Jag tror att det går till så här: En rulle med en öppning förs in i kärnan som sedan koppartråden rullas upp på. Sen snurras den över från rullen till kärnan.
Det är en rätt klurig maskin det där. Svårt o förklara hur det går till men Llönnbloms förklaring är rätt bra... Funderar på om man kan bygga sig en lidningamaskin på något enkelt sätt.
Jag är inte dum.... Jag har bara otur när jag tänker
Jag känner till ett bra sätt att ta reda på det. Maila och fråga... En polare mailade SKF och frågade hur de får in den sissta kula i ett lager och han fick ett bra svar på hur de gör det hela.
De pressar ihop lagret lite så det blir lite ovalt för då får man i den sissta kulan. Men de pressar inte mer än att materialet sviktar tillbaka.
quote:Jag tror att det går till så här: En rulle med en öppning förs in i kärnan som sedan koppartråden rullas upp på. Sen snurras den över från rullen till kärnan.
Förstår du hur jag menar?
Du menar att man sätter en rulle (typ två halvor) över toroidkärnan, snurrar på tråden på rullen och sedan (kanske samtidigt med lite löphjul som följer med rullen) rullar över den på toroidkärnan?