HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Angående myter om musikproduktion...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/10/30 :  10:11:01  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by markih

Well, en av de mest sålda studio-monitorerna lär vara Yamaha ns-10, som är en billig 70-tals högtalare med prestanda av typ billig on-off klass...

Jovisst!

Som tur är så spelar man inte in ljudet som kommer ut ur de sunkiga högtalarna via en mick fvb till skivan!
Det vill säga, eventuellt sunkig upplösning hos monitorerna, fattig pulsåtergivning, vissa fasfel och sådant, behöver vi ju inte drabbas av!

Däremot - och det är väl det här som kan vara problemet - att om monitorn har krokig tonkurva, så korrigeras det sålunda att
inspelningen istället får inversen av denna krokiga kurva!

Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

dekengren
Member

389 Posts

Posted - 2002/10/30 :  13:20:14  Show Profile Send dekengren a Private Message
Hahahaha!! Jag ser det nästan framför mig hur någon inspelningsteckniker får en snilleblixt och skruvar upp en mick på lagom avstånd från sina ns-10!!!

Har hunnit pilla lite i min skivsamling och hitills kommit fram till att det inte är ovanligt att små okända band låter jävligt mycket bättre än stora band.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000