Author |
Topic  |
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2002/10/29 : 02:10:14
|
Jag kollade filmen. Sorgligt att dessa herrar får hålla på och att folk dessutom tror att dom gör något bra.
John |
Is there anybody out there? |
 |
|
Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts |
Posted - 2002/10/29 : 08:32:28
|
Jag hade en dialog med en amerikansk inspelningstekniker för ett halvårsedan. Han tyckte att han gjorde ett fantastiskt jobb när all musik på skivan lät lika starkt. Jag försökte visa att det också tar bort det känslomässiga uttrycket i musiken när man inte hör någon skillnad på om sångaren viskar eller sjunger ut för fullt. Han förstod inte vad jag talade om... Vidare så undrade jag varför skivan inte hade någon bas och han förstod inte heller då. Basen spelar ju för fullt. Jodå men inget lågfrekvent ljud finns på skivan. Han tyckte det inte gick att få fram...
Vill Ni ha en bra skiva att ha som referens för rock/pop ljud är det Simon Phillips - Another lifetime. Tydligt inspelad,, djup bas, alla intrument hörs i en helhet.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
 |
|
dekengren
Member

389 Posts |
Posted - 2002/10/29 : 10:49:54
|
Jaha, så summa summarum är att det *är* betydligt värre ställt med våra popproduktioner än vad jag gått och inbillat mig. Tål att begrundas. Ska till kvällen gräva fram 10 slumpade album ut popavdelningen samt någon höjdare och jämföra lite.
John, vad var problemet med Gateway - utrustningen är det ju inge fel på? Däremot vet jag att en del av de album den aktuelle gubben nämnde låter ganska illa så honom kanske dom skulle göra sig av med? |
 |
|
Karl Banan
Member

165 Posts |
Posted - 2002/10/29 : 11:39:54
|
Innan vi sågar gubben totalt så måste jag sticka in att t.ex. Question and Answer med Pat Metheny, Dave Holland och Roy Haynes tillhör en av de skivor där jag tycker ljudkvaliteten är mycket bra (subjektivt alltså). Han har även mastrat en del Loreena McKennit som håller förhållandevis hög kvalitet.
Kan det inte vara så att breda rock/pop produktioner generellt mastras mer platt och fattigt än exempelvis mindre jazzproduktioner? Det kan kanske tänkas att folk i allmänhet enbart vill ha musik som bakgrundsmusik och finner det störande när den engagerar. 
K.B. |
...I'd like to introduce... Mr. Lee Underwood on lead guitar, please... |
 |
|
Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts |
Posted - 2002/10/29 : 12:09:57
|
Jag tror att det är lite farligt att lägga skulden på mastering processen. Återigen tar jag Rush som exempel, där har ingen mastering i världen kunnat rädda en inspelning körd genom ett otal maskiner. Skit in - skit ut som det brukar heta. Bra in behöver inte betyda bra ut men det är en absolut förutsättning.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
 |
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2002/10/29 : 12:23:37
|
Dekengren, det är säkert fina grejor han har men det är jag heller inte säker på. Problemet är att sådana här mastringar överhuvudtaget existerar. En liten runda i logiska resonemang; Tänk dig att du spelar in världens bästa musiker i världens bästa inspelningslokal och använder världens bästa utrustning. Sedan lägger du ner hela din själ i mixningen. Du har till slut fått ett resultat som du är nöjd med. Det låter perfekt! Då bör man kunna inse att detta ljud du fått fram ska ingen ändra på. Det är ju perfekt! Från perfekt kan det bara bli sämre. Masteringgubben ska alltså vara arbetslös på din perfekta skiva.
Låt oss titta på en skiva där det inte är perfekt efter mix. Sådant kan hända. Inte för dig så detta är min produktion . Jag spelar upp mixen för dig och du säger mycket riktigt att det inte låter bra. Det låter dovt och vissa saker sticker ut för mycket. Jag inser direkt att du har rätt. Det händer att jag är lite trög och fattar detta först efter att någon annan talat om det för mig. Eftersom jag har kvar mixen i datorn kan jag ta fram den och justera dom individuella spåren för sig och gå in och justera effekterna så som det bör sig. Allt en masteringtekniker kan göra kan jag också göra fast jag kan även gå in och peta i varenda detalj. En masteringgubbe kan bara gå in som en klumpeduns på hela packetet. För honom är det omöjligt att justera sången för sig, att dra ner revervbet, höja basen men sänka baskaggen. Summa sumarum är att om det behövs justeras så görs det bäst på mångkanalaren. Att justera på tvåkanalsmixen är lite som att finjustera en rembrandttavla med roller.
Masteringteknikerna är alltså en yrkeskår som är helt onödig enligt mig. Dom är en kvarleva från vinyltiden då det faktiskt fanns ett behov av att mastra när det skulle ner på lack. När CD kom så hade dom inget jobb längre förutom dom som sa att dom visst behövdes eftersom dom kunde göra ljudet bättre. Ljudet har genomsnittligt blivit sämre sedan dess på rock/pop-produktioner.
Om en inspelning är bra gjord brukar en masteringtekniker inte sabba den så mycket. Det kommer ofta igenom att det var bra ljud från början. Jazz skivor brukar mastras snällare.
Att denna gubbe har mastrat några skivor som låter hyffsat är inte hans förtjänst. En snubbe som sitter och vrider på en eq och en multibandskompressor har ingen större del i en sådan produktion. Det är främst musiker(som får fram bra ljud och musik), ljudtekniker och producenter som har gjort jobbet. Sedan har kanske masteringgubben kommit in och sabbat lite men kanske inte så mycket att det märks alltför mycket.
John |
 |
|
dekengren
Member

389 Posts |
Posted - 2002/10/29 : 14:12:38
|
Ja, det släpps en massa ljudtekniskt usla skivor i popgenren. Är det masteringsteknikerns fel? Nja, jag tycker inte det är helt självklart.
Producenten ska hålla reda på artisterna, den tekniska utrustningen, arrangemanget osv och i slutändan se till att ett så musikalisk perfekt material som möjligt är producerat. Är det självklart att detta material är det ljudtekniskt optimala? Jag kan ju hålla med om att så vore önskvärt, men det vore nog inte så lysande om producenten rekryterades för sitt high end-audio intresse snarare än sina musikaliska egenskaper. Alltså finns god anledning att tro att ur världens olika studios kommer material som varierar från helt ok (annat vore tjänstefel) till superbt (Lars Halapi heter han va?). Inget konstigt med det. Här kommer alltså även i modern tid masteringteknikern in – han ska ta detta material till ”nästa nivå”, optimera ljudkvalién kort och gott. Självfallet kan han inte kompensera för fallet när producenten begår tjänstefel och använder micken som kom med dotterns dell-dator när han riggade trummorna, men det har väl ingen påstått heller. Däremot, om bra mickar, mixers, monitorer etc. använts kan fortfarande mixen vara en bit ifrån perfekt. Och det är inget konstigt som jag ser det. Notera nu att jag håller med dig, John, om att det finns ett problem, jag håller kanske tom med dig om det är mastringteknikers fel, men jag tror inte lösningen är att göra honom arbetslös.
Vad är då problemet? Jo, tid är pengar, utrustning är pengar och mastringsteknikerns mål är kanske inte trotts allt helt samspelta med high end-världens. Då vi talar om proffessionell personal här så är sannolikheten ganska stor att målet med deras arbete är väldefinierat – tex ”ska låta bra hemma hos de flesta utan att kosta skjortan”. Dit kommer man lättare än om målet är ”ska brilljera i ljudkvalité, cost no objective, time is not an issue”. Sedan om man kombinerar detta med inte helt optimala ljudideal och kunskapsbrist hos mastringsteknikern så blir det så illa som det är.
Vad gör då? Tja, om vi bara lyckas övertala världens alla skivkonsumenter att ge fan i att köpa skivor som inte hifi-certifierats av lämplig instans ska vi nog se att rackarns vad bra ljud vi kommer se på våra skivor i ett nafs! Och inte kommer vi behöva bekymra oss om den tekniksa lösningen heller, vad den nu är!
Ps. Notera nu att detta är mina teorier, jag är inte aktiv i skivbranchen, men kan heller inte låta bli att testa mina ideer lite. Ha överseende och ignorera min tankar om du bara ser dom som en förolämpning mot ditt yrkeskunnande .Ds
/Daniel |
 |
|
anders
Member

168 Posts |
Posted - 2002/10/29 : 19:36:33
|
hej jag håller med de som tror att tid och kunskap är betydligt viktigare än utrustningen när det gäller att spela in och producera välljud. jag lyssnar mestadels på jazz nu för tiden och har högst ovetenskapligt kommit fram till att de allra flesta av mina riktigt välinspelade skivor har följande 4 saker gemensamt: de spelades in på 60-talet, de spelades in av rudy van geller, de spelades in i hans studio, de producerades av alfred lion på blue note. och just ja, ibland är de remastrade av van geller också. enda generella fördelen jag har hittat hos bra modernare inspelningar (trots att de borde använda bättre utrustning(?)) är att de förefaller vara tystare.
|
 |
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2002/10/29 : 20:02:34
|
Jag skulle våga påstå att ju mer pengar en produktion får, desto sämre blir det. Detta är givetvis ingen naturlag utan snarare har jag märkt det när jag jämfört olika skivor. Dessutom är det en generaliserng.
Ett bra sätt att kolla detta påstående är att lyssna på diverse artisters skivor i kronologisk utgivningsordning. Ta en artist som idag är superkänd och som har några skivor i bagaget. Den skivan som artisten slog igenom med låter säkert annorlunda än senaste skivan med en vanligtvis större budget. Nästan alltid är det så att ljudkvaliteten minskar när uppföljaren med sin större budget görs. Tiden för att göra skivan är sällan kortare på uppföljarna. Detta fenomen pekar på att din hypotes om att en skiva med aningens för lite resurser i form av pengar, tid, utrustning eller vad det nu kan handla om inte riktigt håller. Ta en lyssningssession på några storstjärnor och kolla om du inte håller med mig.
Jag kan nämna ett konkret exempel. Michael Jacksons skivor blir sämre och sämre ljudmässigt men dom kostar mer och mer. Den senaste kostade en halv miljard och låter betydligt sämre än dom tidigare skivorna. Det finns fler exempel. Rota i skivhögen och kolla så får du se om du håller med.
Vad beror detta på? En massa saker. Bland annat det extra steget en masteringstudio utgör. Ljudsignalen ska igenom ytterligare multibandkompressorer, eq´s, deessers, limiters, och lite annat trams. Detta görs ofta på grund av felaktiga slutsatser, myter med mera. Michael Jackson är inget extremt exempel men han följer trots det trenden om sämre ljud. Han har enligt min tro, själv väldigt bra koll men det kommer in en massa annat folk och förstör. Femhundra miljoner ska fördelas på några saker. Det innebär troligen en stab med folk.
Din hypotes om att masteringteknikern "fixar" mer eller mindre stora fel vill jag också syna i sömmarna. Om man mixar fel eller spelar in lite tokigt så är masteringteknikern chanslös om det inte handlar om jättegrejor. Till exempel om det är alldeles för mycket bas kan det funka att sänka basen en smula men bra blir det oftast inte. Bara mindre dåligt. Det är då bättre att gå in i mångkanalaren och justera missarna. Dessutom, varför ska masteringteknikern jobba på två spår? Varför får han inte mångkanalaren och justerar i den. Då slipper han gå på med rollern och kan använda finaste penseln där det behövs.
Det finns ingenting som säger att en låt som låter bra på en high-end anläggning inte låter bra på andra anläggningar. Tar du en "audiofil"-inspelning så låter den bra även på klockradion. Om man rangordnar ett gäng skivor ljudkvalitetsmässigt så byter inga skivor plats med varandra i denna rangordning när man går från välljudsanläggningen till bilstereon. Däremot minskar skillnaderna men den bästa låter bäst fortfarande. Det finns vissa omständigheter som kan göra att en skiva blir svår att spela om den har för mycket dynamik men dessa omständigheter är så ovanliga att dom ej bör få styra ljudkvalitetsvalet tycker jag.
Jag håller med dig om att alla inte måste satsa hundraprocentigt i sitt arbete med att spela in musik. Jag klagar egentligen inte heller på saker som blivit lite sämre på grund av att tid eller andra resurser saknats. På femtio, sextiotalet var resurserna mycket mindre än idag. Vem som helst kan gå och köpa en uttrustning som är rena rama rymdteknologin mot vad dom hade på femtio, sextiotalet. Ändå låter dagens skivor sämre i snitt! Det är det jag talar om. Man kan hitta den ena orsaken efter den andra till att det blivit så här men det är i mitt tycke alltid oförsvarbart att en epok i skivindustrins historia ska kännas igen på att ljudet på skivorna blev så dåligt att det blev absurt. Förhoppningsvis vänder denna trend någon gång och kanske kommer man i framtiden att se/lyssna på denna epok med klara ö(g/r)on och då kommer dom nog skratta åt dumheterna. Det vore dock bra om vi som lever mitt i denna tid kunde vakna någon gång och bromsa in, vända och köra åt rätt håll på utvecklingsvägen.
Vad kan en vanlig skivkonsument göra då? Inte mycket men kanske man ändå kan lära sig lite om det hela och såga eländet vid fotknölarna varje gång det tas upp. Det är ju tragiskt att ljudidealet ligger på phonografrulle-genom-distpedal-nivå! Ludtekniker, producenter och masteringtekniker har alltid en massa förklaringar hit och dit om varför dom gör som dom gör. Nästan alltid är det rena rama tramset. I det stora hela låter det illa om skivorna och det måste upp på dagordningen!
John
P.S. Det fanns ingenting i ditt inlägg som överhuvdtaget kunde kopplas till mig som person eller som hade med mina eventuella kunskaper att göra. Du har tänkt på detta och jag uppskattar diskussionen. Du får gärna säga att jag har fel i sak med mera. Jag försöker givetvis pusha för min syn på detta. Det betyder inte att jag inte respekterar att du har en annan syn om eller där det är så. |
 |
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2002/10/29 : 20:06:12
|
anders. Du har kommit fram till samma sak som flertalet andra. Om man tittar generellt på skivor från en viss tid så är det precis som du säger. Visst finns det exempel på motsatsen men det är mindre intresant.
Idag finns det inga tekniska hinder att spela in på sådant sätt att man inser att dom hade begränsade resurser förr. Trots det så går det åt pipan stup i kvarten. Detta är mycket trist.
John |
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/10/29 : 20:45:04
|
När vi ändå är inne på ljudkvalitet, är det någon annan än John här i tråden som hört Studio Blues alster? Jag har ännu inte beställt nån skiva men ska försöka ikväll med en beställning.
Thomas |
"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas" |
 |
|
RKL
Member

423 Posts |
Posted - 2002/10/29 : 21:05:28
|
quote: Jag kollade filmen. Sorgligt att dessa herrar får hålla på och att folk dessutom tror att dom gör något bra.
Kort; tanken var inte att ta ställning till om han gör nåt bra eller inte, tittade igenom listan med produktioner och kunde konstatera att där fanns en hel del skräp....
Trådens utgångspunkt var väl nånting om nivån på studioutrustningen, i Gateways fall är det ju åtminstone prismässigt frågan om ett extremt exempel....
Mvh,
RKL |
www.highendnews.com |
 |
|
dekengren
Member

389 Posts |
Posted - 2002/10/29 : 21:43:27
|
Jag har faktiskt inte lyssnat på min skivsamling på det sättet att jag försökt spåra "trender" inom ljudproduktion etc. Men ska nog faktiskt ägna lite tid åt det efter det här, intressant! Det har varit kul att höra Johns förklaringar - jag känner mig mera upplyst än innan jag drog igång tråden så det är bara att tacka! Min syn på mastringsteknikern har nog ändrats en smula - fast också min syn på på producenter och ljudtekniker! Man kan säga att samtliga nämndas status fått sig en törn i mina ögon! :-) Jag ska nog ta ett snack med mina musiserande vänner som tror att multibandskompressorn är guds gåva till folket!
Kanske återkommer jag om nån månad då jag lyssnat igenom hela min skivsamling (hur lång tid tar det att lyssna på 350 cd? :-) om jag har någon ny galen teori! |
 |
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2002/10/29 : 22:23:59
|
RKL. Jag menade inte att dissa dig för att du la in filmen. Jag blir lite upprörd när jag ser en sådan reklamfilm bara. Behöver jag säga att när någon säger mastering hugger jag direkt. 
dekengren. Nya dåliga alster går nästan aldrig att vräka på för fullt med utan att det blir jobbigt att lyssna på oväsendet. Testa på lite olika ljudstyrkor plattorna imellan. 
John |
 |
|
LCohen
Ej medlem längre

304 Posts |
Posted - 2002/10/29 : 22:48:40
|
Jag håller med John Stalberg! Dessa master-nissar gör inte mycket annat än förstör. De bästa exemplen på det är ju de "remastrade" skivorna, som ALLTID låter sämre än originalskivan. Men skivbolagen får in mer pengar för att folk luras att tro det är bättre. Tragiskt är vad det är. Michael Jackson har ju släppt sina äldre skivor med reklamen "state of the art remastering", men den är hyffsat sämre än originalet. Så nytt verkar bara vara sämre.
Personligen blir jag arg när jag tänker på det, kan inte BEGRIPA varför de ska vara framme och förstöra, och samtidigt tro att de är några gudar. Den där filmen är ju typexemplet. Tragiskt är ordet.
Den enda gången jag har varit med om att en ny version är bättre än en äldre är en nirvana-skiva. In Utero tror jag den heter, det var nåt specialföretag som hade dragit den direkt och utan krusiduller från masterbandet eller vad det nu kallades (som jag förstod det så hade den INTE mastrats). Och den var bättre, vilket visar att masterjepparna inte gör någon nytta. |
"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past |
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/10/29 : 23:00:16
|
vilket bolag låg den in uteron på??? var det mobile fidelity? den ska jag köpa senare iallafall kul att höra att den låter bra det är för övrigt en mkt bra skiva också inte i klass med leonard cohen men ändå bra =) |
 |
|
LCohen
Ej medlem längre

304 Posts |
Posted - 2002/10/29 : 23:33:51
|
quote: Originally posted by ekman
vilket bolag låg den in uteron på??? var det mobile fidelity? den ska jag köpa senare iallafall kul att höra att den låter bra det är för övrigt en mkt bra skiva också inte i klass med leonard cohen men ändå bra =)
mobile fidelity tror jag den hette ja!...
inte som cohen nä.. men bra ;) |
"Everybody knows that the naked man and woman, are just a shining artifact of the past |
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/10/29 : 23:35:04
|
lite off-topic förresten men har du någon aning om det finns planer på någon ny skiva ifrån Cohen? det vore otroligt kul hans senaste är ju hur bra som helst speciellt alexandra leaving =) |
 |
|
LCohen
Ej medlem längre

304 Posts |
Posted - 2002/10/29 : 23:38:47
|
lite off-topic förresten men har du någon aning om det finns planer på någon ny skiva ifrån Cohen? det vore otroligt kul hans senaste är ju hur bra som helst speciellt alexandra leaving =)
javisst är den underbar! Diggar Boogie street och By The rivers dark själv. men smaken är ju som baken.
För att svara på frågan: ja, han håller på med en ny skiva. Dels ska det komma en live-skiva enligt vad jag har hört. Och dessutom håller han på med ett nytt album. Spännande spännande. |
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/10/29 : 23:41:54
|
tack för det grymt kul =) han är nog den artist jag helst av alla skulle vilja se live =) sitter och diggar till hans första skiva just nu hmm liveskviva med honom ska bli kul liveskivor är roligast att lyssna på och hans live songs har jag lite svårt för har visserligen inte riktigt givit den en chans ännu |
 |
|
LCohen
Ej medlem längre

304 Posts |
Posted - 2002/10/30 : 00:28:49
|
tack för det grymt kul =) han är nog den artist jag helst av alla skulle vilja se live =) sitter och diggar till hans första skiva just nu hmm liveskviva med honom ska bli kul liveskivor är roligast att lyssna på och hans live songs har jag lite svårt för har visserligen inte riktigt givit den en chans ännu
mena du hans första liveskiva eller Leonard Cohen In Concert?
För den senare är helt underbar med äckligt bra versioner av If It Be Your Will och Who By Fire. Dessutom en helt ny version av Hallelujah.
Har ett bootleg också, den är rätt hyffsad men kvaliten lämnar ju mycket att önska.
Sen släppte han ju nyligen en ny liveskiva också iofs, Field Commander Cohen Tour. Också rätt bra versioner av låtarna. Härliga solon dessutom. |
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/10/30 : 00:50:53
|
den första liveskivan som heter just live songs tror jag? dom senare liveskivorna äger jag tyvärr inte än =( |
 |
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2002/10/30 : 00:51:10
|
LC. Alla skivor mastras egentligen. Mastern är den tvåkanalshistoria som skivpresseriet får för att göra skivor av. Ska det bli CD så ska låtarna ligga i ordning och början och slut ska fixas. Eventuella fades ska göras. Några koder som handlar om tidsvisning och lite text som följer med på skivan ska dit också. Sedan kan man göra skivor som är bitidentiska av denna master.
Det som masteringteknikerna vi talar om sysslar med kallas egentligen för masterprocessering. Det vill säga att dom behandlar ljudet med diverse processorer. Detta steg kan med fördel hoppas över och mastern kan skickas direkt till presseriet istället.
Gamla band kan remastras genom att man trimmar in och kanske modifierar en gammal bandare och spelar in bandet på något modernare. Till exempel in i en dator och där klipper man iordning filerna och skickar sedan en ny master till presseriet. Tyvär tar dom flesta alster som gjorts på detta sätt vägen förbi masterteknikern som processerar grejorna.
Mobile Fidelity är en speciell etiket som satsar på audiofil-remastering vilket i detta fall innebär att dom inte håller på och processerar sönder grejorna. Däremot tog dom rejält med betalt för skivorna.
John |
 |
|
Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts |
Posted - 2002/10/30 : 08:44:48
|
Det finns exempel på bra "remasterings" som kommit ut, ett är Marillions katalog där man arbetat främst med ljudkvaliteten. Och Lyckats!! Betydligt mer detaljer, rumsuppfattning utan hissad diskant. Best of Black Sabbath är ett exempel på motsatsen, bara hård diskant och basen har försvunnit. Fy!
Jag vill fortfarande slå ett slag för att upplysa musiker att deras musik förstörs inte förbättras av all teknik. Många av dem saknar det självförtroendet att lita på sina öron och hindra teknikern att addera ytterligare en box i signalkedjan bara för att det låter ball.
Ett exempel ur verkligheten: Ett band åker från USA till Wales för att spela in trummorna i en studio som till största delen består av sten. Det tar ett par tre veckor bara det. Värmen har gått sönder så det är kallt som f-n. Trummisen får gå in och värma sina fingrar emellanåt. Resultatet är ett trumljud helt utan bas, utan dynamik och med tydlig distorosion på sina ställen. Ok lite bra är det också, det är påtagligt bett i det. Var det värt det? I min mening skulle han lika gärna kunnat sitta sin källare men det hade väl inte varit lika spännande. Producent och inspelningstekniker har tyvärr förstört hela den goda ansatsen.
Som jag har sagt förut så går en vanlig trummmick igenom limites, gate´r, eq, och kompressorer innan den når mixerbordet. På rutin, utan det minsta ifrågasättande. Jag misstänker - tar gärna kommentarer från sådana som vet - att det går att spela in trummor med bara två mickar och få ett lysande resultat. Säkert svårt att hitta rätt lokal men fullt möjligt. Någon som vet om OPUS 3 har gjort det???
Micke
|
 |
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2002/10/30 : 09:07:28
|
quote: Jag misstänker - tar gärna kommentarer från sådana som vet - att det går att spela in trummor med bara två mickar och få ett lysande resultat. Säkert svårt att hitta rätt lokal men fullt möjligt.
Det går bra. Med ett A-B par och ett sjysst rum kan man få det att låta som trumsetet i sig självt låter. Inga problem. Det kräver dock en del av uttrustningen så att den inte färgar signalen. Jag vet att detta går.
Idag närmickas oftast trummorna. Även det går att göra utan krusiduller och få ett resultat som det är bett i utan nämnvärd distortion. Närmickning ger ett sound i sig vilket en del gillar. Tyvär är det som du mycket riktigt påstår väldigt vanligt att teknikerna förstör den känsliga signalen på vägen. Detta är synd eftersom i princip alla är överens om att en rocklåt med trummor är som bäst när man kan dra på lite och trummornas attack ger en fysisk känsla utan att vara obehaglig. Basen ska vara djup och det ska gå att avlyssnas på extremt höga nivåer utan att det blir jobbigt. Dom enda som ska klaga är grannarna. 
John |
 |
|
Topic  |
|