HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rolling Stones remastrade SACD hybrider här!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2002/10/28 :  19:08:16  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Jag har tidigare läst en del om att ABKO släppt en utgåva av 22 remastrade album ur deras tidigare produktion, Virgin har de senare skivorna. Hybrid SACD som är spelbara både på vanlig CD och SACD. Realeasedatum var i förra veckan så idag gick jag in i en affär för att titta. Inte precis som jag väntat, en hel nyhetshylla med allihop utan fick gå in till hylla bokstav R och hittade där några stycken. I och för sig ingen affär jag brukar gå till men den låg nära. Det visade sig också att skivorna varit litet försenade och att de inte fått alla de beställt.
Anledningen till att jag tar upp detta här och inte i Musik är att detta är den första riktigt heta SACD lanseringen och har litet allmänt hifi-intresse också. De har fått mycket beröm för ljudkvaliteten. Jag köpte Between the buttons och kan bara instämma. Låter mycket bra i CD-avspelningen och hur de låter i SACD kan man bara drömma om, men påstås vara ännu bättre enligt de som hört. Det är Bob Ludwig som gjort remastringen. Jag har också några som han tidgare har remastrat för Virgin, men det här är bättre trots att det här är tidigare inspelningar. I stort sett befriade från digitala artefakter.
Det här innebär att en massa människor kommer att ha en SACD skiva i sin samling, kanske många utan att ens veta om det i början. Det syns inte på omslaget att det är SACD. Kanske de är rädda att skrämma bort köpare, men hoppas att de ändrar märkningen till något typ SACD/CD playable.

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2002/10/28 :  19:42:28  Show Profile Send n/a a Private Message
Yepp, själv har jag beställt "Get yer ya-ya's out" som jag gillade även på vanlig CD. I bra anläggningar befinner man sig mitt på scenen! Jag tänker faktiskt också försöka göra en jämförelse mellan den vanliga CD'n och SACD'n i en anläggning bestående av Densen CD, B200/300 förstärkare och M3 Avantgarde högtalare. Alternativ signalkälla blir min Sony NS905 SACD-spelare. Ska bli spännande att höra vad SACD-produktionen kan prestera gentemot CD'n och hur en enkel SACD spelare som NS905 står sig mot Densens nya CD-spelare. (tyvärr ej den nya 25-bitars versionen utan den vanliga B400 modellen)...

Man borde inte sova.
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2002/10/28 :  20:33:43  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Stefan, skall bli spännande att ta del av dina intryck. Jag är övertygad om att den remastrade kommer att låta som man dragit bort en del gardiner och dammlager från den gamla du har. Jag tittade på AllMusic för litet detaljer om Between the buttons som jag köpt och där fanns redan SACD versionen recenserad. Hoppas har har rätt.

The Rolling Stones' London/ABKCO catalog was reissued in August of 2002, packaged in digipacks with restored album artwork, remastered and released as hybrid discs that contain both CD and Super Audio CD layers. The remastering — performed with Direct Stream Digital (DSD) encoding — is a drastic improvement, leaping out of the speaker, yet still sounding like the original albums. This is noticeable on the standard CD player, but is considerably more pronounced on the SACD layer, which is shockingly realistic in its detail and presence, yet is still faithful to the original mixes. Even if you've never considered yourself an audiophile, have never heard the differences between standard and gold-plated CDs, you will hear the difference with SACD, even on a cheap stereo system without a high-end amplifier or speakers. And you won't just hear the difference, you'll be an instant convert and wish, hope, and pray that other artists whose catalog hasn't been reissued since the early days of CD — Bob Dylan, Bruce Springsteen, Neil Young, especially the Beatles — are given the same treatment in the very near future. SACD and DSD are that good.] — Richie Unterberger
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/10/28 :  20:35:42  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Har också beställt en skiva; Aftermath.

Thomas

"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas"
Go to Top of Page

x2000
Member

411 Posts

Posted - 2002/10/28 :  20:45:36  Show Profile Send x2000 a Private Message
hi kids

för er som vill veta lite mer...

http://www.iorr.org/abkco/index.htm

thomas
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2002/10/28 :  22:56:13  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Jag skall köpa några till, bl.a. Aftermath men den fanns inte i affären. Försiktig som jag är, började jag med en för att kolla om det bara var hype eller om de positiva omdömena stämde. Det var inte hype. Sedan kostade skivorna litet mer i den affären än vad man kan få dem för och urvalet var begränsat, så det skulle vara dumt att plocka åt sig fler.

Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/10/28 :  23:07:06  Show Profile Send Timbre a Private Message

Enligt teorier om avsiktligt försämrat CD-lager borde dessa skivor låta illa som vanlig CD...
Skulle vara intressant att läsa om kommande intryck.
Det började med pluspoäng...
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2002/10/28 :  23:39:15  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Fick några idag och har hunnit lyssna lite och det låter väldigt bra...begriper inte hur jag kunnat undvika Stones, så otroligt många bra låtar!? Kör på cd-lagret just nu men det blir spännande att höra sacd-lagret när jag får tillfälle.

En annan fråga, bland de jag fick idag hade Metamorphosis den vanliga plast-cd-asken medan de andra har den här vik-kartong-asken (heter den digipack ) Varför har de gjort så, borde inte hela serien vara i samma "typ" av förpackning?
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2002/10/28 :  23:54:50  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Timbre, jag förstår ironin men den här plattan låter litet för bra för att det skulle finnas utrymme för att sabba kvaliteten på CD lagret. Det är trots allt inspelningar från 60-talet men det låter mer som den var gjord igår. Därmed inte sagt att allt är perfekt, bl.a. fanns det begränsningar i den tidens utrustning.
F.ö. har jag några remastrade inspelningar från Blue Note från sent 50-tal som låter helt fantastiskt. De är i mono men det märks knappt, det verkar som det ändå finns mycket rumsinformation i inspelningen. Det verkar som det är en andrahandsfråga om man har en, två eller fem kanaler.
Det verkligt intressanta skall bli om det finns medlemmar här som har SACD spelare och kan jämföra med CD både på billiga och dyrare SACD spelare. Det finns indikationer på att även billiga SACD spelare kan vara förvånansvärt bra. Jag har bara hört en jämförelse i en privat demonstration och den var till fördel för SACD (om inte CD-lagret var sabbat avsiktligt vilket jag inte tror). Jag har visserligen inte sökt frenetiskt efter SACD spelare bland annat för att jag lagt ut litet för mycket pengar på uppraderingar det senaste året. Men det finns ett glapp mellan hifibutikerna som inte verkar ha dessa och stormarknaderna. I så fall får man ge sig ut till stormarknaderna och internetbutikerna.
Jag såg härom dan en preliminär rapport om en demonstration av en prototyp av en kommande Philips spelare med SACD och uppsamling på CD. Jag har stort förtroende för lyssnaren, som var oerhört positiv, men reserverade sig för att han inte testat den fullt ut, prototypen lånades inte ut. Skulle vara coolt om jag kunde uppgradera min Krell CD (20 tusen för demo ex) mot en Philips för en knapp tredjedel av priset. Jag är benägen att tro att den kan låta bättre i SACD-lagret men frågan är om CD-lagret hänger med.
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/10/29 :  00:31:12  Show Profile Send Timbre a Private Message

Lite ironi men samtidigt nyfikenhet. Eftersom jag har en känsla av att dessa rykten ingår i antiSACDpropagandan, är det ju intressant att ta del av vad olika lyssnare upplever.
Bäst är att lyssna själv, men på min egen SACD-önskelista står Patricia Barber överst, sen kommer Miles Davis och sen är plånboken tom...
Hur många album har egentligen Miles Davis spelat in...

Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2002/10/29 :  10:25:28  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag tar upp detta i en ny tråd istället för att inte förstöra den pågående diskussionen...

quote:
Tydligen så jobbar Densens CD-spelare B400XS med en avancerad digital konversionsteknik som ger "17-bitars" upplösning på vanliga CD mot de vanliga 16, d v s dubbla upplösningen... Enligt "rykten" som jag hört så ska den ha spelat skjortan av en av Sony's dyraste SACD referensspelare i Japan nyligen... Om detta är ett elakt rykte spritt av SACD motståndare eller sant det vet jag inte. Sony's SACD lär nog ändå dominera marknaden eftersom spelarna är så billiga och ger mycket ljud för lite pengar...

Info från Densen om tekniken nedan: (någon som lyssnat själv?)

"It is important to point out that this is not just another fancy small improvement of the D-A convertion process, but rather a dramatic improvement of the quality of the source material.

When listening to the B-400XS it is important to understand that for the first time ever, CD Players are not compared using the same software. There is a dramatic difference between 16 and 17 bit resolution on the source material, and therefore the sound of a B-400XS is so different from anything else.

This is emidiately obvious for listeners familiar with the Densen Beat B-400, in lack of words to precisely describe the difference only the word analogue falls into mind. The sound is simply so different from what is normal from CD Players that several intially has dismissed the B-400XS as significantly inferior to the B-400, just to find out after extended listening that the B-400XS is so much better than the B-400 and other CD Players that it is nearly unbelieveable… We therefore urge listeners to use extended listening before making judgment.

The B-400XS is simply so much more reality, musicality, emotions and passion that it must be heard to be believed."

http://www.densen.dk/products/b400XS/b400XS.htm

CD fights back!?

Man borde inte sova.

Edited by - n/a on 2002/10/29 11:09:53
Go to Top of Page

DrMabuse
Member

307 Posts

Posted - 2002/10/29 :  10:39:23  Show Profile Send DrMabuse a Private Message
quote:
F.ö. har jag några remastrade inspelningar från Blue Note från sent 50-tal som låter helt fantastiskt. De är i mono men det märks knappt, det verkar som det ändå finns mycket rumsinformation i inspelningen. Det verkar som det är en andrahandsfråga om man har en, två eller fem kanaler

Jag har ett ganska stort antal av sådana här monoskivor på LP. De är från Blue Note, Prestige och EmArcy. Ljudkvaliteten är i allmänhet mycket god. Jag föredrar riktig mono framför flerkanalsmono. Ska det vara stereo anser jag att det ska vara riktig tvåkanalsstereo.

Jag kan nämna att CD återutgivningarna av dessa skivor inte alls är bra i jämförelse med original LP´n.

Jag får ett intryck av att jag snart måste börja lyssna på SACD för att bilda mig en uppfattning om det är en förbättring i jämförelse med CD-skivorna.

DrM
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2002/10/29 :  17:36:55  Show Profile Send svejk a Private Message
Instämmer i hyllningarna, låter mkt bra. Det vart en Get yor yas yas out som pilot, den fjärde i ordningen. Först två vinyler en cd efter dom. Ja då är det väl bara att byta ut resten.
De utbytta får välan skänkas bort i utbildningsyfte!

pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2002/10/29 :  18:33:16  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Det är inte så enkelt att få reda på hur SACD låter. I eftermiddags gav jag mig i väg med men hybridskiva för att se om hifi-affärerna fått in något man kunde lyssna den på. Först gick jag till en som inte hade SACD för ett par månader sedan. Det var mycket folk och bara en säljare så jag kikade igenom alla modellerna men kunde inte finna någon SACD. Fortsatte till en annan affär. De hade visserligen en Sony 333 men den var utlånad. De ville ha 21 tusen för den, priset i USA ligger nu på 800 dollar.
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/10/29 :  18:55:26  Show Profile Send Timbre a Private Message

Här gäller nog samma förutsättningar som för alla andra hifiutvärderingar. Låna hem och testa på känd utrustning. Alternativet är väl annars att bära med sig en egen testutrustning i form av ett par bra lurar plus hörlursdriver.
Men först måste det ju finnas något att lyssna på...
Hifibutikerna verkar ha en mycket avvaktande hållning. Det här blir nog inte årets julklapp...
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2002/10/29 :  19:35:35  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Naturligtvis är det mer komplext att göra en sådan utvärdering, särkilt om man avser skillnder mellan SACD och CD mer generellt snarare mellan två olika modeller där den ena är en CD och den andra SACD. Det var mest tänkt som en liten inledning som kanske kunde fortsätta med ett hemlån. Men man får inte ens se på SACD spelare!
Det blir också en väldigt besvärlig situation om de vill ha 21 tusen för en spelare som går att få tag på för 800 dollar och antagligen mindre också om man letar. Jag avskyr free-rider modellen att låna hem från butik och köpa på internet.
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/10/29 :  19:42:06  Show Profile Send Timbre a Private Message

Ja, du har rätt.
Sony borde få ut lite mer hårdvara.
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/10/31 :  09:51:40  Show Profile Send Timbre a Private Message

Nu börjar det röra på sig kan man säga...!

Getz/Gilberto är skivan att ta med sig om man måste välja EN... Har den i tre CD-utgåvor vilket öppnar möjligheter till SACD-komparation...

High-Rez Releases
By Jon Iverson

October 28, 2002 — Recent news from Universal Music Group should bode well for the SACD format. It's not exactly a flood, but the world's largest music company finally made good on the promise it made at the 2002 Consumer Electronics Show (CES) and announced last week its first Super Audio CD (SACD) titles to be released in the United States.
Starting with the first releases October 29, Universal says, it plans an ongoing program to make a combination of "best-selling artists and core catalog titles" available on SACD in major markets around the world. The label adds that a substantial number of these releases will be multi-channel surround-sound discs.

The initial UMG titles slated for release on Super Audio CD include: Diana Krall: Look of Love, Andrea Bocelli: Ciele Di Toscana, Fischer/Budapest Festival Orchestra: Dvorak, Karajan/Berlin Philharmonic: Beethoven: Symphony No. 9, Natalie Cole: Ask a Woman, E.T. The 20th Anniversary Soundtrack, A Beautiful Mind Soundtrack, Muddy Waters: Folksinger, Stan Getz and Joao Gilberto: Getz & Gilberto, and Ella Fitzgerald and Louis Armstrong: Ella and Louis.

In November, Universal says it plans to release additional SACDs: Ryan Adams: Gold, Bon Jovi: Bounce, Diana Krall: When I Look in Your Eyes, Al Jarreau: All I Got, Quincy Jones: Ultimate Collection, John Coltrane: A Love Supreme, Anne-Sophie Mutter: Beethoven: The Complete Sonatas, and Steve Earle: Guitar Town.

According to the label, other artists slated for future release include: Peter Gabriel, The Wallflowers, Steely Dan, Three Doors Down, The Police, Marvin Gaye, Shaggy, The Roots, and The Who.

Some possible good news for DVD-Audio fans was revealed this week as well. The Digital Bits is reporting that, according to Roger Water's manager, Mark Fenwick, EMI will release Pink Floyd's Dark Side of the Moon as a DVD-A disc on the album's 30th anniversary, March 3, 2003 (or 3/3/03)."

Från Stereophiles hemsida.

Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2002/10/31 :  11:20:11  Show Profile Send n/a a Private Message
Härligt! Det fanns ju flera intressanta titlar redan i denna första omgång...

Man borde inte sova.
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/10/31 :  12:39:16  Show Profile Send ekman a Private Message
gott shaggy på sacd =) hehe

nej usch däremot fitzgerald och armstrong är ruggigt bra
Go to Top of Page

x2000
Member

411 Posts

Posted - 2002/10/31 :  20:52:06  Show Profile Send x2000 a Private Message
quote:
Originally posted by Mikael2

Fick några idag och har hunnit lyssna lite och det låter väldigt bra...begriper inte hur jag kunnat undvika Stones, så otroligt många bra låtar!? Kör på cd-lagret just nu men det blir spännande att höra sacd-lagret när jag får tillfälle.

En annan fråga, bland de jag fick idag hade Metamorphosis den vanliga plast-cd-asken medan de andra har den här vik-kartong-asken (heter den digipack ) Varför har de gjort så, borde inte hela serien vara i samma "typ" av förpackning?

hi

nå't snille bakom disken på skivhugget i gbg sa
till mig idag att de i plast var vanliga cd'n å inte sk hybrider
kan det verkligen stämma
mvh
thomas

Edited by - x2000 on 2002/10/31 20:56:20
Go to Top of Page

prodigy
Starting Member

37 Posts

Posted - 2002/10/31 :  22:46:34  Show Profile Send prodigy a Private Message
Hur många album har egentligen Miles Davis spelat in...

Jo han har, om man räknar med alla live-album och 2 samlingar (vilka också innehåller alternativa versioner), spelat in 59 album! Diskografin finns med i slutet av bografin "Miles Davis-The definitive Biography" av Ian Carr. Tjock bok med inte bara smickrande omdömen och berättelser om min husgud. Rekommenderas varmt.

Detta var ett litet avsteg från tråden men jag tyckte att denna fråga förtjändae ett svar.

För att återknyta (ursäkta) till tråden kan jag berätta att eftersom jag har SACD-spelare sedan två år har en del tid ägnats åt att jämföra om det var så stor skillnad mellan remastrade CD och SACD eller om det bara var marknadsföring för att ännu en gång kunna sälja samma skivor av samma artister för åtminstone fjärde gången (LP, CD, remasrad CD, SACD). (Jag jämförde av någon anledning endast remastrad CD och SACD-lagret alltså inte CD-lagret på de hybriddiskar jag hade).
Det som slog mig var att ljudet framförallt lät naturligare med SACD än med CD, d.v.s. utklingning av toner, driv i bas och snärt i trummor upplevdes av mig och flera som mer "bättre" än remaster-CD-versionen. Rösterna var uppenbart mycket bättre-inga hårda s-ljud, texterna upplevdes tydligare.

Jag tycker om SACD, men jag köper minst lika mycket vanliga CD som förut.

Prodigy
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/10/31 :  23:12:10  Show Profile Send Timbre a Private Message

Har du lyssnat på SACD´s från Chesky Records?

Miles Davis katalog kommer att bli en tung post. Det får väl bli vatten och bröd till jul, eller möjligen pepparkakor...
Har Kind of Blue i tre varianter.
En ordinarie europapress som inte går att lyssna på längre.
Columbias Master Sound Edition som är betydligt bättre, men ändå blev ett mellanspel jämfört med Columbia/Legacy CS 64935, single layer SACD. Kommer resten av katalogen att bli lika bra i DSD, ja då är det bara att börja samla från ett igen...
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2002/10/31 :  23:13:38  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
quote:
Originally posted by x2000

hi

nå't snille bakom disken på skivhugget i gbg sa
till mig idag att de i plast var vanliga cd'n å inte sk hybrider
kan det verkligen stämma
mvh
thomas

Det var det j...igaste , han har rätt. Har inte testat dsd spåren ännu men nu matade jag in Metamorphosis och det är INTE en hybrid!!

Detta måste jag gå till botten med. Såg du nån annan i plastask?
Hur vet man vad man har beställt och får levererat? Priset var ju detsamma om jag inte kommer ihåg fel... Jag har ju beställt nästan rubbet med Stones
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/10/31 :  23:16:21  Show Profile Send Timbre a Private Message

Du kan väl byta ut dom?
Go to Top of Page

Mikael2
Member

1431 Posts

Posted - 2002/10/31 :  23:24:35  Show Profile  Visit Mikael2's Homepage Send Mikael2 a Private Message
Vad är vitsen med att ge ut på både cd och hybrid? Jag har nog klickat fel på just Metamorphosis men vem kunde tro att det fanns en cd (only) version också.

Denna sändning var från Amazon men resten är beställda från cdon men vad är det för versioner som cdon säljer? Är det endast hybrider?
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000