HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Skärmgallermotstånd och gridstoppers
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

petmo338
Starting Member

18 Posts

Posted - 2005/12/11 :  19:52:46  Show Profile Send petmo338 a Private Message
Har inte riktigt hajjat det där med lämpliga värden på skärmgallermotstånd och gridstopperns funktion.

Någon som kan förklara eller peka mig i rätt riktning?

/peter

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2005/12/11 :  20:52:38  Show Profile Send Lord a Private Message
skärmgaller motstånden beräknas på samma sätt som andra förkopplingsmotstånd
Skall galleret ha 200V och drar 5mA och matas från en källa med 300V blir det ett motstånd på 20Kohm.
Även om du inte behöver sänka spänningen så skall du ändå anväda ett skärmgallermotstånd
för att förhinda självsvängning, ett par hunda Ohm är då lämpligt.
Gridstopper hidrar röret från självsvängning , skall vara oinduktivt
kolmassamotstånd är alldeles utmärkta.

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning

Edited by - Lord on 2005/12/11 23:14:38
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2005/12/11 :  21:18:13  Show Profile Send Fuling a Private Message
Skärmgallren ska vara avkopplade med en kondensator till katoden också om man vill att pentoden ska fungera som pentod.
Det finns tydligen mycket att vinna på att använda riktiga spänningsstabbar till skärmgallren i det avseendet, strömmen varierar nämligen och om spänningen följer med i de variationerna blir det kaos

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/12/11 :  23:06:02  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Gridstoppers, där brukar jag sätta ca 300 ohm. Kol.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2005/12/12 :  00:26:39  Show Profile Send Fuling a Private Message
Håller med om att kolmassamotstånd är bäst.
300 ohm känns dock lågt i vissa situationer (högbranta rör) så jag brukar sikta lite högre i såna lägen.
Bästa borde väl vara att ta ett värde, minska tills det börjar självsvänga och sen backa lite...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

petmo338
Starting Member

18 Posts

Posted - 2005/12/12 :  01:31:14  Show Profile Send petmo338 a Private Message
Ok. Och det är när man sänker skärmgallerspänningen som rören blir "mer pentod" och när man V_a=V_g2 (med ett 100 ohm mellan) som det agerar triod?
Ökar verkningsgraden på röret med minskat V_g2? Men att ha ett för lågt V_g2 skulle gör strömmen för stor och bränna gallret. Är jag rätt ute??

Ang kolmassamotstånd. Har surfat lite men inte hittat nån bra förklaring på vad som skiljer olika modståndstyper och framförallt lite bilder så man kan identifiera dom. Någon som sitter på en bra lånk?

Edited by - petmo338 on 2005/12/12 01:31:59
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2005/12/12 :  07:31:07  Show Profile Send Fuling a Private Message
Nja, delvis rätt. Triodkoppling är som du säger när man kopplar ihop skärmgallret med anoden, oftast medett litet motstånd mellan för att förhindra självsvängning.
Det som definierar pentodkoppling är dock att skärmgallerspänningen är konstant jämfört med katoden, inte hur den ligger jämfört med anoden.

Kolmassamotstånd saknar nästan helt induktans, det är därför de passar att använda i såna här positioner.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2005/12/12 :  12:29:59  Show Profile Send Lord a Private Message
Angående gridstoppers, jag brukar undvika att använga dessa om det inte är absolut nödvändigt, kan i vissa fall gen en negativ invärkan på ljudet. Vid paralellkoppling av rör och med högbranta rör är dom till nytta, man kan i vissa fall istället använda en fetitkärna på anodanslutningen.

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2005/12/12 :  12:57:21  Show Profile Send Fuling a Private Message
Javisst, sålänge inte brantheten eller förstärkningsfaktorn är särskilt hög brukar de inte behövas.
Man ska nog passa sig för att ta till för höga värden eftersom de, vad jag förstår, bildar ett lågpassfilter med kapacitanserna i röret.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

petmo338
Starting Member

18 Posts

Posted - 2005/12/13 :  00:34:05  Show Profile Send petmo338 a Private Message
Tror det börjar klarna! Tackar så mycket för svaren.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000