Author |
Topic  |
sherlock
Starting Member
6 Posts |
Posted - 2002/11/02 : 13:17:16
|
Kan nån förklara det här med spikes, jag förstår inte riktigt. På mina stativ har jag dels rejäla koner, 3 stycken där högtalaren ska stå på. Vad är poängen med detta? Dels är ju inte 3 koner särskilt stabilt, det säger sig självt. Och dels blir det ju märken i högtalarna. Vad gör detta för positivt för ljudet?
Och dels är det mindre spikes, alltså spikar, som man skruva i 4 små hål under stativet så spikarna pekar med spetsen ner mot golvet, vad är meningen med detta? Vad har det för betydelse för dels ljudet, dels för grannarna under? Är det bra eller dåligt? Märken i trägolvet blir det ju, så jag la enkronor under... men det är ju en väldigt märklig konstruktion, menar tillverkaren att man ska offra sitt parkettgolv och ha spikar rakt ner? Tycker det är ett besynnerligt sätt att tillverka saker...
Kan nån förklara hur det är tänkt? |
|
Pac
200.000-klubben

22011 Posts |
Posted - 2002/11/02 : 15:26:52
|
Hej Sherlock!
Om du använder lite av dina detektiv kunskaper(Det måste du ju bara ha när du kallar dig Sherlock!! ) så söker du informationen via search funktionen. Vi har haft många och stormiga diskutioner om detta...
Vänligen, P |
// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu // HiFiForum.nu's regler, Artikelregister
|
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/11/02 : 16:06:00
|
om du som mig har ett golv som inte är helt plant så är 3spikes helt klart att föredra före 4 |
 |
|
sherlock
Starting Member
6 Posts |
Posted - 2002/11/02 : 17:17:58
|
alltså det är 3 spikes på ovanplattan, inte den som är mot golvet. |
 |
|
Lennart
Member

323 Posts |
Posted - 2002/11/02 : 18:21:30
|
3 spikes, eller tre fötter, eller tre ben står alltid stadigare än fyra, för det gör inget om underlaget är ojämnt eller om det tre benen/föttern/spikesen råkar vara lite olika långa. De kommer att stå helt stadigt i allafall. Dessutom anser/tror en del tillverkare att tre kontaktytor överför färre eller mindre vibrationer än fyra kontaktytor.
Meningen med spikes är att skapa en fast och stenhård koppling mellan högtalaren och underlaget (golvet). På så sätt kommer högtalaren och golvet att "sitta ihop" och bilda en enhet, och då "kan" inte högtalaren vibrera så mycket samt att vibrationerna kommer att absorberas av det fasta golvet.
Enligt min mening fungerar det lika bra att dra fast högtalarna i golvet med några rejäla skruvar.
Anledningen till att spikes är så smala och vassa är dels att man anser/tror att en smal "pinne" överför färre vibrationer än en grövre pinne. Det beror och på att spikesen ska fastna i golvet för att få bra kontakt med golvet.
Att ställa spikesen på enkronor är ett bra sätt att rädda parketten, men 50% av meningen och idén med spikes förloras.
Spikes fungerar inte på golv alla typer (hårda eller mjuka?). Jag har ingen koll på vilken golvtyp som passar bäst för spikes. |
=================== Ju mer skrot det finns på ett järnspett... |
 |
|
sherlock
Starting Member
6 Posts |
Posted - 2002/11/02 : 19:13:30
|
tack för svaret lennart. jag bryr mig inte så mycket om spikes, det följde med högtalarstativen och jag är nog mest ute efter att få några cm extra på höjden... känns som det är viktigare + att spara parketten :-) |
 |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2002/11/02 : 20:37:06
|
Ja, petar man in enkronor eller andra metallplattor under konerna blir det riktigt dåligt enligt mina erfarenheter. Då har man verkligen bjudit in golvet i föreställningen... |
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/11/02 : 20:40:44
|
Jag skulle föreslå att prova mjuka kuddar.
T |
"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas" |
 |
|
Steve
Member

261 Posts |
Posted - 2002/11/02 : 20:44:26
|
Köp souncare superspikes!
inga repor + att det blir stabilt som satan
jag är nöjd med mina iallafall |
 |
|
sherlock
Starting Member
6 Posts |
Posted - 2002/11/02 : 21:25:31
|
alltså konerna, 3 stycken per stativ är mellan högtalren och översta plattan på stativen. mellan golvet och stativen är det uttag för fyra skruvhål där man sätter i små smala spikar, det är mot dessa jag har enkronor. jag har ju rätt billig stereo, under 10 000:- för allt (cd, förstärkare, högtalare, kablar) så hurvida det blir bättre ljud om jag tar bort enkronor kan man ju fråga sig, vill inte köpa extra spikes heller utan undrade mest i största allmänhet. |
 |
|
Hatoil
Member

1102 Posts |
Posted - 2002/11/02 : 22:04:56
|
Lennart: jag trodde spikes var till för att tränga igenom heltäckningsmattor och därför få högtalarna att stå stadigt mot det underliggande golvet. Inte så vanligt med heltäckningsmattor här hemma, men desto vanligare utomlands. Trodde inte alls att det var för att 'spika' fast dem i golvet.
Funkar i varje fall inte så bra på mjukt trägolv tycker jag. Kanske mest med tanke på vad det gör med golvet. Så jag använder soundcare superspikes. Men vad som skiljer dem från enkronor rent principiellt förstår jag inte. |
Säljer ny och begagnad vinyl i butik och på nätet: www.vinylium.se |
 |
|
Lennart
Member

323 Posts |
Posted - 2002/11/02 : 23:32:32
|
Hatoil: Enkronor under spikes gör att spikesen inte kan tränga ner i golvket och förankra sig där och bilda en "enhet" av högtalare och golv. Då faller idén med kopplingen till golvet. Enkronorna (eller andra mynt eller saker) kommer att fungera som en "ickekoppling" mellan golvet och högtalaren. Då blir det samma sak som att ställa högtalarna direkt på golvet utan spikes.
Spikes och heltäckande mattor har inget med varandra att göra. Det beror på golvet och dess beskaffenhet (hårt eller mjukt golv - betong eller trä). Vad som finns under den heltäckande mattan är det som gäller när man har spikes. |
 |
|
Hatoil
Member

1102 Posts |
Posted - 2002/11/02 : 23:51:04
|
Jo, jag förstår att du menar att de skall tränga ner i golvet och att mynt hindrar det. Jag hade bara fått för mig att spikes kommer från länder där heltäckande mattor var vanliga, inte att de 'utvecklats' här där det är vanligt med trägolv. Och soundcare superspikes är ju ungefär som spikes med inbyggda 'mynt', utvecklade om jag förstått saken rätt här i Norden. Alltså borde dessa inte fungera enligt din teori. Jag är inte rätt man att svara på om de gör det, men de verkar omtyckta, samtidigt som mynt inte är det. Vad är det för skillnad?
Förklaringen jag fått till spikes i utländska tidningar är just att de går igenom mattan och ställer högtalaren stadigt på (betong?) golvet. Inte att de är menade att 'spika fast' dem. Men som sagt, det är bara vad jag läst.
Menar du att alla med hårda golv, betong tex, inte har nytta av spikes alls i så fall? Mer än att de är spetsiga och minskar vibrationerna pga sin form? |
 |
|
Hatoil
Member

1102 Posts |
Posted - 2002/11/02 : 23:54:18
|
Vill också påpeka att du är inte den första som säger att meningen är att de skall tränga ner och 'bilda en enhet', jag är bara förvirrad. Effekten borde bli helt olika på trägolv respektive hårdgolv där de 'bara står' utan att tränga ner. Vilket är i så fall att föredra? |
 |
|
Lennart
Member

323 Posts |
Posted - 2002/11/03 : 00:18:02
|
Hatoil: Som jag skrev i ett tidigare inlägg så har jag ingen koll på vilka golv som fungerar bäst med spikes. Jag är lika förvirrad som du i den frågan. Jag använder inte spikes längre.
Ang. Soundcare så vet jag inte hur de tänker eller utvecklar sina produkter. Men jag anar att de rider på vågen av spiksens goda omdöme och därför gör pengar på dem... ;-(
Jag skriver INTE utifrån egna teorier eller uppfattningar. Jag skriver från fysiskt bevisade material och kunskaper. Mina egna uppfattningar och teorier har jag lärt mig att hålla för mig själv på detta forum. |
 |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2002/11/03 : 07:13:42
|
Så kommer då ett inlägg som helt utgår från egna teorier och uppfattningar... : En hel del högtalare/stativ levereras med spikes direkt från tillverkaren. Alltså är det inte längre ett tweak. Ibland är konerna så integrerade i designen att det skulle sänka ( ) hela produkten om man plockade bort dom. I vissa fall är det spikes med fästanordning, inget mer. I andra (ofta dyrare) varianter kan det medfölja underlägg i form av metallplattor som kan vara mer eller mindre exklusiva. Mässing och järn är två ofta förekommande material. Danska Audiomagic saluför en riktigt gedigen historia med filtduk på undersidan. Ungefär en sån där man finner på biljardbord. Att metaller är bra på att uppta och leda vibrationer fick vi lära oss i grundskolan. Har metallbiten dessutom formen av en kon, måste ju vibbarna trängas ihop och passera detta "nålsöga". Står då spetsen rakt ner i ett golv eller på en metallplatta, får vi en koncentrerad överföringspunkt och samtidigt en biljett till att spela med. Är det något att sträva efter? Naturligtvis inte. Högtalaren skall ju kopplas från golvet och helst hela rummet. Konens bas, dvs. den största övergångsytan, kopplas lämpligen mot högtalaren/stativet för att underlätta vibrationsavledningen som jag ser det. Så till slut kommer själva tricket. Man blåser golvet på sin beskärda del, man trotsar teorihäftena och man skapar nya vibrationsstrukturer i trälådorna. Energin leds ned i ett material som stoppar upp transmissionen, omvandlar den till någon annan energiform och så har vi slagit två flugor i en smäll. Den tredje flugan skulle kunna vara att det blir stabilt dessutom... Här måste vi lämna enkronorna, metallplattorna och sluta köra med spetsarna rakt ner i golvet. Det gäller att finna material som uppnår den önskade effekten och det har delar av hifibranschen redan gjort. Hur det sedan fungerar rent mikrofysikaliskt, är överkurs i min värld. Men det hörs! |
 |
|
Hatoil
Member

1102 Posts |
Posted - 2002/11/03 : 07:47:46
|
Och svaret är Timbre? Jag är inte så bra på att läsa mellan raderna ;)
Lennart: när jag skrev 'enligt din teori' menade jag det inte ordagrannt. Du får gärna (för mig) skriva vad du har för egna uppfattningar utan avancerad bevisföring. |
 |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2002/11/03 : 08:00:16
|
Det står ingenting mellan raderna. Allting står på raderna ( ) och svaret är att man skall undvika mynt... |
 |
|
Peder B
Member

528 Posts |
Posted - 2002/11/03 : 09:25:28
|
Har själv ART Q-dampers under högtalarna samt Black Diamond Racing apparat koner under elektronik, och visst sjutton blir det ett lyft det märks inte minst om man plockar bort dom. Finns det då ingen baksida av detta ? jovisst gör det, priset på dessa "ljudförbättrare" överskrider nog ibland priset för ett "normalt" prissatt högtalarpar. slutsatsen av detta är nog att man bör ha elektronik och högtalare av "bättre" klass för att motivera kostnaden för dessa ljudförbättrare! mvh // Peder B |
"A man got to now his limitations" |
 |
|
Hatoil
Member

1102 Posts |
Posted - 2002/11/03 : 10:54:07
|
Timbre, vilket är då materialet 'som uppnår den önskade effekten' som delar av hifibranschen redan har funnit?
Spikes ingår ju ofta mer eller mindre i konstruktionen numera (som du också påpekar). Jag vill både rädda mina trägolv och ljudet (och parkeringspengarna). Q-dampers? |
 |
|
Peder B
Member

528 Posts |
Posted - 2002/11/03 : 13:27:19
|
Hatoil: ART Q-Dampers, Grafitunderlägg för vibrationskontroll under spikes.
// Peder B
|
"A man got to now his limitations" |
 |
|
Anders47
Member

1060 Posts |
Posted - 2002/11/03 : 16:29:16
|
Det här är ett ämne där jag känner mig rätt förvirrad. Det finns minst två skolar, kudd och spikskolan. Jag har aldrig lyckats reda ut vilka argument som är mest hållbara. Jag har stativhögtalare som står på sandfyllda Atacama stativ med spikarna på kronor. På golv med plastmatta. Jag har länge tänkt prova att ta bort kronorna, men ville först hitta optimal placering av högtalarna. Eller kanske hitta något ännu bättre. I alla fall bestämde jag mig för att nuvarande placering är hyfsad och tog bort kronorna. Jag satte foten på den nedre plattformen på stativet och lade hela kroppsvikten på för att riktigt pressa ner spikarna genom mattan. Det låter klart bättre nu. Det är inte mest basen som blivit bättre, det viktigaste är att en viss hårdhet någonstans i mellanregistret försvunnit. Ett skirare skimmer runt violinerna och mer luft omkring flöjterna.
|
 |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2002/11/03 : 17:03:17
|
Det kan jag mycket väl förstå. Mynt brukar vara det sämsta efter vad jag har erfarit. Prova A.R.T. Q-dampers en enda gång, så får vi se... Glöm bara inte att skriva om det här... |
 |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2002/11/03 : 17:09:47
|
Ett alternativ är Black Diamond Racing Pucks. Dyrare men minst lika effektivt. |
 |
|
Anders47
Member

1060 Posts |
Posted - 2002/11/03 : 17:21:07
|
Var inte Q-dampers väldigt dyra också? Var skall jag placera racerpuckarna, under högtalaren eller under stativet? Sen finns det dem som använder flytande upphängning av högtalare med Aurios.
|
 |
|
Timbre
Member

4608 Posts |
Posted - 2002/11/03 : 17:43:38
|
Racerpuckarna placerar du under konspetsen mot golvet. Det medföljer tillbehör för detta som passar till andra koner/spikes än BDR´s egna. Stämmer det, blir luftighet bara förnamnet. Alltid värt att prova.
|
 |
|
Topic  |
|