HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tips på bra digitalkabel önskas.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/04/26 :  09:31:15  Show Profile Send Manga X a Private Message
Hej boys & girls.

Jag vill ha en bra digitalkabel (coaxial) som inte kostar mer än 900 pix.
Den måste vara korrekt konstruerad.
Jag har kört med en från Profigold under "alla" år tidigare.

Längden c:a 1m klarar mig på 0,75m också.

Ny eller beg.



Mvh Magnus Eriksson

Edited by - Manga X on 2006/04/26 09:32:37

Per2
Member

241 Posts

Posted - 2006/04/26 :  10:33:11  Show Profile Send Per2 a Private Message
Många på yahoo´s tact forum använder Apogee's Wyde Eye. Det kan vara ett tips. Kostar 50$.

Jag har aldrig provat den men den är säkert bra. Annars kan jag rekommendera MIT Digital Referens som jag själv använder.


Simon Sachs Ståhl
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2006/04/26 :  10:50:49  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Korrekt konstruerad brukar SSSK vara! (75 ohms karaktäristisk impedans) Kostar typ gratis.


Vill du lyxa till det rekommenderar jag vanlig RG59. Finns färdigterminerad på Elfa med RCA i varje ända. Kostar då 65,60 + moms

Då får man två "digitalkablar" som det bara är att dela på om man vill. Jag vill minnas att jag köpt en som bara är "en" kabel från Elfa också någon gång, men hittar den inte just nu. (42-626-06)


Vill man ha "lyxlyx" utan någon direkt teknisk motivering (förutom att den är dubbelskärmad), kan man ta QED typ QUNEX P75. Runt 400 + moms. (46-636-05)

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..

Edited by - Knoppen on 2006/04/26 10:53:24
Go to Top of Page

Dan Brickman
Member

1179 Posts

Posted - 2006/04/26 :  11:09:45  Show Profile Send Dan Brickman a Private Message
Intressant

Så man behöver inte köpa särskilda kablar för digitala signaler (coax) ??

Hmm vad lite man vet egentligen men det visste jag ju..

"My mistress eyes is nothing like the sun
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/04/26 :  11:26:22  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
För en sån peng (900kr) så brukar jag rekommendera Supra Trico. Låter bra i de flesta sammanhang. Gedigen och med låsbara chuckar.

Mvh,
M
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7702 Posts

Posted - 2006/04/26 :  11:41:24  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Det finns flera leverantörer som bygger kablar enligt Jon Risch DIY recept och säljer till oss som inte är så händiga. Hyffsat billigt, inga krysiduller eller försök till hokus-pokus och proffsigt byggda. Det finns flera men Elementcable.com är en som jag vet funkar.
$35 för en digitalkabel.

http://www.elementcable.com/catalog/product_info.php?products_id=40

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/04/26 :  11:54:56  Show Profile Send CC a Private Message
Jag har en digitalkabel från ViaBlue hemma på test just nu. Hade tänkt å skriva några rader om den framöver eftersom den överaskat mig mycket positvt! Kabeln är inte dyr (strax under 800kr tror jag det var?) och är som bonus snygg!
Jag har jämfört den mot min nuvarande DYI Triax samt en (tyvärr) svindyr från WireWorld (vilken är min reference bland digitalkablar) och det ljudande resultatet är som sagt mycket gott. Rekomenderar ett test!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/04/26 :  12:14:26  Show Profile Send CC a Private Message
Glömde säga att ViaBlue säljs av Creative Audio,
http://diamen.no-ip.org/ehandel/
Å den kostar visst bara 695kr!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2006/04/26 :  12:35:48  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Som kabelförespråkare måste jag nog ändå säga att jag upplevt väldigt liten skillnad på elektriska digitalkablar.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

Manga X
Donator: Bildserver

3083 Posts

Posted - 2006/04/26 :  15:16:18  Show Profile Send Manga X a Private Message
Tack för era svar såhär långt!
Hoppas på fler förslag och kommentarer.


Mvh Magnus Eriksson
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2006/04/26 :  15:39:22  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Jag tycker mitt översta förslag är såå fiint!

"Kabelmaffian" brukar synpunkter på sådan inkoppling hemma hos mig, men brukar inte ha särskilt många invändningar på helheten av själva ljudet (visst finns det saker att förbättra, kanske jag startar en ny tråd om det).

- "Det KAN ju inte låta bra!" är en skoj kommentar jag gärna står ut med.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/04/26 :  16:33:21  Show Profile Send CC a Private Message
Jag tror dig, Knoppen! :-)

Det handlar om att få till en helhet, och varför skulle du inte lyckas med det bara för att du nyttjar SSK-kablar? Där du förlorar på SSK tar du kanske in någon annanstans för att uppnå en fungerande helhet... DET har inge att göra med hur dyra komponenter man har!

(Har hört MYCKET dyra anläggningar som INTE imponerat! Och varför? Därför att ljudet har inte presenterats med den helhet som jag eftersöker...)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/04/26 :  16:38:01  Show Profile Send CC a Private Message
"väldigt liten skillnad på elektriska digitalkablar."

- Japp, håller med! MEN det finns undantag samt så är det nog mycket avhängigt utrustningen... Men jag har labbat en hel del med digitalkablar och de kan ibland ge den där sista lilla viktiga smörjelsen! Men visst, allt relativt i sin jämförelse!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2006/04/26 :  16:51:31  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Glömde förtälja att jag för tillfället inte använder någon extern D/A-omvandlare, och således inte är i behov av någon kabel för digitalt bruk.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

Per2
Member

241 Posts

Posted - 2006/04/26 :  16:55:12  Show Profile Send Per2 a Private Message
Jag håller också med att skillanderna inte är stora mellan olika digitalkablar.

Simon Sachs Ståhl
Go to Top of Page

Akkelis Audio
Member

1026 Posts

Posted - 2006/04/26 :  17:11:20  Show Profile  Visit Akkelis Audio's Homepage Send Akkelis Audio a Private Message
Jag rekomenderar Acoustic Zen, Silver Photon. (ca 1500 kr) En väldigt prisvärd digitalkabel som ersatte/uppgraderade min tidigare digitalkabel från Marcus Cable. MC var annars också en bra kabel med tanke på priset. (ca 500 kr)

www.akkelisaudio.com
Go to Top of Page

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2006/04/26 :  17:13:20  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Kan man säga ATT det finns hörbara skillnader då? Jag har åtminstone aldrig råkat ut för det (undantaget fel sorts kabel en gån som gav bitfel p.g.a. stående vågor i kabeln (missmatch)). Å andra sidan har jag inte bemödat mig att undersöka saken seriöst. Har heller aldrig stött på någon undersökning som kunnat påvisa hörbara skillnader.


Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/04/26 :  18:15:54  Show Profile Send CC a Private Message
Jag har endast testat för eget bruk och har inte testat (vad jag minns just nu?) "blint" på någon annan för att få bekräftelse på vad jag hör när det gäller digitalkabel. Men jag har byggt upp ett ganska så gott självförtroende genom åren så jag brukar inte vanligtvis testa på andra för kunna tro på vad jag hör... Men visst finns det tillfällen när jag utsatt nära o kära på diverse experiment, men faktiskt inte på digitalkablar vad jag kan minnas... Kanske för att skillnaderna är så pass små trots allt?
Så det krävs nog ett mer genuint intresse utav att sitta o jämföra dessa digitalkablar än vad många i min omkrets har intresse av...
Men visst tycker JAG att skillnader föreligger och ibland även till det tydligt bättre...


"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

UnholyRishna
Member

409 Posts

Posted - 2006/04/26 :  18:33:36  Show Profile Send UnholyRishna a Private Message
Hur kan det bli några skillnader med en digitalkabel? Det är en digital signal dvs den består endast av pulser med ett visst intervall, eller? Störningar utifrån borde vara ovesäntliga i sammanhanget.

Någon som vill förklara?

MvH / Martin

Vad vore livet utan musik, förmedlat på ett vettigt sätt ;-)
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/04/26 :  18:39:56  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Håller med Akkelis om att Acoustic Zen Silver Photon oxå är en bra kabel (om M X kan tänka sig lägga på några kr).

Tricon kan hittas då o då för en 4-500kr och AZ´an kan man springa på för runt tusingen. - begagnat -

Mvh,
M

Edited by - rannagarden on 2006/04/26 18:40:31
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/04/26 :  21:13:13  Show Profile Send CC a Private Message
"Någon som vill förklara?"

- Tyvärr, jag ha hört en del försök till förklaring, men jag innehar tyvärr inte såpass teknisk kompentens för att ens försöka!

Kan bara påpeka att jag var själv en gång i tiden var mycket tveksam till digitalkablars hörbara påverkan, men genom åren så...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -

Edited by - CC on 2006/04/26 21:13:43
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2006/04/26 :  23:11:36  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det är väl jitter som spökar igen.

Om brantheten på nivåändringen försämras så ökar jitterinnehållet i signalen. Reflektioner kan också ställa till det. Minnesdistorsion genom isolermaterial som lagrar och avger energi.
Optiska toslinkkablar skall ha för dålig bandbredd och när jag har jämfört optiska och elektriska digitalkablar så har alltid den elektriska låtit klart bättre.
Reflektioner kan nog ställa till det för toslink också för Jenving har ju skrutit med sin speciella slipning av glasfiberändorna på Supra-kablarna för att minimera reflektioner. Det fungerar! Jag köpte en och den låter mycket bättre än standardkabeln.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2006/04/26 23:13:16
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/04/26 :  23:57:16  Show Profile Send marens a Private Message
quote:
Optiska toslinkkablar skall ha för dålig bandbredd...
Nja. Så är det inte riktigt.

Jag citerar Ingvar Öhman som verkar kunna mycket på detta område(hoppas det går bra):
quote:

...

Vad jag inte håller med om är att coaxiell förbindning skulle vara bättre än optisk. Tvärtom så skulle jag vilja påstå att det är en av de mera seglivade myterna i branschen (endast den om heltäckningsmattans allergifarlighet kan konkurrera).

Jag har både lyssnat och mätt på flera hundra digitala överföringar, och att den coaxiella normalt skulle vara bättre är inte korrekt. Tvärtom är det vanliga att optisk överföring är den bättre. Myten om den coaxiala överföringens överlägsenhet har sin grund i bandbreddsmätningar som gjordes i slutet av 80-talet, i kombination med felaktiga slutsatser om bandbreddsinducerat jitter.

...

En måttlig bandbreddsbegränsning ger en fördröjning som är tämligen signaloberoende (=inget jitter), medan en överföring med bandbreddsbegränsning även nedåt (som i coaxiella överföringar) genererar ett halvperiodslängdsrelaterat jitter när bandbredden uppåt inte är oändlig. Den optiska överföringens DC-kapacitet gör alltså jitternivån betydligt mindre beroende av en stor bandbredd uppåt, vilket gör den optiska överföringen ett stort tekniskt övertag. Till på köpet får man förstås en mycket bättre galvanisk isolation. Även om coaxiala överföringar brukar en ingångstransformator är de ofta schassie-jordade, och är de inte det så bär ändå coaxkabeln potentiellt störande HF in i mottagarapparaten.


Härifrån:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&p=121061&highlight=optisk+hfegenskaper#121061

Jag tycker han verkar ha tekniskt och erfarenhetsmässigt på fötterna.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/04/27 :  00:00:19  Show Profile Send CC a Private Message
Synd att det inte stämmer med mina lyssningserfarenheter då... Men jag kanske bara har haft otur?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2006/04/27 :  00:06:31  Show Profile Send marens a Private Message
Jag tror på att vad man hör kan påverka vad man "hör". Det är ju nästan jämt man får höra "myten om den coaxiala digitalkabelns överlägsenhet" i hifisammanhang.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/04/27 :  00:14:58  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag ska för en gångs skull försöka mig på ett konstruktivt inlägg i en kabeltråd

Det finns ett några fördelar med optisk överföring.
*Man kan lätt undvika de hemska jordlooparna och har större frihet att jorda utrustning korrekt.
*Man vet van man överför, vid elektrisk kontakt så brukar en del oönskade signaler följa med också, ex. 50 Hz och signaler från kristaller/klockor (ofta 10 MHz). Det går till viss del att undvika med hjälp av filter, men generellt så ger optisk överföring "renare" signal.

*Man har inga bekymmer med oönskade strömmar som i fallet med hifi brukar manifestera sig som "plopp" ljud när man ex. slår av/på grejer och i värsta fall kan förstöra utrustning. Lyckligtvis är det sällsynt med vanligt hifi-utrustning men jag har själv råkat ut för problem när jag kopplat ljudkortet till recievern, numera kör jag bara optiskt därimellan.

Punkterna 1 och 2 ovan är nog för att vi i mättillämpningar normalt föredrar optisk överföring vid känsliga mätningar. Hurudvida man tror dessa påverkar ljudet är upp till var och en att bedöma.
Punkt 3 tycker jag däremot alla som kopplar datorn till stereon (ljudkort -> DAC) bör tänka på.

Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000