Author |
Topic  |
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2002/10/28 : 15:58:21
|
Just så. |
 |
|
Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts |
Posted - 2002/10/28 : 16:01:51
|
quote: Originally posted by Thomas A
hehe,
jag slängde iväg en fråga till IKEA. Kanske de anser att jag är galen, men men. Hemmabio ökar ju och det kanske gör att de får en litet "hemmabio" sortiment för inredning. Inte helt omöjligt...
Thomas
IKEA har ju ett antal mattor i sortimentet, som dom anger som goda ljuddämpare.
Strmbrg, |
/Strmbrg, Det bästa kanske inte alls är gott nog. Det skall ju helst vara bra dessutom.

|
 |
|
Hatoil
Member

1102 Posts |
Posted - 2002/10/28 : 16:05:21
|
John: jag har, i de fall jag har dubbel uppsättning, lika många exempel på cd som låter bättre än lp. Det som gör att jag ändå favoriserar vinyl (som format) är att min bästa vinyl låter bättre än min bästa cd. Däremot har jag inte hört det förrän nu, med lite bättre högtalare/förstärkare/sladdar. Före det tyckte jag också att cd och vinyl mest lät annorlunda, inte nödvändigtvis bättre än varandra. Jag har fått en helt annan respekt för mina högtalare nu när jag hör var felet ligger i (min) kedja. Samtidigt som jag blir frustrerad över att inte mina cd-skivor kan göra dem rättvisa. |
Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se |
 |
|
markih
LTS Göteborg

963 Posts |
Posted - 2002/10/28 : 16:09:41
|
quote: Originally posted by Bland
quote: Originally posted by Timbre
He he, nu är vi tillbaka till de fundamentala aspekterna på ljudåtergivning... Det hypotetiskt perfekta testet förutsätter en mobil, absolut referens. När vi reser oss upp från konsertsalstolen, tar taxi hem från jazzklubben eller ljudteknikern kopplar ur mikrofonkablarna, lämnas den referensen för alltid. Vi kan bära med oss minnen av den, vi kan köpa färgade kopior av den men vi kan aldrig ta den med oss i sin helhet. That´s life. Återstår då att försöka återskapa den utifrån de egna preferenserna. Trettonåringen några rader bakåt i konsertsalen har en helt annan referens. Således även en annan preferens. Är inte detta själva tjusningen med hifilivet...
Visst är det så. Det går inte att återskapa en konsert, fullt ut. Det är för mig en omöjligt. Det är som timbre säger; That´s life. Vad göra? Jo, utifrån sina preferenser försöka minimera felen i återgivningen.
Linn Ivor hävdar att vi endast kan återskapa ca 10% av konsert. Quad Walker sa alltid att han ville skapa ett fönster in i konserthuset. Inte återskapa hela upplevelsen, vilket var för honom en omöjlighet. Amerikanare vill gärna mer. Infinity/genisis Nudell, vill återskapa hela konserten. Han vet om problemen men vill försöka. Visst försök bara. Dyrt och stort blir det. Passar endast för de som har stoooora rum. Blir det hela konserten???
Även tillverkare har olika preferanser hur det skall låta och vad vi kan återge. Vilka fel som skall minimeras och vad som är viktigt för en emotionell upplevelse av musiken. Även jag har en uppfattning, vilket gör hifi roligt. Vi har olika uppfattningar om hur återgiving av musik skall låta.
Det finns de som rangordnar olika konserthus efter hur de låter. Inte ens där är man överens. Varför ska då vi vara det? Mångfald brukar alltid berika livet.
Visst har ni rätt.... och fel! Rätt för att det ofta i praktiken blir kompromisser, fel för att det faktsikt går att åstadkomma en nära på 100% illusorisk ljudupplevelse med musiker, rum och holografisk tredimensionalitet. Den något kontroversielle Ingo Öhman har, som jag nämnt för ett tag sen, utfört sådana experiment. Dessa lyckades återskapa inspelningsrummet med musikerna så bra att detta inte gick att skilja från samma musiker spelandes live. Jämförelsen gjordes direkt, dvs man hade bägge jämförelse objekten "sida vid sida", och lyssningspanelen kunde inte säga om det var levande musiker i rummet eller en återgivning. I detta fall krävdes dock en 7-kanalig anläggning för att återskapa holografin, samt mycket speciell akustik. Utan detta skulle det genast gå att avslöja, därför 2 kanaler är en alltför stor kompromiss mot verkligheten. Givetvis krävdes inspelning och anläggning av högsta klass. Värt att nämna är att det gick också att förflytta sig lite och ändå få samma känsla.
Jag nämner detta för att visa att de "fundamentala aspekterna av ljudåtergivning" inte bara är opraktiska teorier utan verklighetsanknytning, utan faktiskt är användbara målsättningar, samt för att punktera resonemanget om att "det aldrig går att återskapa en konsert fullt ut". Men eftersom det är så ytterst ytterst få som har varit med om detta och att det är så okänt, lever en del motsägande uppfattningar kvar, vilket är naturligt.
Mao, kan man få alla världens konstertsalar, orkestrar och inom vissa begränsningar, stolplats, återgiven på detta vis. Fast det kräver ju så mycket, så i praktiken med dagens förutsättningar är nästan omöjligt att nå ända fram.
Mvh |
markih |
Edited by - markih on 2002/10/28 16:28:12 |
 |
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2002/10/28 : 16:14:07
|
Hatoil. Du har säkert rätt i att det kanske finns lika mycket CD som låter bättre än vinylen. Jag har ingen direkt koll på detta. Vad är det för skiva som du tycker låter bäst?
John |
Is there anybody out there? |
 |
|
Bland
Member

672 Posts |
Posted - 2002/10/28 : 16:22:13
|
Jag nämner detta för att visa att de "fundamentala aspekterna av ljudåtergivning" inte bara är opraktiska teorier utan verklighetsanknytning, utan faktiskt är användbara målsättningar, samt för att punktera resonemanget om att "det aldrig går att återskapa en konsert fullt ut". Men eftersom det är så ytterst ytterst få som har varit med om detta och att det är så okänt, lever en del motsägande uppfattningar kvar, vilket är naturligt.
Mvh [/quote]
Snälla börja inte med att hävda att du har hört det och att det finns någon som har gjort det osv ( det sa man redan 1907). Detta handlar hifi hemma, INTE någon special studio endast för kammarmusik med ex antal kanaler osv. Det handlar om vanlig två kanalstereo. Visst det är möjligt att i framtiden vi sitter med ex antal kanaler osv i speciella rum osv. Det är lååångt dit. Låt oss prata om det som finns INTE det som inte finns. Det blir tjatigt och direkt urtråkigt med dessa påståenden. Om tjugor år kommer vi alla skratta åt dessa försök att återge musik; -Hur kunde vi tro att detta var verkligheten. Musikåtergivning har lååångt kvar tills den är verklig. |
 |
|
malare
Member

273 Posts |
Posted - 2002/10/28 : 16:30:12
|
quote: Originally posted by Magnuz
Intressant tråd, har med stort intresse läst alla inlägg och börjat fundera på en sak: Påfallande många verkar tycka att vinylljudet är mer naturtroget än cd-ljudet. Kan det vara så att cd-formatets höga upplösning avslöjar andra fel i återgivningen och således bidrar till ett konstlat intryck? Jag kommer att tänka på det här med TV-apparater. När jag tittade på Eurosport med min gamla dåliga TV upplevde jag inte att bilden var påfallande dålig, bortsett från att den var suddig, men det var den ju på alla kanaler. Med min nya bättre TV ser man tydligt en massa gräsliga kompressionseffekter (gissar jag att det är) just på Eurosport, troligen på grund av att bilden är skarpare. Kan det vara något liknande i audio-fallet?
Det tycker jag var en mycket bra analogi
I mina apparater har det snart fixats överallt för att åstadkomma en så "analog" återgivning som möjligt. Det handlar inte om att försöka åstadkomma ett ljud som liknar vinyl med dess defekter utan om att få fram mjukheten i ljudet även fast det är från CD. Faktum är att jag tycker att jag har lyckats ganska bra
Alla förändringar som jag har gjort har gått ut på att förbättra apparaternas transientåtergivning (bandbredd och dämpning). Det enda som jag inte har ändrat på är själva CD-mediet. Det är faktiskt inte nödvändigt! Ju renare och tydligare ljud jag har "åstadkommit" desto tydligare blir hur stor potensial CD-formatet har.
Efter att ha läst denna långa diskussion bestämde jag mig för att lyssna på lite gamla vinylskivor igår. Efter att ha letat lite bland mina gamla skivor så hittade jag faktiskt en som låter mycket bra även om den är från slutet av sjuttiotalet. Det var faktiskt lika njutbart som att lyssna på bra CD-skivor men bristerna i vinyl-mediet när det gäller basåtergivning och kanalseparation är nog det som jag tycker är tydligast jämfört med CD-formatet.
|
Mvh. Per Målare |
 |
|
markih
LTS Göteborg

963 Posts |
Posted - 2002/10/28 : 16:38:15
|
quote: [i]
Snälla börja inte med att hävda att du har hört det och att det finns någon som har gjort det osv ( det sa man redan 1907). Detta handlar hifi hemma, INTE någon special studio endast för kammarmusik med ex antal kanaler osv. Det handlar om vanlig två kanalstereo. Visst det är möjligt att i framtiden vi sitter med ex antal kanaler osv i speciella rum osv. Det är lååångt dit. Låt oss prata om det som finns INTE det som inte finns. Det blir tjatigt och direkt urtråkigt med dessa påståenden. Om tjugor år kommer vi alla skratta åt dessa försök att återge musik; -Hur kunde vi tro att detta var verkligheten. Musikåtergivning har lååångt kvar tills den är verklig.
Ja, men jag pratar ju om målsättningar. Kanske lite off-topic, men vi kom ju in på de fundamentala aspekterna av ljudåtergivning. Utan målsättningar blir det svårare att komma framåt. Bara för att man inte kan nå ända fram, innebär det inte att det är meningslöst att försöka uppnå något. Sikta mot stärnorna och landa i trädtopparna...
Det är som med spjutspetsteknologi, som ju i förenklade former kan komma till nytta även i vardagen. Jag menar att kunskaperna och möjligheterna till något som är bättre finns redan idag. Det svåra är att få till en ny standard och att sprida kunskapen. Lite långsökta önskningar kanske, men vad fasen.. |
markih |
Edited by - markih on 2002/10/28 16:56:07 |
 |
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2002/10/28 : 16:47:51
|
quote: Snälla börja inte med att hävda att du har hört det och att det finns någon som har gjort det osv ( det sa man redan 1907). Detta handlar hifi hemma, INTE någon special studio endast för kammarmusik med ex antal kanaler osv. Det handlar om vanlig två kanalstereo. Visst det är möjligt att i framtiden vi sitter med ex antal kanaler osv i speciella rum osv. Det är lååångt dit. Låt oss prata om det som finns INTE det som inte finns. Det blir tjatigt och direkt urtråkigt med dessa påståenden. Om tjugor år kommer vi alla skratta åt dessa försök att återge musik; -Hur kunde vi tro att detta var verkligheten. Musikåtergivning har lååångt kvar tills den är verklig.
Snälla. Låt markih få hävda detta utan att du kommer med dina nedlåtande kommentarer. Att man sa så 1907 kommer vara lika sant år 50 000. Ska dom fortfarande haka upp sig på 1907 då? Att inte kunna få göra en avstickare i debatten för att du tycker att det är tråkigt blir lite väl smalbandigt. Eller hur? Jag tycker till exempel att det var intresant.
John |
 |
|
Hatoil
Member

1102 Posts |
Posted - 2002/10/28 : 16:59:06
|
John: några skivor som jag föredrar på vinyl och låter (betydligt) bättre än (någon) cd i genren hemma hos mig: I stort sett vad som helst med Mike Oldfield. Har helt nyligen köpt massa begagnat av honom. Fantastiska inspelningar. Allt Trevor Horn har producerat, helst då maxisinglar på hans bolag ZTT. China Crises låter ofta mkt bra. De flesta Simple Minds. Billy Idols maxisinglar (säga vad man vill om karln)! Köpte av ren nyfikenhet hans senaste 'remastrade' cd-samling för att jämföra med gamla maxis. Klasskillnad! Kraftwerk. En ny skiva jag nyligen köpte imponerar också stort, Les Rythmes Digitale, maxi även den.
Mest syntetiskt alltså, ingen fejkad live-känsla direkt. Rena studioproduker. Inga audiofilskivor heller, utan vanlig vinyl i genren pop som det ofta snackas skit om ;)
En cd som kommer nära och som klår de flesta andra cd:s i genren är Simple Minds 'Neon Lights' och en singel från den samlingen. Väldigt bra för att vara cd! Air låter bra på både vinyl och cd.
</END AXPLOCK> |
 |
|
Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts |
Posted - 2002/10/28 : 17:07:32
|
quote: Originally posted by Thomas A
Jag har slängt iväg några frågor till Opus3 om vinylens tekniska prestanda. Jag har gjort tre påståenden så får vi se om/vad de svarar.
Påstående 1: Vinyl har en dynamikkapacitet på över 100 dB
Påstående 2: Vinylskivan återger exakt vad som finns på masterbandet.
Påstående 3: Vinyl återger linjärt upp till 25 kHz.
T
Hej Thomas
Varför skall du plåga Opus 3 med frågor som du redan vet svaret på. Vem har påstått att dina påståenden stämmer, alla som har vinyl vet troligen redan att 100 db i dynamikkapacitet etc inte är möjliga att uppnå. Återigen så har vinyl sämre tekniska värden än cd:n, vinylen låter ändå bättre. Ni förespråkare av cd ljudet sa redan 1982 att vinylen var död, och att cd:n lät mycket bättre på alla punkter. Ändå så säljs vinylutrustning 20 år efter döden som alldrig förr vad beror det på? Alla respekterade hifiblad testar regelbundet vinylspelare. I tyskland säljs mer och mer vinyl för vart år, många artister släpper även sina alster på vinyl fortfarande. Hur skulle t ex Project överleva om de bara sålde gammalt nostalgist skit, varför säljer de inte cd- spelare? Mvh Kenth

" ljudet säger allt inte tekniken eller hur"
|
 |
|
markih
LTS Göteborg

963 Posts |
Posted - 2002/10/28 : 17:10:03
|
Kent, jag gillar att du håller stilen i dina invändningar |
markih |
 |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2002/10/28 : 17:10:25
|
Det finns ingenting att punktera markih, för redan vid mikrofonmembranen är processen igång. Frågan är inte om vi har en färgning, frågan är hur den påverkar vårt återskapande. |
 |
|
markih
LTS Göteborg

963 Posts |
Posted - 2002/10/28 : 17:15:39
|
Det finns ingenting att punktera markih, för redan vid mikrofonmembranen är processen igång. Frågan är inte om vi har en färgning, frågan är hur den påverkar vårt återskapande.
Okaydårå. För att få ett slut på diskussionen måste väl var och en få uppleva ett sådant experiment där man inte lyckas skilja de levande musikerna i rummet från reproduktionen vid direkt jämförelse . När man har tagit hänsyn till varje luftmolekyl och elektron på vägen från instrumentet till örat . |
markih |
 |
|
Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts |
Posted - 2002/10/28 : 17:17:20
|
quote: Originally posted by pekka.j
nin: Gå tillbaka till tråden där jag skrev en lång lista med vinylens systemfel för ett par veckor sedan. Inget har ändrats i sak sedan dess.
hatoil: om vi underkänner ett antal hifi-tidningar, so what? Det viktiga är väl inte vad de skriver, utan hur verkligheten ser ut? Ett bra test på om man kan lita på en skribent (oavsett var han är publicerad) är om vederbörande kan motivera sin ståndpunkt. Det handlar alltså om att söka kunskap om och förståelse för olika system, snarare än att tro. Tro gör man i kyrkan! Ännu har ingen presenterat fakta som skulle tala för att vinyl skulle vara ett mer ursprungstroget system - helt enkelt för att sådana fakta inte existerar. Sedan kan man, precis som jag själv, tycka om vinylformatet på andra grunder. Men det är en annan femma.
timbre: jag vill nog hävda att priset på CD-spelare inte alltid avspeglar prestanda. Wadia, t ex, använde sig åtminstonde i tidigare kostsamma modeller av ultraljudsskapande filter (likt Pioneers Legato Link) som inte har något att göra med det som finns på skivan. Hade inte Wadia också på någon modell dramatiskt sjunkande frekvenskurva i de högre registren? Jo, likheterna med vissa analoga system finns där, dvs avvikelsen från originalljudet. Samtidigt finns det, både i dag och historiskt, exempel på billiga CD-spelare som gör det alla CD-spelare borde, dvs återger musiken med små eller ohörbara fel. Det är väl trevligt som kontrast? Värt att notera är också att Pioneer gått ifrån Legato Link-systemet, ett system som ifrågasattes av deras tekniker men som marknadsföringsfolket prompt ville ha.
Förresten, hur får man in den där lilla slogan som flera har under sin signatur? Jag har funderat ut en trevlig en.
Med vänlig hälsning Pekka
Tja Pekka
Inte viste jag att du var kunnig i religion också,tyvärr så stämmer inte din tes att man bara skall tro i kyrkan. Jag är t ex katolik på heltid inte bara på söndagar, muslimer, judar etc tror också på gud de går dock inte i kyrkan. Och du tycker att vi andra svamlar ibland. Var det inte du som underkände Biltemas "rosa" digital kabel efter att köp den efter att ha vimlat hem från krogen. Minns att du inte behövde lyssna på den ens då den mätte dåligt och att du därmed visste hur den lät. Du för mig räcker det inte att se en apparat eller att mäta den jag lyssnar också.
Mvh Kenth

"om man vet hur man skall göra så är man troligen en expert" |
 |
|
Bland
Member

672 Posts |
Posted - 2002/10/28 : 17:19:29
|
quote: Originally posted by John Stalberg
quote: Snälla börja inte med att hävda att du har hört det och att det finns någon som har gjort det osv ( det sa man redan 1907). Detta handlar hifi hemma, INTE någon special studio endast för kammarmusik med ex antal kanaler osv. Det handlar om vanlig två kanalstereo. Visst det är möjligt att i framtiden vi sitter med ex antal kanaler osv i speciella rum osv. Det är lååångt dit. Låt oss prata om det som finns INTE det som inte finns. Det blir tjatigt och direkt urtråkigt med dessa påståenden. Om tjugor år kommer vi alla skratta åt dessa försök att återge musik; -Hur kunde vi tro att detta var verkligheten. Musikåtergivning har lååångt kvar tills den är verklig.
Snälla. Låt markih få hävda detta utan att du kommer med dina nedlåtande kommentarer. Att man sa så 1907 kommer vara lika sant år 50 000. Ska dom fortfarande haka upp sig på 1907 då? Att inte kunna få göra en avstickare i debatten för att du tycker att det är tråkigt blir lite väl smalbandigt. Eller hur? Jag tycker till exempel att det var intresant.
John
På vilket sätt var jag nedlåtande?? Om så var fallet ber jag Markihh om ursäkt. Poängen med 1907 är; Det har hänt förr. Varför återupprepa misstag. Om jag är smalbandig eller inte, bryr jag mig inte så mycket om. |
 |
|
Bland
Member

672 Posts |
Posted - 2002/10/28 : 17:21:44
|
quote: Originally posted by markih
quote: [i]
Snälla börja inte med att hävda att du har hört det och att det finns någon som har gjort det osv ( det sa man redan 1907). Detta handlar hifi hemma, INTE någon special studio endast för kammarmusik med ex antal kanaler osv. Det handlar om vanlig två kanalstereo. Visst det är möjligt att i framtiden vi sitter med ex antal kanaler osv i speciella rum osv. Det är lååångt dit. Låt oss prata om det som finns INTE det som inte finns. Det blir tjatigt och direkt urtråkigt med dessa påståenden. Om tjugor år kommer vi alla skratta åt dessa försök att återge musik; -Hur kunde vi tro att detta var verkligheten. Musikåtergivning har lååångt kvar tills den är verklig.
Ja, men jag pratar ju om målsättningar. Kanske lite off-topic, men vi kom ju in på de fundamentala aspekterna av ljudåtergivning. Utan målsättningar blir det svårare att komma framåt. Bara för att man inte kan nå ända fram, innebär det inte att det är meningslöst att försöka uppnå något. Sikta mot stärnorna och landa i trädtopparna...
Det är som med spjutspetsteknologi, som ju i förenklade former kan komma till nytta även i vardagen. Jag menar att kunskaperna och möjligheterna till något som är bättre finns redan idag. Det svåra är att få till en ny standard och att sprida kunskapen. Lite långsökta önskningar kanske, men vad fasen..
Där är vi överens. |
 |
|
Bland
Member

672 Posts |
Posted - 2002/10/28 : 17:22:46
|
Det finns ingenting att punktera markih, för redan vid mikrofonmembranen är processen igång. Frågan är inte om vi har en färgning, frågan är hur den påverkar vårt återskapande.
Helt rätt. Så är det. |
 |
|
Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts |
Posted - 2002/10/28 : 17:25:30
|
Kenth, jag gillar att du håller stilen i dina invändningar
Hej Markih
Tackar! Tycker dock själv ibland att det är konstigt att jag inte hammnar på svarta listan. Efter mina ironiska kommentarer till Lennart så trode jag att jag skulle bli avstäng ett tag. Mvh Kenth

"man blir vad man vågar" |
 |
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2002/10/28 : 17:29:39
|
quote: Snälla börja inte med att hävda att du har hört det och att det finns någon som har gjort det osv
quote: Det blir tjatigt och direkt urtråkigt med dessa påståenden.
Det är något nedlåtande att säga att markih inte ska hävda detta för att du tycker att det är tjatigt och tråkigt och off-topic. Eller smalbandigt. Eller strunta i nedlåtandegrejen och smalbandigheten men låt markih få hävda dessa saker och om du finner dom så tråkiga så ha lite tolereans. Andra kan ju ha glädje av det. Inget mer med det.
John |
 |
|
markih
LTS Göteborg

963 Posts |
Posted - 2002/10/28 : 17:33:39
|
Hej Bland. Bra att du förklarar, så blir det inga missförstånd .
Vi verkar överens om att det absoluta och perfekta inte finns mer än i teorin. Frågan är; vad är tillräckligt bra?
-Två vägar att gå:
1.Subjektiv bedömning; jag gillar det jag hör. Hur nära verkligheten man kommer varierar naturligtvis och är heller kanske inte det primära. Det viktigaste är upplevelsen.
2. När så är möjligt, objektiv bedömning; kan jag höra skillnad mellan återgivning och verkligheten? Är svaret ja, då får man övergå till subjektiv bedömning och välja det man gillar bäst, eller en blandning av subjektiv och objektiv bedömning; jag försöker välja det som jag tycker kommer närmast originalet/verkligheten. Svarar man nej på om man kan höra skillnad, är man hemma!
Det är förstås alltid mer komplicerat att göra objektiva bedömningar, så redan där kan man göra sitt val.
|
markih |
Edited by - markih on 2002/10/28 17:55:05 |
 |
|
markih
LTS Göteborg

963 Posts |
Posted - 2002/10/28 : 17:34:53
|
quote: Originally posted by Majjen03
Kenth, jag gillar att du håller stilen i dina invändningar
Hej Markih
Tackar! Tycker dock själv ibland att det är konstigt att jag inte hammnar på svarta listan. Efter mina ironiska kommentarer till Lennart så trode jag att jag skulle bli avstäng ett tag. Mvh Kenth

"man blir vad man vågar"
Jaha, dom såg jag inte  |
markih |
 |
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2002/10/28 : 17:38:23
|
Hatoil. Har du Mike Oldfields Amarok på LP och CD?
John |
 |
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2002/10/28 : 17:45:32
|
quote: Det finns ingenting att punktera markih, för redan vid mikrofonmembranen är processen igång. Frågan är inte om vi har en färgning, frågan är hur den påverkar vårt återskapande.
Det kan var bra att ha med sig insikt om att hörselns detekteringsförmåga inte är oändlig. Det visar sig ofta vid blindtester att man lätt ger hörseln ett något för stort förtroende. Hörseln är bra men långt ifrån oändligt bra.
John |
 |
|
Hatoil
Member

1102 Posts |
Posted - 2002/10/28 : 17:49:35
|
Jag tycker markih gör rätt som sätter ribban högt. Jag skulle vara supernöjd med ett system där man inte hörde skillnad på fiktion och verklighet. Helst med färre högtalare iofs ;) |
 |
|
Topic  |
|