HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Funderingar kring rör-stärkare?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

geten
Member

320 Posts

Posted - 2002/11/01 :  20:46:59  Show Profile Send geten a Private Message
Hej.

Jag har lite funderingar kring rör-stärkare, ska inom en snar framtid köpa en helt ny anläggning.
Har sålt nästan hela min hemmabio för att satsa på 2 kanaler.
Det svåraste är vilken förstärkare jag ska välja... En integrerad, för och slutstegs kombination eller rör?
Högtalare har jag inte heller bestämt vilka jag ska ha men det blir ett par för runt 15000:- (funderar på Kappa 600) kanske eventuellt bygga själv men detta blir ett senare projekt i så fall...

Rör förstärkare kan jag inget om... dom brukar ju vara på ca 2X30W i den prisklassen jag skulle kunna tänka mig (ca 15000:-) men kan denna driva ett par högtalare av denna kaliber eller är dom mer för mindre stativare?
Är rör-stärkare mer för klassisk musik än tex lite "hårdare" musik?
Och när det gäller rören, hur länge håller dessa, och dom är väl dyra som tusan att köpa i så fall?
Vad ska man tänka på om man köper rör-stärkare?

Har alldrig lyssnat på en rör-stärkare men dom flesta/alla säger ju att dom låter hur bra som helst...

Hoppas ni kan svara på lite av mina funderingar

Mvh / Johan

// Johan

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2002/11/01 :  20:59:49  Show Profile Send n/a a Private Message
Ska du köpa rör så kolla begagnat marknaden, där finns en del kap att göra. Räkna med att du får byta rören. Pris på rör varierar beroende på kvalitet, från en-två hundringar och upp.
Det här med att rör bara är bra till klassisk musik är inte sanning.
Jag lyssnar på 90% hårdrock och det låter utmärkt.
2X30W räcker mer än väl om du inte har allt för tungdrivna högtalare, min rörstärkare drev ett par med 87dB känslighet utan problem.
Go to Top of Page

geten
Member

320 Posts

Posted - 2002/11/01 :  21:06:54  Show Profile Send geten a Private Message
Ok.. jo kolla på begagnat marknaden hade jag ju räknat med.
Men om vi tar tex ett par Kappa 600 eller ett par Canton RC-L, tror du att en rör-stärkare i min prisklass skulle kunna driva dom?

// Johan
Go to Top of Page

Kajsa
Mrs Doubtfire

284 Posts

Posted - 2002/11/01 :  21:23:37  Show Profile Send Kajsa a Private Message
Man kan köra med rörelektronik och STORtrivas.
Men innan man investerar bör man lyssna noga och vara medveten om att högtalare trivs med bra effektreserver och att rör ger MYCKET mer distorsion än en bra transistorkonstruktion.
Å andra sidan tycks våra synnerligen mänskliga öron trivas med denna typ av distorsion.
Märkligt tycker jag.
Själv har jag transistorer till de höga effekterna (driva högtalare) och rör till de små effekterna (driva lurarna).
Därmed inget ont sagt om andra val.
/ Kjell

Farbror Kjell alias Kajsa
Go to Top of Page

DrMabuse
Member

307 Posts

Posted - 2002/11/01 :  22:19:42  Show Profile Send DrMabuse a Private Message
quote:
rör ger MYCKET mer distorsion än en bra transistorkonstruktion

Definitivt ett felaktigt uttalande. Trioder är de mest linjära av de förstärkande aktiva komponenter som existerar idag.

Varifrån kommer dessa myter?

DrM
Go to Top of Page

Kajsa
Mrs Doubtfire

284 Posts

Posted - 2002/11/01 :  22:32:49  Show Profile Send Kajsa a Private Message
quote:
Originally posted by DrMabuse

quote:
rör ger MYCKET mer distorsion än en bra transistorkonstruktion

Definitivt ett felaktigt uttalande. Trioder är de mest linjära av de förstärkande aktiva komponenter som existerar idag.

Varifrån kommer dessa myter?

DrM

En vän till mig som är expert på rör. Han har jobbat med rör professionellt i ca 40 år på nivån teknisk doktor. Själv är jag ingen expert men har med visst intresse läst en del mätdata genom åren. Därmed inte sagt att det inte låter bra ändå. Som sagt: Örat tycks gilla denna typ av distorsion.
/ Kjell

Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2002/11/01 :  22:36:04  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:
Originally posted by chrille

Ska du köpa rör så kolla begagnat marknaden, där finns en del kap att göra. Räkna med att du får byta rören. Pris på rör varierar beroende på kvalitet, från en-två hundringar och upp.
Det här med att rör bara är bra till klassisk musik är inte sanning.
Jag lyssnar på 90% hårdrock och det låter utmärkt.
2X30W räcker mer än väl om du inte har allt för tungdrivna högtalare, min rörstärkare drev ett par med 87dB känslighet utan problem.

Stirra dig inte blind på känsligheten, det är mycket viktigare med impedianskurvan, ett ex. Amphion Argon 84 dB men med lägsta impediansen på 7.1 ohm !! eller >Mumma Mosen 86 dB med lägsta impedians runt 10 ohm !! Välj däefter
Lars

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2002/11/01 :  22:37:06  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:
Originally posted by geten

Ok.. jo kolla på begagnat marknaden hade jag ju räknat med.
Men om vi tar tex ett par Kappa 600 eller ett par Canton RC-L, tror du att en rör-stärkare i min prisklass skulle kunna driva dom?

Utan problem !!!!!!!!
Lars

Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2002/11/01 :  22:38:09  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:
Originally posted by Kajsa

Men innan man investerar bör man lyssna noga och vara medveten om att högtalare trivs med bra effektreserver och att rör ger MYCKET mer distorsion än en bra transistorkonstruktion.
Å andra sidan tycks våra synnerligen mänskliga öron trivas med denna typ av distorsion.
Märkligt tycker jag.
Själv har jag transistorer till de höga effekterna (driva högtalare) och rör till de små effekterna (driva lurarna).
/ Kjell

Kvalificerat skitprat
Lars

Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2002/11/01 :  22:40:20  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:

Märkligt tycker jag.
/ Kjell

Håll dig till sanningen, ingen distorsion hos mig !!!! med
en Edison 60, beror hur du kör dem, med push-pull ultralinjär
är det inga problem, ta reda på mer innan du uttalar dig

Go to Top of Page

geten
Member

320 Posts

Posted - 2002/11/01 :  22:42:05  Show Profile Send geten a Private Message
En liten fråga till bara... dom 2x30W som en viss rörstärkare har... vad är det för speciell med dessa? Jag menar om jag hade köpt tex Nads minsta integrerade stärkare på 2x25W så hade ju den inte precis klarat driva ett par Kappa 600??

Jag vet ju att watt inte spelar så stor roll... men endå??

// Johan
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2002/11/01 :  22:44:18  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:

En liten fråga till bara... dom 2x30W som en viss rörstärkare har... vad är det för speciell med dessa? Jag menar om jag hade köpt tex Nads minsta integrerade stärkare på 2x25W så hade ju den inte precis klarat driva ett par Kappa 600??

Jag vet ju att watt inte spelar så stor roll... men endå??

Här snackar vi klass A !!!!!!!!!!!!! dvs full signal ut på rören
går inte att jämföra med NAD !!!!

LARS

Go to Top of Page

geten
Member

320 Posts

Posted - 2002/11/01 :  22:46:23  Show Profile Send geten a Private Message
Ok... så det kan motsvara 2x150W på tex Nad?

// Johan
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2002/11/01 :  22:47:37  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:

Ok... så det kan motsvara 2x150W på tex Nad?

Svårt att jämföra men tror inte att den minsta NAD skulle kunna
driva Amphion Argon med 84 dB som min Edison 60 klarar galant.

Lars

Go to Top of Page

DrMabuse
Member

307 Posts

Posted - 2002/11/01 :  22:52:10  Show Profile Send DrMabuse a Private Message
quote:
En vän till mig som är expert på rör. Han har jobbat med rör professionellt i ca 40 år på nivån teknisk doktor. Själv är jag ingen expert men har med visst intresse läst en del mätdata genom åren. Därmed inte sagt att det inte låter bra ändå. Som sagt: Örat tycks gilla denna typ av distorsion.

Transistorförstärkare måste (nästan)alltid motkopplas för att få ner distorsionen. Rörförstärkare klarar sig utmärkt utan motkoppling.

Visa mig ett transistorsteg som kan klara ett spänningssving om låt oss säga 200v p-p med lika låg distorsion som ett triodsteg. Eller varför inte 60v p-p.

Vi kan motkoppla till väldigt låga nivåer. Tyvärr motkopplar vi bort musiken också.

DrM
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2002/11/01 :  22:59:28  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:
Originally posted by DrMabuse

quote:

Transistorförstärkare måste (nästan)alltid motkopplas för att få ner distorsionen. Rörförstärkare klarar sig utmärkt utan motkoppling.

Visa mig ett transistorsteg som kan klara ett spänningssving om låt oss säga 200v p-p med lika låg distorsion som ett triodsteg. Eller varför inte 60v p-p.

Vi kan motkoppla till väldigt låga nivåer. Tyvärr motkopplar vi bort musiken också.

DrM

Helt rätt !!! den där kompisen måste ha sovit de senaste 40 åren
Lars

Go to Top of Page

Kajsa
Mrs Doubtfire

284 Posts

Posted - 2002/11/01 :  23:07:48  Show Profile Send Kajsa a Private Message
quote:
Håll dig till sanningen, ingen distorsion hos mig !!!!

Du är den ende förstärkarägaren i världen utan distorsion!
Grattis, imponerande! Hur bär du dig åt?
quote:
ta reda på mer innan du uttalar dig
Tack för tipset, detsamma till dig.
/ Kjell

PS
Notera att jag inte påstått att det låter illa, tvärtom. Jag kör ju själv med rör till lurarna.

Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2002/11/01 :  23:12:34  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:

quote:
Håll dig till sanningen, ingen distorsion hos mig !!!!

Du är den ende förstärkarägaren i världen utan distorsion!
Grattis, imponerande! Hur bär du dig åt?
quote:
ta reda på mer innan du uttalar dig
Tack för tipset, detsamma till dig.
/ Kjell

PS
Notera att jag inte påstått att det låter illa, tvärtom. Jag kör ju själv med rör till lurarna.

Tror du ska ta ett samtal med din sk expert !!! För att ha hållt i 40 år har han inte lärt sig särskilt mycket, visst har man distorsion men du påstår att rör ha större distortion, vilken är rent snicksnack, har du själv rör ????????????

Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2002/11/01 :  23:12:45  Show Profile Send n/a a Private Message
Vart har Flint tagit vägen?
Han kan nog lära er ett o annat
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2002/11/01 :  23:13:15  Show Profile Send DHT a Private Message
En typisk hårt återkopplad klass AB transistorförstärkare (typ NAD) låter mycket mer illa (genererar dist av en mycket aggressivare karaktär) då man tvingar den att jobba nära sin maxeffekt än vad en typisk rörkonstruktion gör. Enbart effektsiffror säger inte mycket om hur bra stärkaren hanterar högtalaren i praktiken, det beror helt på hur förstärkaren är konstruerad. En 30W push-pull rörförstärkare driver nästan vad som helst i högtalarväg utan problem IMHO.

The term "social darwinism" can be easily transferred into
"vinyl darwinism": Vinyl still survives as it still achieves the best music reproduction.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2002/11/01 :  23:15:13  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:
Originally posted by DHT

En typisk hårt återkopplad klass AB transistorförstärkare (typ NAD) låter mycket mer illa (genererar dist av en mycket aggressivare karaktär) då man tvingar den att jobba nära sin maxeffekt än vad en typisk rörkonstruktion gör. Enbart effektsiffror säger inte mycket om hur bra stärkaren hanterar högtalaren i praktiken, det beror helt på hur förstärkaren är konstruerad. En 30W push-pull rörförstärkare driver nästan vad som helst i högtalarväg utan problem IMHO.

Änltigen en som vet !!! Tack, hoppas "Kajsa" läser detta och tar det till sig
Lars

Go to Top of Page

geten
Member

320 Posts

Posted - 2002/11/02 :  00:14:33  Show Profile Send geten a Private Message
Om jag nu köper ett par Kappa 600... vad kan ni rekomendera för en rör-stärkare till dom??
Eller tycker ni jag ska satsa på integrerat evetuellt för-slutstegs kombination??

// Johan
Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/02 :  00:21:11  Show Profile Send ekman a Private Message
kanske dags för larsho att back off lite ingen ide att vara så agressiv mot Kajsa här bara för att du har bytt till rör och är nöjd med det så betyder det inte att det är världsbäst i alla sammanhang jag håller helt och hållet med Kajsa här
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2002/11/02 :  00:54:12  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:
Originally posted by ekman

kanske dags för larsho att back off lite ingen ide att vara så agressiv mot Kajsa här bara för att du har bytt till rör och är nöjd med det så betyder det inte att det är världsbäst i alla sammanhang jag håller helt och hållet med Kajsa här

Jag är inte aggresiv men när man helt enkelt inte talar sanning då är måttet rågat, oavsett vad som sägs

Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2002/11/02 :  01:02:37  Show Profile Send Larsho a Private Message
quote:

Om jag nu köper ett par Kappa 600... vad kan ni rekomendera för en rör-stärkare till dom??
Eller tycker ni jag ska satsa på integrerat evetuellt för-slutstegs kombination??

Försök få tag på ett par Audion Silver Night (begagnade) eller ev. en Edison Triod

Lars

Go to Top of Page

ekman
Member

270 Posts

Posted - 2002/11/02 :  01:10:52  Show Profile Send ekman a Private Message
han talade ju sanning dock jag är säker på att din edison60 har högre distorsion än hans amplifix vad var det du inte tyckte var sanning?
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000