Author |
Topic  |
xtro34
Starting Member
15 Posts |
Posted - 2002/10/25 : 23:42:56
|
Finns det hifi för musiker? ag menar hifi som låter som det ska göra....lyssnat på diverse high end anläggningar men tycker dom förfinar ljudet och snällar till det mot verkligheten...Inte att det låter dåligt alls...njuter för fullt av dom men blir lite för snällt ibland....Ska man köra fet metall så ska det ju inte låta snällt och fint som en symfoniorkester eller? Har erfarenhet av fet tung metall via Mark Levinson och diverse fina high end högtalare som tar udden ur musiken och gör allt snällt och mesigt....som sagt låter inte illa men väl tamt....undringen är att ljudet färgas något? Saknar attacken och brutaliteten...den verkar försvinna ju mer high end det blir?
|
|
RKL
Member

423 Posts |
Posted - 2002/10/25 : 23:47:09
|
Nu har du väl lagt märke till att många sk. "bättre" studion (Chesky, Gateway etc.) använder verkliga highendprylar under masteringprocessen....
Kanske de inte alla tar bort nånting ur ljudet.....beror förstås på vad man jämför med...
Vilka komponenter är dessa som tar udden ur musiken?
Mvh,
RKL |
www.highendnews.com |
 |
|
xtro34
Starting Member
15 Posts |
Posted - 2002/10/25 : 23:55:54
|
Nja jo det är ju sant.... Men frågan är lite att high end produkter skulle vara helt ofärgat.... Om man tar tex en skiva som på en PA anläggning låter som riktigt live och kör den via en high end anläggning så låter den mjukt och dämpat på high end anläggningen... Kan man inte säga att high end anläggningen färgat lite då? En distad gitarr låter rätt vasst normalt men snällas till i en high end uppsättning tycker jag....sen har det ju pedalen och hur mycket man fläskar på med dist roll iochförsig men så gott som oftast så blir det snällt och uddlöst på finare grejer...
|
 |
|
Rebo
Member

1071 Posts |
Posted - 2002/10/25 : 23:58:40
|
Finns det attack och brutalitet på skivan så ska en bra anlägning återge detta. Det finns rock skivor som kan låta ruskigt bra på en bra anlägning. Sen finns det rock skivor av sämre kvalitet och då blir man ofta sugen att dra på lite mer bas för att försöka "hjälpa upp" det hela lite.
Det finns en tråd under Musik som handlar om bra hårdrocksinspelningar. |
 |
|
xtro34
Starting Member
15 Posts |
Posted - 2002/10/26 : 00:02:15
|
Jo har läst den...men känns som att man tappar lite av kraften på en "superanläggning".. Har haft halv bra grjer men inte varit nöjd....saknar live känslan... Men Pa hemma är ju inte nån bra ide...haha...tycker inte grannarna iallafal... |
 |
|
Rebo
Member

1071 Posts |
Posted - 2002/10/26 : 00:05:05
|
xtro: Det är tvärt om. PA grejerna färgar mycket mer. De har mer distorsion än high end prylar. Distorsion är ett mått på färgning/förvrängning.
Då man spelar in en skiva får man ju se till att ha med den dist man vill ha på skivan och inte förvänta sig att den senare ska skapas av elektroniken. Elektronikens uppgift är ju att återge det som finns på skivan. |
 |
|
epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts |
Posted - 2002/10/26 : 00:06:00
|
Holfi skriver inte utan stolthet om musiker som har kompletta Holfi-system.
// Pär Engelholm |
 |
|
xtro34
Starting Member
15 Posts |
Posted - 2002/10/26 : 00:07:04
|
jo det är det jag menar.......att har man en fet dist ska den finnas med inte mjukas ner och snällas ut som den görs på dom flesta finare grejer jag lyssnat på..... |
 |
|
RKL
Member

423 Posts |
Posted - 2002/10/26 : 00:08:15
|
Oavsett anläggning är ju tanken att musiken skall låta så naturtroget som möjligt, "xtro34" har enligt min mening alldeles rätt i att en distad elgitarr verkligen skall låta som en sådan. Med de flesta highendanläggningar jag hört låter det nog just så, men undantag finns alltid....
Sen är ju PA-anläggningar kanske inte alltid det sista i linjär frekvensgång och neutral återgivning. Om man vant sig vid deras ofta skrikiga hornladdade diskanter kommer nästan vilket highendsystem som helst att låta dämpat, men å andra sidan kanske jämnare och närmare det material som finns på skivan...
Med risk för att generalisera; nog hjälper det ju ofta att ha en stor högtalare ifall man vill köra tung metall med tillräckligt många dB....
Mvh,
RKL |
www.highendnews.com |
 |
|
Rebo
Member

1071 Posts |
Posted - 2002/10/26 : 00:08:45
|
Ingen elektronik tar bort dist utan allt lägger till mer. |
 |
|
xtro34
Starting Member
15 Posts |
Posted - 2002/10/26 : 00:10:09
|
har ju mycket med mixen och masteringen att göra iochförsig... |
 |
|
RKL
Member

423 Posts |
Posted - 2002/10/26 : 00:10:21
|
...hmmmm, det hade hunnit komma in 5 svar medan jag författade mitt.......men jag tycks vara rätt långt inne på samma linje som "Rebo"...
Mvh,
RKL
|
www.highendnews.com |
 |
|
xtro34
Starting Member
15 Posts |
Posted - 2002/10/26 : 00:12:58
|
 så vad ska man skaffa då? har haft halv mesiga prylar tidigare....var inte nöjd....och har inte fastnat för high end heller....PA lådor kan man ju inte ha i en lägenhet...hmmmmm |
 |
|
RKL
Member

423 Posts |
Posted - 2002/10/26 : 00:14:35
|
får man fråga vilka "highend"-prylar du provat dig igenom? Ett par dynamiska högtalare med ett kraftigt slutsteg kanske skulle passa...?
Mvh,
RKL |
www.highendnews.com |
 |
|
xtro34
Starting Member
15 Posts |
Posted - 2002/10/26 : 00:15:57
|
tyckte en kompis hembyggen med två 10 o 6.5 o diskant lät öppnare tydligare och bättre överlag än mina B&W Nautilus 804......hmmmm Ska man bygga själv då? |
 |
|
xtro34
Starting Member
15 Posts |
Posted - 2002/10/26 : 00:19:15
|
Har lyssnat på Classe dom tyngre serierna med B&W Mark Levinson med Jm Lab,Revel o Martin Logan Krell med Magneplanar Plinius Audionet mm mm lite allt möjligt... Inte att det låter illa alls....låter fin fint men saknar live känslan Drivet som finns när man lyssnar live |
 |
|
Rebo
Member

1071 Posts |
Posted - 2002/10/26 : 00:19:33
|
Den som mixar och mastrar skivan får ju se till att rätt distnivå finns med på skivan och inte skapas av den elektronik som används då han lyssnar på skivan.
Cd spelare, förstärkare och högtalare. Alla lägger de till dist. Ingen av dom tar bort någon dist. |
 |
|
xtro34
Starting Member
15 Posts |
Posted - 2002/10/26 : 00:21:52
|
Rebo:nej det stämmer men det blir tamt på nåt sätt....
|
 |
|
Rebo
Member

1071 Posts |
Posted - 2002/10/26 : 00:36:16
|
Jag förstår hur du menar Det blir så med vissa skivor. Men med andra skivor så blir det bara bättre och bättre med ju bättre grejer man har. Ta Metalicas - And justice for all tex. Jag lyssnade på den tidgare idag och det lät mycket bra Väldigt mycket bättre jämfört med mina gamla rock burkar och billigare elektronik. Iställe för att det bara dunkar på i basen så kan man tydligare höra olika bastoner och baskaggen låter mycket mer naturlig. Man kan också höra vart de olika trummorna i trummsättet står, cymbalern låter som riktiga cymbaler osv. |
 |
|
yalpa
Member

1208 Posts |
Posted - 2002/10/26 : 00:41:47
|
Gå lyssna på Linn. Enligt säljaren så fokuserar Linn på att presentera musiken så att det ska vara lätt att följa med alla melodier, undrar vad andra fabrikat gör? Ljudet färgas lite, men den kan inte beskrivas som snäll, kanske för att det inte distar? hursomhelst, provlyssna, det kanske är nåt för dig. |
 |
|
xtro34
Starting Member
15 Posts |
Posted - 2002/10/26 : 00:43:45
|
Jo....har lyssnat på många fina anläggningar som återger det kalas...men den där riktiga känslan finns inte det låter kaas men blir tråkigt efter en stund.... speciellt trummor är svårt att få bra som det ska låta.... sen triggar ju många trummisar i den fetare metallen sina trummor så då är det ju processorn som gör ljudet.... det är svårt att hitta idealet...hmmm |
 |
|
xtro34
Starting Member
15 Posts |
Posted - 2002/10/26 : 00:52:17
|
hmmm aldrig lyssnat på linn faktiskt....mest för allt prat om märket.. |
 |
|
Bosco
Member

444 Posts |
Posted - 2002/10/26 : 01:05:10
|
När det gäller Metal så får du nog aldrig nån direkt "live"-känsla. Inte på studioalbum i alla fall.
Jag överbevisas gärna!  |
Hifi är ingen smak |
 |
|
xtro34
Starting Member
15 Posts |
Posted - 2002/10/26 : 01:17:50
|
nja live går ju aldrig att få hemma det är sant med vilken typ av musik som helst men inte bara hårdrock....vilket instrument som helst låter på ett visst sätt live....men blir lite väl utslätat ibland.... nog för att det görs i mixen och masteringen...kompressor mm...men kanske metall tex inte ska spelas på high end ... det låter ju styggt i studion men inte på fin anläggningen... |
 |
|
Qvist
Member

263 Posts |
|
xtro34
Starting Member
15 Posts |
Posted - 2002/10/26 : 01:36:46
|
nja jag är inte den där nissen iallafall....
|
 |
|
Topic  |
|