HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Analytiskt ljud, vad är det??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2002/10/31 :  12:16:05  Show Profile Send Soulman a Private Message
Hejsan på er,

Vad menas egentligen med "analytiskt ljud"?? Jag tycker man stöter på det omdömet stup i kvarten i tex hifi & musik, men även här. Men vad menas egentligen med det?? Som motsats brukar ibland nämas "fokuserar på helheten". Vad nu det innebär??

Om jag har förstått det rätt är en anläggning/högatalare/cd-spelare etc analytiskt när den tar fram mer information på inspelningen (än någon ibland okänd referens). Har jag rätt? Om jag har rätt; är inte det bra då?? Om jag har fel; vad betyder det då?? Sen om någon känner för att förklara vad "fokuserar på helheten" innebär i hifi-sammanhang så vore ju även det trevligt

Mvh
/Stefan

-- Creativity is thinking up new things, innovation is doing new things --

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts

Posted - 2002/10/31 :  12:27:41  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Och vad menas med "luftigt ljud"?
Jag trodde man avsåg att det finns mycket luft runt istrumenten.
D.v.s. bra punktformighet.
Men tydligen inte, det finns ju utryck som "luftig diskant", "luftig bas".
Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2002/10/31 :  12:30:50  Show Profile Send Soulman a Private Message
quote:
Originally posted by Björn-Ola

Och vad menas med "luftigt ljud"?
Jag trodde man avsåg att det finns mycket luft runt istrumenten.
D.v.s. bra punktformighet.
Men tydligen inte, det finns ju utryck som "luftig diskant", "luftig bas".

Handlar inte luftigt ljud om hur bra ljudet "släpper" från högtalaren?? Hmmm.. vi kanske skulle behöva en låååång tråd där vi försöker definiera de begrepp som vi slänger oss med hela dagarna. Det är ju långt ifrån säkert att vi menar samma med dem...

/Stefan

Go to Top of Page

Strmbrg
bevärlig & besynnerlig hififilosof

1580 Posts

Posted - 2002/10/31 :  12:39:18  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by Soulman

Hejsan på er,

Vad menas egentligen med "analytiskt ljud"?? Jag tycker man stöter på det omdömet stup i kvarten i tex hifi & musik, men även här. Men vad menas egentligen med det?? Som motsats brukar ibland nämas "fokuserar på helheten". Vad nu det innebär??

Om jag har förstått det rätt är en anläggning/högatalare/cd-spelare etc analytiskt när den tar fram mer information på inspelningen (än någon ibland okänd referens). Har jag rätt? Om jag har rätt; är inte det bra då?? Om jag har fel; vad betyder det då?? Sen om någon känner för att förklara vad "fokuserar på helheten" innebär i hifi-sammanhang så vore ju även det trevligt

Mvh
/Stefan

Ja, nu börjar vi tangera detta med formuleringar och hur formuleringar uppfattas av andra. Intressant!
Uttrycket "Analytiskt ljud" (exempelvis) används säkert av fler än en hifiskribent. Har dessa stämt av med varandra vad uttrycket skall innebära?
Troligtvis inte.
Rimligen innebär det nog ungefär samma sak för samtliga som använder uttrycket.

Men, eftersom det inte finns något definierat gränsvärde för detaljrikedomsgraden, där "Analytisk" börjar, så kan ju en skribent skriva "Analytiskt" medans en annan skribent kräver ännu lite mer detaljering innan han skulle göra det.

Det är ju kanske just därför, som mätningar av apparater kan vara lättare att skriva om och lättare att få ut något relevant av?!
Då, helt plötsligt, så har vi ju eliminerat mycket av den rent subjektiva faktorn i bedömningen!

Nu är det naturligtvis mycket svårt att, via siffror, berätta för någon hur något låter. Så, då är vi åter tillbaks där vi började...

Strmbrg,

/Strmbrg,
Det bästa kanske inte alls är gott nog.
Det skall ju helst vara bra dessutom.

Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2002/10/31 :  12:48:09  Show Profile Send Soulman a Private Message
quote:
Originally posted by Strmbrg

Ja, nu börjar vi tangera detta med formuleringar och hur formuleringar uppfattas av andra. Intressant!
Uttrycket "Analytiskt ljud" (exempelvis) används säkert av fler än en hifiskribent. Har dessa stämt av med varandra vad uttrycket skall innebära?
Troligtvis inte.
Rimligen innebär det nog ungefär samma sak för samtliga som använder uttrycket.

Jag har dock en känsla av att de på hifi & musik (eller iaf herr chefsredaktörn ) har en rätt mycket annan nivå en vad många andra har... Vilket gör det extra snurrigt. En person på tidningen kan kalla ett par högtalare "rena och detaljerade" medan en annan kan kalla samma högtalare "analytiska och kalla". Det är klart jobbigt när personliga preferenser kommer in i bilden

Men samtidigt är väl det lite av det roliga med att läsa andras recensioner. Man får försöka "översätta" vad som skrivs och sedan ta hänsyn till vem som skriver det och därefter bilda sig en uppfattning om hur det kan låta

Hmmm.. lite förvirrat blev det. Kanske dags för lunch???

/Stefan

Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2002/10/31 :  12:53:24  Show Profile Send Neodynium a Private Message
På grund av detta... att olika utryck används och att folk tolkar dem olika så behöver vi lyssna själva på produkten först! Ruskigt viktigt anser jag. Vad som är kallt och stickigt för vissa är dynamiskt och detaljerat för andra etc.

Nu skall jag käka ugnspannkaka hos min snälla mor!

Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2002/10/31 :  12:53:28  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Det är väl ungefär som med vinskribenter... Man får hitta en skribent som har samma preferenser som en själv...
Go to Top of Page

Strmbrg

1580 Posts

Posted - 2002/10/31 :  12:53:39  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
...

Mycket bra!

Låt säga att två personer menar exakt samma sak med "Analytiskt ljud".

Dessa två arbetar för två olika tidskrifter och testar samma apparat.
Nu skall apparaten betygsättas:
I ena tidningen blev det en femma. I den andra blev det en tvåa!

Den första skribenten tilltalas av "anaytiskt ljud". Den andre tycker inte om "analytiskt ljud".

:-)

Strmbrg,

/Strmbrg,

Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2002/10/31 :  13:07:38  Show Profile Send Soulman a Private Message
quote:

Den första skribenten tilltalas av "anaytiskt ljud". Den andre tycker inte om "analytiskt ljud".

Jepp! Ibland måste man som läsare inte bara känna till sina egna preferenser utan dessutom recensentens

/Stefan

Go to Top of Page

Strmbrg

1580 Posts

Posted - 2002/10/31 :  13:20:11  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:

quote:

Jepp! Ibland måste man som läsare inte bara känna till sina egna preferenser utan dessutom recensentens

/Stefan

Ja, och nu börjar det bli mycket svårt det hela...
I alla fall blir det svårt om man verkligen vill förstå det man läser:

1 Vi skall förstå orden.
2 Vi skall förstå vad skrivaren menar med orden.
3 Vi skall förstå vad skrivaren tycker om de egenskaper som just han menar att orden representerar...

Nu är det naturligtvis inte så krångligt, eftersom man naturligtvis inte skriver "Bumlig diskant" fast det egentligen handlar om "Skir bas"!

Men!!
Eftersom många ju är ganska ense om att mycket små detaljskillnader hos olika apparater kan vara avgörande för "bra" eller "dåligt"...
...Då blir det ju helt plötsligt mycket väsentligt att veta exakt vad som egentligen åsyftas!

/Strmbrg,

Go to Top of Page

s.m.f
Member

1003 Posts

Posted - 2002/10/31 :  13:52:54  Show Profile Send s.m.f a Private Message
quote:

Ja, och nu börjar det bli mycket svårt det hela...
I alla fall blir det svårt om man verkligen vill förstå det man läser:

1 Vi skall förstå orden.
2 Vi skall förstå vad skrivaren menar med orden.
3 Vi skall förstå vad skrivaren tycker om de egenskaper som just han menar att orden representerar...

Egentligen räcker det väl med första och andra punkten. Om man utgår ifrån att man vet betydelsen och i vilket sammanhang skrivaren använder orden. Sen punkt tre är väl oväsentlig eftersom du själv ändå mååste/bör ha en egen uppfattning om olika ljudtendenser?

Det hela är ganska intressant. Ett besök hos ha med en anläggning för x antal 100 000 som person a är lyrisk över kan i mina öron låta bedrövligt på grund av någon specifik ljudtendens som person a gillar.

Pro-ject RPM 5.1/Oppo bdp 105/Yamaha CX-A 5000/ Primare A30.7/XTZ 2x12.18Ice/Avanti A100DC
s.m.f forever
Go to Top of Page

Strmbrg

1580 Posts

Posted - 2002/10/31 :  13:58:22  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by s.m.f
Egentligen räcker det väl med första och andra punkten. Om man utgår ifrån att man vet betydelsen och i vilket sammanhang skrivaren använder orden. Sen punkt tre är väl oväsentlig eftersom du själv ändå mååste/bör ha en egen uppfattning om olika ljudtendenser?

Jag kan hålla med dej i viss mån.

Men,
om jag bara vet betyget på apparaten, men inte vilka smak-preferenser hos recensenten betyget grundar sej på...
...då kan ju även punkt tre vara väsentlig för mej.

Strmbrg,

/Strmbrg,

Go to Top of Page

Tobias
Member

185 Posts

Posted - 2002/10/31 :  14:20:16  Show Profile Send Tobias a Private Message
Frågan är om sifferbetyg är en så bra idé, just pga att recensentens preferenser kommer in i högre grad då. Kanske är det mest intressanta att veta åt vilket håll apparaten drar åt klangmässigt, dvs varmt, kallt, mjukt, hårt, ljust, mörkt osv.
Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2002/10/31 :  14:21:17  Show Profile Send Soulman a Private Message
quote:

om jag bara vet betyget på apparaten, men inte vilka smak-preferenser hos recensenten betyget grundar sej på...

I det sammanhanget får väl punkt 3 anses vara väldigt viktigt! Jag glömmer aldrig när GP skickade en recensent som inte gillade gitarr-solon på en Yngvie Malmsteen konsert Enligt hans preferenser (som givetvis avspeglades i betyget) var det en av världens sämsta konserter...

Egentligen borde alla som skriver recensioner vara skyldiga att svge sina egna preferenser och definiera de termer som de tänker ha med i den. Fast å andra sidan blir det ju ännu märkligare om recensenten tror sig ha vissa preferenser men egentligen har helt andra

/Stefan

Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2002/10/31 :  14:22:34  Show Profile Send Soulman a Private Message
Jag saknar iofs fortfaranade någon slags definition av "analytiskt ljud"... Stämmer min, eller är jag ute och cyklar??

/Stefan

Go to Top of Page

Strmbrg

1580 Posts

Posted - 2002/10/31 :  14:41:05  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:

quote:

I det sammanhanget får väl punkt 3 anses vara väldigt viktigt! Jag glömmer aldrig när GP skickade en recensent som inte gillade gitarr-solon på en Yngvie Malmsteen konsert Enligt hans preferenser (som givetvis avspeglades i betyget) var det en av världens sämsta konserter...

Egentligen borde alla som skriver recensioner vara skyldiga att svge sina egna preferenser och definiera de termer som de tänker ha med i den. Fast å andra sidan blir det ju ännu märkligare om recensenten tror sig ha vissa preferenser men egentligen har helt andra

/Stefan

Hifi News & RR gjorde ju ett försök att klargöra recensenternas preferenser.
Man hade ett uppslag där de dels talade om vad de hade för apparater hemma. Dels listade de favoriter i olika prisklasser.

Nu blev nog problemet snarast att det blev alldeles för mycket information för läsaren att ta till sej. Åtminståne upplevde jag det så.

Strmbrg,

/Strmbrg,

Go to Top of Page

Strmbrg

1580 Posts

Posted - 2002/10/31 :  14:44:17  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:

Jag saknar iofs fortfaranade någon slags definition av "analytiskt ljud"... Stämmer min, eller är jag ute och cyklar??

/Stefan

Okay då!!

Du har väl ganska rätt. Åtmiståne så håller jag ganska väl med dej!
Förvisso tror jag att man ofta syftar på att anläggningen har lite betoningar som gör att den låter lite "vass" eller "kall".
Dvs en överdrift i lite högre register.

(Analytisk bas, känns inte helt rimligt att man syftar på...)

Strmbrg,

/Strmbrg,

Go to Top of Page

David A
Baseball Fury

1341 Posts

Posted - 2002/10/31 :  15:30:10  Show Profile Send David A a Private Message
En överanalytisk anläggning brukar sällan låta snällt och följsamt, utan ofta kan hela musikupplevelsen bli lidande pga en allför kal och naken presentation av musiken. Förvisso finns det analytiska anläggningar som förmår att engagera lyssnaren ändå genom suverän musikalitet. Men ofta kanske den kan tappas bort i sökandet efter perfektion i detaljåtergivning. Så tolkar jag det.
Ungefär som att slå på en 500w strålkastare vid en romatisk kväll. Nog fan ser du exakt hur allt ser ut, men vart tog den mysiga känslan vägen?
Go to Top of Page

goran
Starting Member

24 Posts

Posted - 2002/10/31 :  15:57:38  Show Profile Send goran a Private Message
Den i särklass viktigaste parametern i en anläggning torde vara högtalarens frekvensgång. Är den rätt så brukar man inte bara uppfatta klangen som rätt utan även perspektivet.Vissa personer föredrar en s ka presenshöjning dvs en betoning av registret 1000-2000Hz ungefär. Det kan tänkas att man uppfattar mera detaljer i ljudet då utan att det blir för vasst. Örats känsligaste punkt ligger nämligen vid 2500-3500 Hz. Ligger man lite högt här så kan man visserligen höra mer detaljer men ljudet blir med säkerhet skarpt och hårt och kallt. Speciellt om man spelar på hög volym. Många högtalare är ofta konstruerade avsiktligt med en svacka här av den anledningen. Det är mera sällan man uppfattar hög nivå i diskanten som otrevlig utan det är oftast i registret 2500-3500 Hz. Det är således mycket viktigt att högtalaren har bra frekvensgång i detta register. Vissa inspelningar kan ju vara lite skarpa i sig och då har man kanske lite störe marginaler om man har en svacka här, men då tappar man detaljer i stället.

Göran Eriksson
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7712 Posts

Posted - 2002/10/31 :  15:59:17  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Ok jag skall försöka mig ge min tolkning av själva uttrycket:

Akustiskt musik som du lyssnar på live låter varmt, mycket kropp, med fokus på helheten. Fokus på helheten innebär att du hör alla detaljer men du måste lyssna efter dem för att de skall lyftas fram ur helheten. Påfallande stor del av ljudet kommer från instrumentet låda i t. ex. cellon. Rummets bidrag är påfallande.

Analytiskt ljud skiljer sig från detta geneom att alltid lyfta fram detaljer, inte ha lika mycket kropp och upplevs inte lika varmt. Summa sumarum, ett avsteg från verkligheten. Mycket vanligt idag.

Micke

When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Strmbrg

1580 Posts

Posted - 2002/10/31 :  16:13:10  Show Profile Send Strmbrg a Private Message
quote:
Originally posted by goran

Den i särklass viktigaste parametern i en anläggning torde vara högtalarens frekvensgång. Är den rätt så brukar man inte bara uppfatta klangen som rätt utan även perspektivet.Vissa personer föredrar en s ka presenshöjning dvs en betoning av registret 1000-2000Hz ungefär. Det kan tänkas att man uppfattar mera detaljer i ljudet då utan att det blir för vasst. Örats känsligaste punkt ligger nämligen vid 2500-3500 Hz. Ligger man lite högt här så kan man visserligen höra mer detaljer men ljudet blir med säkerhet skarpt och hårt och kallt. Speciellt om man spelar på hög volym. Många högtalare är ofta konstruerade avsiktligt med en svacka här av den anledningen. Det är mera sällan man uppfattar hög nivå i diskanten som otrevlig utan det är oftast i registret 2500-3500 Hz. Det är således mycket viktigt att högtalaren har bra frekvensgång i detta register. Vissa inspelningar kan ju vara lite skarpa i sig och då har man kanske lite störe marginaler om man har en svacka här, men då tappar man detaljer i stället.

Göran Eriksson

Hade ett tag ett par Zigma-horn, som jag var mycket lyrisk över.
Vilken upplösning!
När jag efter ett tag insåg att det faktiskt handlade om en kraftig peak i mellanregistret, så hamnade de snabbt i en garderob.

Yttermera, så händer det mycket lite i oktaven 10000-20000 Hz även om vi tillskriver kablar egenskaper som kan "förbättra" ljudet i det registret. (Många kablar kan skilja någon dB sinsemellan där.)

Men, [ :-) ]
jag tror att många blandar ihop ljud i registret 3000-5000 Hz med "diskantljud" i 10-20 kHz registret.. Inte många kablar skiljer sej i 3-5 kHz registret.
Likafullt tycker sej vissa förnimma skillnader i det registret...

Strmbrg,

/Strmbrg,

Go to Top of Page

goran
Starting Member

24 Posts

Posted - 2002/10/31 :  16:21:22  Show Profile Send goran a Private Message
Det var just så jag menade. Man uppfattar ofta problem i registret 2500-5000Hz som problem i diskanten. När det gäller högtalare så kan man höra ATT man har problem men utan någon form av mätning så går det baske mig inte att höra var det sitter.
Göran Eriksson
Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2002/10/31 :  19:30:04  Show Profile Send Soulman a Private Message
quote:
Originally posted by David A

En överanalytisk anläggning brukar sällan låta snällt och följsamt, utan ofta kan hela musikupplevelsen bli lidande pga en allför kal och naken presentation av musiken. Förvisso finns det analytiska anläggningar som förmår att engagera lyssnaren ändå genom suverän musikalitet. Men ofta kanske den kan tappas bort i sökandet efter perfektion i detaljåtergivning. Så tolkar jag det.
Ungefär som att slå på en 500w strålkastare vid en romatisk kväll. Nog fan ser du exakt hur allt ser ut, men vart tog den mysiga känslan vägen?

Men är det anläggningens fel? Är det inte in-datans (dvs inspelningens) fel? Eller förvränger en analytisk anläggning ljudet på något sätt? Är det anläggningens eller inspelningens uppgift att göra musikupplevelsen engagerande?

Kanske bäst att poängtera att jag inte frågar för att provocera, bara ifall någon skulle få för sig det

/Stefan

Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2002/10/31 :  19:38:07  Show Profile Send Soulman a Private Message
quote:
Originally posted by goran

Det är således mycket viktigt att högtalaren har bra frekvensgång i detta register. Vissa inspelningar kan ju vara lite skarpa i sig och då har man kanske lite störe marginaler om man har en svacka här, men då tappar man detaljer i stället.
Göran Eriksson

Nu börjar det bli intressant!
Menar du då att en analytisk anläggning är något förhöjd i de frekvensområden som du nämner eller är de raka där, och de flesta av oss är vana vid och gillar en liten svacka? Eller är det inspelningarnas "fel" at vissa anläggningar framstår som analytiska?

/Stefan

Go to Top of Page

Soulman
Member

441 Posts

Posted - 2002/10/31 :  19:40:51  Show Profile Send Soulman a Private Message
quote:
Originally posted by Micke Y

Analytiskt ljud skiljer sig från detta geneom att alltid lyfta fram detaljer, inte ha lika mycket kropp och upplevs inte lika varmt. Summa sumarum, ett avsteg från verkligheten. Mycket vanligt idag.

Men är det anläggnings fel eller är det inspelningens fel?? Om det är inspelningens fel bör man då försöka se till att anläggningen kompenserar för det?

/Stefan

Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2002/10/31 :  20:16:16  Show Profile Send whiskyman a Private Message
quote:

quote:
Originally posted by Micke Y

Men är det anläggnings fel eller är det inspelningens fel?? Om det är inspelningens fel bör man då försöka se till att anläggningen kompenserar för det?

/Stefan

Då uppstår plötsligt frågan hur skall man veta att inspelningen är fel? Vad har man för några preferenser för kompensationen? Kanske så kompenserar anläggningen för mycket och koncentrerar därmed fel delar?

Men som sagts ovan så är en analytisk anläggning en anläggning som fokuserar för mycket på de ljusare/direktare delarna i musiken medans en anläggning som inte gör det placerar artisten eller instrumentet på rätt plats i lyssningsrummet.Mvh Kristofer
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000