HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Classic 8.0B?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Shullman
Member

162 Posts

Posted - 2006/03/08 :  23:48:13  Show Profile Send Shullman a Private Message
Någon/Några på Hifi-Forum som har ngn erfarenhet av detta Kinesiska slutsteg?

Har läst mycket positivt om detta steg på Hembio forum, men kan aldrig få för många reflektioner!
Behöver mer kraft till mina för tillfället underwattade Canton Rc-l,
har även tittat närmare på beg Vincent sp-331, är detta steg värt 2000:-
kr mer än Classic steget tro? beg Vincent kostar ca 5500, nytt Classic 3500:-

mvh!

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2006/03/09 :  08:53:36  Show Profile Send lindome a Private Message
Detta har varit uppe tidigare, hittar inte tråden bara

Svaret är enkelt IMHO: Vincent är klasser bättre än Classic steget och helt klart värt de extra tusenlapparna!

Jag har testat båda med ett par kappa 90. Vincent tar ett helt annat grepp om högtalarna än Classic.
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2006/03/09 :  17:47:37  Show Profile Send bjarne a Private Message
Det var mitt classicsteg..., borta sedan länge! Stor skillnad som lindome skriver. Till RC-L skulle jag definitivt välja något strömstarkare. Jag hade ergo 92DC och bytte upp mig till ett ps audio hca-2. Ytterligare tusenlappar jmf med sp 331, men definitivt är 331:an värd de extra pengarna till ett ppar så krävande högtalare. Har du smågrejer är classic bra för pengen.
Go to Top of Page

Egill
Member

376 Posts

Posted - 2006/03/09 :  17:58:20  Show Profile Send Egill a Private Message
Dock så finns ju möjligheten att det är ännu bättre om du tar två Classic iställer för en Vincent, det borde bli ungefär samma pris.

Vituð ér enn, eða hvað?
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2006/03/09 :  19:43:52  Show Profile Send bjarne a Private Message
(Hej Egill - trevligt att se dig här också. Nu har jag ordnat med förstärkeri till dina snart fd rc-l)

Jo, gällande 2 st classic, så ställer jag mig tveksam efter att ha hört den riktigt stora skillnad det var mellan detta och 331. Kanske finns det nån på minhembio som provat.

Go to Top of Page

Egill
Member

376 Posts

Posted - 2006/03/09 :  20:06:59  Show Profile Send Egill a Private Message
[Tjena Bjarne, ska du med ner på lördag?]
Jo, det finns en (Softman3) som kör med två Classic (ett steg/högtalare), men jag tror inte han har jämfört med Vincent. Han är kanske här också? http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=117273&hl=

Vituð ér enn, eða hvað?
Go to Top of Page

Matsback
Starting Member

21 Posts

Posted - 2006/03/09 :  22:29:43  Show Profile Send Matsback a Private Message
Hallå shullman

Har själv haft rcl och kan bara säga försök hitta så mycket krut som möjligt. Dessa pjäser spelar fantastiskt bra
om du matar dom med mycket effekt, hade själv ett sp 331 tyckte att det var okej ett par dar, lämnade tillbaks det och lånade hem ett sp 993 då blev det full kontroll i alla register. Alla högtalare mår bra när dom matas med mycket effekt, finns inget värre än sitta med ett svampigt,klent förstärkeri, men det är klart det kostar ju en liten slant om skall kunna njuta fullt ut.


/// Mats - Den gyllene
Go to Top of Page

Shullman
Member

162 Posts

Posted - 2006/03/10 :  00:20:37  Show Profile Send Shullman a Private Message
Tack alla generösa svar!

Det är onekligen så som du säger Matsback att man inte kan skämta bort hög effekt, lite jobbigt bara när man inser att man måste hosta upp mer pengar än beräknat, men men.. har man köpt finare högt så får man väl ge sig in i leken helt enkelt, synd att inte kunna spela fullt ut!,
några andra förslag på bra starka slutsteg med en lite varmare klang i 2-5000:- klassen?

Bjarne: Vad har du för förstärkeri planer till dina Rc-l?
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2006/03/10 :  01:16:22  Show Profile Send bjarne a Private Message
Det är inte mina rc-l, utan en polare som köpt Egills - Nope Egill, jag kommer inte Herr H får klara sig själv.
Planen för polaren, som fram tills nu har lyssnat till nåt 5.1 altec lansing datormojs, är att driva rc-l med en Nad C370. Ett inte oävet "nybörjarsystem" tycker jag.

Det finns ett sp331 ute i gbg för 5kkr såg jag på Hifimagasinet. Annars är väl de vanligaste Nad:s steg på begmarknaden. Tror även att du kan kolla på de mindre vincentstegen. SP-996 brukar väl gå för 3500:-/par. Jag tycker att RC-L kan prestera ok även med mindre förstärkeri - du får väl ta det stegvis.
Go to Top of Page

Shullman
Member

162 Posts

Posted - 2006/03/10 :  10:04:36  Show Profile Send Shullman a Private Message
"du får väl ta det stegvis" fyndigt bjarne

Återkom gärna med hur det läter med Nad c 370!

mvh

Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2006/03/10 :  15:28:16  Show Profile Send bjarne a Private Message
Bor änna i Jöttebårrj vet du la!
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2006/03/10 :  15:43:41  Show Profile Send jos a Private Message
Köp ett Rotel 991 då..? Kostar väl runt 5000 beggat och har garanterat tillräckligt med kraft. Ligger väl på 2x200w med mycket ström.

Är väl iofs inte "varmare klang" i utan ganska neutral men det skulle kanske kunna vara något ändå. Vet att det fick fantastisk kritik när det kom och ansågs som ett riktigt fynd.

Edited by - jos on 2006/03/10 15:46:27
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2006/03/10 :  16:12:47  Show Profile Send bjarne a Private Message
Både Rotel 990 och 991 tycker jag passar jättebra, som jos skriver. Men de ger inte den värme som efterfrågas. Även om skillnaderna var små så tycker jag att 990 faktiskt presterade lite bättre med rc-l än vad 991 gjorde.
Go to Top of Page

Shullman
Member

162 Posts

Posted - 2006/03/10 :  19:17:20  Show Profile Send Shullman a Private Message
Är också från Götet!,

kanske inte nödvändigtvis behöver mer värme?, det är kanske mer frekvensrakt ljud man är ute efter?,
Fick erbjudande att låna hem ett classic steg, skulle vara intressant att prova ändå, eller är det onödigt? om det finns andra bättre beg menar ja,
Go to Top of Page

Shullman
Member

162 Posts

Posted - 2006/03/14 :  17:15:59  Show Profile Send Shullman a Private Message
Tror ni att 2 Vincent sp-996 skulle göra stor skillnad i jäm med min 2kanals H/K reciever på 60w, eller är det lika bra att lägga 2000:- till för ett sp-331?

mvh
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2006/03/14 :  21:35:00  Show Profile Send bjarne a Private Message
Det kommer säkert att bli stor skillnad oavsett vad du tar. Har du chansen att få testa hemma så är det ju bara att tacka och ta emot. Ännu bättre om du kan få flera på en gång.
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2006/03/15 :  12:12:41  Show Profile Send KennethS a Private Message
Skulle även kolla in Advance accustic MAA-405 för 6500kr. Ger 2x160w i 8 Ohm och låter en ligt mej iaf mycket kompetent för pengarna. Ger ett klart större intryck på mej än Vincent SP331 då jag testat båda hemma, dock inte samtidigt. MAA-405 ger ett mer färgsprakande ljud, mera levande ljud och mycket bättre botten. Vincent steget är dock lite mera neutralt i sin spelstil, men SP331 gillade konstigt (Tanke på hur starkt det steget ska vara) nog inte mina Kappa 90 utan lät ganska tunt och oengagerat, mina halvt tondöva kompisar som var över undrade om det var trasigt.. Medans MAA-405 gav mina Kappa 90 större ljudbild och greppade diktatoriskt tag i botten i mina högtalare och gav dem ett härligt basfundament. Lägg till en 1000kr mot SP331 och bara njut!

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Shullman
Member

162 Posts

Posted - 2006/03/15 :  16:05:35  Show Profile Send Shullman a Private Message
ja herregud, nya bud hela tiden!

Tack för din input Kenneth!


Edited by - Shullman on 2006/03/15 16:09:07
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000