.
Det som däremot är väldigt viktigt när man kör vinyl om man vill få ut max, är en riktig skivtvätt.
Jag skulle inte vilja vara utan en sådan, då hade jag nog valt enbart cd.

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

dB
Member

425 Posts

Posted - 2005/11/08 :  07:47:31  Show Profile Send dB a Private Message
Tack för alla tips- kom gärna med fler!! Budgeten ligger runt 2000:- & som det ser ut just nu så lutar det åt en Rega P2 i fall jag lyckas hitta en i bra skick (och helst i GBG). Pro-Ject 1Xpression är också et intressant alternativ (nån i GBG som har en & som kunde ordna en provlyssning?). ”levande” det är en imponerande skivtvätt du har. Finns det nån mindre version som fungerar bra?
/dB

Hifiberry digi+/Volumio, Thorens TD125 MKII, Harmony Design V9 RIAA, Schiit Audio Gungnir DAC, DIY Rörförsteg,Bob Latino VTA ST-120, Piega Premium 50
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2005/11/08 :  08:48:12  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
levande: Personligen lyssnar jag hellre på skitig vinyl än ren CD, men borde kanske uppgradera CD-spelaren, för det formatet kan (borde) inte vara så mycket sämre än vinyl. Har också en Nottingham Analog för övrigt.

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

Jonasihm
Member

385 Posts

Posted - 2005/11/08 :  11:46:46  Show Profile Send Jonasihm a Private Message
http://www.vinylbutiken.com/ bra tips och priser

NAD C315BEE - NAD C515BEE - Boston Acoustics A40
Go to Top of Page

dB
Member

425 Posts

Posted - 2005/11/09 :  10:30:20  Show Profile Send dB a Private Message
Har kollat runt lite på annonserna de senaste dagarna och hittat en Ariston Qdeck här i GBG. Dessvärre vet jag ingneting om den spelaren. Nån som kan ge mig lite ifo?
/dB

Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2005/11/09 :  14:16:00  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Jag har en Thoren 321 med en SME-arm till salu för 2400kr jag bor dock i Stockholmsonrådet och spelaren saknar kartong.
Mvh
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2005/11/09 :  15:31:26  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Beg Thorens eller beg Technics 1200. Neon Park's Thorens/SME-combo låter som ett kap.
Go to Top of Page

dB
Member

425 Posts

Posted - 2005/11/09 :  19:37:27  Show Profile Send dB a Private Message
Neon Park du har PM

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000