HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 ny cd, några alternativ..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2005/12/17 :  01:38:50  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message
Funderar på att fixa bättre källa. Jag har några alternativ och funderingar som lyder så här.

1. ny cd-spelare, finns många bra för ca 5000kr
2. dac till min sony dvd (dvp-ns930), typ en DA9:a. Skulle ev få låna hem och testa en sådan. eller kankse denna
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=44831
3. äldre kassaskåp, typ sony xa20es/xa30es, Pioneers PD-S06 (eller annan modell) med en LClock XO3 och ev ZAPfilter2. uppradering skulle kunna vara en dac till detta.


ang alt. 3, jag har fattat rätt att man kan köra med en extern dac fast man kör med lclock och zapfilter?

Anledningen till att jag skriver här i Teknik och DIY är att jag är nyfiken på alt. 3. Tycker de gamla sony spelarena är grymt läckra (pioneer är oxå coola). Plus att man kan uppgradera i sin egen takt => bra för ekonomin

En följd fråga ang de äldre spelarena, finns det resavdelare att få tag på, ex ny laser?

Kasnke lite stor och luddig fråga, men jag är intressead av alla tankar ni orkar skriva om detta.

Kring utrustning: Sony dvp-ns930 dvd-spelare, Denon avr-2105 a/v receiver, Acoustic-Energy 120 golv högtlare.
Musikstil: det mesta utom classisk och opera

MVH
Niklas

nelsson
Member

174 Posts

Posted - 2005/12/17 :  10:17:41  Show Profile Send nelsson a Private Message
Gällande Zapfilter och klocka, om du vill köra extern DAC så ska de sitta i den. Om transporten går med samma frekvens som den externa DAC så kan du synkronisera dem med samma klocksignal.

Jag har annars väldigt goda erfarenheter av klocka+zapflter i CD-spelare, särskilt klockan gör underverk. Att tänka på gällande äldre kassaskåp är att deras DA-chip kan vara en begränsning, jag skulle satsa på en spelare som har en 24-bits omvandlare.

En spelare som är lång ifrån ett kassaskåp men som är lättmekad, billig, med billiga reservdelar och ger ett mycket bra resultat med klocka och zapfilter är Cambridge D500se.
En annan som är mer åt kassaskåpshållet men lite mer svårmekad och med en DA-omvandlare somm inte riktigt är i samma liga som Cambridgen är Pioneer PD-S707. Eftersom dess laser är placerad uppochner är den skyddad från damm och smuts och verkar dessutom ha mycket bra livsängd.
Jag tror att du får gå en bra bit över femtusen för att kunna matcha någon utav de två ovanstående förslagen.

/johannes

Hifi, kaffe & arkitektur
nelssons stereo
Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2005/12/17 :  11:49:46  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message
Jag har nog inte fattat riktigt fattat hur clockan och dacen hänger ihop. Någon som kan förklara lite snabbt.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2005/12/17 :  12:11:58  Show Profile Send Kmj a Private Message
http://ihifi.jetshop.se/default.aspx

Ihifi är en svensk återförsäjare av dv. kinesiska toppmärken så om du inte vill importera eller bygga så rekommenderas dessa varmt. Själv sitter jag med Xindak dac-3 som enligt vissa testare på gamla prisjakt ska mäta sig med cd-spelare i 14kkr klassen. Originals A8T eller Da Vincin är ju riktigt trevliga med.

En annan billigare återförsäljare är Nysound
www.nysound.com men då är vi inne på import och dv garantistrul.

mvh
Ken

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/12/17 :  12:15:35  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Ärligt talat... CH var hemma hos mig förra helgen - med sin dator. Lynx II ljudkort i - ett proffskort, det låter rent kusligt bra och hela skivsamlingen på hårddisken. Fjärrkontroll med LCD-skärm där man kan se alla skivor i samlingen och välja och vraka. Skulle jag börja om är det vägen jag skulle välja.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2005/12/17 :  12:45:15  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message
Bernt, ett Lynx II kort är säker grymt, men det kostar 10kkr oxå. lite över min budget.
Men tack för tipset.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/12/17 :  20:10:57  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Så sant, datorlösningen kostar en del.

Jag kör själv med Cambridge D500SE, den är ett tacksamt tweakobjekt och man kan få en begagnad billigt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2005/12/17 :  20:29:42  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message
quote:
En följd fråga ang de äldre spelarena, finns det resavdelare att få tag på, ex ny laser?



Jag pratade med Pioneer för ett tag sedan och de har en hel del lasrar på lager till PDs06 an vet jag
Jag ringde nämligen och frågade innan jag uppgraderade min

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2005/12/17 :  20:31:22  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message
Bernt jag är mycket imponerad av din tweakning av D500se, men har bara lött någon kabel tidgare så att börja löda direkt på kretskorten känns lite riskabelt. Att löda ihop en clocka och ett filer skulle jag nog kunna fixa. Men visst, har en polare som har byggt en integrerad försträkare från gurnden (inkl framtagning av kretskort mm), så han skulle säkert kunna hjälpa mig om det kör ihop sig. En D500se med LClocka och filter och någon av dinna lättare/enklare tweakar skulle kanske kunna vara nå..??..
En fråga ang rör, jag har hört av en återförsäljare (av linn) här i stan att rör kan ha lite svårt med koplex och snabb musik. Att dom grötar ihop det hela. Är det nå som du dömmer ut eller finns det viss sanning i det? Vill ju inte att Springsteen ska få gröt i halsen
Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2005/12/17 :  20:32:07  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message
okey, det var bra att vet Levande.
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2005/12/17 :  20:41:16  Show Profile Send Lord a Private Message
Du nämner Pioneer PD S06 med ny klocka och zapfilter ,jag har en av mina spelare med den modden och kan helt klart rekomendera den !!
Det finns också fler spelare i samma klass att välja på , och med ny klocka och analogdel blir det en spelare som spelar bättre än många andra !
Och kolla man på priset blir det nog svårt att hitta något bätter.

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2005/12/17 :  20:50:33  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message
Det finns en PD-S06 ut på hifimagasinet nu för 2500kr. Den nackdel jag hört om denna spelare är att den inte är utrusttad med 24bis dac, vilket pd-s707:an har. Men båda två pioneererna är då riktigt snygga. Lord har du nå bilder på insidan av din spelare?

MVH
Niklas

Edit: den begade PD-SO6 och LC Auido kitet skulle haman på ca 5500kr inom min budget

Edited by - niklasmagnus on 2005/12/17 20:52:33
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/12/17 :  21:00:23  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
En fråga ang rör, jag har hört av en återförsäljare (av linn) här i stan att rör kan ha lite svårt med koplex och snabb musik. Att dom grötar ihop det hela.
Rena rama struntpratet tycker jag.

Om rörelektroniken är helt felbyggd stämmer det väl iofs, men man kan klanta till transistorbyggen å det grövsta också...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2005/12/17 :  21:02:42  Show Profile Send Lord a Private Message
Jag skall ordna bilder.
2500:- är väll inte helt fel.
Kom dock ihåg att 06:an har funnits ett tag , försök att hitta en av de senare eller en som inte gått så mycket, så har du en spelare i många år.




En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2005/12/17 :  21:13:41  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message
Bernt, jag har tyvärr aldrig hört någon rörelektronik så jag har ingen anning. Men alla tycker väl olika. Du verkar ju gilla rör ialla fall
jag sitter och lusläser din moddartikel nu. Vet du ungefär vad kallaset slutade på med och utan rören.

Lord, den som är på hifimagasinet verkar vara från år 2000. Vet du mellan vilka år denna modell tillverkade? du kanske även vet när s707an tillverkades.

länk til PIONEER PD-S06
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=26903
Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2005/12/17 :  21:22:26  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message
Bernt, en D500se med LClocka och filter och tweaken i del 1, tror du det skulle spela i 10k-klassen? inköps priset skulle hamna på 2500+300euro+din modd = 5500+modd

Levande och Lord. skulle en PD-S06:a med LClock och filter spela i 10k-klassen, eller ifrån D500se modden ovan? ganska exakt samma pris som D500se modden.

Ser fram imot lite bilder Lord :)
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/12/17 :  21:59:03  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
10k-klassen... ja, det beror ju på vilken spelare. Det finns bra och dåliga spelare i alla prisklasser så priset är en väldigt grov måttstock. Zapfiltret vet jag inte hur bra det är egentligen. Förmodligen väldigt bra.

Angående D500SE-artiklarna: Tweaken i del 1 är bra, men det är först i del 2 det kommer loss ordentligt. (Del 3 kommer senare och inkluderar bland annat en lösning med utgångstransformatorer från Lundahl. Fast då blir det dyrt!)

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2005/12/17 :  23:03:25  Show Profile Send plind a Private Message
Nicklasmagnus! PDS06 har väl oxå 24-bit dac har jag för mig
Antingen väljer du klocka+zapfilter eller klocka+Bernts tweak.
Zapfiltret är en färdig lösning inklusive nätdel och behöver inte kompleteras med något ytterligare.

En bild på min Shanling med klocka+zapfilter:


Edited by - plind on 2005/12/17 23:08:19
Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2005/12/17 :  23:43:03  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message
bernt. prislappen är som sagt bara en grov måttstock.
När får vi se del 3 i din artikel, väntar med spänning.

Plint. Jag hitta denna produktkatalog på pioneers hemsida
http://www.pioneer.co.uk/files/brochures/00_HE_FULL/00_HE_FULL.pdf
Det står att det sitter ett Jitter Proof Wide-range DA Conventer(Sida 58)

quote:
Antingen väljer du klocka+zapfilter eller klocka+Bernts tweak

Kan man inte blanda bernts twead med zapfilter? att fixa signalerna i dac borde väll ändå gå.?. Mest bara nyfiken då jag tycker D500se är lite "mesig" i jämnförelse med de välbyggda pioneererna s06 och s707. så jag kommer nog köra på ett välbyggt kassaskåp.

Det är ingen som säger nå speciellt om sonys modeller. Hur kommer detta sig?
Har de gammal sony spelare en allt för föråldrad dac och gör sig bäst som rena transporter?

/Niklas

Edit: plint trevlig Shanling du har där.

Edited by - niklasmagnus on 2005/12/17 23:43:45
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2005/12/18 :  00:55:48  Show Profile Send Lord a Private Message
Helt klart att en moddad 06:an spelar i >10kk klassen, har tyvär inte hört Cambridge D500SE, så vilken som är "bäst" kan jag inte uttala mig om .
Angående klocka , så tycker jag att LC audios senaste klocka (XO3 ?) är betydligt bätter än den gammla .
Jag har även en 06:a med rörutgångsteg , vilken jag tycker låter bättre än zappfilteret. Dock är det inte riktigt klart än ,så jag väntar med att visa resultatet ...

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

Bardis
Member

3343 Posts

Posted - 2005/12/18 :  01:52:02  Show Profile Send Bardis a Private Message
Ett alternativ är att köpa en spelare med bra mekanik. Tex Pioneer med Stable platter mekanismen eller någon med TEACs VRDS-mekanik och sedan använda en extern dac typ nonos. Borde hamna i samma prisklass.
Det borde vara en kombination som låter värsting.

Sedan kan man alltid uppgradera med en klocka: LC-audios X03 har dubbla utgångar en för spelaren o en för DACen. Förutsatt att de använder samma klockfrekvens. Annars borde man kunna modda logikkretsen som bestämmer klockfrekvensen antingen i spelaren eller DACen.

Modda allt som går att modda!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2005/12/18 :  02:18:32  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Plind har ju en rörmoddad Pioneer också, med stable platter mekanism.
Minns inte vilken modell det var men spelaren hade dubbla balanserade dacar.
Plind, var det PD-509 den hette???
Såna och liknande spelare finns det rätt gott om begagnade för några hundringar.
De låter rätt murket i original men kan fixas till så att de låter kanon.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2005/12/18 :  11:24:45  Show Profile Send Lord a Private Message
Här kommer en bild på en moddad PDS06.

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page

niklasmagnus
Member

457 Posts

Posted - 2005/12/18 :  11:44:13  Show Profile Send niklasmagnus a Private Message
Lord. Det låter dom Ps06:an är ett lovande moddnings objekt . Trevlig bil du la in oxå. Den innehåller rätt mycket elektronik den där. visst spelar pds06:an även cd-r?

Bardis. Teac + dac skulle ju kunna vara nå. Vilken VRDS modell ska man satsa på på om man går denna väg. Vart hittar jag den där Nonos dacen? måste man bygga dacen själv eller finns den färdig att löda in? Bra id'e med Lclockan oxå.

quote:
Minns inte vilken modell det var men spelaren hade dubbla balanserade dacar.
Plind, var det PD-509 den hette???
Såna och liknande spelare finns det rätt gott om begagnade för några hundringar.
De låter rätt murket i original men kan fixas till så att de låter kanon.


Bernt detta låter ju intressant med dubbla dacar. Jag kan dock inte hitta nå när jag söker på pioneers hemsida om PD-509:an. Någon som vet om det har ett annat namn?

Gud vad kul det är när man få feedback i en tråd av kunniga grabbar. Nu ska jag til skolan några timmar så jag väntar med spänning några inlägg
Go to Top of Page

plind
Member

1378 Posts

Posted - 2005/12/18 :  12:12:10  Show Profile Send plind a Private Message
PDS904 heter den









Go to Top of Page

Lord
Member

1020 Posts

Posted - 2005/12/18 :  12:20:43  Show Profile Send Lord a Private Message
Plind : vad är det för utgång på dacen i PDS904:an ??

En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion
Min anläggning
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.73 sekunder. Snitz Forums 2000