HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Daniels budgetsystem...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Daniel Ekström
Starting Member

45 Posts

Posted - 2005/12/17 :  21:00:06  Show Profile Send Daniel Ekström a Private Message  Reply
Kanske dags att presentera sig här då

Min första riktiga anläggning som jag köpte på HiFi Klubben efter att ha jobbat hårt en sommar 97. Sen dess har den hängt med. Nu har audiofil-intesset vaknat på allvar så nu är det mycket på g..

Mitt lilla system består just nu av:
CD Denon DCD 735
Förstärkare Denon DRA 365
Högtalare Boston CR7
Stativ VM Acoustics
Kablar biltema högtalarkabel 1,5 mm2 Ska bytas mot skärmad EKK-kabel.

Idag har jag beställt prylar till en ny förstärkare. Det blir en AMP5 från www.41hz.com
Lite senare kanske jag bryggkopplar och köper en till byggsats. Jag tänkte bygga separat slutsteg och förförstärkare. Först en enkel förförstärkare och sen kanske en rörförstärkare som lyser upp lite fint.

Efter julhelgen ska jag byta ut lite komponenter i cd-spelaren. Bl.a. op-ampar.

Högtalare är under projektering. Det mest troliga är att det blir HFLS-1. Det ska bara till lite pengar först. Jag har gjort en cad-ritning som bygger vidare med en Vifa 10" bas.

CD-spelaren har jag lite olika idéer om. Just nu snurrar tankarna runt en moddad PS1 eller Denver.

Hela idén med anläggningen är riktigt bra ljud till ett lågt pris.

/Daniel Ekström
Bygger Klass T
Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=46354

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2005/12/18 :  09:52:26  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Daniel:
Du kommer att få ett enormt ljudlyft när du byter från Biltema till skärmad EKK. Jag vet av egen erfarenhet.

Jag bytte från Biltema till EKKJ 4x2.5 och fick en helt ny skivsamling .

Lycka till.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Daniel Ekström
Starting Member

45 Posts

Posted - 2005/12/19 :  21:16:11  Show Profile Send Daniel Ekström a Private Message  Reply
En bild på anläggningen. För mig är det bara stereo som gäller. TV:n har åkt in i det som vi hade som gästrum. Bänken ser ut att hänga ner på mitten men det är en synvilla.


En diffuser av lite annan modell. Den är 250x120mm stor och är ojämn i ytan. Så fort jag får tummen ur ska jag vinkla delarna åt olika håll så dom inte sitter platt mot väggen.


edit: Lite crappiga bilder eftersom min kamera har en blixt som knappt finns

/Daniel Ekström
Bygger Klass T
Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=46354

Edited by - Daniel Ekström on 2005/12/19 21:18:22
Go to Top of Page

pdmlmember
Member

309 Posts

Posted - 2005/12/20 :  09:54:19  Show Profile Send pdmlmember a Private Message  Reply
Ett förslag är att ta bort ljusen ifrån högtalarna.
Go to Top of Page

Daniel Ekström
Starting Member

45 Posts

Posted - 2005/12/21 :  22:29:02  Show Profile Send Daniel Ekström a Private Message  Reply
Ljusen står där bara när jag inte spelar musik. Skramlar av basen

Idag dag byggsatsen upp från 41hz.com
Lägger upp en byggtråd när lödandet startat.

/Daniel Ekström
Bygger Klass T
Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=46354
Go to Top of Page

Daniel Ekström
Starting Member

45 Posts

Posted - 2006/02/14 :  15:56:48  Show Profile Send Daniel Ekström a Private Message  Reply
Nu har det skett lite förändringar. En Carver CT-26V förförstärkare har hittat hem till mig Om det är någon som har ett utlåtande om CT-26V så är jag intresserad. Eller kanske den blivit testad i någon tidning
Slutsteget är i testläge än så länge. Väntar bara på att brorsan ska få tid att kapa och lacka lite plåtar till nya lådan

DVD-spelaren fick flytta till stereon istället. Det är en Pioneer DV-470 som jag köpte för 1100:- Den har fått ny firmware så nu spelar den SACD Kommer troligen att skruva isär och modda vidare snart...



Som det ser ut just nu på slutstegsfronten.


/Daniel Ekström
Bygger Klass T
Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=46354

Edited by - Daniel Ekström on 2006/02/15 15:42:11
Go to Top of Page

Daniel Ekström
Starting Member

45 Posts

Posted - 2006/02/17 :  14:24:34  Show Profile Send Daniel Ekström a Private Message  Reply
Nu har jag äntligen en vinylsvarv
En Dual CS505-3

/Daniel Ekström
Bygger Klass T
Min anläggning http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=46354
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.27 sekunder. Snitz Forums 2000