HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Påståenden om vinyl/Cd
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 11

DrMabuse
Member

307 Posts

Posted - 2002/10/27 :  02:18:26  Show Profile Send DrMabuse a Private Message
Pekka J,

Jag kan garantera dig att mitt ställningstagande inte har något med livsstil eller nostalgi att göra.

Jag har under 4-5 års tid ägnat nästan all ledig tid (och en del arbetstid) till att bygga DAC:ar och ett par CD-spelare. Jag trodde de var bra. De som lyssnade och testade berömde ljudet.

Det är kul med PCM ut teknisk synvinkel. Tyvärr blir det bara en approximation av de ursprungliga signalerna. Riktigt kul men inte riktigt bra. Så enkelt är det.

DrM
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/10/27 :  02:20:00  Show Profile Send nin a Private Message
Thomas A, Du påstår en massa men inget av det är gjort blint. Därför tror jag inte på det, om det inte kan konfirmeras blint
Ja, det är lite svårt att blind testa 2st olika skivpselare med samma arm, pick-up, riaa, och rätt inställda. Som jag sa innan så var jag SJÄLV mycket skeptisk till att själva spelaren skulle göra någon speciell skillnad (jag hade alltså INGA förväntningar som kunde leda till att jag upplevde något som inte fanns där). Men nu var det stor skillnad.

Du kan inte begära av mig att jag ska tro på vad du säger om du inte backa upp det med något.

Och VAD backar DU upp påståendet att spelaren inte har så stor betydelse??

Att säga att du VET det och att 99.9% av alla dina vinylvänner också VET det spelar ingen roll.

Ja, det brukar vara så när man har en bestämd åsikt och vägrar öppna upp för andra alternativ. Om du kollar i denna tråden så ser du flera än jag som säger samma sak. Men vi är en lurade av en "mass illusion av den korrupta hifi världen"...

Sen är det är du som kallar mig oseriös, inte med i matchen, har ingen erfarenhet etc. Jag har inte kallat dig nåt.

Ja, du kommer med påstående som är helt upp mot väggarna, då reagerar jag.

Jag erbjuder ett test med inspelat material från två spelare, och du blir förbannad. Det tycker jag är underligt, och säger mer om dig än om mig.

Jag blir inte förbannad, jag tycker ditt test är dåligt i jämförelse med mitt som är gjort i hem miljö, under kontrollerade former och i det analoga domänet hela tiden.

Bland och DrMabuse, Kul med några som också har lite erfarenhet och säger som det är. Det blir lite tröttsamt att hela tiden höra att man inte kan höra några skillnader utan blind test, F/E test, A/B/A/A/B/B, A/F/aa/F tester och hans moster. Den kille som kan bevisa att man kan mäta precis ALLT, och att man då kan läsa av hur en sak låter exakt via specer utan att lyssna på den, då går jag med i test gruppen. Innan det så är tester underordnade mina öron.
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/10/27 :  02:26:18  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Nin,

vilken bestämd åsikt syftar du på att jag har? Du har i så fall en minst lika bestämd åsikt, eller hur?

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/10/27 :  02:36:00  Show Profile Send nin a Private Message
Visst är det helt otroligt att så små utslag i spåren som en 100 000 del av en mm ger ljud! Såklart krävs det en spelare som inte ger ifrån sig några vibrationer alls (helst) för att få med alla små detaljer i ljudet.
Jag blir mer och mer förbluffad hur denna 100 åriga teknik kan ge sådant välljud, år 2002!!
Kan tipsa om ett film man kan ladda ner för att se hur skivor pressas. Den är ifrån 1942 och är om stenkakor. Men processen är i stort sett den samma idag!! Kolla upp den: http://webdev.archive.org/movies/details-db.php?collection=prelinger&collectionid=00132

Edited by - nin on 2002/10/27 02:41:21
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/10/27 :  02:40:19  Show Profile Send nin a Private Message
vilken bestämd åsikt syftar du på att jag har? Du har i så fall en minst lika bestämd åsikt, eller hur?

Ja, du har flera betämda åsikter. Som t ex att man måste testa, och helst blind test för att man ska kunna lita på sina öron. Jag lyssnar istället på mina öron, jag är sniken av naturen och vill inte betala mer än vad jag behöver. Du har en ganska bestämd åsikt att pick-upen är den som ger störst skillnad. Men som jag sagt innan, skit in - skit ut. Svårare än så är det inte.
Ja, jag har en bestämd åsikt eftersom jag har TESTAT det och upplevet det själv. Har jag inte gjort det så skulle jag inte ha en så bestämd åsikt.
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/10/27 :  02:48:57  Show Profile Send nin a Private Message
En liten vänlig fundering så här inför kvällen: Marknadsföringen av och hyllningarna till LP-mediet åtföljds ofta utläggningar om andra goda ting här i livet, såsom dämpad belysning, bekvämt möblemang, och god mat och dryck. Inget slår förstås en högklassig single malt-whisky! Det gäller också rörförstärkare, som ibland marknadsförs i sällskap med en pipa och en flaska rött. Det bekräftar min bild av att gammal teknologi, som varande underlägset CD-mediet som musikåtergivare (se andra trådar som avhandlats på Forum!), numera i stället fortlever som en livsstil.

Nja, skulle vilja påstå att vinylen och rörförstärkaren marknadsförs som ett bättre alternativ till CD och transistor. Sedan så är det ju alltid trevligt med god mat, dryck, levande ljud, mm men hellre fiskpinnar, mjölk och lysrör och rör och vinyl än fint vin, oxfile, och levande ljus och CD/transistor. Ljudet är viktigast för mig och för dom flesta andra tror jag.
Det är ingen illusion att när jag lyssnar på Air's Moon Safari så via vinylen så tycker jag att sångerskan är framför mig i kött och blod, medans på CD'n så är det "bara" återgivning av sången.
För mig är skillnaden som jag sagt innan;
Vinylen är som en duktig poet läser upp en dikt med inlevelse och nerv.
Cd är som en finnig skol pojke som bara rablar ur sig orden.

Smaken är olika, men så ser jag på saken, och du kan se på ett annat sett.

Edited by - nin on 2002/10/27 02:50:45
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/10/27 :  03:02:58  Show Profile Send Thomas A a Private Message
NIn,

Du säger att jag har bestämda åsikter att man måste testa som ett exempel. Det gör du själv, så det är inte något speciellt med mig Att testa är att kunna ta reda på hur det ligger till. Hur skulle du själv annars komma fram till dina slutsatser????? Att jag blundar och du tittar borde inte spela någon roll förutom att man på förhand vet eller inte vet vad det är man lyssnar på, eller hur?

Även om det är helt irrelevant för vad vi pratar om, dels för att jag "inte är med i matchen" enligt dig (som du redan bestämt dig för), och dels för att det inte säger ett dugg om hörbara skillnader, så berättar jag lite kort om mina erfarenheter. Jag har lyssnat på vinyl i ca 22 år och dessa spelare har jag lyssnat på mer eller mindre mycket: Technics SL1200, Thorens TD166 MkII, Linn Basik, Linn Axis, Linn LP12, Dual ngn modell som jag inte minns, div billiga spelare (Toshiba, Kenwood, Technics, Pioneer), Nottingham spelare kort (minns inte modellen, men tror det var den minsta). Pickuper som jag lyssnar om är Ortofon OM10, OM20 OM30, VMS30, VMS15, Linn K9, Linn Basic, en Audiotechnica som jag inte minns, Clearaudio Alpha MkII, Shure V15VxMR, + div lågbudgetpickuper av okänt märke. Jag har dessutom läst en hel del på ang vinylreproduktion av en mycket duktig kille på AudioAsylym (Klaus R), som har studerat många vetenskapliga artiklar som rör vinylreproduktion. Detta har jag följt i ca 6-7 år. Men som sagt min "erfarenhet" (liksom jag anser att andras är) är ointressant för sakfrågan, dvs om det finns hörbara skillnader mellan spelare. Finns det en skillnad öppet så ska det också gå att konfirmera med blind lyssning.

T

Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/10/27 :  03:57:57  Show Profile Send nin a Private Message
Du säger att jag har bestämda åsikter att man måste testa som ett exempel. Det gör du själv, så det är inte något speciellt med mig Att testa är att kunna ta reda på hur det ligger till. Hur skulle du själv annars komma fram till dina slutsatser????? Att jag blundar och du tittar borde inte spela någon roll förutom att man på förhand vet eller inte vet vad det är man lyssnar på, eller hur?

Jo, men eftersom jag gjort det testet och hört den skillnaden så vet jag. Men du tror ju inte på det, så varför skulle jag slösa mer energi på att snacka om detta med dig? Du snackar högt om din Shure pick-up, hur bra den är, mm. Och att Sony har använt den för överföringar av äldre skivor. Nu är det så att Sony använder en Rockport Sirius III skivspelare för smärtsamma summan av 74 000 DOLLAR! Kan det beror på att själva spelaren är väldigt viktig att få fram alla detaljer?? Ja, kanske det för om dom fortfarande använder den Shure pick-upen så framstår ju deras val som att skivspelare och armen är mycket mer viktig än själva pick-upen.

Jag har dessutom läst en hel del på ang vinylreproduktion av en mycket duktig kille på AudioAsylym (Klaus R), som har studerat många vetenskapliga artiklar som rör vinylreproduktion.

Ja, och så finns det andra väldigt duktiga som säger något annat. Det som spelar roll för MIG och för DIG är hur det låter för en själv. Jag har redan sagt vad jag tycker. Det räcker

Edited by - nin on 2002/10/27 03:59:14
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/10/27 :  09:07:49  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
quote:
Ja, du har flera betämda åsikter. Som t ex att man måste testa, och helst blind test för att man ska kunna lita på sina öron.

Just det Thomas. Du verkar vara bestämd över att man måste testa en apparat för att få reda på hur den låter. Hur kan du vara så bestämd över det? Vissa kanske kan tala om hur den låter bara genom att titta på den eller bara genom att fråga någon annan som bara har tittat på den eller bara genom att tänka på den.

John

Is there anybody out there?
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2002/10/27 :  09:09:44  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
quote:
Originally posted by Thomas A

NIn,

Även om det är helt irrelevant för vad vi pratar om, dels för att jag "inte är med i matchen" enligt dig (som du redan bestämt dig för), och dels för att det inte säger ett dugg om hörbara skillnader, så berättar jag lite kort om mina erfarenheter. Jag har lyssnat på vinyl i ca 22 år och dessa spelare har jag lyssnat på mer eller mindre mycket: Technics SL1200, Thorens TD166 MkII, Linn Basik, Linn Axis, Linn LP12, Dual ngn modell som jag inte minns, div billiga spelare (Toshiba, Kenwood, Technics, Pioneer), Nottingham spelare kort (minns inte modellen, men tror det var den minsta). Pickuper som jag lyssnar om är Ortofon OM10, OM20 OM30, VMS30, VMS15, Linn K9, Linn Basic, en Audiotechnica som jag inte minns, Clearaudio Alpha MkII, Shure V15VxMR, + div lågbudgetpickuper av okänt märke. Jag har dessutom läst en hel del på ang vinylreproduktion av en mycket duktig kille på AudioAsylym (Klaus R), som har studerat många vetenskapliga artiklar som rör vinylreproduktion. Detta har jag följt i ca 6-7 år. Men som sagt min "erfarenhet" (liksom jag anser att andras är) är ointressant för sakfrågan, dvs om det finns hörbara skillnader mellan spelare. Finns det en skillnad öppet så ska det också gå att konfirmera med blind lyssning.

T

Tja Thomas och Nin!

Vad kan man säga efter er debatt på detta forum annat än att smaken är som baken delad. Själv anser jag att skivspelaren är nummer 1 armen nummer 2 pickupen nummer 3. Dvs ett tradionellt tyckande och tänkande. Nin om Thomas, Pekka mfa vill mäta sig till lyckan låt de få gjöra detta, cd:n har alltid mätt bättre dvs haft rakare kurvor. Tyvärr så är inte våra öron uppbyggda på samma sätt som cd:n, kurvan är inte alls lika rak som deras test utrustning.
Låt dessa få lyssna på Toshibas plastleksaker etc!
Låt oss som använder ett för öronen perfekt medium få njuta i lugn och ro.
Mvh
kenth

"Salig äro den i anden fattige ty han veta ej bättre"
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/10/27 :  09:51:38  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
quote:
Tyvärr så är inte våra öron uppbyggda på samma sätt som cd:n, kurvan är inte alls lika rak som deras test utrustning.

Vilken kurva? Menar du att du blandar ihop phonkurvor och tonkurvor på apparater? I sådana fall kan jag råda dig att forsätta att lyssna och hoppa över mätningarna.

John

Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/10/27 :  13:03:35  Show Profile Send Thomas A a Private Message

quote:

Tja Thomas och Nin!

Vad kan man säga efter er debatt på detta forum annat än att smaken är som baken delad. Själv anser jag att skivspelaren är nummer 1 armen nummer 2 pickupen nummer 3. Dvs ett tradionellt tyckande och tänkande. Nin om Thomas, Pekka mfa vill mäta sig till lyckan låt de få gjöra detta, cd:n har alltid mätt bättre dvs haft rakare kurvor. Tyvärr så är inte våra öron uppbyggda på samma sätt som cd:n, kurvan är inte alls lika rak som deras test utrustning.
Mvh
kenth

Tjena Majjen,

jorå smaken kan vara olika ibland. Jag har inget emot detta, det går inte att debattera nämligen. I övrigt vill jag bara påpeka att det rör sig inte om mätningar i detta fallet utan lyssning. Örats känslighet är inte uppbyggd som en linjär kurva det har du rätt i. Men musikinstrumenten låter som de låter, och varför förvanska deras linjära kurvor? Det verkar som du påstår att man ska ändra på musikinstrumenten för att de skall anpassas till våra öron. Ja om din smak är sån då får du väl skaffa dig någon utrustning som mäter så då, men jag tror inte du kommer att hitta nån

I övrigt så har jag inte mål att skaffa en Toshiba plastskivspelare. Det har jag aldrig påstått. Det som är frågan är om skivspelaren eller pickupen är den som påverkar ljudet mest. Så om jag nu får tag på en spelare så kan vi jämföra olika spelare med samma pickup och samma spelare med olika pickup. Om du "blundar" för det testet så får du väl göra det, det är inte min ensak. Det finns andra som är intresserade av detta än "mätnissarna".

Thomas

Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2002/10/27 :  13:33:30  Show Profile Send gromit a Private Message
Thomas A!

Du kommer väl att göra inspelningarna med högtalare inkopplade för att få med akustisk återkoppling i testet? Mängden återkoppling skiljer ju sig troligtvis en hel del mellan olika spelare.

Det låter som ett intressant test i övrigt!

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2002/10/27 :  13:46:52  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
quote:
Originally posted by John Stalberg

quote:
Tyvärr så är inte våra öron uppbyggda på samma sätt som cd:n, kurvan är inte alls lika rak som deras test utrustning.

Vilken kurva? Menar du att du blandar ihop phonkurvor och tonkurvor på apparater? I sådana fall kan jag råda dig att forsätta att lyssna och hoppa över mätningarna.

John

Tja John

Jag vet ej vad phonkurvor är, menar du kanske phonokurvor?
Jag har inte blandat i hop några kurvor alls, jag avser cd- spelarnas frekvensgång samt vinylspelarens frekvensgång samt tillsist våra örons uppfattning av frekvenskurvor. Alla vet väl att cd mediets frekvenskurvor skall vara raka mellan 20- 20000hz, de flesta vet säkerligen att en hygglig vinylspelare inte har lika bra värden.
Som humanbiolog så vet jag även att örats förmåga att uppfatta ljud snarare liknar vinylljudets frekvens och inte cd:s
Jag hoppas även att du John får tid att lyssna på musiken ibland mitt i alla mätningar.
Mvh
Kenth

"Musik skall avnjutas ej mätas"
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2002/10/27 :  13:52:49  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
quote:
Originally posted by Thomas A

quote:

Tja Thomas och Nin!

Mvh
kenth

Tjena Majjen,

jorå smaken kan vara olika ibland. Jag har inget emot detta, det går inte att debattera nämligen. I övrigt vill jag bara påpeka att det rör sig inte om mätningar i detta fallet utan lyssning. Örats känslighet är inte uppbyggd som en linjär kurva det har du rätt i. Men musikinstrumenten låter som de låter, och varför förvanska deras linjära kurvor? Det verkar som du påstår att man ska ändra på musikinstrumenten för att de skall anpassas till våra öron. Ja om din smak är sån då får du väl skaffa dig någon utrustning som mäter så då, men jag tror inte du kommer att hitta nån

I övrigt så har jag inte mål att skaffa en Toshiba plastskivspelare. Det har jag aldrig påstått. Det som är frågan är om skivspelaren eller pickupen är den som påverkar ljudet mest. Så om jag nu får tag på en spelare så kan vi jämföra olika spelare med samma pickup och samma spelare med olika pickup. Om du "blundar" för det testet så får du väl göra det, det är inte min ensak. Det finns andra som är intresserade av detta än "mätnissarna".

Thomas

Tja Thomas!

Bra att du till skillnad mot John visste att örats känslighetskurva inte är linjär.
Förstår inte varför du vill att jag skall bygga om alla instrument så att deras kurvor bättre stämmer överens med våra öron?
Du förstår väl ändå att det inte spelar någon roll hur instrumentens kurvor ser ut, örat hör ju bara vad det kan ändå!
Mvh
Kenth

"fysikens läror är ibland mitt levebröd"
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/10/27 :  14:17:50  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
quote:
Jag vet ej vad phonkurvor är, menar du kanske phonokurvor?

Nix jag menar phonkurvor. Dom beskriver en invers på hörseln känslighet vid olika frekvenser.

Så här kom dom till(dom är flera). En grupp människor var testdjur. Dom fick lyssna på en 1 kHz testton. Sedan så sveptes denna ton sakta uppåt respektive nedåt i frekvens. Då fick dom justera ljudstyrkan med en volymratt så att det hela tiden uppfattades att det var lika starkt vid alla frekvenser. När man kom ner i basområdet vred testpersonerna upp volymen mer och mer. Detsamma i översta diskanten. Runt 400 Hz och runt 3-6 kHz vred dom ner volymen. Detta gjordes sedan med flera 1 kHz toner med olika styrka. Då fick man några olika kurvor som visar hur vi uppfattar frekvensernas olika ljudstyrka fast tvärt om. En invers på örats känslighet.

Vid 20 kHz stog givetvis volymrattarna i botten utan att någon hörde någon signal.

Dessa kurvor är tämligen värdelösa för att utröna hur en tonkurva på en apparat ska se ut eftersom ljuden i vanliga livet ska ha den energi dom har för att låta naturligt. En bas ska ha mer energi i basen än en fiol till exempel. Man ska helt enkelt inte ändra på denna frekvensenergiblandning om man vill att det ska låta naturligt. Man ska inte ta bort eller förtärka vissa frekvenser bara för att våran hörsel är krogig som en sneslagen spik. Vi är uppväxta och vana med våran krogiga hörsel och brukar inte gå omkring och sakna apparatfärgningar i vanliga livet som till exepel krogiga frekvenskrvor. Inte dom flesta i alla fall. CD ändrar inte på detta när apparaterna är välbyggda. Detta är alltså ett kriterium för att det överhuvudtaget inte ska låta "apparat" om ljudet. Med att låta "apparat" menar jag inte något värderande utan bara vad jag sa.

Vet inte om du är med på hur "konstigt" det blir om man ska blanda in hörseln karakteristik i skivspelarnas frekvenssvar på annat sätt än inte alls?

John

Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/10/27 :  14:23:04  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
quote:
Bra att du till skillnad mot John visste att örats känslighetskurva inte är linjär.

Kan du förklara hur du får ihop att jag inte känner till örats känslighetskurva? Alltså även innan nyss gjorda inlägg.

John

Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/10/27 :  16:48:31  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Majjen,

John känner till örats känslighetskurva mer än jag gör. Det var frågan om vinyl är anpassad till detta mer än CD är. Jag säger att det är den inte.

Pickupers frekvenssvar är linjärt 20-20 kHz ± 0.5 dB om det är en bra sådan, och om pickupen är bra gjord är mekaniska resonanser lagda över 20 kHz. Kanalseparationen bör också vara bra över hela registret (dvs även vid 10 kHz) för att dist ska minimeras. För Shure V15 är den mekaniska resonansen uppmätt till ca 34 kHz. Vinylmediet som sådant är annorlunda, eftersom man inte kan styra ut signaler speciellt starkt över 12-13 kHz. Därför faller vinylens frekvenssvar över detta, och vid mastering måste man se till att vinylen ej blir överstyrd. I praktiken innebär det inte så stora problem som kanske tror eftersom energin i musiken inte är så hög över 15 kHz (mest övertoner). Vinylen har en högre brusnivå än CD, och bruset ligger mest lågfrekvent. Brusets nivå kan jämställas med att vinylen har ca 10-12 bitars upplösning, till skillnad från CDns 16 bitar. Dessutom ökar distorsionen på vinyl med frekvens och i de innersta spåren på skivan.

Jag förstår inte hur detta kan ha att göra med örats phonkurva att göra. Vinylens frekvenskurva är inte mer anpassad till örats känslighet än CDns. Bruset är förändrat, vilket kan ha något att göra med örats känslighet, men det är en annan sak. Vinylens sk livekänsla kan ha att göra med att bruset ser ut på ett speciellt sätt + att det finns en hel del fasdist, som kan göra att mer "rumslig känsla" fås.

Thomas

Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/10/27 :  16:51:11  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Gromit,

nej jag kommer bara att se till spelarens egna vibrationer i första testet. Jag hinner dock inte idag, så det får bli en annan dag framöver...

Thomas

Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2002/10/27 :  17:01:11  Show Profile Send nin a Private Message
*gäsp*
Go to Top of Page

Lennart
Member

323 Posts

Posted - 2002/10/27 :  17:38:39  Show Profile Send Lennart a Private Message
Det finns inte en chans i universum att en vinylskiva kan lagra eller återge inspelat material på ett mer naturtroget och mindre distat sätt än en CD-skiva.

Det finns inte heller någon analog spelare som kan avläsa och vidarebefodra materialet med lägre/färre störningar än en CD i samma prisklass.

Det är fysikt och tekniskt omöjligt med dagens teknik att få ett mer naturtroget ljud från en vinylskiva och en analog spelare än från en CD.

Men vissa saker upplevs ju ändå som att de låter bättre än andra, och det beror på den där delade saken som är som baken...

===================
Ju mer skrot det finns på ett järnspett...
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/10/27 :  17:51:52  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
quote:
Det finns inte en chans i universum att en vinylskiva kan lagra eller återge inspelat material på ett mer naturtroget och mindre distat sätt än en CD-skiva.

Det finns inte heller någon analog spelare som kan avläsa och vidarebefodra materialet med lägre/färre störningar än en CD i samma prisklass.

Det är fysikt och tekniskt omöjligt med dagens teknik att få ett mer naturtroget ljud från en vinylskiva och en analog spelare än från en CD.

Men vissa saker upplevs ju ändå som att de låter bättre än andra, och det beror på den där delade saken som är som baken...

Håller med. How hard can it be?

John

Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2002/10/27 :  18:07:00  Show Profile Send Daniel a Private Message
quote:
Originally posted by John Stalberg

quote:

Håller med. How hard can it be?

John

Säkert helt korrekt. Tyvärr, eller tur för mig, så låter det mycket mer naturtroget från min grammofon än från min cd.
Go to Top of Page

Lennart
Member

323 Posts

Posted - 2002/10/27 :  18:15:16  Show Profile Send Lennart a Private Message
quote:
Säkert helt korrekt. Tyvärr, eller tur för mig, så låter det mycket mer naturtroget från min grammofon än från min cd.

Ja, det är korrekt och det är tur för dig och alla andra som gillar vinulljudet bättre än CD-ljudet. Men, NEJ! Det låter inte mer naturtroget från vinylen - man TYCKER bara att det låter bättre. Det beror på att våra öron och hörselsinnet fungerar på ett sådant sätt att vi tycker om det ljudet, med alla "fel" som det innehåller.

===================
Ju mer skrot det finns på ett järnspett...
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2002/10/27 :  18:21:30  Show Profile Send Daniel a Private Message
quote:
Originally posted by Lennart

quote:

Ja, det är korrekt och det är tur för dig och alla andra som gillar vinulljudet bättre än CD-ljudet. Men, NEJ! Det låter inte mer naturtroget från vinylen - man TYCKER bara att det låter bättre. Det beror på att våra öron och hörselsinnet fungerar på ett sådant sätt att vi tycker om det ljudet, med alla "fel" som det innehåller.

Jo, jag har förstått att det är så. Men det är inte bara så att jag gillar vinylljudet mer än CD. Jag tycker även att det låter mer naturrtroget, dvs mer som riktiga instrument, tillverkade i trä och mässing osv. Röster låter dessutom som riktiga människor av kött och blod. Jag upplever aldrig det via CD. Sen om det är så bryr jag mig mindre om. Jag upplever det så. Det räcker för mig
Go to Top of Page
Page: of 11 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000