Author |
Topic  |
geten
Member

320 Posts |
Posted - 2002/11/02 : 01:11:51
|
Ett par? ska jag köra dom mono? behöver jag inte någon slags för steg då?
(ursäkta mina dumma frågor... är inte så inne på detta) |
// Johan |
 |
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2002/11/02 : 01:13:21
|
quote: Originally posted by ekman
han talade ju sanning dock jag är säker på att din edison60 har högre distorsion än hans amplifix vad var det du inte tyckte var sanning?
Det bestrider jag verkligen, sluta prata nonsens, sluta tala osanningar om rör så låter jag bli att tala sanningar om transistotförstärkare
 |
Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död |
 |
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2002/11/02 : 01:14:35
|
quote: Originally posted by geten
Ett par? ska jag köra dom mono? behöver jag inte någon slags för steg då?
(ursäkta mina dumma frågor... är inte så inne på detta)
Det är monoblock men varje block har volymkontroller så ngt försteg behövs egentligen inte
 |
 |
|
geten
Member

320 Posts |
Posted - 2002/11/02 : 01:19:56
|
jaha.. men hur ska man kunna koppla in en cd till båda?? Och det är ju inte särskilt roligt att styra volymen separat på varje högtalare? |
// Johan |
 |
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2002/11/02 : 01:23:25
|
jaha.. men hur ska man kunna koppla in en cd till båda?? Och det är ju inte särskilt roligt att styra volymen separat på varje högtalare?
Ska funka men om du är osäker skaffa ett försteg, eller en integrerad Edison triod
|
 |
|
geten
Member

320 Posts |
Posted - 2002/11/02 : 01:26:24
|
ok... ska kolla närmare på det. Vet ni vart dom säljer rör-stärkare i närheten av blekinge? eller på nätet? |
// Johan |
 |
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2002/11/02 : 01:29:22
|
ok... ska kolla närmare på det. Vet ni vart dom säljer rör-stärkare i närheten av blekinge? eller på nätet?
Kolla med annonsören på detta forum Pär Engelholm, bördig från Karlskrona, han har en del kontakter, annars var inte rädd för att ringa Erik Andersson (konstruktören av Edison och Audion) på Triod-ljud, han är mkt behjälplig
Mvh
 |
 |
|
geten
Member

320 Posts |
Posted - 2002/11/02 : 01:33:57
|
ok... jag tackar er för hjälpen :)
|
// Johan |
 |
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2002/11/02 : 02:45:55
|
Ja, geten, släpp loss och testa rör. Jag tror du verkligen inte blir ledsen över ljudet och sedan får man inte glömma att rör är snyggt. |
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/11/02 : 02:52:55
|
du får bestrida vad du vill men så är det... |
 |
|
300b
Member

70 Posts |
Posted - 2002/11/02 : 09:15:19
|
jaha.. men hur ska man kunna koppla in en cd till båda?? Och det är ju inte särskilt roligt att styra volymen separat på varje högtalare?
Inga problem med separat volym enligt min mening - har själv haft det så i två år :)
Mer fel på kanalbalansen hos Thulen som jag använder till hemmabio, och den har ingen balanskontroll :(
|
 |
|
EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts |
Posted - 2002/11/02 : 09:39:14
|
DR Mabuse skrev "Transistorförstärkare måste (nästan)alltid motkopplas för att få ner distorsionen. Rörförstärkare klarar sig utmärkt utan motkoppling.
Visa mig ett transistorsteg som kan klara ett spänningssving om låt oss säga 200v p-p med lika låg distorsion som ett triodsteg. Eller varför inte 60v p-p.
Vi kan motkoppla till väldigt låga nivåer. Tyvärr motkopplar vi bort musiken också." . Här kommer kanske en lämplig transistorstärkare
Specifications in Detail Paravicini M100A Power Amplifier Tim de Paravicini established EAR in 1979, since when the brand has been renowned worldwide for the finest valve (tube) amplifiers. But in 2000 the tradition was broken with the Paravicini 312 transistor preamplifier, now joined by the M100 transistor power amplifier.
To anyone familiar with EAR/Yoshino products, it will come as no surprise that this is no ordinary transistor amplifier. Designed explicitly to provide a ‘valve-like’ sound from transistors, it uses de Paravicini’s unrivalled expertise in audio transformer design to the full, with a unique single-ended output stage coupled to the load through an output transformer.
Being single ended, the M100 naturally operates entirely in Class A, with all that that implies for clarity and purity of sound. High reliability is assured by the use of multiple parallel output transistors, with adequate heatsink area for any climate (no noisy cooling fans), and the essential simplicity of the audio circuit helps with both sonic and reliability aspects. A choke-input power supply gives maximum immunity to mains supply variations and also prevents the amplifier from corrupting the mains supply in turn.
With an output power of 100W the M100 has the ability to drive almost any loudspeakers to symphony-orchestra levels. For the discerning listener, it offers new heights in sonic attainment. Contact your local EAR/Yoshino representative to arrange a demonstration.
SPECIFICATIONS Frequency response (at 1W output) 3dB at 3Hz, 40kHz M100 - specifications Maximum output: 100W (28VRMS on 8 ohm terminals) Frequency response (at 1W output): -3dB at 3Hz, 40kHz Power bandwidth: -3dB at 20Hz, 40kHz Input impedance: 47k ohm Damping factor: 8 Sensitivity: 1V for full output Residual noise (volume at mi (VILL HADENNA STÄRKARE MEN 380000 ) Använder själv Rörstärkare som de flesta vet och kommer så att göra för lång tid framåt.Det är ju så att det sämsta röret förstärker mer linjärt än den bästa transistorn men dist mässigt sett är nog transistern bättre trots allt men rören har en mjukare dist. OCH DETTA SKRIVIT AV EN RÖRFREAK
|
Nostalgi är kul och rören glöder Och en vevis är aldrig fel
|
 |
|
Leon
Member

228 Posts |
Posted - 2002/11/02 : 09:43:51
|
Hej alla karaktärslystna diskutions krummelurer!
Min första förstärkare var en integrerad Luxman förstärkare på 60watt förstärkte ett par Jamo fråga mig inte efter betäckningarna. Lät bra DÅ tyckte lilla Leon. Sen blev det Andersson pa19 försteg med tillhörande slutsteg push/pull pentod 60 watt kunde driva hjälpligt inte dåligt antagligen pga att rör klipper mjukt, andra ton diss. Sen blev det Dynaco Mark 111 monoslutsteg på 60 watt tillsamans med Sentek försteg, ett enligt mig mycket bra kombination med tanke på priset. Efter kom Dynamic precision, det mest rörlika transistor slutsteg jag hade träffat på ditills den fick leka med NLE ett batteri drivet fullbalanserat försteg. Min nuvarande kombi är Krell ksa 200 och Audio Research ls 15.
Varför rabblar jag nu upp alla dessa apparater? Därför jag inte förstår (HJÄLP MIG) hur det kommer sig att det skall vara ett sånt väsen för ingenting. Musik är känslor; okränkbara Jag tycker om rör ljudet men vill ha kraften i ett transistor slutsteg, kombinerat med ett försteg med rör. Det bästa enligt mig. Alla andra kombinationer är lika rätt finns inga fel. Hoppas ni läser mellan raderna se det som ett smörgåsbord, du tar vad som faller dig i smaken, men bråkar inte med kompisen eftersom han inte gillar senapsillen. MVH/Leon
P.s såg i hi-fi musik för ett par nummer sen en kanon rör-kombi för 25.000 Audio Research ls2B försteg och V 70 slutsteg d.s
|
 |
|
n/a
deleted

185 Posts |
Posted - 2002/11/02 : 09:52:21
|
Not so bad !! |
 |
|
EAR

3863 Posts |
Posted - 2002/11/02 : 10:03:19
|
Denna såg jag också verkar otroligt billigt "P.s såg i hi-fi musik för ett par nummer sen en kanon rör-kombi för 25.000 Audio Research ls2B försteg och V 70 slutsteg d.s" RÖR - Rules Här kommer en länk till lite roliga rörgrejor sådär på morgonkvisten http://www.ear-yoshino.com/ Varsågod att flukta och sukta  
|
|
 |
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2002/11/02 : 10:47:19
|
quote: Originally posted by ekman
du får bestrida vad du vill men så är det...
Så skönt med en riktig expert, Erik Andersson måste känna sig hotad, du verkar ha haft med rör att göra i decennier????
 |
 |
|
geten
Member

320 Posts |
Posted - 2002/11/02 : 12:06:40
|
Det råkar inte finnas någon här på forumet som har en rör-stärkare och som bor i närheten av Blekinge som skulle kunna vilja göra en demo?? Hade uppskattats ENORMT!!
Mvh / Johan |
// Johan |
 |
|
DHT
Member

492 Posts |
Posted - 2002/11/02 : 12:29:45
|
quote: Originally posted by EAR
Använder själv Rörstärkare som de flesta vet och kommer så att göra för lång tid framåt.Det är ju så att det sämsta röret förstärker mer linjärt än den bästa transistorn men dist mässigt sett är nog transistern bättre trots allt men rören har en mjukare dist. OCH DETTA SKRIVIT AV EN RÖRFREAK
Nej, här har du fel. Dr Mabuse har rätt. Röret har lägre distortion än transistorn tvärtemot vad många tror. Just på grund av sin bättre linjäritet. Att man sedan i transisorkretsar har för vana att motkoppla ner disten till försvinnande nivåer är en helt annan sak. Man kan göra samma sak med rörkretsar om man önskar.
Hög motkoppling är ett väldigt bra sätt att få låga distortionssiffror på ett papper och samtidigt döda musiken.
|
The term "social darwinism" can be easily transferred into "vinyl darwinism": Vinyl still survives as it still achieves the best music reproduction.
|
 |
|
DasKapital
Member

614 Posts |
Posted - 2002/11/02 : 12:34:53
|
Motkoppling är ett otyg. De transistorförstärkare jag hört har varit hårt motkopplade och det var inget bra recept för bra ljud inte. Diskanten förlorar sin "sparkle" eller vad man skall säga... Skulle vilja höra en icke-motkopplad transistorförstärkare! |
Ino Audio for life |
 |
|
EAR

3863 Posts |
Posted - 2002/11/02 : 12:57:38
|
quote: Originally posted by DasKapital
Motkoppling är ett otyg. De transistorförstärkare jag hört har varit hårt motkopplade och det var inget bra recept för bra ljud inte. Diskanten förlorar sin "sparkle" eller vad man skall säga... Skulle vilja höra en icke-motkopplad transistorförstärkare!
+detta"Nej, här har du fel. Dr Mabuse har rätt. Röret har lägre distortion än transistorn tvärtemot vad många tror. Just på grund av sin bättre linjäritet. Att man sedan i transisorkretsar har för vana att motkoppla ner disten till försvinnande nivåer är en helt annan sak. Man kan göra samma sak med rörkretsar om man önskar.
Hög motkoppling är ett väldigt bra sätt att få låga distortionssiffror på ett papper och samtidigt döda musiken." Hej IGEN Det var därför jag skickade in bilden på EAR M100.Det torde kanske vara den enda som skulle kunna matcha rören
|
|
 |
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2002/11/02 : 12:59:28
|
EAR, ja dom fick bra i Stereophile. Men varför inte satsa rejält när du är igång?!

The HE-833 uses the venerable 833A transmitting triode, first choice of broadcast engincers for audio and transmitter service for many decades. The 833A was RCA's most powerful glass triode in the old days, so it is an appropriate choice for our project to raise the capabilities of directly heated single ended triode amplifiers to a level where even the most demanding contemporary loudspeakers pose no challenge. The HE-833 can easily drive any load, with a sense of total control and delicacy that simply cannot be obtained through conventional push-pull configurations or paralleling multiple output tubes for higher output.
Until the invention of our IITC circuit, there was no way to harness the power of the mighty 833A for Class A audio applications. The HE-833 uses a triode-wired KT88 driver stage which couples to the 833A through a low impedance transformer, providing ideal drive conditions to actualize the full sonic potential of the transmitting triode. A ultra-low noise, telecommunications-quality Western Electric 437A is used in the input stage for maximum dynamic range. And our direct-coupled, capacitor-free audio circuitry preserves the low-level resolution that makes single ended triode amplifiers such a music lover's favorite worldwide. We guarantee that the authoritative musical reproduction of the HE-833 will be a revelation regardless of what you are listening to now! It is no longer necessary to choose between musical refinement and high power-it is possible to have both with the HE-833.
Like the other landmark WAVAC Audio Lab. amplifiers, the HE-833 is a statement of the possibilities of high-tech precision manufacturing. The chassis is CNC machined out of a 60mm block of aerospace-grade aluminum and detailed with a handsome shimmering champagne-tinted finish. Custom sockets with thickly gold plated contacts machined from phosphor bronze bar stock are fitted in Teflon supports then isolated from the chassis with an advanced elastomeric suspension. Our Transformers are the custom-built by the most renowned supplier in Japan under strict specifications. No shortcuts were taken anywhere in the design and construction of the HE-833 amplifier, conceived from the start as an all-out effort to build the finest and most powerful single triode amplifier ever known.
Enjoy the carefree satisfaction of living with the best. HE-833.
Synd att priset är mindre humant...500 kakor.
Finner det väldigt intressant att inga av dessa personer som förlitar sig på mätningar som det viktigaste testet, sagt något om dist mm från rörförstärkare...
|
 |
|
EAR

3863 Posts |
Posted - 2002/11/02 : 13:05:11
|
Hej NIN Den var tjusig Du skrev" Finner det väldigt intressant att inga av dessa personer som förlitar sig på mätningar som det viktigaste testet, sagt något om dist mm från rörförstärkare..." Kan det bero på att en tongivande person inom falangen kör med hembyggda rörstärkare tro Allt för att undvika internbråk kanske (SKÄMT)
|
|
Edited by - EAR on 2002/11/02 14:23:33 |
 |
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2002/11/02 : 15:12:05
|
EAR, Ja, det är verkligen en möjlighet!! Men för alla dessa som lever under mätningarnas lag, så såg jag nyss på CBS 60 min. Det handla om Hubble teleskopet. Där hade vi ännu en anledning att man ska ta mätningar med en nypa salt. Det var om det att all forskning innan hade med sina mätningar och kunskap trott att universums expansion minskar, men med NYA mätningar och tekniker så tror dom nu att den ÖKAR istället!! Och tror är en ganska viktigt ord, eftersom dom inte kan vara helt säkra! Så alla dessa år och otaliga kunniga forskare, mm har alltså haft fel. Något som dessa personer kan försöka tänka på när dom sätter sig över personer som föredrar rör, vinyl, SACD, eller vad det nu kan vara.
|
 |
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2002/11/02 : 15:17:24
|
EAR, Ja visst är den snygg??!! Med 500 kakor för mono blocken är för mycket. Vet att t ex Steve Hoffman använder dom i sin mastering studio, så dom lär vara kanon. Några av dom skivor som han kört igenom med dom: Audio Fidelity (Hybrid SACD) Buddy Rich - World's Greatest Drummer Mel Torme - The London Sessions John Lee Hooker - Boogie Chillen' Ritchie Valens - Greatest Hits Cal Tjader - Live at the Red Onion The Zombies - Greatest Hits The Everly Brothers' Best A Session With The Sonny Clark Trio Tommy Turrentine Plus The Max Roach Quintet
Och detta sa Ultimate audio: http://www.tmhaudio.com/HE-833%20Ultimate%20Audio.htm
|
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/11/02 : 16:05:00
|
Larsho erik andersson räknas knappast som någon gigant inom rörbranschen han har gjort mycke skit han också och sen så kan du sluta vara så grymt sarkastisk hela tiden och dessutom så har rörstärkare bra mkt högre harmonisk distorsion än transistordito och att du isåfall skulle tro att andersson skulle vara en bättre konstruktör än bladelius är ju bara roligt =) |
 |
|
Topic  |
|