HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Spelar inte storleken nån roll ? =)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Creator
Member

168 Posts

Posted - 2002/11/02 :  01:42:27  Show Profile  Visit Creator's Homepage Send Creator a Private Message
Har en grej jag har gått och funderat på angående förstärkare. Har verkligen inte storleken på förstärkaren någon betydelse? En del säger tex att med din Harman Kardon 690 kan du inte driva dom "där" högtalarna men med en Arcam FMJ A32 är det inga problem. Då blir jag helt plötsligt lite ställd .... Jag förstår ju givetvis att Arcamen låter betydligt bättre men den är ju bara hälften så stor? Kan det verkligen vara lika mycket ström och effekt genom den då?

Det var bara ett exempel men jag tror ni förstår min fråga

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/11/02 :  02:03:11  Show Profile Send yalpa a Private Message
nu är jag ute på hal is---

det räcker väl att kolla hur många VA trafon är på, och hur många mikroF kondingar det finns, då vet man hur mycet kräm stärkaren kan ge, oavsett vilka siffror tillverkaren har uppgett?

nu till svaret på frågan...den peronen som sa så måste ha fel...han måste skilja på kan (fråga om effekt) eller bör (fråga om finess och effekt).

Jag var å lyssnade på ett par Ninka för en vecka sen. Det lät punchigt och snärtigt som fan trotts 2x40W hos förstärkaren. Ninka har en känslighet på 90dB och 3 element/låda. När man hör kombinationen, så kan man undra vafan andra tillverkare sysslar med, att de inte kan få ut samma snärtiga bas och öppna mellanregister ur sina likvärdiga högtalare. Verkar som att dynamik inte har med känslighet att göra, nån som vet mer om detta?
Linn Katan har samma känslighet som Dynaudio stativare, dynamikskillnaden är astronomisk, hur kan det bli så?
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2002/11/02 :  11:26:30  Show Profile Send Magnuz a Private Message
Linn brukar ju få ganska mycket klagomål över dålig dynamik. Samtidigt är nog just den begränsade dynamiken en del av "Linn-soundet", som somliga gillar, andra inte. Jag är personligen inte så känslig för dynamisk kompression, om man bor i lägenhet och spelar på någorlunda normala nivåer är det nog snarast en fördel om dynamiken är något begränsad.
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/11/02 :  12:26:58  Show Profile Send Rebo a Private Message
Det är inte bara kvantitet som räknas utan även kvalitet. Dina Avantgarde är ganska lätt drivna så de behöver inte så många watt.

yalpa: Det räcker inte med att kolla trafons VA och kondingarna har inte så mycket med kontinuerlig effekt att göra. Ett klass D steg har tex mycket högre verkningsgrad än ett klass A steg. Så ett klass A steg måste ha mycket större trafo för att kunna ge samma uteffeckt.
Go to Top of Page

paradis_oscar
Får jag lov?

628 Posts

Posted - 2002/11/02 :  12:49:04  Show Profile Send paradis_oscar a Private Message
quote:
Originally posted by Creator

Har en grej jag har gått och funderat på angående förstärkare. Har verkligen inte storleken på förstärkaren någon betydelse? En del säger tex att med din Harman Kardon 690 kan du inte driva dom "där" högtalarna men med en Arcam FMJ A32 är det inga problem. Då blir jag helt plötsligt lite ställd .... Jag förstår ju givetvis att Arcamen låter betydligt bättre men den är ju bara hälften så stor? Kan det verkligen vara lika mycket ström och effekt genom den då?

Det var bara ett exempel men jag tror ni förstår min fråga

om jag inte missförstått allting så är det det fysiska måttet på en förstärkare du menar (B*H*D) ?

Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/11/02 :  14:51:16  Show Profile Send yalpa a Private Message
quote:
Originally posted by Rebo

Det är inte bara kvantitet som räknas utan även kvalitet. Dina Avantgarde är ganska lätt drivna så de behöver inte så många watt.

yalpa: Det räcker inte med att kolla trafons VA och kondingarna har inte så mycket med kontinuerlig effekt att göra. Ett klass D steg har tex mycket högre verkningsgrad än ett klass A steg. Så ett klass A steg måste ha mycket större trafo för att kunna ge samma uteffeckt.

jo, men nu är varken HK eller Arcam klass D slutsteg...?

Edited by - yalpa on 2002/11/02 15:08:40
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/11/02 :  14:53:24  Show Profile Send yalpa a Private Message
quote:
Originally posted by Magnuz

Linn brukar ju få ganska mycket klagomål över dålig dynamik. Samtidigt är nog just den begränsade dynamiken en del av "Linn-soundet", som somliga gillar, andra inte. Jag är personligen inte så känslig för dynamisk kompression, om man bor i lägenhet och spelar på någorlunda normala nivåer är det nog snarast en fördel om dynamiken är något begränsad.

dålig dynamik? skämtar du? har du jämfört tex. Katan med contour 1.1 via samma förstärkare? Dynaudion rör inte ens på sig vid 2x40 watt, medan Linnen spelar fullt ut med fetsnärtig bas. Sen att den har dämpad diskant är en helt annan sak som vi inte ska blanda in nu.
Go to Top of Page

Magnuz
Member

1572 Posts

Posted - 2002/11/02 :  15:40:12  Show Profile Send Magnuz a Private Message
"dålig dynamik? skämtar du? har du jämfört tex. Katan med contour 1.1 via samma förstärkare? Dynaudion rör inte ens på sig vid 2x40 watt, medan Linnen spelar fullt ut med fetsnärtig bas."

Det är nog känslighet du tänker på snarare än dynamik. Om två högtalare med olika känslighet matas med samma effekt, låter den som har högre känslighet högre. Dynamik är skillnaden mellan starka och svaga ljud. I en komprimerande högtalare/apparat blir de starka ljuden svagare och de svaga ljuden starkare, i förhållande till varandra. Det kan t.ex. upplevas som att små detaljer blir tydligare.
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/11/02 :  16:09:16  Show Profile Send yalpa a Private Message
mmm...men känsligheten är samma ung 85-86dB, ändå känns ljudet som mera snärtigt hos Katan och andra Linn högtalare. Hur skillnaden mellan höga och låga ljud är, har jag inte funderat över faktiskt, jag tror att Linn är lite sämre på det.
Vad jag är ute efter är basen, den magnifika snärtiga basen som bara kan nås med Krell-steg om man kör Dynaudio.
Det verkar finnas en del egenskaper hos högtalare som inte kan kombineras, jag kan inte ett skit om ämnet, men jag hör väldigt bra och vet vad jag vill ha ur ett par lådor.
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/11/02 :  17:00:45  Show Profile Send Rebo a Private Message
yalpa: Nej inget av dom är klass D. Men det är även rätt stor skillnad mellan klass A och AB.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000