Author |
Topic  |
lenwac
Member

244 Posts |
Posted - 2002/11/02 : 16:16:51
|
quote: Originally posted by ekman
Larsho erik andersson räknas knappast som någon gigant inom rörbranschen han har gjort mycke skit han också och sen så kan du sluta vara så grymt sarkastisk hela tiden och dessutom så har rörstärkare bra mkt högre harmonisk distorsion än transistordito och att du isåfall skulle tro att andersson skulle vara en bättre konstruktör än bladelius är ju bara roligt =)
Verkligen? En liten gigant är han väl i alla fall? I alla fall i Sverige.
mvh lenwac |
"Jag vakna i morse....å så va den da´n förstörd" |
 |
|
EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts |
Posted - 2002/11/02 : 16:17:57
|
Detta kan jag hålla med om "Larsho erik andersson räknas knappast som någon gigant inom rörbranschen" För det är definitivt sant men han gör prisvärda grejor. |
Nostalgi är kul och rören glöder Och en vevis är aldrig fel
|
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/11/02 : 16:19:18
|
det kan jag däremot hålla med EAR om |
 |
|
lenwac
Member

244 Posts |
Posted - 2002/11/02 : 16:45:21
|
Vem hamnar i "Gigantfacket" när det gäller rör i Sverige då? OBS! Jag är bara nyfiken, vill inte starta någon "grältråd". 
mvh lenwac |
"Jag vakna i morse....å så va den da´n förstörd" |
 |
|
nin
Semesterfirare

2425 Posts |
Posted - 2002/11/02 : 17:17:54
|
och att du isåfall skulle tro att andersson skulle vara en bättre konstruktör än bladelius är ju bara roligt
Tycker det är lite lustigt hur Bladelius höjs till skyarna. Om han inte var svensk så skulle det nog inte han bli så uppskriven. Säger inte att han är dålig, men det finns många fler än han i denna världen. |
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/11/02 : 21:55:44
|
det finns inga rörgiganter i sverige det närmaste en gigant inom elektronik som vi har är väl bladelius...
håller även med nin om att det finns många andra men alltid kul när det går bra för svenskar |
 |
|
brumel
Member

2568 Posts |
Posted - 2002/11/02 : 23:48:44
|
quote: Originally posted by geten
Hej.
Jag har lite funderingar kring rör-stärkare, ska inom en snar framtid köpa en helt ny anläggning. Har sålt nästan hela min hemmabio för att satsa på 2 kanaler. Det svåraste är vilken förstärkare jag ska välja... En integrerad, för och slutstegs kombination eller rör? Högtalare har jag inte heller bestämt vilka jag ska ha men det blir ett par för runt 15000:- (funderar på Kappa 600) kanske eventuellt bygga själv men detta blir ett senare projekt i så fall...
Helt rätt väg. Tänk högtaleri. Men sumpa rören. Satsa på en bra högtalare. Sen hitta nåt som kan driva dom till realistiska nivåer. Inte nödvändigtvis PA-nivåer men om du gillar techno eller rock. Glöm rör. Dom kan inte puncha helt enkelt. Det blir nog något med transistorer i den förnuftiga prisklassen. Priser på rör, tja. Höga. Driften bli dyr. Spela sällan. Stäng av när du är klar. Rör är dyrt att göra men snyggt att se på. Varma blir dom också. Ren klass A drift? Aj, aj, den elräkningen vill jag inte ha. Matchningen med högtalare och kablar tror jag dock är det största problemet med rör. /jc
Rör förstärkare kan jag inget om... dom brukar ju vara på ca 2X30W i den prisklassen jag skulle kunna tänka mig (ca 15000:-) men kan denna driva ett par högtalare av denna kaliber eller är dom mer för mindre stativare? Är rör-stärkare mer för klassisk musik än tex lite "hårdare" musik? Och när det gäller rören, hur länge håller dessa, och dom är väl dyra som tusan att köpa i så fall? Vad ska man tänka på om man köper rör-stärkare?
Har alldrig lyssnat på en rör-stärkare men dom flesta/alla säger ju att dom låter hur bra som helst...
Hoppas ni kan svara på lite av mina funderingar 
Mvh / Johan
|
Hifiarkeologen |
 |
|
ekman
Member

270 Posts |
Posted - 2002/11/02 : 23:50:23
|
rör är för myspys i mellanregistret =) |
 |
|
EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts |
Posted - 2002/11/03 : 00:53:13
|
rör är för myspys i mellanregistret =)
Det är det ju definitivt inte.Rör är för realism hela vägen |
Nostalgi är kul och rören glöder Och en vevis är aldrig fel
|
 |
|
n/a
deleted

1491 Posts |
Posted - 2002/11/03 : 01:06:30
|
Nä du, det är myspys hela vägen... |
 |
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2002/11/03 : 15:56:18
|
Larsho erik andersson räknas knappast som någon gigant inom rörbranschen han har gjort mycke skit han också och sen så kan du sluta vara så grymt sarkastisk hela tiden och dessutom så har rörstärkare bra mkt högre harmonisk distorsion än transistordito och att du isåfall skulle tro att andersson skulle vara en bättre konstruktör än bladelius är ju bara roligt =)
Jag tror inte utan vet, det är bara att lyssna på de båda så förstår och kom inte och påstå att Baldelius inte har gjort ngt sk skit, det är väl på misstagen man lär sig ????? Kolla med folk inom rörbranschen så får nog ett entydligt svar att Erik faktisk har ett sotr namn och gott rykte, punkt slut, men det är klart du har väl hört båda så du kan jämföra ????????? |
Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död |
 |
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2002/11/03 : 15:58:33
|
det finns inga rörgiganter i sverige det närmaste en gigant inom elektronik som vi har är väl bladelius...
håller även med nin om att det finns många andra men alltid kul när det går bra för svenskar
Höj inte honom till skyarna, så duktig är han inte, i så fall skulle alla köpa hans produkter, men så är det tack och lov inte, lite opartisk bedömmning hade inte varit fel  |
 |
|
Larsho
Member

5340 Posts |
Posted - 2002/11/03 : 15:59:45
|
Gud vad du vräker ur dig en massa skit utan att ha belägg för det, hur mycket rör har du lyssnat, förutom lysrör
 |
 |
|
Thomas A
Member

189 Posts |
Posted - 2002/11/03 : 17:38:34
|
Här är distorsionssiffror för Air Tight ATM-211 tube monoblock amp:

T |
"Kunskap är värdelös om den inte kan förmedlas" |