Author |
Topic  |
Hepcat
Member

1103 Posts |
Posted - 2002/10/26 : 08:22:30
|
Ta och lyssna på Linn och kanske Naim om du har möjlighet. som jag skrev i ett annat inlägg quote: Jag trodde att all hifi var tråkig innan jag hörde Linn, Naim, Rega och Arcam MM.
Mikael. |
www.selleri.de
|
 |
|
Rebo
Member

1071 Posts |
Posted - 2002/10/26 : 10:06:39
|
Alla Linn anlägningar jag har hört, och det har blivit en del, har inte passat till tyngre rock. De har saknat driv i botten. För lite tyngd och snärt i basen helt enkelt. I och för sig så kanske det skulle bli bättre med en sub. Men att Linn skulle vara speciellt lämpade för tyngre rock stämmer enligt min erfarenhet inte alls. |
 |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2002/10/26 : 11:08:56
|
Min erfarenhet är att bra anläggningar låter lugnare. Det verkar som distorsion får oss att uppleva att det "händer mer" i musiken. Åtminstånde i gles musik med färre instrument. Något liknande verkar hända om man använder spikes till högtalare. Men i längden blir det skrikigt och tröttande. Så sitter man aldrig längre än 5 minuter åt gången framför stereon så kanske man föredrar det skrigigare ljudet som låter mer upp-piggande. Men vill man ha längre lyssningspass så föredrar åtminstånde jag det lugnare ljudet.
|
 |
|
markih
LTS Göteborg

963 Posts |
Posted - 2002/10/26 : 11:21:35
|
björn-ola tycker jag kan ha en poäng här.
Sen får man inte glömma att många inspelningar är komprimerade för att ge ett visst sound samt att många anläggningar inte är fulldynamiska och klarar av att återge "naturliga transienttoppar", som ju kortvarigt kan uppgå till höga ljudtryck.
Lågdist och hög linjär dynamikförmåga främjar live-känslan. De är enligt min erfarenhet ganska ovanligt, ofta får man välja mellan fin-lirande high-end men där det ibland kan bli lite tamt och tillrättalagt, eller horn,pa etc som saknar hifi-kvaliteter. Men det finns ju undantag.
By the way, undrar just hur neriks anläggning låter? |
markih |
 |
|
RKL
Member

423 Posts |
Posted - 2002/10/26 : 11:35:03
|
I mitt tycke är problemet med tyngre musik oftast att det är frågan om dåligt inspelade, vanvettigt komprimerade "low-end" alster, som inte kan återges med "live-standard" på något vettigt highend-system.
I det fallet kan de ju faktiskt låta bättre genom en signalkedja som tillägger lite (eller mera) distortion, färgning etc.
Trots att "markih" till en stor del har rätt i sitt uttal om att välja antingen "fin-lirande high-end" eller "horn etc. utan hifi-kvaliteter", vill jag betona undantagen. Jag har i flera fall hört enormt dynamiska, neutrala system som bara är resultat av ägarens målmedvetna "system-matching" och komponentval.
Mao. påstår jag att man kan hitta en high-end lösning på live-problemet vi diskuterat här, bara man tar tid på sig och vet vad man söker....och kommer ihåg att granska inspelningarnas kvalitet....
Mvh,
RKL |
www.highendnews.com |
 |
|
neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts |
Posted - 2002/10/26 : 12:30:24
|
quote: Originally posted by markih
...
By the way, undrar just hur neriks anläggning låter?
markih,
En mycket intressant diskusion det här ... Angånende min anläggning så använder jag helt och hållet PA-komponenter i mina högtalare. Högtalarna byggdes för hifi-ändamål vilket oxå avspeglar ljudet i stor utsträckning. Kraven på högtalarna, när de byggdes, var att det skulle ha ett stort dynamikomfång samt en väldigt låg distorsion. Att högtalarna oxå uppfyller dessa krav har jag fått bekräftat både genom lyssning (förstås!) och genom mätningar. Ljudet är jag väldigt nöjd med även om högtalarna estetiskt sätt kanske inte är så snygga ...
Jag tycker man ska skilja lite på PA och PA. Det finns faktiskt PA-högtalare som det låter väldigt mycket "HiFi" och som i många avseende kan konkurrera i ljudkvalitet med många hi-end högtalare. Samtidigt så finns det naturligtvis massor med PA-högtalare som inte låter "Hifi" eftersom de helt enkelt inte är konstruerade för detta ändamål.
P.S. För de som funderar över "PA-högtalarnas" använding i hifi-sammanhang kan gärna skicka ett email, så kanske det går att anordna ett studie-besök ...  D.S. |
Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air Auktoriserad återförsäljare av Moog
|
 |
|
Anders47
Member

1060 Posts |
Posted - 2002/10/26 : 18:08:19
|
quote: Har erfarenhet av fet tung metall via Mark Levinson och diverse fina high end högtalare som tar udden ur musiken och gör allt snällt och mesigt....som sagt låter inte illa men väl tamt....undringen är att ljudet färgas något? Saknar attacken och brutaliteten...den verkar försvinna ju mer high end det blir?
Håller med om att även high end anläggningar kan låta tamt. Ibland kan det bero på att man vill tweaka ljudet åt det mjuka hållet. Enligt mitt sätt att se det så finns det två problem: distortion och filtrering. Med det senare menar jag att anläggningen inte återger alla detaljer och mjukar ut ljudet. Det innebär att anläggningens egen distortion blir mindre störande liksom dåliga inspelningar. Jag misstänker att en hel del audiofiler vill ha det åt det mjuka hållet. Jag kan inte slölyssna på min anläggning eftersom den är alltför brutalt avslöjande (Krell CD + Krell förstärkare + Revel högtalare och högupplösande kablar). Det fungerar bara med koncentrerat lyssnande (helst maximalt), annars är det bara att stänga av. Men jag har svårt att förstå vad du menar med att attacken och brutaliteten försvinner med high end, detta brukar vara typiskt för mediokra anläggningar. Dessa har dock ofta en karaktär som kallas forward, att de inte låter tonerna klinga ut utan hela tiden pressar på framåt så att det blir påträngande och jäktat, även om det samtidigt är filtrerat och utjämnat. Linn lär inte vara en lösning på detta problem, även om deras anläggningar är rytmiska så är de absolut inte brutala. JBL högtalare kanske?
|
 |
|
RKL
Member

423 Posts |
Posted - 2002/10/26 : 19:12:02
|
"Anders47", jag håller helt med dig; hos mig spelar anläggningen i bakgrunden bara då den "värms upp", annars är det 100% lyssning som gäller...
Dock vidhåller jag att ett neutralt system (såsom Anders47:s anläggning) kan återge musik utan att låta tamt, speciellt om inspelningen tillåter det. Själv vill jag höra allt som finns på skivan, kommer aldrig att helt förstå mig på "mjukt" ljud, trots att man rätt ofta hört sådana anläggningar.
JBL torde vara ett bra alternativ i detta fall....[=)]
Mvh,
RKL |
www.highendnews.com |
 |
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2002/10/26 : 20:04:52
|
Jag kan inte slölyssna på min anläggning eftersom den är alltför brutalt avslöjande (Krell CD + Krell förstärkare + Revel högtalare och högupplösande kablar). Det fungerar bara med koncentrerat lyssnande (helst maximalt), annars är det bara att stänga av.
Smaken är ju olika men det måste vara tråkigt att man inte kan slölyssna på den anläggningen?!
|
 |
|
Anders47
Member

1060 Posts |
Posted - 2002/10/27 : 00:46:47
|
nin, Kanske går att slölyssna litet ibland om volymen är låg och musiken är mjuk. Men jag tror att det mest är en fördel. Man skaffar sig inte en sådan anläggning för att slölyssna. Jag föredrar maximal intensitet då det kittlar i ryggmärgen under en eller två timmar framför en s.k. välljudande bakgrund timme efter timme. Sen tror jag att CD ljudet går litet åt det hårda hållet, kommer kanske att fungera bättre med SACD eller en uppsamplande CD. Det har hänt ibland att jag velat ha litet bakgrundsmusik t.ex. när jag gör rutinuppgifter på datorn, men det är inte så ofta. Har faktiskt funderat på att skaffa en Tivoli radio för detta.
|
 |
|
mag
dom kallar oss mods

1587 Posts |
Posted - 2002/10/27 : 01:07:11
|
quote: Jag kan inte slölyssna på min anläggning eftersom den är alltför brutalt avslöjande (Krell CD + Krell förstärkare + Revel högtalare och högupplösande kablar). Det fungerar bara med koncentrerat lyssnande (helst maximalt), annars är det bara att stänga av.
     Jag lovar att jag skulle kunna      |
//Magnus
Born to lose -Live to win Foto: www.geocities.com/fatalpath |
 |
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2002/10/27 : 02:02:52
|
Anders47, Ja jag tycker väl nästan tvärtom mot dig. Såklart vill jag har detaljrikt ljud men inte på bekostnad av musiken. Därför kör jag rör och vinyl. Men smaken är olika. Men du borde kanske testa SACD eller vinyl, för att få lite mjukare ljud.  |
 |
|
SZR
Guran!

1515 Posts |
Posted - 2002/10/27 : 12:56:22
|
Oftast är den "råhet" du eftersöker, borta redan på masterbandet!? Och då är det kört, liksom! För mycket pryttlar i studion som processar ljudet och tar bort "live-känslan". |
//StefanZ
"..are all these your guitars..?" |
 |
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2002/10/27 : 13:49:20
|
quote: Ingen elektronik tar bort dist utan allt lägger till mer.
Jo en anläggning kan ta bort dist. Om den inte spelar ett visst frekvensområde och det finns dist från inspelningen där så tar den givetvis bort dist.
xtro34, om du lyssnar på rockskivor och tror att du ur dessa kan få något som låter live har du gjort det svårt för dig. För det första vet jag inte vad du menar med live- menar du ett uppmickat och PA-förstärkt band eller menar du som det låter från instrumenten direkt. Akustiska trummor, fyrtolvor med mera. Den sistnämnda skivan exisisterar knappt överhuvudtaget. Jag kan inte komma på en enda skiva som är inspelad på det sättet utom ett par okända. 99,999...% av alla rockskivor är närmickade och processerade historier och medelsnittet i ljudkvalitet får en tvåa av mig på en tiogradig skala. Det största problemet är avsaknaden av skivor som låter bra. Hur bra det än blir med en anläggning så står du där med dessa kassa inspelningar som omöjligjör att det blir riktigt bra. Ett PA tycker man kanske är bra en stund, en kväll till exempel, men lyssna på det en längre tid och du kommer säkert att komma på att det var inte så kul i längden.
John |
Is there anybody out there? |
 |
|
markih
LTS Göteborg

963 Posts |
Posted - 2002/10/27 : 14:35:58
|
quote: Originally posted by John Stalberg
quote: Ingen elektronik tar bort dist utan allt lägger till mer.
Jo en anläggning kan ta bort dist. Om den inte spelar ett visst frekvensområde och det finns dist från inspelningen där så tar den givetvis bort dist.
Hej John! Om frekvensområdesbegränsningar är dist eller inte, beror väl i hög grad om det är inom det hörbara området eller ej? Säg att du tog bort allt mellan 1-2kHz. Det kan man kalla klangförändringar eller dist. Vågformen kommer ju att ändras av detta. Vad säger du?
Mvh |
markih |
 |
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2002/10/27 : 14:51:36
|
Om man tar bort ett frekvensområde i det hörbara området så tar man bort all signal där inklusive distortionen som kom från annat håll än den apparat som orsakade klangförändringen. Distortion är ett något luddigt begrepp och, visst så skulle man kunna kalla klangförändringar för en sorts dist. Då kan man med en viss form av dist ta bort en annan. Detta har dock inget att göra med att det just ska ligga i hörbara området. Dist är inte hörselspecifikt så att säga. Det är däremot våran upplevelse av det.
I vardagligt tal brukar man med dist inte mena just tonkurveförändringar men ibland gör man det. Hur som helst så kan man med distortionsratten volymväljaren ta bort all dist utom en, det vill säga den ljudtrycksminskande distformen 
John |
Is there anybody out there? |
Edited by - John Stalberg on 2002/10/27 14:52:39 |
 |
|
Anders47
Member

1060 Posts |
Posted - 2002/10/27 : 15:46:31
|
nin, Jag har vinyl också och då slipper jag de digitala förvrängningar som verkar vara förknippade med CD återgivning. Jag tog inte upp det i samband med slölyssning eftersom man då måste upp och vända skivor och borsta damm var 20:e minut. Jag har hört en bra SACD spelare men bara en gång och intrycket pekade åt rätt håll. De som har dem verkar övertygade om att formatet är bättre. Men även vissa uppsamplande CD verkar fungera på liknande sätt, vilket är hoppingivnade dels om man redan har en del CD och dels eftersom vi inte vet hur det kommer att gå för SACD. Sedan har jag fått ett intryck att musiker ofta är vana vid att lyssna på instrumenten på mycket nära håll när de sitter inne i orkestern, vilket ger en annan upplevelse än i salongen. |
 |
|
Rebo
Member

1071 Posts |
Posted - 2002/10/27 : 17:34:19
|
John: Klart man kan ta bort dist inom det hörbara området med filtrering. Men kuxet är ju att då tar du ju bort musiken där också Min poäng var att finare elektronik inte på något sätt tar bort disten. Men tillför mindre dist än sämre grejer. |
 |
|
xtro34
Starting Member
15 Posts |
Posted - 2002/10/28 : 11:54:58
|
funderar på att bygga egna burkar och driva med ett rotel 1090..nån som har erfarenhet av det slutsteget? |
 |
|
Björn-Ola

7952 Posts |
Posted - 2002/10/28 : 12:19:41
|
Jag får det intrycket att vissa här anser att mjukt ljud skulle vara någon form av färgning eller förvrängning. Har ni aldrig varit på konserter med oförstärkt musik? Låter det hårt? Icke! Det låter mjukt. Jag anser att hårt och skarpskuret ljud är en sorts färgning. Sen kan man ju diskutera vad det beror på. Men jag föredrar mjukt ljud framför det skarpskurna, blixtbelysta ljudet vissa high-endanläggningar presterar. |
 |
|
markih
LTS Göteborg

963 Posts |
Posted - 2002/10/28 : 12:27:52
|
Är det inte så att en anläggning ska kunna låte både hårt och mjukt, beroende på programmaterial och inspelade ljud? Att en anläggning som alltid låter mer eller mindre på ett sätt, är färgad? |
markih |
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/10/28 : 12:29:50
|
i teorin bör det ju vara så frågan är om det är tekniskt möjligt... |
 |
|
Björn-Ola

7952 Posts |
Posted - 2002/10/28 : 12:48:22
|
quote: Är det inte så att en anläggning ska kunna låte både hårt och mjukt, beroende på programmaterial och inspelade ljud? Att en anläggning som alltid låter mer eller mindre på ett sätt, är färgad?
Du har naturligtvis helt rätt.
Min anläggning är nog lite färgad. Men hellre en trevlig färgning än en otrevlig. |
 |
|
erik
Member

311 Posts |
Posted - 2002/10/28 : 13:30:54
|
Kanske vissa sk High-End anläggningar är värdelösa på att återge musik?
En softad och superdetaljerad återgivning kanske låter imponerande i början men det betyder inte att den kan spela musik. På senaste Heathrow-mässan var det minst tre mycket dyra enläggningar som borde haft statisk utställning istället för att låta. Utan att hoppa på något märke tycker jag att vissa amerikanska märken misslyckas totalt med att återge musik. Hissmusik är mer engagerande än den dyraste anläggningen på ovanstående mässa. En bra anläggning visar att en dålig inspelning är dålig men även att musiken är bra.
/Erik |
Blås på! |
 |
|
dekengren
Member

389 Posts |
Posted - 2002/10/28 : 16:23:57
|
Xtro, Jag skulle vilja att vi får en gemensam plattform för att göra diskutionen lite mera fruktsam. Jag gillar Pantera, angående diskutionen om dist. Jag plockade efter att ha läst i denna tråd fram Pantera "Far Beyond Driven" och "Official Live" sedan använde jag låten "5 minutes alone" från respektive platta". Jag har lyssnat på dom i min anläggning (SAT*2 + QRS Saturnus), MD, tjejens katastrofminianläggning osv.
Studioversionen låter bäst i minidiscen med orginallurar men synnerligen tamt i min anläggning. Hur ska man tolka detta? Känslan är uppenbarligen tam, ganska platt och lite oengagerande. Fram med liveplattan, in med den i ministereon - katastrof! En stor gröt av alltihop. Inge kul! In med den i anläggningen, upp med volymen och jävlar vilket drag, ös, känsla och hela paketet! Gitarrerna vrålade och trummorna dånade.
*Min* slutsats som ingen behöver hålla med om är att låter det torrt och mesigt om distade gitarrer och så är det skiven och inte anläggningen det är fel på. Vet inte om min anläggning i detta forum kvalar till high end, men är väl i alla fall mer high end än valfri onoff anläggning. Och oj vad jag har återupptäck pantera, som jag inte lyssnat på på några år!! Tack!!!
/D |
 |
|
Topic  |
|