Author |
Topic  |
Draken
Member

1550 Posts |
Posted - 2006/02/06 : 19:42:56
|
Tack grabbar!
Skall börja att kolla läget i stan (Västerås). Weber är ju spikat tror jag, sedan blir det en prisfråga. Tror att det kommer att bli frågan om 2-3 tusen (absolut inte mer). Bor i villa med veranda. Med gas, kan den stå kvar där (förmodar jag), men med kol kanske jag måste ta ut den på gräsmattan under tändfasen (stora lågor som bränner "joddlarbalkongen" förmodar jag). Verkar vara som om dom flesta föredrar kol!
Tändvätska eller den där lilla elgaffeln för en hundring att tända brasan med? |
Edited by - Draken on 2006/02/06 19:43:51 |
 |
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8779 Posts |
Posted - 2006/02/06 : 19:52:32
|
Har alltid kört med tändvätska så jag kan inte säga så mycket om huruvida en elgaffel är bra. Har även kört med T-röd i brist på bättre men det är knappast att rekommendera om man inte har rejält koll på vad man gör för annars kan man råka elda i mer än man tänkt sig. 
Vi har en elgaffel liggandes men det har aldrig blivit av att pröva... |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
 |
|
Creative Audio
Member

2547 Posts |
Posted - 2006/02/06 : 20:01:19
|
Draken; Absolut ingen skillnad mot kol om du kör gas .... utom när det är dax att "städa", jag har hickoryspån i en påse, slänger man lite gran på lavastenen sprider det samma "grilldoft", det går även in i köttet .... Jag kör som Jens med en "tvålågors" för nån tusing ... de blir bra varje gång .... (Även kyckling ca 40 minuter för en 1,3kg´s)!! Åsså glöm inte de e´marinaden som ger smakern ... lägg gärna på ett par kvistar färsk rosmarin   
Lycka till // W |
++ äger och driver Creative Audio++ ++Stockfisch-records++Turtle-records++SCR-Records++C.E.C++MusicHall++Ayon++Lumen White++Agile Multimedia o. ström++Pentagon++Krell++DP++Phonar Högtalare++Fadel ART kablar++ViaBlue++Aqvox++Dynavox++T.A.C++Dual++
http://www.creative-audio.se |
 |
|
matså
Semesterfirare

2705 Posts |
Posted - 2006/02/07 : 11:06:58
|
Kol helt klart och använd eldgaffel. Lättare att få fyr då och mycket mer miljövänligare. |
Min fotosida på flickr
|
 |
|
lbstr
Member

137 Posts |
Posted - 2006/02/07 : 15:23:16
|
Kol rekommenderas. Och en som tidigare nämnts, en riktig grill. Försök även få tag på bra kol. Kör med sörmländskt lövträkol. Blir en helt annan smak än med bensinmackskol, jag lovar. Brinner även snabbt vilket ger full glöd på tio minuter. |
Edited by - lbstr on 2006/02/07 15:23:56 |
 |
|
Daniel Ekström
Starting Member
45 Posts |
|
PG Jeppsson
100.000-klubben

7768 Posts |
Posted - 2006/02/07 : 17:50:56
|
quote: kål och bricketter.
quote: Ryker dock en del..
Prova kol och briketter
Ursäkta Daniel, kunde inte låta bli  |
Är numera säljare av biostimulerande grejor.....
Är lagliga grejor.......
HiFiForum.nu det kloka forumet.
|
 |
|
ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8779 Posts |
Posted - 2006/02/07 : 17:53:49
|
   |
Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!HiFiForum.nu's Artikelregister | Regler |
 |
|
Melker
Member

448 Posts |
Posted - 2006/02/11 : 01:34:58
|
Om du ska köpa en Weber grill så kolla på Silvan. Här i Halmstad så var de flera hundra billigare än konkurenterna på samma grill. Har de inte hemma så fråga om de kan beställa. Tydligen så tar de Weber genom den Danska ditributören och kan därför hålla andra priser(Silvan är ju en dansk kedja). Jag kollade på silvans hemsida och det finns tydligen i Västerås också.
Köp en Gallerborste i koppar också det blir så mycket lättare att göra rent gallret utan att repa det för mycket. Repar man det så fastnar maten lättare i gallret. Själv tänker jag dessutom prova med OBH Nordicas pump-spray flaskor och olja på gallret i sommar, det verkade funka för Licence-to-Grill-Killen på TV4 i somras. |
Halmstad |
 |
|
Draken
Member

1550 Posts |
Posted - 2006/02/11 : 10:20:20
|
Yes! Dom finns i V:ås oxå! Skall kolla där. Såg att det kommit "flera nya modeller av den lilla ovala Gasolbrännaren" bl.a. med termometer och i tre olika storlekar? Om det inte blir någon av dom (förmodligen dyra), så väljer jag den mindre klotmodellen (för kol) med "Kastrullen" under! Tack för all hjälp! |
Edited by - Draken on 2006/02/11 10:21:10 |
 |
|
poppen
Member

1570 Posts |
Posted - 2006/02/15 : 08:58:56
|
TRÄ KOL ANNARS Kan man lika gjärna ta stekpannan. |
 |
|
Jonas
Member

738 Posts |
Posted - 2006/02/15 : 11:04:14
|
Japp, kol och eltändare är det iaf som gäller hemma hos mig. Exets familj har en fin gasolgrill men jag tycker aldrig att det smakat speciellt grillat på den där manicken. Vare sig det gäller korv kött eller fisk... |
"My head kissed the ground, I was half the way down" Mina system
|
 |
|
Topic  |
|