HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nytt märke: Advance Acooustic ??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

FBK
700.000-klubben

7364 Posts

Posted - 2005/12/12 :  21:14:52  Show Profile Send FBK a Private Message
Såg en helsidesannons ifrån en återförsäljare om märket Advance Acoustic i senaste Hifi&Musik idag. Nytt märke för min del och produkterna ser minst sagt imponerande ut för priset. Någon som lyssnat och vet hur de presterar?

MAA-405 Effeksteg 2*160W Pr. 6500kr Snygg

MPP-205 Förförstärkare Pr.3500kr

MAP-407 Intergrerad förstärkare 2*200W Pr.14.000kr

MCD-203 Cd-spelare Pr.4000kr

Ont fler bilder, men det finns flera olika förstärkare och även bla. CD-drive,skivspelare i sortimentet. CD-driven för 4000kr är intressant för egen del

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2005/12/12 :  21:30:35  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Såg också annonsen, letade lite i helgen... Men lite träffar, men kom fram till att det verkar vara Franskt.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/12/12 :  21:49:10  Show Profile Send Blue a Private Message
Det som jag tycker är lite mysko är att Advance Acoustic och DK Design (och, om jag inte har helt fel för mig dessutom XTZ) ser ut att vara i princip identiska prylar!

Så vitt jag förstått är det kinesiska prylar det handlar om. I fallet med Advance är det en fransk firma som står för marknadsföringen, och i DK Design en amerikansk. Möjligen kan det ju vara så att det är tänkt att Advance ska stå för Europadistributionen medan DK tar hand om Nordamerika. Men så har dom båda råkat slinka in på den skandinaviska marknaden...

Advance fanns med på Malmömässan men jag kan inte påstå att jag hann skapa mig någon bild av ljudkvalitén. Däremot stod jag och diskuterade just det låga priset vs. den imponerande looken på den stora integrerade med en annan mässbesökare.

: )


Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2005/12/12 :  22:14:22  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
När jag läser på franska sidor får jag följande siffror för MAA-405:

2 X 100 W/8 Ohms
2 X 250 W/4 Ohms

Stämmer bättre med den integrerade MAP-303. Jag skulle vilja ha 2*200 W i ett slutsteg istället...

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7364 Posts

Posted - 2005/12/12 :  22:44:20  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
När jag läser på franska sidor får jag följande siffror för MAA-405:

2 X 100 W/8 Ohms
2 X 250 W/4 Ohms

Stämmer bättre med den integrerade MAP-303. Jag skulle vilja ha 2*200 W i ett slutsteg istället

405an ser ut som 407an förutom att den är lägre i höjd om jag minns rätt ifrån Tidningen. Sedan så har du säkerligen rätt Blue att grejerna är kinesiska, det syns på priset.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2005/12/12 :  22:53:53  Show Profile
läckert! Skulle kunna tänka mig en MAA-405 bara för att den är så snygg :)

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Shullman
Member

162 Posts

Posted - 2005/12/13 :  00:21:10  Show Profile Send Shullman a Private Message
Här är den svenska ofärdiga sidan!

http://www.advance-acoustic.com/

Hifi stället säljer vissa modeller, är oneklogen intresserad av slutsteget

Edited by - Shullman on 2005/12/13 00:22:38
Go to Top of Page

Smackman
Member

968 Posts

Posted - 2005/12/13 :  17:47:37  Show Profile Send Smackman a Private Message
Dom har en rör-cd för 4000kr lät väldigt billigt..


Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2005/12/13 :  18:54:28  Show Profile Send ninja a Private Message
Ljudmakarn säljer redan Advance Acooustic:

http://www.ljudmakarn.se/default.asp?getpage=/view.asp%3Fart%5Fid%3D979%26menu%3D1
http://www.ljudmakarn.se/default.asp?getpage=/view.asp%3Fart%5Fid%3D985%26menu%3D1



Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

Silversurfaren
fd. headonist

1075 Posts

Posted - 2005/12/13 :  19:38:15  Show Profile  Visit Silversurfaren's Homepage Send Silversurfaren a Private Message
bra priser, snygg design ... skulle vilja höra! de får genast lite credit i.o.m att Ljudmakarn tar in dom, de verkar för övrigt har bra koll på vad de har i deras sortiment.

Rega, Totem, Denon, Duevel, Klipsch, Quad, Meier-Audio, Beyerdynamic, Sennheiser, Harmony Design
Go to Top of Page

denada
Member

501 Posts

Posted - 2005/12/14 :  08:58:17  Show Profile Send denada a Private Message
Jo jag blev lite sugen på att testa av den CDn de hade.... kan kanske funka
det är ju en bra prislapp på den...

---------------------
Some scientists claim that hydrogen, because it is so plentiful, is the basic building block of the universe.
I dispute that.
I say there is more stupidity than hydrogen, and that stupidity is the basic building block of the universe.

mitt system
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/12/14 :  17:46:03  Show Profile Send Blue a Private Message
Börjar vi se slutet för den privata Kina-importen?


Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Gurkan
Member

66 Posts

Posted - 2005/12/14 :  18:05:38  Show Profile Send Gurkan a Private Message
Jag tror att Lefflers i Lkpg lirade på det där slutsteget i Lördags när jag var där en kort sväng. Är dock inte hundra på att det var det där, men det var himla likt.
Liknar "CAV" med.

Mvh

Edited by - Gurkan on 2005/12/14 18:07:38
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7364 Posts

Posted - 2005/12/14 :  18:52:12  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Börjar vi se slutet för den privata Kina-importen?

Tror jag inte, det poppar nog upp nya märken.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/12/15 :  10:40:17  Show Profile Send Blue a Private Message
FBK: Jo, fast när det gäller Kina-import misstänker jag att folk inte köper sådär jättemycket baserat på "märke". Det är ett lågt pris i förhållande till hög finish/tung vikt/massor av watt dom flesta är ute efter, tror jag. Och nu kan man ju få det hemma i Sverige, med garanti och smidighet och hela kittet...

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

OcA
Member

2184 Posts

Posted - 2005/12/15 :  17:35:33  Show Profile Send OcA a Private Message
Blue:

Tror nog att många handlar kines hifi som de handlar vanlig hifi. De kollar tester, postar på forum, provlyssnar i butik (finns ju trots allt många kinesmärken i Sverige) eller provlyssnar/lånar av polare. Tror också att märkeshysterin är lika stor med kina hifi som med all annan hifi. Att alla bara skulle vara ute efter massa watt, tjock alu på chassit och billigaste pris är nog inte heller så sant. Däremot är det sant att du får otrolig prestanda för en bråkdel av pengarna motsvarande västerländsk utrustning kostar - oftast...

Dator -> Sony TA9000ES -> Mackie M1400x2 -> JBL! LS60 + dubbla tappade horn = konsert hemma!
Go to Top of Page

80-talet
Member

362 Posts

Posted - 2005/12/22 :  13:33:27  Show Profile Send 80-talet a Private Message
första inlägget!
OEM tillverkaren är www.tonewinner.com och deras förstärkare säljs under ett flertal namn här i sverige många av dem har ni listat redan. de spelade på advance stärkarna på hifimässan i malmö.
xtz class A100 (fyndbörsen) har ju blivit recenserade i de flesta svenska hifitidningar dessutom.
störst utbud hitills har nog http://hifitrade.se/ under zebergaudio men de saknar slutstegen och försteget som advance gjorde reklam för!

eoJeud

Edited by - 80-talet on 2005/12/23 09:26:18
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/12/22 :  13:37:34  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
quote:
När jag läser på franska sidor får jag följande siffror för MAA-405:

2 X 100 W/8 Ohms
2 X 250 W/4 Ohms
Nu har ju inte fransmännen utmärkt sig genom tiderna varken som speciellt tekniskt kompetenta eller speciellt integritetsstarka, men menar dom allvar att dom mer än dubblar effekten från 8 till 4 ohm?

Nått är knas.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8772 Posts

Posted - 2005/12/22 :  14:02:59  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Tittade lite snabbt och jag misstänker nog att det i 8 ohm är kontinuerligt och värdet för 4 ohm dynamiskt.

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7364 Posts

Posted - 2005/12/22 :  16:57:26  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Nu har ju inte fransmännen utmärkt sig genom tiderna varken som speciellt tekniskt kompetenta eller speciellt integritetsstarka
, de är ju så "dåliga" på att bygga högtalare och elektronik. Bc Acoustique,JMLab,Atoll Electronique,Kora,Lavardin Technologies,Triangle,Mosscade.....

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/12/22 :  16:59:54  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Precis! Överprissatt skräp allting...

Ingen mer glögg för mig!



Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2005/12/25 :  00:17:08  Show Profile Send Blue a Private Message
EngelholmAudio: "Precis! Överprissatt skräp allting..."

Hehe... lustigt uttalande från någon som enligt signaturen säljer Audio Research och Nordost. Tror du inte att AR ibland lägger på ett par tusingar för det ikonmässiga varumärket? Och att "hi-end-kablar" kan få lite vilka priser som helst utan att marknaden tappar intresset? Jag bara undrar...

OBS! Därmed inte sagt att vare sig AR eller Nordost på något sätt skulle vara dåliga prylar. Men frågan är om dom verkligen ger mer "value for money" än franskhifin (varför man nu skulle bunta samman denna)...


Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2005/12/25 :  10:20:05  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Bra du påminner mig - Nordost säljer jag ju inte längre.


Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2005/12/30 :  03:57:15  Show Profile Send Lovan a Private Message
engelholm, ser inte riktigt problemet med att dom skulle kunna dubbla effekten? Spänningsbegränsade istället för strömbegränsade?
Go to Top of Page

Bysse80
Starting Member

34 Posts

Posted - 2006/01/01 :  16:42:00  Show Profile Send Bysse80 a Private Message
Lyssnade på för-slutstegskombinationen advance ma-205/405, för 9000 kr tillsammans med Monitor audio rs6 högtalare och en Primare cd som ljudkälla. totala priset tror jag var strax under 30 papp och det lät faktiskt förbaskat bra. systemet presterade ett tungt och stort imponatorljud utan att bli för svulstiga. Basen fantastiskt bra.
i övrigt så är Både för och slutsteget tunga och ser riktigt välgjorda ut. Det enda som hindrade mig från att slå till på förstärkeriet direkt var att fjärren till stärkaren antagligen hade den sämsta "mottagning" jag sett. Volymen var lite väl känslig också.

lite mer om advance:
om ca 10 dagar kommer cd:n map-203 till Sverige. Den är aningen försenad för att den blivit uppgraderad med bättre transport (av toshiba tror jag det var) och balanserade utgångar. Priset hamnar då istället på 5000.
Vidare finns ju högintressanta Advance map-103 som har fått lyriska recensioner i fransk hifipress:
Haute fidélité gav den 5 i fabrikation, 5 i musikalitet och 5 i pris/prestanda av 5 möjliga. (okt 05)
what hifi menade att dens enda svaghet var att den antagligen skulle reta gallfeber på konkurrenterna (sep -05)
och Hifi Video blev den utsedd till årets förstärkare. (sep-05)

Priset ligger på 3500 hos ljudmakarn (t ex.) klart överkomligt med tanke på att franska listpriset är 400 euro. Grejerna är alltså billigare här i Sverige

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7364 Posts

Posted - 2006/01/01 :  20:57:46  Show Profile Send FBK a Private Message
Det ska visst komma en "transport" också i Februari.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000