Jag vet inte riktigt men det vore kul att få ett utalande av någon som vet om komponentkvaliten på Zappen är lika som en 50.000kr eller mer. Kanske någon vet hur det står sig ljud mässigt också? Själv har jag ett sådant i min CDspelare men jag har inte jämfört min Pioneer PDs 06 med några jättedyra spelare.
Har jämfört min PD-06 med Zap-filter och XO2 klocka mot Copland 289. Inga stora skillnader men Coplanden har större stereoperspektiv och spelar på ett mjukare o fylligare sätt.
Tack Bardis, nu vet vi att Zapfilter upplevs som klassen under analogdelen i Copland 289 (eller kan man säja att skillnaden beror på transportdelen? Hmm.. ).
Sedan beror det väl lite på vilka d/a omvandlare som används också. PD-S 06 använder sig av en BB1702 per kanal vilket torde borga för en bra återgivning. Sedan beror det på hur väl digitaldelen är gjord med layout och avkopplingar och dyl. Jag tror dock att ett Zapfilter är en avsevärd uppgradering i de flesta fall.
Ska själv montera in ett i min DCD-3000 när jag får tid () och ork och lust...
Filtret är mk2. Har provat en del med en NONOS DAC. Efter lite moddningar av DAC:en lät det väldigt mjukt fylligt o med brett stereoperspektiv. Som transport verkar PD06:an vara bra. Analogfiltret i DAC:en är inget avanserat, några spolar o kondingar bara.