HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tips på grendosa.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2006/01/07 :  15:05:49  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Skulle vilja få tips på en bra grendosa som funkar för ändamålet utan att påverka dynamik etc. Jag vill kunna ha på min utrustning när jag åker bort utan att behöva vara rädd för spikar åsknedslag etc. Har testat supras grendosa tidigare med gått resultat. Har inte jordat hemma än om det nu har någon betydelse i sammanhanget.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Jazz
Member

930 Posts

Posted - 2006/01/07 :  21:11:47  Show Profile Send Jazz a Private Message
Jag vet vilken "grendosa" jag skulle vilja ha hemma om ekonomin tillät...
Thor.....
Men supras dosa kan nog kanske fungera.
Även Monster har väll en dosa med åskskydd?
Dock ingen aning om hur den påverka dynamiken.
Sen har du mini suben som är bra men på verkar litegrann.
I och försig inte lika dyr som thor...

Följ
https://www.facebook.com/pages/Lasses-HiFi/178563918858059?fref=ts
Go to Top of Page

JE Jr
Member

52 Posts

Posted - 2006/01/07 :  21:28:54  Show Profile Send JE Jr a Private Message
Var det "Thor" De demade på Lasses Hifi i höstas?

Tja, den var kanske något dyr med sina 30.000+

Någon mer än jag som använder Roydhögtalare??
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/01/08 :  01:25:41  Show Profile Send CC a Private Message
quote:
utan att behöva vara rädd för spikar åsknedslag

Mot ett åsknedslag finns bara en räddning... Dra ut pluggen innan det smäller!

quote:
utan att påverka dynamik etc

OM du finner en grendosa med filter som INTE påverkar dynamiken och fungerar som tänkt (samt kostar mindre än exempelvis Thor...) så skicka mig ett PM

Nu menar jag inte att filter alltid är utav ondo (kör själv med DP:s) men att få till en balance mellan att rensa störningar men samtidigt inte tappa dynamik är inte allt för lätt... Och de så kallade åsk & spik skydd/filter som finns för datautrustning osv sänker ljudkvalitén rejält enligt mina erfarenheter på min anläggning!

Lycka till med sökandet Hinken! Och glöm inte bort mig om/när du hittar något!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/01/08 :  01:30:16  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
quote:
Mot ett åsknedslag finns bara en räddning... Dra ut pluggen innan det smäller!



Du e fortfarande #1 på bra svar,CC

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/01/08 :  01:44:22  Show Profile Send CC a Private Message
Eh Hrm.. Tack
Men ja e änna bara ärli, vet du la!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/01/08 :  02:08:25  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
jepp!

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Jazz
Member

930 Posts

Posted - 2006/01/08 :  10:34:36  Show Profile Send Jazz a Private Message
JE Jr: Japp det var det!

Följ
https://www.facebook.com/pages/Lasses-HiFi/178563918858059?fref=ts
Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2006/01/08 :  10:47:08  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Hej,

Om det finns intresse för Thor, kunde det vara intressant att testa Isotek Minisub G2. Rätt långt samma maskin, men utan Valhalla-kablar internt.

Mvh,

RKL

www.highendnews.com
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2006/01/08 :  12:22:01  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Om man skulle testa Isotek vinner man då inget på att dra ny ström i lägenheten? Det blir väl lite kaka på kaka?

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/01/08 :  12:27:00  Show Profile Send CC a Private Message
Lär nog inte bli sämre utav att ha dedikerad ström till anläggningen oavsett...

Samt så kan du ju då testa diverse strömrenare under bättre förutsättningar, vilket inte heller det lär vara helt fel...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2006/01/08 :  12:44:22  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Shunyata Hydra kunde ju även vara intressant att testa. Har själv provat Både Isotek Orion och Minisub G2 och funnit både fördelar och vissa brister, så det har inte blivit nåt köp ännu.

Vissa tester har ju låtit förstå att Hydra t.om. skulle förbättra dynamiken...

Mvh,

RKL

www.highendnews.com
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2006/01/08 :  13:24:20  Show Profile Send eliot a Private Message
Jag använder DSS Netzleiste NL-5 DIGITAL från Dillenhöfer Sound Systems
som jag köpte på E-bay:
http://stores.ebay.at/DSS-Verkauf

Officiellt pris är 1198,- € på den bastanta stickkontaktslisten som väger 8.2 kg - men bjuder man på Ebay så får man den för storleksordningen 400 €

Den fungerar mycket bra men jag har bytt ut den medföljande nätsladden mot en specialkonfektionerad variant från Schweiz då jag upplevde den medföljande som lite ljus i karaktären. Jag använder den "bara" till lågeffektprylar men den gör förvånansvärt mycket och det är speciellt basen som blir klart bättre.

Mvh,
Eliot



'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella

Edited by - eliot on 2006/01/08 13:26:28
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/01/08 :  14:14:20  Show Profile Send Snoop a Private Message
Den där grendosan ser väldigt intressant ut.

Får läsa lite mer om den.

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2006/01/08 :  14:56:05  Show Profile Send sampix a Private Message


Mycket fina grendosor måste jag säga.. om än allt för dyra

Detta måste vara de första grendosorna jag sett som använder sig av spikes undertill. Men det finns säkert en anledning till detta, även om jag själv inte kunde hitta någon på deras hemsida.

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

DIESEL
Member

953 Posts

Posted - 2006/01/08 :  15:12:06  Show Profile Send DIESEL a Private Message
Nån som har testat nätfiltret G&W TW-03E från iHIFI?



http://ihifi.jetshop.se/ShowProduct.aspx?prodid=103

Prismässigt inte så farlig dyr ...

Öl dödar hjärnceller, men bara de svagaste

Emotiva Audio ERC-1 ~ Emotiva Audio USP-1 ~ Emotiva Audio XPA-2 ~ Vienna Acoustics Beethoven Baby Grand
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2006/01/08 :  15:17:31  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Vilken djungel......

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2006/01/08 :  19:20:00  Show Profile Send regner a Private Message
slår lätt ett slag för Longyu´s "nätfilter". Har själv ett 201 och sitter supernöjd. :)
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2006/01/08 :  21:29:34  Show Profile Send U1 a Private Message
quote:
Nån som har testat nätfiltret G&W TW-03E från iHIFI?


Blir lite billigare att köpa från Nysound.com. Jag har dock ej testat den.

/J
Go to Top of Page

RKL
Member

423 Posts

Posted - 2006/01/08 :  21:41:45  Show Profile  Visit RKL's Homepage Send RKL a Private Message
Hej,

DSS-filtren har jag sett nångång, men aldrig kommit åt att prova. Verkar onekligen intressant. Har "eliot" mera erfarenheter att dela med sig om apparaten? Vad skiljer "digital"-modellerna från de andra? eBay-priserna gör ju den intressant, speciellt i jämförelse med t.ex. Shunyata Hydra.

Mvh,

RKL

www.highendnews.com
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2006/01/08 :  22:09:09  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Var kan man köpa Shunyata i Sverige. Om man ropar hem dem från Audiogon så får man ju sätta adapter på sina snokar. Vad betingar den isåfall för pris?

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2006/01/08 :  22:44:20  Show Profile Send eliot a Private Message
Hej RKL,
jag är mycket rädd för filter då alla jag tidigare hört har påverkat dynamiken och ljudet negativt. Jag hade tidigare Schweiziska kontakter i min anläggning då jag tidigare då dessa kontakter är bättre än schuko men då det visade sig mycket opraktiskt då jag ju inte kunde pröva nätsladdar mm så jag ville byta ut min Schweiziska stickkontaktslist mot en rejäl med schukokontakter. Jag läste om denna och tyckte att den verkade seriöst gjord med bra komponenter och måttlig filterverkan och det visade sig vara ett lyckokast

Ett alternativ vore Nordost Thor eller Reimyo ALS 777 eftersom de passar in i min bokhylla på samma sätt som DSS. Det gör inte Hydra-8 som är stor och klumpig (och 4 av de 8 utgångarna är för digitala komponenter vilket jag inte behöver!). Alla dessa är klart dyrare och när jag precis fått min DSS "Superleiste" så testade vi den hos Cyber med mycket positivt resultat.

Cybers kommentar:
quote:
Vi testade oxå att koppla in Eliots nätlist som första led i nätkedjan och mitt intryck/upplevelse var att det blev mer svärta i ljudbilden som gör att instrumenten lyfts fram bättre och musiken upplevs klarare. (Det jag upplevde som tydligast var att basen kändes rappare och distinktare
Har du någon bild på nätlisten Eliot..?

FBK kommentar:
quote:
Det var en kul och trevlig överraskning detta nätfilter,trodde inte att det skulle vara sådana skillnader som det var. Ska nog titta lite närmare på filter när det finns tillgång till pengar, nu går allt till en CD-spelare.

Mvh Per


Den har två lysdioder varav den ena visar om fasen är rätt instucken i vägguttaget och på bilden nedan ser vi två uttag till vänster som är märkta DIGITAL avsedda för digitalkomponenter och som har en lite annan filtrering för att förhindra att dessa komponenter smutsar ner nätet



Hur hade vi nu kopplat in den hos Cyber ?
- Cyber har normalt Jorma Design Super Power från vägguttaget till en el-list från Jorma och därefter från el-listen till elektroniken var det bl.a. JPC 2.5.

- Jag tror på Jorma Design Super Power så jag ville inte att min stickkontaktslist skulle konkurrera med den utan vi kopplade min "superleiste" mellan vägguttaget och Jorma Design Super Power. Som den tvivlare jag nu är så tänkte jag att i bästa fall så skulle det inte bli någon skillnad. Då vi ju bara använde en utgång så användes ju inte heller filterna mellan de olika utgångarna.....

Men ack vad jag bedrog mig '

Mvh,
Eliot


'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

forken
semester på egen begäran

818 Posts

Posted - 2006/01/08 :  23:01:05  Show Profile Send forken a Private Message
->RKL

Var har du läst/hört att Thor och Isotek Minisub G2 skulle va samma maskin?
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2006/01/08 :  23:14:10  Show Profile Send eliot a Private Message
De är inte alls samma "maskin"!

- Jag lyssnade på en anläggning för någon dag sedan där tydligen alla komponenter gick igenom Isotek Minisub G2 och jag hörde direkt att någonting inte stämde så vi tog bort den och nu lät röster så som de skall - innan hade de en konstig färgning....

Om vi hade prövat att koppla slutstegen separat så hade det kanske fungerat så jag skall inte helt dömma ut den.

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2006/01/08 :  23:19:18  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Vad tror ni om denna. Jag behöver för 2 monoblock och cd/försteg. Den har ju tre så det verkar ju kanon.
Eliot vad kostar den du har? Och var köper man den?

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2006/01/08 :  23:47:23  Show Profile Send eliot a Private Message
Jag har för mig att jag "fick" min för 363 € - det är ju bjudgivning på ebay

- Den klarar upp till 3600 Watt och har skydd för blixtnedslag! Så som jag har det uppställt står slutstegen långt från övrig elektronik (6m kabel!) och slutstegen (60W klass A) har Harmonix X-DC nätsladdar direkt till separata vägguttag. Jag har därför inte prövat (tekniskt omöjligt!) att ansluta hela anläggningen över stickkontaktslisten - men om jag inte missförstått det så var hela Cybers anläggning kopplad över stickkontaktslisten med gott resultat

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000