HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Analytiskt ljud, vad är det??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Light Head
Starting Member

21 Posts

Posted - 2002/10/31 :  20:20:40  Show Profile Send Light Head a Private Message
Jag har inte läst alla inlägg... hoppas att det är oki?!

Analytiskt, luftigt... hmm ja hur skall man beskriva hur själva ljudet låter om man skall berätta för polarna hur det låter hemma när man spelar sina favoriter? "Det dunkar på rätt bra!", "Minsann vad det svänger på där hemma!" Det är svårt och man har inte samma uppfattning om vad orden egentligen betyder.

För mig så är analytiskt ljud tråkigt och saknar kännsla. När jag lyssnar på musik så vill jag känna att det är omöjligt att låta bli att stampa takten... förstår ni vad jag menar?

Luftigt är inte lika negativt laddat, för mig.

/Light Head
Go to Top of Page

kjellen
Member

161 Posts

Posted - 2002/10/31 :  21:31:22  Show Profile  Visit kjellen's Homepage Send kjellen a Private Message
Ju bättre stereo man har - desto sämre låter musiken

Kom ihåg att det är du som avgör vad som är "bra".
Go to Top of Page

Light Head
Starting Member

21 Posts

Posted - 2002/10/31 :  23:10:19  Show Profile Send Light Head a Private Message
Oki, kan du förklara det lite närmare?

Bättre hifi låter sämre?

/Light Head
Go to Top of Page

kjellen
Member

161 Posts

Posted - 2002/11/01 :  00:28:56  Show Profile  Visit kjellen's Homepage Send kjellen a Private Message
:-) Nja. "Bra" hårdvara avslöjar alla svagheter hos mjukvaran. Taskig inspelning, etc. "Var piccolaflöjten med där.."
Dessutom har flera gemensamt att de tenderar tänka mer på att hitta "fel" på sin utrustning istället för att lyssna och hänge sig till musiken. Lägger du ner för mycket på dina prylar hamnar ägarförhållandet på motsatt kurs. Till slut äger prylarna - DIG.

Något för hififilosofen att bita i...

Kom ihåg att det är du som avgör vad som är "bra".
Go to Top of Page

goran
Starting Member

24 Posts

Posted - 2002/11/01 :  10:27:24  Show Profile Send goran a Private Message

[/quote]
Nu börjar det bli intressant!
Menar du då att en analytisk anläggning är något förhöjd i de frekvensområden som du nämner eller är de raka där, och de flesta av oss är vana vid och gillar en liten svacka? Eller är det inspelningarnas "fel" at vissa anläggningar framstår som analytiska?

/Stefan
[/quote]
Det kan nog vara flera av de här orsakerna. Om högtalarnas frekvensgång är förhöjd i register där det finns mycket detaljinformation dvs normalt i mellanregistret så kan nog ljudet uppfattas som analytiskt eller om man så vill överanalytiskt.
Sedan är det ju så i dag att så väldigt mycket musik närmikas.Det ger då också ett avsiktligt överanalytiskt ljud. Den typiska bilden är ju på artisten i inspelningsstudion som står med läpparna någon cm från mikrofonen. Avsikten är antagligen att det skall ge detaljinformation som går fram i en bordsradio, bilradio eller i TV. När då sådan musik spelas i en bra anlägning som blir det för mycket detaljer och skarpt ljud eller så hör man en massa ljud som man inte borde höra, dvs flåsanden och liknande på hög nivå.Man ser ju ofta extremt ljudstarka instrument som närmikas också. Till det mest ljudstarka som finns så hör ju tromboner men när man ser Nisse Landgren i TV så har han en mikrofon precis vid mynningen på instrumentet."Suck" Det är väl knappast så man uppfattar en trombon i en konsertlokal där man kanske nås av 90% reflekterat ljud. I de här lägena är det lite skonsammare för örat med en svacka i regionen 2500-5000 Hz. Då får man betala med brist på detaljer i stället och kanske förryckt perspektiv.
Sedan så finns det ju anläggningar som är analytiska pga att de har hög kvalitet och då är det helt OK. Det är inte för intet som det sitter musikenusiaster och lyssnar på fina elektrostater eller magnetostater trots att sådana högtalare har sina brister framförallt kanske vad gäller verkningsgrad och effekttålighet.Själv är jag bandelemententusiast och använder ett sådant element från 1100Hz och uppåt.
Hälsningar
Göran Eriksson
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts

Posted - 2002/11/01 :  11:19:26  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Tydligen så blir ljudet för ljust om man har en helt rak frekvenskurva.
Något som folk som rumskompenserar digitalt upptäcker.
Normalt så dämpar rummet mer ju högre upp man kommer i frekvensbandet så
att man får ett naturligt fall i dom övre frekvensbanden.
En liten svacka i övre mellanregistret verkar tillföra lite naturlig värme (tror jag).

Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2002/11/01 :  12:06:21  Show Profile Send Soulman a Private Message
quote:
Originally posted by Light Head

För mig så är analytiskt ljud tråkigt och saknar kännsla. När jag lyssnar på musik så vill jag känna att det är omöjligt att låta bli att stampa takten... förstår ni vad jag menar?

Vad är "känsla" i en reproduktion av ljud?? Skall anläggningen stå för den, eller skall det vara inspelningens jobb? Jag tror att det vi upplever som analytiskt ljud mest härrör sig från hur vi lyssnar. Jag har svårt att tro att man ens kan uppleva ett "analytiskt ljud" när man slölyssnar... Typ.

/Stefan

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts

Posted - 2002/11/01 :  12:14:55  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag håller inte med om att en rak frekvenskurva ger ett ljust ljud, jag vill påstå precis tvärtom. Det är dock mycket få högtalare som är det, dvs orkar leverera detta vid någorlunda ljudtryck 80-90 dB medel. Små element orkar helt enkelt inte pumpa så mycket luft som behövs för att vara det. De orkar göra det vid högre frekevnser men i botten tappar de vilket gör ljudet ljust.
Sen har en mycket stor grupp högtalare som utger sig för att vara neutrala men som har en höjd topp för att verka mer detaljerade. Tillverkarna skapar sin egen mätning som tyvärr inte säger så mycket.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Björn-Ola

7952 Posts

Posted - 2002/11/01 :  12:31:02  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
Jag håller inte med om att en rak frekvenskurva ger ett ljust ljud, jag vill påstå precis tvärtom.

Små högtalare som inte går så djupt måste dämpas i diskanten, det är helt rätt.
Det jag refererar till är att det inte går att ställa in en rak frekvenskurva när man rumskompenserar. Det ger en för ljus klang.
Ungefär som när man har ett helt odämpat rum.

Att vissa högtalare är höjda i diskanten kan bero på att dom är gjorda för ex.vis amerikanska rum med tjocka helteckningsmattor och tunga stoppade möbler.
Go to Top of Page

norman
Member

127 Posts

Posted - 2002/11/01 :  12:38:33  Show Profile Send norman a Private Message
quote:
Originally posted by Björn-Ola

Tydligen så blir ljudet för ljust om man har en helt rak frekvenskurva.
Något som folk som rumskompenserar digitalt upptäcker.
Normalt så dämpar rummet mer ju högre upp man kommer i frekvensbandet så
att man får ett naturligt fall i dom övre frekvensbanden.
En liten svacka i övre mellanregistret verkar tillföra lite naturlig värme (tror jag).

Nu vet jag iof inte direkt hur den digitala kompenseringen funkar (speciellt i de höga oktaverna) men jag skulle gissa på att man får förhöjd diskant på direktljudet när man kompenserar om rummet dämpar mer där.

(själv tror jag inte på att det är bra att justera ett diskantdämpat rum med höjd diskant på högtalarna (som i det amerikanska fallet med heltäckningsmattor) då man borde lätt höra direktljudet på så höga frekvenser)

Edited by - norman on 2002/11/01 12:43:02
Go to Top of Page

Björn-Ola

7952 Posts

Posted - 2002/11/01 :  12:50:38  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jag har påfallande ofta upplevt högtalare konstruerade i Amerika som ljusa (Thiel, Snell, Infinity).
En förklaring skulle då vara att amerikanska rum dämpar diskanten mer p.g.a. heltäckningsmattor m.m.
vilket konstuktörerna kompenserar för. Eftersom det där också är vanligt med skivväggar så får man en bättre dämpnng av basen vilket dom också kompenserar för. Det kan leda till att man upplever ett "hängmatteljud" om man har ett rum med betongväggar och trägolv.
Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2002/11/01 :  18:08:09  Show Profile Send David A a Private Message
Tro mig, jag sitter med en TAct 2.2x, och en helt rak kurva låter väldigt ljust jämfört med en "vanlig" anläggning. Tact har själv lagt en diskantdämpning på varje tagetcurve som finns förprogrammerad i enheten för att motverka detta.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2002/11/01 :  22:21:18  Show Profile Send brumel a Private Message
quote:
Originally posted by whiskyman

quote:
Originally posted by Soulman

quote:
Originally posted by Micke Y

Analytiskt ljud skiljer sig från detta geneom att alltid lyfta fram detaljer, inte ha lika mycket kropp och upplevs inte lika varmt. Summa sumarum, ett avsteg från verkligheten. Mycket vanligt idag.

Men är det anläggnings fel eller är det inspelningens fel?? Om det är inspelningens fel bör man då försöka se till att anläggningen kompenserar för det?

/Stefan

Då uppstår plötsligt frågan hur skall man veta att inspelningen är fel? Vad har man för några preferenser för kompensationen? Kanske så kompenserar anläggningen för mycket och koncentrerar därmed fel delar?

Men som sagts ovan så är en analytisk anläggning en anläggning som fokuserar för mycket på de ljusare/direktare delarna i musiken medans en anläggning som inte gör det placerar artisten eller instrumentet på rätt plats i lyssningsrummet.Mvh Kristofer

Hej!
Nu känner jag att jag vill komma in. Ingen inspelning kan vara fel eller nödvändig att kompensera för. Jag fokuserar bara på musiken. Om anläggningen är analytisk i den mening att den är korrekt/ofärgad så är den bara bra på att gräva fram musikalisk information (transkribera material från phonogram) oavsett om inspelningen är lite varm/mörk eller fokuserar på diskanten. Inget fel i det.

Mvh Johan

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts

Posted - 2002/11/04 :  10:21:20  Show Profile Send Micke Y a Private Message
David

Din raka tonkurva är säkert helt rak men inte i basen därför att ditt baselement helt enkelt inte kan pumpa den luftmängd som behövs för att vara i samma nivå som diskantelementet. Då låter det ljust.

Lek med tanken att istället ha någon av Dynaudios större modeller med större/fler baselement. Med samma (i princip) raka tonkurva kommer det knappast att låta ljust, oftast tvärtom. Tämjer man sen basen (dvs minimerar rumsresonanser) får man ett varmt, fylligt ljud precis som en live orkester.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2002/11/04 :  15:09:26  Show Profile Send B Peter a Private Message
quote:
Vad menas egentligen med "analytiskt ljud"??

Jag uppfattar begreppet "analytiskt ljud" som en brist på harmonisk rikedom. En anläggning kan ge ifrån sig musik som svänger som bara den eller som inte svänger särskilt mycket alls: i båda fallen så kan ljudet vara analytiskt, dvs lida brist på harmonisk rikedom.

Om man definierar analytiskt ljud som ovan så följer också att ett mjukt ljud inte nödvändigtvis är mindre analytiskt än ett hårt ljud. I båda fallen kan klangfärg gå förlorad, både i mjuka och hårda ljudsystem.

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/11/04 :  15:40:29  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:
Originally posted by brumel

quote:
Originally posted by whiskyman

quote:
Originally posted by Soulman

quote:
Originally posted by Micke Y

Analytiskt ljud skiljer sig från detta geneom att alltid lyfta fram detaljer, inte ha lika mycket kropp och upplevs inte lika varmt. Summa sumarum, ett avsteg från verkligheten. Mycket vanligt idag.

Men är det anläggnings fel eller är det inspelningens fel?? Om det är inspelningens fel bör man då försöka se till att anläggningen kompenserar för det?

/Stefan

Då uppstår plötsligt frågan hur skall man veta att inspelningen är fel? Vad har man för några preferenser för kompensationen? Kanske så kompenserar anläggningen för mycket och koncentrerar därmed fel delar?

Men som sagts ovan så är en analytisk anläggning en anläggning som fokuserar för mycket på de ljusare/direktare delarna i musiken medans en anläggning som inte gör det placerar artisten eller instrumentet på rätt plats i lyssningsrummet.Mvh Kristofer

Hej!
Nu känner jag att jag vill komma in. Ingen inspelning kan vara fel eller nödvändig att kompensera för. Jag fokuserar bara på musiken. Om anläggningen är analytisk i den mening att den är korrekt/ofärgad så är den bara bra på att gräva fram musikalisk information (transkribera material från phonogram) oavsett om inspelningen är lite varm/mörk eller fokuserar på diskanten. Inget fel i det.

Mvh Johan

Det som man ofta i hifitidningar beskriver som ett analytiskt ljud är ett ljud som inte stämmer med verkligheten utan som förstärker de ljusa partierna i musikåtergivningen och därmed ger en "kall" klangfärg. Detta är inte detsamma som korrekt ljud utan det får ofta instrument i musikåtergivningen att låta "elektrifierade" även om de inte är elektriska. MvhKristofer
Go to Top of Page

Light Head
Starting Member

21 Posts

Posted - 2002/11/04 :  19:17:34  Show Profile Send Light Head a Private Message
Musiken är alltiv viktigast, annars kan man ansluta en sinusgenerator i stället för vinylsvarven..... Tänk vad enkelt det är att höra vid vilka frekvenser som anläggningen har sina brister... Uj vad kul!

Analysera mindre! Fram med rödvinet (minst 120spänn flaskan), stäng av all elektrisk utrusning som inte behövs för att du skall kunna lyssna på musik, tänd ett par värmeljus. Sätt dig i favorit fotöljen greppa vinglaset och luta dig tillbaka, blunda å njuuuut!

/Light Head
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000