HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Vinylforum
 Vinylens återkomst.!?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2005/11/25 :  22:02:24  Show Profile Send Vox a Private Message
Såg på Ginzas hemsida att både Per Gessle och Thåström har släppt/släpper sina senaste album på vinyl. Gessles är t.o.m ett dubbelalbum

Visst är det kul att även svenska musiker "hittar tillbaka" till vinylen?
Kan vi räkna med bra ljudkvalitet, eller?

Någon som har köpt Gessles vinyl och kan berätta?

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"

Edited by - PG Jeppsson on 2005/12/05 00:34:30

Bernt Jansson
400.000-klubben

19764 Posts

Posted - 2005/11/25 :  22:09:17  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Är det samma som med Kents senaste så lär vinylen vara hästlängder bättre.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

geldis
fd. klubbmästare i ASO

1266 Posts

Posted - 2005/11/25 :  22:33:16  Show Profile Send geldis a Private Message
Hum..beställt Kents senaste på vinyl genom ASO.s nätverk. Har åxå hört att det skall vara bättre än CD utgåvan. Alltså den "musikaliska leveransen". Förväntningarna är ännu större efter Bernts inlägg. Vinylen blir bara intressantare hela tiden. Kollade på musikbyrån i kväll, mycket vinyl under intervjuer osv. Synd bara att "många" är så "ljummna" i attityden till vinylen.
mvh

geldis
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22009 Posts

Posted - 2005/11/25 :  22:56:02  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message

Jag har Kent's senaste på både vinyl och CD och det är ingen tvekan om vilken jag föredrar. Jag har tom fått en gammal "Kent-hatare" att börja fundera på om han inte skall köpa den plattan på vinyl...

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2005/11/25 :  23:10:24  Show Profile Send eliot a Private Message
quote:
Vinylens återkomst.!?

Va ?? Har vinylen varit borta

- Tänk vad man får reda på på detta forum

Har ingen skiva av Kent - men då de finns på vinyl så kanske man skulle köpa en

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

krellmaster
Member

886 Posts

Posted - 2005/11/25 :  23:30:25  Show Profile  Visit krellmaster's Homepage Send krellmaster a Private Message
Just det, har vinylen vart borta....nja inte va jag märkt iaf...men en viss återhämtning kan man nog säga.

nyfiken skeptiker
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2005/11/26 :  12:27:48  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
LP heter det!
Har själv blivit så indoktrinerad att jag använder begreppet "vinyl" ibland, men det känns inte rätt...låter lite kinky !
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/11/26 :  12:35:41  Show Profile Send edison a Private Message
Japp, LP is The Word ;-)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6802 Posts

Posted - 2005/11/26 :  12:44:57  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Ja äntligen är det fler som kommer ihåg rätt ord för alla begrepp runt grammofonens stora era kanske det är dags att införa dem igen.

Grammofon = skivspelare -> vinylsvarv
LP = Long play, d.v.s ett album
EP = extended play, fler låtar än en singel men upp till sex låtar kan det vara.

Nu kan någon fylla i resten för det är en del jag har utlämnat men det är en början.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2005/11/26 :  12:56:55  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Edison: Du menar väl "LP is the Wor(l)d"

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/11/26 :  13:15:10  Show Profile Send edison a Private Message
Zalve:
Absolut!
Men jag lever inte riktigt upp till ett sånt "motto"...spelar inte så mkt LP som jag borde...

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2005/11/26 13:16:52
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2005/11/26 :  13:19:20  Show Profile Send edison a Private Message
"Vinyl" är ju materialet LP-skivorna består av...
Vi kunde ju skriva "Polykarbonat" när vi snackar CD...(för det är väl det CD består av?)

Njae...LP / CD känns la bättre (?)

Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/11/26 :  13:56:02  Show Profile Send Blue a Private Message
Vinyl är ett bra ord tycker jag, det låter mysigt och alla vet vad det betyder. Vinylskivor och vinylspelare, brukar jag säga. Fast skivspelare funkar också (även om det ju egentligen även skulle kunna vara en cd- eller dvd-spelare).

Vinlysvarv är ett kul ord, men kanske lite missvisande? Egentligen borde det väl vara samma sak som en sådan där maskin som graverar vinylskivorna, vad en sådan nu heter?

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Pipes
Member

591 Posts

Posted - 2005/11/26 :  14:15:45  Show Profile  Visit Pipes's Homepage Send Pipes a Private Message
quote:
Vinlysvarv är ett kul ord, men kanske lite missvisande? Egentligen borde det väl vara samma sak som en sådan där maskin som graverar vinylskivorna, vad en sådan nu heter?

Graververk

Moderator på http://www.vinylengine.com/
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2005/11/26 :  14:26:53  Show Profile Send Daniel a Private Message
Jasså det är dags att vakna nu?

När man tjatade om vinyl på det här forumet för några år sedan så vi bara några få som deltog i diskussionerna. Nu verkar det som om många andra har börjat bli nyfikna. Det är ju fantastiskt kul. Framförallt när CD-formatet ligger för döden och ingen ny konung lyckats utses.

När även vissa svenska artister dyker upp i skivbackarna så känns det dessutom som om det inte längre bara är vissa få som håller på i vårt land längre. Men någon brist på riktigt bra musik har det aldrig varit. Man hittar ju de flesta artister med lite integritet på LP. Nick Cave, Tom Waits, Kraftwerk för att nämna några få. Om man sedan köper/bygger sig en bra tvättmaskin så finns det ju en hel värld av gammal musik där ute för en mycket billig peng. Mitt roligaste fynd måste vara hela Wagners Ring med Sir Georg Solti (19 LP i en box) ospelad för 260 kr.

Så välkomna alla nya grammofonägare till en värld av smutsiga skivbackar, roliga tweaks och oändligt välljud.

Glöm inte att köpa nya skivor också så att fler artister börjar ge ut sina skivor på LP. Annars är vi för alltid dömda till MP3. Vi har trots allt en uppgift att rädda världen från oljud och ondska.

Trevlig helg alla lakritspizza bagare. Jag skall skåla i er riktning ikväll.
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2005/11/26 :  14:28:30  Show Profile Send Daniel a Private Message
Här är lite läsning för er som fortfarande inte vet varför CD:n uppfanns:

http://db.audioasylum.com/cgi/m.mpl?forum=vinyl&n=473528&highlight=prozac&r=&session=
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/11/26 :  16:40:11  Show Profile Send Blue a Private Message
Daniel: Hehe... och jag som trodde att cd:n uppfanns för att skivbolagen helt enkelt ville tjäna mera cash...

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

j0akim
Member

1387 Posts

Posted - 2005/11/26 :  16:59:05  Show Profile  Visit j0akim's Homepage Send j0akim a Private Message
jag är för närvarande i det mörkaste småland hos min käre far där jag har plockat ihop 1 back av 5 med vinylhistoria .
bland annat en ospelad förseglad depeche mode LP

Oppo BDP-93>Mac Air/Imac>Bladelius DAC->Onkyo PR-SC5507->Nuforce MCH-3SE-C7->Nordost Baldur->Martin Logan Spire, Martin Logan Theater-i, 4*SVS SSS02, SVS AS-EQ1->2*SVS PC13-Ultra DSP

Imac->Apogee Duet->Denon AH-D7000 Lawton mod
Mitt galleri
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6802 Posts

Posted - 2005/11/26 :  18:14:35  Show Profile Send Bubbel a Private Message
quote:
Jasså det är dags att vakna nu?

Vadå vakna, en annan har aldrig slutat med vinyl över huvudtaget trots att man ett tag var idiot förklarad an bekantskaps kretsen. Det roligaste av allt är att de har börjat köpa grammofoner och andra tillbehör.

Sedan håller jag med Daniel att man skall köpa LP's så att artisterna släpper fler på det absolut mest överlägsna mediet .

För att citera från ett avsnitt ur femte planeten från solen
quote:
Människorna på jorden har inte förstått vinylens överlägsenhet över CD

Det är bara att hålla med, jag beslutade mig för ett par dagar sedan att satsa allt på vinylen istället för att ha två mediokra system och då är det lätt att välja det bästa .

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2005/11/26 :  20:29:14  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Thåströms nya beställd på vinyl. Och så Norah Jones 2 skivor, depeche modes nya, U2s nya och White stripes "white blood cells". Får väl vänta på dem ett tag, men det hoppas jag att det är värt. Skall bli skönt med lite nya skivor. Snart julledigt, så man behöver ju lite nytt att lyssna på :-D Sen får man nog låta bli att köpa fler skivor i år ;-)

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts

Posted - 2005/11/26 :  20:38:41  Show Profile Send PG Jeppsson a Private Message
Dr.Nope, var beställde du ifrån?

Är numera säljare av
biostimulerande grejor.....

Är lagliga grejor.......

HiFiForum.nu det kloka forumet.

Go to Top of Page

Dr.Nope
Member

631 Posts

Posted - 2005/11/27 :  11:21:34  Show Profile Send Dr.Nope a Private Message
Hotstuff, fast U2s beställde jag från Megastore, heter de väl, tror jag....De hade fått in How to dis... på vinyl av misstag (bubblig vinyl dock), så jag bad dem ta hem en ny. De kan tydligen ta hem vinylskivor också, inte bara CD

Fått ordning på förstärkaren än? Jajamensan, den står där borta och svänger för sig själv!

You can kalla mig James, eller Jimmy för de svenska
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2005/11/27 :  17:39:42  Show Profile Send Daniel a Private Message
hittade en annan rolig text:

What Shakespeare said about vinyl and digital. Poetic license and copyright Jim Rivers

Friends, Texans, music lovers, Lend me your ears;
I come to raise up vinyl, not bury it.
The evil that digital does lives after it;
The good oft interred below the 0's and 1's;
So let us bury CD. The noble Sony
Hath told you CD was perfect sound forever:
If it were so, it was a grievous jitter,
And grievously hath CD answer'd it.
Here under leave of vinyl and the rest -
For vinyl is an honourable sound;
So is music all, all honourable sounds-
Come I to speak in CD's funeral.
He, also, was my friend, not so faithful but just OK to me:
But Sony says he was perfect;
And Sony is an honourable company.
Sony hath brought many CD's home to music rooms
Whose ransoms did the stockholder's coffers fill:
Did this in CD seem perfect?
When our vinyl hath sang, digital hath wept:
Perfect sound should be made of sterner stuff:
Yet Sony says CD was perfect;
And Sony is an honourable company.
You all did see that on our audio systems
We often presented new digital formats,
Which our ears just as often refused: was this perfect sound?
Yet Sony says it was perfect sound;
And, sure, Sony is an honourable company.
I speak not to disprove what Sony spoke,
But here I am to speak what I do know.
You all do still love vinyl, not without cause:
What cause withholds you then, to listen to vinyl more?
O judgment! thou art fled to brutish formats,
And men have lost faith in their hearing. Trust your ears with me;
My heart is on the turntable there with vinyl,
And I must pause as true sound comes back to me.

Edited by - Daniel on 2005/11/27 17:40:24
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2005/11/27 :  18:16:52  Show Profile Send Vox a Private Message
Var på nätet köper ni LP-skivor med svenska artister? Hur är priserna jämfört med CD?

Jag har heller aldrig slutat lyssna på vinyl (mest LP). Dock har det inte blivit några köp av nyutkomna LP på många många år, endast begagnade.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2005/11/27 :  18:31:16  Show Profile Send Daniel a Private Message
kolla om http://www.vinylbutiken.com/ har det du söker efter. Annars kan du maila dem om önskemål. Priserna är ungefär som CD. Dyrare om du vill ha finare pressningar,
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2005/11/27 :  23:39:07  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Glöm för all del inte bort den stora begagnat marknaden där man kan hitta det som inte längre ges ut. Mumma för de med smalare, eller mer udda smak???

J. Ullberg
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000