I databladen jag hittat på nätet står det att max anodspänning på ECC88 är 130V. I schemat ovan står det ju 150V. Vad är det som gäller för ECC88? Eller är det så att resistorerna tar ner spänningen till 130V? Vad säger rörexperterna?
Du har rätt , du kommer att tappa en del spänning över anodmotståndet så spänningen över röret blir inte mer är ~70 Volt så det finns gott om marginal .
En bit tråd blir inte mer antenn bara för att du kan ansluta den till radion Min anläggning
Ja se upp för badrumstransformatorer, de är så vitt jag oftast sparkopplade. Detta innebär att den bara har en lindning och 115v tas ut mellan ena 230-tåten och ett uttag i mitten av lindningen. Med en sådan trafo får man en förstärkare som kan vara livsfarlig!!!
Gamla allströmsapparater (TV och vissa radio) löste faran¨ med trälåda, isolerande rattar och mycket högohmiga motstånd eller små välisolerande kopplingskondensatorer på in- och utgångar. Trafokoppling är också en lösning. Att bygga utan riktig fulltransformator medför både stor utmaning och stort ansvar...