HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Mäta med oscilloskop.bild på brumm!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2006/02/27 :  18:05:27  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Jag hittade det här skåpet billigt.

Det var 30 år sen jag använde oscilloskop
Min tanke är att mäta på lundahl 1674 försteget och mitt pp slutsteg.
Jag har laddat hem en tongenerator till datorn.
Mätproben kommer på posten vilken dag som helst.
Nu skulle jag behöva lite handgripliga råd.
Vad jag bör mäta och hur jag går till väga.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se

Edited by - hoktuna on 2006/03/12 19:57:05

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2006/02/27 :  18:43:46  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
Vad vill du mäta??
Är skåpet jordat?
Är det kalibrerat?

många frågor blir det....

Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2006/02/27 :  19:18:12  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Stickproppen är jordad.
Vad jag vill mäta tänkte jag att ni skulle tipsa om
Det kommer från en sopcontainer så kalibreringen kanske är out of date
På slutsteget kan man väl mäta hur det beter sig med med fyrkantsvåg?
Med en sinus ton kan man väl kolla när det klipper?
Brum borde väl oxå gå att se på ett skåp för det hörs ju i högtalarna

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se

Edited by - hoktuna on 2006/02/27 19:30:14
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2006/02/28 :  16:46:54  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
allt det du räknat upp kan du (?) givetvis mäta.. om du har kunskap...

Tänk på att skåpet är anslutet till jord och att höljet (och probens "nolla") därför inte kan anslutas hur som helst...

Du bör, tills du har lärt dig, hålla dig till att mäta "mot jord" (dvs spänning...) och inte strömmar eller där -(nolla/jord) används till något annat..

Lycka till och grattis till containerfyndet...

b

Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2006/02/28 :  18:59:53  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
VI bor i ett nybyggt hus som har jordfelsbrytare.
Den borde väl reagera på felaktig anslutning av jorden till proben.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2006/02/28 :  19:57:37  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
Jodå.... UNDER förutsättning att skåpet VERKLIGEN är jordat!! Annars spänningssätter du hela chassiet....

och tro mig: den strömstöt man får innan jordfelsbrytaren har hunnit lösa... känns BETYDLIGT LÄNGRE än de mS den varar och känns BETYDLIGT mer än de max 30mA som den skall lösa på...

(fråga inte HUR jag vet detta!!! )


b
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2006/02/28 :  20:01:41  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Nu har jag kört en fyrkantsvåg och justerat proben.
Det gick fint alla lever skopet o datorn funkar fortfarande.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2006/02/28 :  20:33:38  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
Grattis:

Lite kvällsläsning:
http://www.dataq.com/support/documentation/pdf/article_pdfs/isolation.pdf
http://www.facstaff.bucknell.edu/mastascu/eLabs/Scope/Scope1.html


b
Go to Top of Page

JohnA
Member

556 Posts

Posted - 2006/02/28 :  22:17:50  Show Profile  Visit JohnA's Homepage Send JohnA a Private Message
För att studera kurvformer behöver knappast ocsilloskopet var kalibrerat. Om bildröret eller
vertikalförstärkaren är olinjär kan nog distorsionsbedömningen av en sinusvåg bli lidande, men
det kan man enkelt kolla genom att köra signalen direkt i "skåpet" Tror det ska vara ganska stor
förvrängning för att kunna uppfattas av ögat.

Fyrkantvågen ger snabbt svar på många frågor även med ett uselt oscilloskop.
Förutom frekvensgången kan man se tendenser till självsvängning i form av små högfrekventa ringningar
efter fyrkantvågens flanker.

Vad beträffar jordning finns inte bara risk för spänningsförande hölje utan också att man ställer till med brumslingor
eller att lågspänning från t.ex. en förstärkares nätdel driver stora strömmar bakvägen genom oscilloskopet och brännde detta.
Ska man mäta mot annan referens än jord ska man helst ha ett två-kanaligt oscilloskop med möjlighet att koppla
ingångarna differentiellt. Ful-varianten är isolationstransformator eller bortklippt nätjord på oscilloskopet
och tjocka gummihandskar på den som mäter...

Schysst kontainerfynd! Jag blir avis. Kan det vara så att "skåpet" är hembyggt?
NTI-skolan hade mycket bra korrespondenskurser där bygge av egna mätinstrument (hlvfabrikat) ingick.
Jag har min svågers signalgenerator och den är av prima kvalitet. Svågern gick två terminer 1979-80.
Han byggde också multimeter och stereoradio samt ett otal enklare experiment.
Kursmaterialet är helt fantastiskt, men det luktar ändå bedrägeri då större delen av kursen handlar om rör.
NTI hade alltså satt nya pärmar på kursmaterial från 60-talet och kompletterat med modernare teknik.
Hur som helst är kursen fantastiskt bra och en liten del finns scannad på min sajt.

Håller med Gammelnalle, det skakar rejält i kroppen utan att jordfelsbrytaren löser ut.
Jag trodde mig vara säker i våt-labbet på jobbet, men tjiiiii fick jag. Bytte därefter raskt ut till en modell
som löste på tio eller 20mA. Nackdelen med det riktigt känsliga jordfelsbrytarna är att de kan lösa ut "på rent jävelskap."

Elektronostalgist? -Javisst! http://elektroarkivet.se Skype: elektroarkivet.se
Min anläggning, uppdaterad 2006-06-11: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30783
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/03/08 :  18:37:07  Show Profile Send Kmj a Private Message
Hejsan Hoktuna, jag lånar din tråd lite. Hoppas du ursäktar

Efter att kompisen sa att det kunde va en bra idé att köpa ett oscilloscope och lära sig att använda det istället för att testköra på färdiga prylar (vilket lät väldigt smart...) så gjorde jag ju självklart ett spontanköp, måste verkligen sluta med sånt.

Iallfall så vann jag detta:
http://www.tradera.com/auction/aid_25343965

Så jag har lite behov av råd.
1: Hurdana probes behöver jag? Det finns många billiga på Ebay så vad bör jag titta efter när det gäller specifikationer? Och hur många behöver jag? 1/kanal?

2: Finns det något program man kan köra på datorn och använda som tongenerator?

3: "Duger" den?

Ska ju självklart läsa på innan jag börjar koppla.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Jooooon
Member

215 Posts

Posted - 2006/03/08 :  19:00:04  Show Profile Send Jooooon a Private Message
Om det är okej att Kmj lånar tråden så svarar jag honom.

Ett av mina skåp är just ett sådant, har även två ännu äldre Advanceskåp och jag tycker att dom fungerar utmärkt, jag är ingen expert dock. Jag har kollat både y och x-led (svepet) med hjälp av mitt tektronix 2247 och utslagen blir dom samma så att säga.

Vad du bör fixa är att spreja upp alla omkopplare och pottar, dom var i alla fall rejält oxiderade på mitt skåp. (Se dock upp, det ligger HÖGA spänningar på elektrolyterna i oscilloskop!)

Jag tycker att skåpet duger till en hel del, använder det själv som monitor för ingångarna vid mätningar.

Vilka probar du ska ha beror på vad du vill mäta, brukar finnas sådana som går att växla mellan 1X och 10X som funkar rätt okej.

Ja, det finns program du kan använda för att köra datorn som tongenerator. Vet dock inget på rak arm.


Jon.

Livet är inte helt fel egentligen...
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/03/08 :  19:31:25  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det ska påpekas att ofta inte behöver någon prob alls, det beror helt på vad man ska mäta. prob behöver man oftast bara om man vill undvika att belasta kretsen man mäter på (enkelt uttryckt) eller om man vill mäta på högfrekventa/digiala kretsar (då stigtid är ett bekymmer), oftast är inimpedansen på oscilloskopet så hög att det inte behövs.
Om man vill kunna peta runt i en given krets (ex. när man felsöker)
så fungerar en enkel passiv prob oftast bra.

Personligen tycker jag man kommer långt med en 50 ohms koax-kabel med BNC kontakt i enda änden och bananer i den andra. Jag tror egentligen inte att man egenligen behöver prober i någon vanlig "hifi-relaterad" mätning om man bara pysslar med analog elektronik.




Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/03/08 :  19:49:15  Show Profile Send Kmj a Private Message
jaha, det enda jag ska göra är att mäta på dv för och slutsteg. Så bara vanlig "hifi-relaterad" mätning.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Jooooon
Member

215 Posts

Posted - 2006/03/08 :  21:44:31  Show Profile Send Jooooon a Private Message
Du har så rätt. Det enda tillfället en dämpprobe kan tänkas behövas är om man vill titta på stora uteffekter. Dock har jag för mig att Advanceskåpet går att ställa upp till 20 volt per ruta vilket ger en del marginal för normala förstärkare.

Men broparna är små och smidiga att jobba med i alla fall


Jon.

Livet är inte helt fel egentligen...
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/03/09 :  06:46:03  Show Profile Send Kmj a Private Message
Ok, kollar efter lite kablar men det finns som sagt billiga probar på Ebay så det skadar ju inte att kolla där med.
Men då oscilloskopet är på 20MHz, kan man ändå köpa probar som är på t.ex. 100MHz eller ska man matcha dem?

Hittade denna t.ex:
http://cgi.ebay.com/Top-Quality-100MHz-Oscilloscope-Scope-Probe-Probes-NIB_W0QQitemZ7597930542QQcategoryZ25415QQrdZ1QQcmdZViewItem

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2006/03/12 :  18:36:26  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message

Detta är en bild av brummet från mitt slutsteg tror jag
Skåpet står på amp v/div 0.01 sweep div 2
Knappen ms/us intryckt vågen är ca tre rutor hög,tre lång.
glöden är utformad så här 2x6v trafo + lite pålindad ena kanalens tre rör är paralellkopplade som en stege,ena tåten i stegens nedre högra ben,andra tåten i stegens övre vänstra ben och 100 ohm till jord från var tåt.
Hur kan jag förbättra detta?
När jag startar steget är vågen sågtandad sen mjuknar den
Jag hör brummet från ca 1m och det är helt oberoende av volym.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

gammelnalle
Member

617 Posts

Posted - 2006/03/13 :  10:28:18  Show Profile Send gammelnalle a Private Message
3,5 rutor högt *10mV = 35mV t-t = 12,5mV brum.... ELLER har du en *10-probe??

4,5 rutor Och jag tycker att den står på 5.... (inte 2 som du säger..???) *mS = 22,5mS (fast det kan lika gärna vara 4 rutor) = 50Hz...


Jag är inte helt säker på att det är glödbrummet du hör...

ENKLAST för att eliminera DEN möjligheten innan du kopplar vidare... Kör glöden på 6V DC från 4 1,5V batterier....

Är det en preamp eller ett helt steg med utgångsrör??


b

Den som hittar några stavfel får behålla dessa
Go to Top of Page

hoktuna
Jultomte

2786 Posts

Posted - 2006/03/13 :  17:41:53  Show Profile  Visit hoktuna's Homepage Send hoktuna a Private Message
Proben står på 1.
Knappen står på 2 som jag skrev (den har dögång ett halvt vara)
Det är ett slutsteg mätt på högtalarutg.

Delägare och driver företaget www.westerasmarkiser.se
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/03/22 :  13:08:50  Show Profile Send Kmj a Private Message
Ursäkta att jag lånar tråden igen men mitt skåp har blivit levererat nu och jag behöver ett par probar. På skåpets kontakter står det "1Mohm 28pF", ska man matcha proberna efter detta och isåfall, hur stor felmarginal har man?
Funkar t.ex. de jag länkade till ovan fint eller ska de undvikas?

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/03/22 :  15:58:01  Show Profile Send f95toli a Private Message
Ska du bara mäta audiofrekvenser kan du använda vilka probar som hels. Det är bara vid höga frekvenser som man behöver bry sig om prestanda på olika probar.
Oftast är en vanlig koax kabel med en BNC kontakt en ena änden och två bananer i den andra (finns hos Elfa) mer användbar än en prob för låga frekvenser.
Kan med fördel ombineras med en "prob" av samma typ som använda på multimetrar (det finns varianter som tar en banan) samt några krokodilkontakter.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/03/22 :  16:36:34  Show Profile Send Kmj a Private Message
Ok, Det var faktiskt exakt vad säljaren av skåpet rekommenderade men jag ville vara säker. Och det är för audiobruk det skall användas.

Förresten, 2ST bananer i ena ändan? ´Jag antar att denna dubbelkoppling finns på Proben med?
Jag sitter i situationen att jag aldrig har använt ett oscilloskop och sådeles inte kan något. Och då jag inte har några probar så kan jag inte heller testa..

Så mina alternativ är:
1: 2st BNC-kontakter och 4st bananer eller krokodiler som parallellkopplas 2och2 på varje kabel? (ca 150-200:- från elfa?)
2: 2st "riktiga" Probar. (Kan få 2st för 300:- från Ebay)
Stämmer detta?

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/03/22 :  17:10:34  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
quote:
Hur kan jag förbättra detta?

Låt oss först ta reda på vad vi ser.
Hur ser anodspänningen ut på oscilloskopet; dels till ingångsröret, dels till utgångsrören? Har du någon filtrering mellan dessa steg?

Trekantvågen kommer från anodspänningen innan allt stabiliserats.

När det gäller glöden kan man tänka sig en brumpot (I stället för dina 100-ohmare) där du kan ställa in minimalt brum. Det är mest för direktupphettade rör dock.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2006/03/22 :  20:24:28  Show Profile Send time a Private Message
Testa att vända på glöden på det ena röret, kan bli bättre ibland.

Lämnat forumet
Go to Top of Page

Rickard.v
Member

195 Posts

Posted - 2006/03/22 :  22:06:53  Show Profile  Visit Rickard.v's Homepage Send Rickard.v a Private Message
Jag har ett Oskåp att sälja om någon är intresserad!. Med en massa mera rattar! Har använts på mitt jobb tidigare! (ej långtids lånad utan avskrivet) Det heter Tekronix type 453! Kan fixa bild om intresse finns!

(Ursäkta att jag lånade tråden men passade på när ämnet var på tal)

Gör en annons under "säljes" i stället Rickard.v
MVH Bernt

Denon Dali Supra.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/03/23 :  14:09:56  Show Profile Send f95toli a Private Message
Kmj: Följande är användbart
Elfas artikelnummer

-46-650-97 Mätsladd med 4 mm labpropp, BNC (labpropp=banan)

-Valfri 50 ohms koax-kabel med BNC kontakter i varje ände

-40-911-04 Krokodilklämmor

För audiobruk är även en 46-500-08 konverter användbar, bra om man ex. vill kunna kolla signaler från CD spelar och förstärkare.
Go to Top of Page

Kmj
Member

2870 Posts

Posted - 2006/03/23 :  15:14:40  Show Profile Send Kmj a Private Message
f95toli

Tackar! Tror du att de artiklar du angav är mer användbart än 2st probar? Probarna blir t.om. bra mkt billigare nämnligen.

.....where the music comes to die.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.83 sekunder. Snitz Forums 2000