HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rangordna era bästa tweaks!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

erik
Member

311 Posts

Posted - 2002/11/01 :  14:05:38  Show Profile Send erik a Private Message
1. Separat strömkabel från proppskåpet, jordad.
2. Rätt fas
3. Högtalarplacering
4. Bra rack
5. Gör ren kontakter regelbundet genom att dra ut/in

Blås på!
Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2002/11/01 :  15:14:15  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:
2. Nya strömkablar (men Supra LoRad gillade jag inte)

B Peter: Fungerade inte Supras? Vilken modell använder du istället?

quote:
3. Dämpning här och där i elektroniken med häftmassa.

Ambitiöst...(liksom möbeltassarna...) Intressant att detta hamnar relativt högt på din lista. Är det några speciella komponenttyper som dämpas eller är det generellt för alla typer?

quote:
Signal- högtalar- och nätkablar räknar jag inte som tweak. Det är en ordinarie del av anläggningen. Likaväl som man uppgraderar t.ex. en signalkälla, kan man med fördel uppgradera en kabel.

Timbre: Signal- och högtalarkablar räknar inte jag heller till kategorin tweaks men det finns faktiskt vissa som fortfarande hävdar att det inte är några skillander alls mellan olika kablar så kanske det ändå är ett tweak... För att inte tala om nätkablar som ofta orsakar mycket intensiv debatt.

Man kanske kan definiera tweaks som allting som inte är allmänt "erkänt" att det faktiskt påverkar ljudet positivt. Exempelvis är det idag ganska allmänt accepterat att olika högtalarkablar har betydelse för ljudet, det var inte alls lika accepterat för kanske 15-20 år sedan. Det är alltid lika roligt att bjuda hem någon som ifrågasätter allt vad tweaking heter och t ex bara vända fasen på el-kontakten. De blir alltid lika förvånade över effekten. Sen kan man ju fortsätta med att plocka bort dämpfötter o s v...

Man borde inte sova.

Edited by - n/a on 2002/11/01 15:18:20
Go to Top of Page

n/a
deleted

1080 Posts

Posted - 2002/11/01 :  15:17:05  Show Profile Send n/a a Private Message
Jag räknar signal o ht kablar som tweak. Rättare sagt allt utom apparaterna o högtalarna räknar jag som tweak.

Herr_Engel:#hififorum@quakenet
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2002/11/02 :  01:50:46  Show Profile Send brumel a Private Message
quote:
Originally posted by Ranefjord

Jag räknar signal o ht kablar som tweak. Rättare sagt allt utom apparaterna o högtalarna räknar jag som tweak.

Allt som är homegrown är tweak, några större, de flesta mindre. Saker som radikalt försämrar ljudet kan inte betraktas som tweak. Snarare katastrof. Misslyckade simulerade rumskorrigeringar hör dit men dom går ju att koppla ur.
Sedan har vi modifikationer, hemmabyggen och torra åtgärder. Resten är vad jag skulle kalla tillbehör. Som är tweaks fast lite mera kommersiella. Typ dämpfötter, nya smarta spikar. Dyra kontakter. Kablar. Filter. Konstiga mattor. Demagnetisering. Nästan alla tweaks är personliga. Förutom akustiska förändringar som högtalarplacering, rummets faktiska påverkan osv.

Lista:
1 flytta ut på landet bort från bullret (dröm)
2 ta död på fläkten och kylskåpet (tillfällligt)
3 rummet, storstädning, ommöblering
4 tid på dygnet
5 lyssna till musiken
6 dämpkuddar, fötter
7 kablar

Mvh Johan

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2002/11/04 :  13:23:29  Show Profile Send B Peter a Private Message
quote:
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
2. Nya strömkablar (men Supra LoRad gillade jag inte)
--------------------------------------------------------------------------------

B Peter: Fungerade inte Supras? Vilken modell använder du istället?

quote:
3. Dämpning här och där i elektroniken med häftmassa.

Ambitiöst...(liksom möbeltassarna...) Intressant att detta hamnar relativt högt på din lista. Är det några speciella komponenttyper som dämpas eller är det generellt för alla typer?

Supran fungerade, den gav fler detaljer både när den var kopplad till cd-spelare och när jag hade den på förstärkaren. Tyvärr så medförde den också en obehaglig sidoeffekt, ett nästan "distat" ljud som gjorde att det inte blev behagligt att lyssna längre. Det jag skaffade istället var f-n så mycket dyrare, platta kablar från Mumma Audio - de är verkligen bra!

Häftmassa är tweaknördens bästa vän. I cd-spelaren har jag häftmassa på kristallen (denna blir inte varm, så ingen fara) och som en smal sträng på kondensatorerna, från botten, över toppen, och ner på andra sidan. Kondensatorerna blir varma så dessa vill man inte täcka över helt, uppskattningsvis så blev 1-4 till 1/3 av varje kondings area täckt, ca ½ -1 mm tjockt. Jag stagade även upp strömkabelfästet på insidan av cd-spelaren, för att få det så stadigt som möjligt. Resultatet är så bra att det egentligen borde vara 1:a på listan! Att det inte blev det beror mest på att min 1:a var den tweak som gjorde mig mest förvånad. Försteget är också häftmassebehandlat. I slutsteget blir det alldeles för varmt för att testa detta. (en avskalning av plasten på kondingarna är dock på gång, trots att Erik Andersson tycker att detta är höjden av bluff och båg )

I helgen har jag förresten klämt in två paket häftmassa i min skivspelare också.

Har också fått en Densen Demagic, den är också bra.
Go to Top of Page

pekka.j
dead end - live end

425 Posts

Posted - 2002/11/04 :  13:42:08  Show Profile Send pekka.j a Private Message
Rent generellt är det ett mycket bra tweak att lära sig lite om fysik och elektronik. Då slipper man köpa en massa tweaksamma tweakprodukter, och kan använda pengarna till vettigare saker. Mitt absolut bästa tweak var att kasta ut gröna pennan och Bedini CD clarifier. Jo, nu kan det sägas: jag ägde under det glada 90-talet dessa båda produkter. Jag hoppas att det är preskriberat vid det här laget... Mer seriöst måste jag förstås framhålla dämpväggen och tjockismattan. Samt förstås anpassning av RIAA-steg till den använda pick-upen. Dessutom har jag stora förhoppningar på att min parametriska equalizer efter ytterligare lite arbete ska kunna avhjälpa mitt stående våg-problem i basområdet. Med risk för att låta moralistisk så är det en mycket bra tweak att hålla sig nykter när man lyssnar. Det är inte klokt vad man får knäck i lurarna av bara lite alkohol. Men, som jag skrivit tidigare, var sak har sin tid under kvällens gång...
Med vänlig hälsning

Pekka Johansson

ollilaboratories
Member

466 Posts

Posted - 2002/11/04 :  14:07:23  Show Profile  Visit ollilaboratories's Homepage Send ollilaboratories a Private Message
Flashback!

Kommer ni ihåg de där små klister plupparna som fanns för ett antal år sedan som man skulle klistra på högtalarkoner, lytar, trissor.. you name it? Tror danska high fidelity hade nåt test i nån tidning där man lovordade dessa magiska klister pluttar... skumt tyckte jag att det var iaf...

Mitt favorit tweak är fö att köra iväg kärringen och barnen till svärmor... Så man får vara i fred framför stereon, en stund iaf.

*harr harr*
Go to Top of Page

B Peter
Member

635 Posts

Posted - 2002/11/04 :  14:45:42  Show Profile Send B Peter a Private Message
Vad gäller vetenskap och tweak så är det ju utmärkt om de kan kombineras men man får inte glömma bort voodoo och magi heller.

Det som inte kan förklaras vetenskapligt idag kanske går att förklara i morgon?

Nåja, i vilket fall som helst så tror jag att plastborttagning på kondensatorer kan ha en positiv effekt om plasten sitter löst. Detta skulle kunna leda till vibrationer = försämrat ljud.
Go to Top of Page

Viktor
Member

210 Posts

Posted - 2002/11/04 :  17:03:16  Show Profile Send Viktor a Private Message
quote:
3 rummet, storstädning, ommöblering

Borde inte städning vara ett negativt tweak, en massa prylar borde väl dämpa rummet en del, för att inte tala om riktigt feta dammråttor.
Go to Top of Page

Light Head
Starting Member

21 Posts

Posted - 2002/11/04 :  19:11:05  Show Profile Send Light Head a Private Message
Städning är absolut ett negtivt tweak!! Speciellt om du damsuger! Då har man nästan inte någon musik alls! Men även om du bara damtorkar så blir stereobilden lite märklig....

/Light Head
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000