Author |
Topic  |
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2002/10/30 : 08:53:53
|
quote: Originally posted by John Stalberg
quote: John, jag förutsätter att du pratar om cd:n.
Ja det är CD´n. Jag har inte hört LP´n. Vänta tills du blivit frisk. Att lyssna förkyld brukar sällan vara varken givande eller särskilt träffsäkert. För mig är den en riktig IM-dist skiva. Denna dist är som ett jobbigt skimmer i musiken som gör det obehagligt och orent.
John
God morgon John, Jag har Amarok-LP:n, kanske t o m i två ex, varav ett nästan ospelat. Men jag har en ganska dålig pickup. Du kan låna om du vill. Mitt minne av den är att den är en av de bättre ljudande LP:na jag har. Det kanske då gäller mest i basen. Jag har aldrig hört den på CD. /Johan
|
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2002/10/30 : 09:13:55
|
Morrn Johan!
Då måste den spelas in till CD eftersom jag inte har någon vinylsvarv. Jag gjorde mig av med den för många år sedan vilket jag idag ångrar. CD´n låter väldigt illa men basen är häftig. Även dynamiken. Disten gör den dock nästan olyssningsbar över moderata lyssningsnivåer för mig. Ett mycket obehagligt ljud helt enkelt.
John |
Is there anybody out there? |
 |
|
Knoppen
Member

3244 Posts |
Posted - 2002/10/30 : 09:19:42
|
Då gör jag det vid tillfälle, kan ta ett tag. Men jag varnar för min pickup! |
Mäter det dåligt så är det iaf inte bra.. |
 |
|
pekka.j
dead end - live end

425 Posts |
Posted - 2002/10/30 : 09:32:02
|
John, jag har en svarv som behöver lite omsorg samt ev ny pick-up. Du kan få den mkt billigt. Maila mig om du är intresserad!
Pekka |
 |
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2002/10/30 : 09:36:55
|
Okey Pekka, jag mailar dig ikväll. Måste till jobbet nu.
John |
 |
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2002/10/30 : 09:39:16
|
Johan vi kan säkert slå ihjäl den tid det tar med lite annat trevligt från din skivsamling 
John |
 |
|
Bland
Member

672 Posts |
Posted - 2002/10/30 : 10:26:50
|
quote: Originally posted by markih
Men, ett litet men viktigt tillägg: Det är inte apparaterna som skapar upplevelsen, det är musiken. Musiken är subjektiv och berörande. Apparater tycker jag inte är det, de är i bästa fall objektiva förmedlare som inte lägger sig ivägen för musiken. Iofs kan man då säga att en apparat som lägger sig ivägen för musiken är subjektiv, för den färgar.
Detta om detta.
Mvh Mårten
Hej Mårten
Sista stycket är intressant. Jag tror eller tycker att apparater skall vara ofärgade men så länge som vi håller på med kompromisser och minimeringar av fel så betyder konstruktörens syn/öra/osv på ljud mycket. Jag tycker som du att det är musiken som berör men faktiskt vill jag tycka/hävda att en komponent kan vara "musikalisk", vad det nu innebär. Varför den kan vara det beror på att konstrutören måste välja en kompromiss/minimering av fel. Konstruktören väljer vad han/hon anser vara det viktiga. Det betyder inte att konstruktion av hifi endast är ett subjektivt tyckande, tvärtom. Öra och teknik måste leva tillsammans. Jag gillar liknelsen om konstruktören som instrumentmakare, för det är vad han/hon är. Han/hon väljer ett ljud som liknar "verkligheten" med de kompromisser som finns. Därför tror jag att en komponent kan vara "musikalisk".
MVH Henrik |
Edited by - Bland on 2002/10/30 10:28:42 |
 |
|
SW
Member

542 Posts |
Posted - 2002/11/01 : 13:22:30
|
Hitta denna länk på Vinyl Asylum:
Simon Pope reports on a day of hi-fi heaven for the discerning audiophile, courtesy of Linn Products and Hi-Fi World. Saturday June 9th 2001 saw Linn Products and Hi-Fi World joining ranks for the day for a vinyl versus CD demonstration of epic proportions. Those of you unable to attend our joint demonstration of LP and CD with Linn Products last month missed out on a fascinating and informative day. More than 500 readers attended to make the day a runaway success.
Linn are perhaps the ideal company for such a demonstration, manufacturing not only probably the world's most advanced and expensive CD player but also the world's benchmark turntable in the shape of the Sondek LP12.
In the plush surroundings of the Burlington Suite at the Grosvenor House Hotel in London's Park Lane, Ivor Tiefenbrun MBE, MD and founder of Linn Products, held the audience with his explanations and demonstrations. The crowds listened to five tracks played on both LP and CD and marked down their preference.
Throughout the day demonstrations were running every twenty minutes from 10am to 4pm for groups of forty people at a time. The system used for demonstrations was a £60,000 flagship Linn outfit comprising of a Sondek CD12 and a top specification Sondek LP12 (with Ekos arm and Arkiv cartridge) as source players.
Amplification was Linn's 5103 system controller for preamplification and a pair of Klimax power amps fed into the company's awesome new £25,000 Komri professional monitor loudspeakers.
As vinyl's popularity is being upheld by many audiophiles, it's also growing in popularity amongst those who left their records behind in the dawn of digital as well as with the younger generation of listeners, brought in by dance music - played invariably by DJs on vinyl.
This was confirmed by the results of the demo, as the public overwhelmingly voted for vinyl - see the figures in the table below.
CD12/LP12 ANALYSIS RESULTS CD12 LP12 TOTAL CD12 LP12 Dem1 64 176 240 Dem1 27% 74% Dem2 89 151 240 Dem2 37% 63% Dem3 82 158 240 Dem3 34% 66% Dem4 106 134 240 Dem4 44% 56% Dem5 77 163 240 Dem5 32% 68% Total 418 782 35% 65%
We'd like to thank everybody that attended the day and came to meet us. We at Hi-Fi World are forever impressed by the quality and amount of knowledge that our readers have - it certainly keeps us on our toes! We hope to arrange a similar 'themed' event some time soon, so keep reading!
This feature was published in the September 2001 issue of Hi-Fi World. No material may be reproduced from this feature without the written permission of the publisher. Copyright Audio Publishing Limited.
|
S |
 |
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2002/11/01 : 19:15:02
|
SW, Intressant! Läste i Hifi+ att man gjorde ett roligt test på en hifi mässa i Manchester förra året (2001). Man ville jämföra SACD och DVD-A och att vanligt folk osm var där på mässan också kunde höra det. Men man tog även med CD och vinyl. Grejerna man använde var.
Skivspelare: Clearlight Audio Recovery, Incognito RB300, Lyra Helikon, Tom Evans Groove phono stage. CD-spelare: Tom Evans Eikos SACD spelare: Marantz SA-1 DVD-A spelare: Onkyo Försteg: Canary Audio CA-803 four box Slutsteg: Canary Audio CA-309, monoblock Högtalare: Living Voice Avatar OBX Kablar: Nordost Valhalla Strömkablar: Russ Andrews Racks: Clearlight RDC
När dom jämförde Kind of Blue mellan Vinylen (Classic records 180 gram, right speed), CD'n (Sony Master Sound gold CD) och SACD (sony). Dom flesta föredrog vinylen över både CD'n och SACD'n!!
Men det är ju bara vanligt folk, dom vet ju ingenting och vad som är rätt. Det finns en liten elit som vet vad som är rätt och det är väl tur vi har dom så vi inte bara litar på våra egna sinnen så. 
|
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/11/01 : 19:22:49
|
Nin,
det finns liknande test när testpanelen valt vinylen som bäst låtande. Sen visade det sig att det var CD de lyssnat på inspelat från vinyl....
Du har rätt, den lilla eliten vet alltid vad som är rätt. 
T |
"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas" |
 |
|
Hatoil
Member

1102 Posts |
Posted - 2002/11/01 : 23:09:23
|
Där har du en grej jag inte fattar. Hur vinyl inspelad på cd kan låta så bra som den (?) gör. Är det inte Fremer från Stereophile som håller på med sådant? Han bränner cd-skivor från riktigt bra skivspelare och får det (enligt uppgift) att låta förbaskat bra. Han påstod ju t o m själv en gång att cdr från Rockporten lät bättre än originalet på Yorke:n. Riktigt skumt, någon som har några erfarenheter? Varför låter i så fall 'köpe-cd' (jämförelsevis) så dassigt?
Make understanding, not war please. |
Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se |
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/11/01 : 23:31:46
|
Kan vara många förklaringar:
Annorlunda mastering Annorlunda brusgolv i vinyl (som dels ger en känsla av driv pga vinylens mekaniska natur?) Lågfrekvent brus - känsla av rumsinformation? Fasskillnader - ger upphov till "rymdkänsla" Inte lika mycket lågbas - ger upphov till mindre bumlighet i basregionen i rummet - "rappare" bas? |
"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas" |
 |
|
Hatoil
Member

1102 Posts |
Posted - 2002/11/01 : 23:50:02
|
Synd att man inte har en schysst A/D omvandlare så att man kunde prova lite själv. |
 |
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2002/11/02 : 00:22:22
|
quote: Det finns en liten elit som vet vad som är rätt och det är väl tur vi har dom så vi inte bara litar på våra egna sinnen så.
Synd att du måste "måla upp" en bild av dom som inte tycker som du i denna fråga som ska visa att dom är trångsynta och elitistiska. Men vill du vara på den nivån i diskussionen so go ahead!
Om du går efter majoritetsbeslut när du väljer vilket som du tycker är bäst så önskar jag lycka till!
John |
 |
|
jatttelite
Member

520 Posts |
Posted - 2002/11/02 : 01:02:17
|
Jag är nöjd med både min CD-spelare och med min gamla Thorens-vinyl-svarv. Sedan kan det ju vara roligare att plocka med vinylskivorna, men det är väl en annan sak? |
 |
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2002/11/02 : 02:35:08
|
Hatoil, Nja, det är så att han har bl a brännt en del av sina gamla Beatles LP's till CD och dom skall låter mycket bättre än US CD släppen, men det beror ju på masteringen. Jag vet att han använder Alesis MasterLink ML-9600 att spela in LP's på. Den maskinen är både en CD-R brännare och hårdisk. Du kan välja mellan 44.1, 48, 88.2, 96kHz och 16bit, 20bit eller 24 bit. Så du kan få klart bättre än vanlig CD. Han sa såhär: "At 24/96, the MasterLink delivered sound that was surprisingly close to the sound of the original LP. In a direct A/B comparison, the actual LP sounded somewhat richer and warmer, the 24/96 version (from HD or CD24) somewhat drier, with a bit of upper high-frequency emphasis and not quite the same degree of spaciousness. But it was very close"
Märk väl att det var vid 24/96! Du kan läsa hela testet på http://www.stereophile.com/fullarchives.cgi?605 Funderar själv på om man kanske skulle köpa en sådan maskin, vore en kul liten sak. |
 |
|
Hatoil
Member

1102 Posts |
Posted - 2002/11/02 : 11:22:24
|
Läste lite ... synd att man inte kan spela CD24 skivor i vanliga spelare. Låter som en kul och inte så farligt dyr leksak ;) |
 |
|
Hatoil
Member

1102 Posts |
Posted - 2002/11/02 : 11:34:52
|
Ok, så här var det, jag hade fattat delvis fel. I första stycket pratar Fremer om Rockporten vs cdr från Rockporten, i andra stycket om att cdr från Rockporten överträffar riktiga skivan på Yorken i vissa avseenden:
'Of course, the "live" LPs creamed the CD-R, which sounded slightly brighter and edgier but less immediate. Nonetheless, the CD-Rs did capture the Rockport's essence.
When I A/B'd the CD-R with the "live" LPs on the Yorke, the CD-R topped the LPs in overall presentation, dynamics, and especially solidity.'
http://www.stereophile.com/showarchives.cgi?258:4
Fortfarande imponerande för att vara cdr tycker jag (inte ens CD24), och säkert överlägset alla cds jag har i min skivhylla :( |
 |
|
malare
Member

273 Posts |
Posted - 2002/11/02 : 11:47:18
|
Om vinyl låter lika bra omgjord till CD som om man spelar den direkt då säger den logiska slutledningen i mitt huvud att det kan inte vara något fel på CD-mediet.
Slutledningen blir att orsaken till att CD-mediet oftast enligt vissa inte låter bra är att apparaterna inte klarar av att återge CD'n med rättvisa. Inför man begränsningar i dynamik, frekvens och transientförmåga som vinylformatet har, så klarar apparaterna av att återge detta. Observera att detta inte behöver betyda att man tycker att det låter sämre, kanske snarare tvärt om.
|
Mvh. Per Målare |
 |
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2002/11/02 : 11:56:11
|
Hatoil, Ja som han sa så Whatever bad you can say about CD transfers, loss of speed stability ain't it.. Men det var med Rockports Sirius III skivspelare, en lite sak för 73 000 $US!!! Men det jag är intresserad av är MasterLink att kunna kopiera av LP-skivor till 24/96 CD skivor, som kan vara kul att han, att jämföra mot CD mm. Och jag har hittat nätbutiker som har den för 999$! Hitta en i Sverige och där kostade den 22 000kr!!!! Själv så skulle jag vilja ha en hög vinst så jag kunde köpa mig en Rockport skivspelare och testa Boulder's phono-steg  Men jag får nöja mig med att köpa en VPI eller SME 30/2 |
 |
|
Hatoil
Member

1102 Posts |
Posted - 2002/11/02 : 13:24:12
|
Hehe nin, nöja sig och nöja sig ;) I sammanhanget skulle jag nöja mig med några av Fremers cdr-skivor. Som komplement till min vanliga skivspelare naturligtvis. |
 |
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2002/11/02 : 15:24:56
|
Hatoil, Ja, jag ska maila snart till han så jag kan kanske kolla lite försiktigt om man kan få en kopia. |
 |
|
d_kay
Member

266 Posts |
Posted - 2002/11/02 : 19:33:17
|
Varför finns det ingen "äkta" blindtestning av CD vs vinyl. dvs en person får höra inspelad vinyl, och sedan äkta vinyl. Han vet dessutom inte om att det är mellan dessa två saker han bedömer!. Man kanske säger att han ska bedöma kvaliten på två skivspelare eller nått. |
Tangbandare rulez! |
 |
|
Hatoil
Member

1102 Posts |
Posted - 2002/11/02 : 19:44:02
|
Ursäkta, men är det inte just den här typen av testning som får en att inte respektera blindtester? När man utger sig för att testa något och så testar man något annat. Det spär ju bara på misstron. Som när de gör reportage på TV och låtsasbråkar. Ingen vågar gå emellan och så blir det en stor nyhet. Men f-n nästa gång man ser ett bråk tar man det ju inte på allvar. 'Det är säkert uppgjort' är det lätt att tänka. Alla ändamål helgar inte medlen. |
 |
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2002/11/02 : 21:01:57
|
d_kay, Det finns sådana också!! Har en stereophile där en tysk professor testade 3 olika anläggningar på folk utan dom visste vad det var. En vinyl/rör, en CD/transistor och en digital variant tror jag det var. Om du är intresserad så kan jag leta rätt på tidningen. Hur det gick? Ja, det är väl ingen chock om jag säger att vinylen/rör vann. Man mätte även deras kropps reaktioner mm. Sedan om detta test duger åt LTS är en annan sak, det vissar ju inte vad dom och deras guru säger  Men allvarligt så skall man väl inte behöva blindtest? För dom flesta på dessa tester använder mest CD hemma, och många har inte ens vinyl, så jag skulle inte tror att dom väljer vinyl bara för att det "skall vara så". Kan man inte lita på sig själv och sina sinnen så ska man nog söka hjälp. 
|
 |
|
Topic  |
|