HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Intryck av märket Klipsch!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Graziano
Member

89 Posts

Posted - 2006/03/11 :  12:38:25  Show Profile Send Graziano a Private Message
När jag frågat runt har jag märkt att det inte är många som lyssnat på Klipsch högtalare! Undra varför när dem är så väldigt populära i USA?! Troligtvis är det för att dem inte säljs på så värst många ställen i Sverige.

RF-3 som var aktiv från 1999 fram till sommaren 2003, var den modellen i prisklassen (ca10k) som sålde bäst och mest, fyra år på raken i USA!
Av dem som lyssnat så har jag fått svaret att man antingen älskar eller hatar Klipsch mkt p.g.a horndiskantens inverkan, så ni som lyssnat har ni hatat eller älskat?

/Grazi

Devialet 120, Audiovector Si3 Avantgarde

Edited by - Graziano on 2006/03/11 12:42:29

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/03/11 :  12:49:15  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Jag har lyssnat på ett par Klipsch en enda gång.
Det var vid hifi-träffen vi hade i kristnehamn för ett par år sedan.
Jag kommer tyvärr inte ihåg vilken typ det var.
Men jag kommer väl ihåg att dom spelade bra,inget som stack ut eller så.
Att horndiskanten skulle utmärka sig på något vis märkte jag aldrig.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/03/11 :  13:02:20  Show Profile Send Snoop a Private Message
Skulle du inte köpa stativare

Nu får du ta och bestämma dig mannen

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

Graziano
Member

89 Posts

Posted - 2006/03/11 :  13:23:27  Show Profile Send Graziano a Private Message
>>>Snoop

Hehe jag vet, men jag kikar över marknaden noooga denna gången och köper de rätta när jag funnit det helt enkelt! Dessutom är det skojj att leta runt och höra åsikter från alla möjliga håll

P.S Varje gång jag skriver till dig har jag så stor lust att skriv "Snopp" istället för "Snoop", bara så du vet

Devialet 120, Audiovector Si3 Avantgarde

Edited by - Graziano on 2006/03/11 13:52:39
Go to Top of Page

filkingian
Member

716 Posts

Posted - 2006/03/11 :  14:31:20  Show Profile Send filkingian a Private Message
Jag har ett par äldre (c:a10 år?) KG5.1...de låter "live".

This space intentionally left blank.™
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2006/03/11 :  15:52:14  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Har ett par stående hemma.(ksf 10.5) Precis som reeltoreel säger så är det inger register som sticker ut, utan de spelar som en helhet, med ett bra tryck och engagemang. man skulle kunna påstå att det är live feeling över dem.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

Snoop
Medlem, HiFi Norr

4184 Posts

Posted - 2006/03/11 :  17:38:10  Show Profile Send Snoop a Private Message
Jag har ju en snopp tror jag så visst skriv det du

[Squeezebox 3][Onkyo TX-SR876][Phonar Veritas P5][Kef KHT 2005.2]
Moderator på Minhembio

Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2006/03/11 :  22:27:31  Show Profile Send olof a Private Message
Klipsch är sjukt kul! Var bland det roligaste på hifimässan i malmö i höstas tycker jag. De äldre(drar mig till minnes att det var en ganska stor modell 1995) jag hört har haft lite färgning i mellanregistret som gjort att ljudet varit lite burkigt.

Edited by - olof on 2006/03/11 22:28:41
Go to Top of Page

Graziano
Member

89 Posts

Posted - 2006/03/11 :  22:33:36  Show Profile Send Graziano a Private Message
>>> reeltoreel, Labbe, olof & filkingian

Härligt å höra att ni inte är helt emot Klipsch då. Jag tror många har för dåliga intryck av Klipsch mkt beroende just på horndiskanterna som "förr" var väldigt vassa. Tydligen helt annorlunda nu då de istället ger en närvaro och dynamik som slår väldigt högt! Enligt länkarna nedan och testen i dem från Ljud & Bild så verkar ju detta iaf stämma Till film ska väl iaf just horndiskanter vara underbara med sitt omslutande och närvarande ljud.


http://www.hifihuset.se/catalog/product_info.php?manufacturers_id=10&products_id=1079

http://www.hifihuset.se/catalog/product_info.php?manufacturers_id=10&products_id=1133

Devialet 120, Audiovector Si3 Avantgarde

Edited by - Graziano on 2006/03/11 22:35:11
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/03/11 :  22:35:08  Show Profile
Vad jag tycker om Klipsch vet du ju redan ... ELAJT!!

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

Graziano
Member

89 Posts

Posted - 2006/03/11 :  22:41:25  Show Profile Send Graziano a Private Message
>>>Martin. M

Haha, ja vad du tycker om Klipsch sitter fasen som gjutet i skallen vid det här laget Men var gärna med här och skriv lite gott om Klipschs för/nackdelar o.s.v. och berätta om just dina erfarenheter, jag tror det blir så mycket roligare här då

>>>olof

Vad tror du de var som gjorde att de lät så kul då, dynamiken? Och varför äger du inte ett par Klipsch om du tyckte de var så kul?

Devialet 120, Audiovector Si3 Avantgarde

Edited by - Graziano on 2006/03/11 22:42:46
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2006/03/11 :  22:44:47  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Olof: Var det dessa?





In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

olof
Harry-vinnare 2004

800 Posts

Posted - 2006/03/12 :  12:11:00  Show Profile Send olof a Private Message
Ja det kan stämma att det var den högtalaren på bilden (2*10 + horn för 25 pannor). Vad heter den modellen?

quote:
>>>olof

Vad tror du de var som gjorde att de lät så kul då, dynamiken? Och varför äger du inte ett par Klipsch om du tyckte de var så kul?

Det kan man ju fråga sig Jag tycker nog att mina inoburkar är bättre överlag men jag ska inte sticka under stolen med att vissa dagar saknar man det där infernaliska klippet som klipsch har. Dessutom behöver man ju inte så mycket effekt för att kunna spela snorhögt och det är ju positivt
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2006/03/12 :  12:20:10  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Olof: Det är ett par KG5.5 (osäker på nummerbenämningen)

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project


Edited by - Labbe on 2006/03/12 12:20:31
Go to Top of Page

Stefaeri2001
Member

563 Posts

Posted - 2006/03/13 :  10:39:39  Show Profile Send Stefaeri2001 a Private Message
Älskat helt klart!

Jag har tidigare hyllat K som jag tycker är en av genvägarna till ettt riktigt bra ljud. Stativaren RB-35 kännetecknades av härlig dynamik, stor detaljerad ljudbild och ett härligt driv. Och du behöver inga monstersteg för att driva dem!

Nackdelen är egentligen bara de vibrerande och ganska fula kabinetten.

Låt Hifi-huset i Örebro dema dem för dig, med fördel nyttjande hybridsaker från Unison Research...

mvh

S
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/03/13 :  15:46:19  Show Profile
Stefaeri2001: Det är det bästa med Klipsch nya serie, rejält stagade lådor!!! Låter nog väldigt bra

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/03/13 :  16:21:37  Show Profile Send ohmega a Private Message
Hmm skulle va spännande å lyssna på RF35:orna...fast just nu klarar ekonomin ingen provlyssning misstänker jag

Är det nån här som har hört hur dom låter?

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor

Edited by - ohmega on 2006/03/13 16:22:31
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/03/13 :  16:49:24  Show Profile
Jag har levt med RF-35 i några år. För mina öron lyckades jag inte hitta något i samma prisklass som lät lika bra. Det krävdes ett stort hopp ekonomiskt för att komma upp till en ny nivå för mig (Vienna Acoustics Strauss).

edit: En kompis har ett par till salu för 6500:- om någon är intresserad, han har inte plats efter att ha blivit singel. pm mig isf.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert

Edited by - Martin.M on 2006/03/13 16:50:19
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2006/03/13 :  16:49:46  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Martin: synd att man precis har köpt ett par.,

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project


Edited by - Labbe on 2006/03/13 16:54:31
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/03/13 :  17:04:35  Show Profile
Värt att tillägga om Klipsch är att dom är i större behov av inspelning än många andra högtalare, dom kan låta lite hårt och vasst i början vilket förstärks av den hornladdade diskanten. Men sen när det lossnat blir det mumma!

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

ohmega
Member

4651 Posts

Posted - 2006/03/13 :  17:06:49  Show Profile Send ohmega a Private Message
Effektkraven måste ju var näst intill "OBEFINTLIG" på ett sånt känsligt system....Jag har precis byggt högtalare med 92-93 dB känslighet...efter att jag under flera år använt mig av högtalare med känslighet på 85-86 dB...vilken skillnad!!!

Medlem i klubbstugan SVAVEL - "Vi kör så det ryker"
Mitt Hifi-intresse är ingen prylhobby - det är en materialsport :) Anläggning: DVD-Denver + Naim Nait2 + Epos ES11 OCH FT-1600 MkII + 200 CD-skivor
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2006/03/13 :  17:08:02  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
När inspelningen av dem är klar så blir det precis som Martin skriver. tycker att liknelsen slägga i silkesvante stämmer rätt bra. (eller hur det nu var)

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2006/03/13 :  17:11:48  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Ohmega:
quote:
Effektkraven måste ju var näst intill "OBEFINTLIG" på ett sånt känsligt system....Jag har precis byggt högtalare med 92-93 dB känslighet...efter att jag under flera år använt mig av högtalare med känslighet på 85-86 dB...vilken skillnad!!!




Man behöver inte mycket effekt,nej men förstäkaren/slutsteget måste vara stabilt pga fasvridningar (speciellt på RF7)

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

Graziano
Member

89 Posts

Posted - 2006/03/13 :  18:23:37  Show Profile Send Graziano a Private Message
Hehe, ja man blir mer å mer sugen på just Klipsch ljudet :) Enligt testet på länken nedan som "Ljud & Bild Hemma" har gjort ser sig RB 75orna stå sig i klass med AV Mi3 Avantgarde på vissa parametrar vilket jag tycker imponerar en smula, de är ju trots allt en monitor högtalare, iaf en väldigt stooor sådan

Lou Reed från SmartMoney Magazine, July 2004, tycker iaf dessa var bra :)
""Those Klipsch RB-75s are f-cking unbelievable; these things can do anything.”"

Någon som lyssnat på RB 75orna, Martin.M kanske?


http://www.hifihuset.se/catalog/product_info.php?manufacturers_id=10&products_id=321

Devialet 120, Audiovector Si3 Avantgarde

Edited by - Graziano on 2006/03/13 18:27:16
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2006/03/13 :  18:32:36  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message
Nu har jag inte lyssnat på någon av klipsch stativare, men jag skulle tro att du kan välja en av deras golvare med gott samvete, utan att de blir speciellt svårplacerade.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/03/13 :  18:36:37  Show Profile
Tyvär inte, endast RB-25 & 35.

Gjorde ett litet test för nåt år sen mellan RB-35 och Aurum Cantus stativare, ligger någonstans på minhembio.
Var sugen på att köpa Cantusarna pga att dom är sååå snygga, men dom låg några steg efter i ljudet.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000