HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Vill ha mörkare karaktär
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

NewMount
Member

268 Posts

Posted - 2006/03/17 :  00:56:54  Show Profile Send NewMount a Private Message
Inte konstigt, Rotel låter helt enkelt skrikigt.
Jag hade själv en RB-991 (heter RB-1080 nuförtiden) som jag tröttnade på då jag helt enkelt fick ont i öronen av den.
Mina dåvarande högtalare (Infinity Kappa 90) kanske var ljusa i karaktären också.
Jag bytte Roteln mot en Adcom GFA-585 (stereoversionen av de legendariska GFA-565-monoblocken) som har en något mörkare karaktär med snällare diskant. Det lät kanon på alla plan. GFA-585 spelar skjortan av Rotel RB-991; bättre dynamik, bättre fokus på röster och en riktigt sweet diskant.
Jag är övertygad om att du skulle uppleva samma sak i ditt system. Glöm fixandet med gardiner, byte av CD-spelare, kablar, etc. Det blir bara en marginell effekt. En EQ kan minska nivån på den skrikiga diskanten, men den är fortfarande skrikig. Klangen påverkas framförallt av högtalare och slutsteg. Försteg påverkar ljudkvaliteten (brus, distorsion) mer än klangen (om man inte börjar snacka rör). Det är i alla fall min erfarenhet.
För mjukare diskant kan jag även rekommendera Accuphase, men de är inte helt gratis... Själv är jag ute efter ett Accuphase-steg. När jag funnit det, blir mitt Adcom-steg till salu.

Gärna en Ferrari, men först en bra stereo

Edited by - NewMount on 2006/03/17 01:28:17
Go to Top of Page

Straub
Member

143 Posts

Posted - 2006/03/17 :  01:13:12  Show Profile Send Straub a Private Message
CC: Angående att tyg inte kan påverka utsläckningar i basområdet.
Du har helt rätt att tyget framförallt minskar höga frekvenser. Likaså att man kan få bra resultat av att flytta runt högtalarna. Jag kan ha fel men jag trodde att utsläckningar i basen berodde på negativ interferens i basområdet dvs reflektioner pga rummet som "krockar" med basljudet och minskar det. Alltså att vissa reflektioner kommer i motfas och släcker ut. På samma sätt kan en del reflektioner leda till positiv interferens. Eftersom de flesta av oss inte bor i kyrkor eller andra gigantiska rum eller har stereon utomhus eller bor i hus med runda väggar så är rumsakustiken ett problem. I mitt fall kunde jag inte heller ställa högtalarna optimalt pga platsbrist. Min tanke med tyget var att göra reflektionsytan bakom högtalarna rugglig och därmed splittra upp reflektionerna lite. Jag vet inte hur bra det egentligen funkar eftersom jag gjorde andra förbättringar samtidigt och kontentan blev förbättrad rumsakustik. Ev kan det vara så att tyget inte spelar någon roll i basområdet pga basljuds stora våglängd. Själv vet jag inte, jag är ingen studiotekniker.

Måste tipsa om Behringer deq2496. Den har inbyggd automatisk rumsakustikkalibrering med rosa brus. Dessutom realtidsanalysator så att du kan se hur ditt rum beter sig och parametrisk eq så att du kan finjustera det som du vill. Finns att köpa på ljudi.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2006/03/17 :  08:40:35  Show Profile Send CC a Private Message
"de flesta av oss inte bor i kyrkor "
- tur de! ;-)

"inte spelar någon roll i basområdet pga basljuds stora våglängd"
- Yepp, tyget gör absolut ingen skillnad för basen! Däremot har tyg en fördel att det dämpar ner lite av den översta toppen utav diskanten. Men om jag fattat rätt tycker du ljudet är "skrikigt" och då ligger problemet oftast längre ner mot nedre diskantområdet. Då behöver du lite bättre absorbenter än endast tunt tyg...

"Inte konstigt, Rotel låter helt enkelt skrikigt."
- Jag satt med en 990 ganska länge (om än lite moddad) och den var inte skrikig. Möjligtvis lite "grå" o odynamisk i jämförelse mot en del mycket dyrare steg, men inte skrikig. Har även haft Adcom 555 som inte hade kraft på när som Roteln´n! 555:an klippte tillsammans med mina dåvarande Avance Delta 3:or vilket Roteln var helt oberörd inför!
Men som med allt annat handlar det om anpassning. Min Rotel var mycket känslig för nätkablar och strömförsörjning! Jag varvade mellan Transparents nätfilterkabel å ett 20 Amp filter från Dynamic Precision för att få till en anständig balanse. Tyvärr plockar filtrena lite dynamik, men jag bodde på den tiden i lägenhet så... Men allra bäst lät min 990:an med Lasse´s SilverVoice nätkabel!

Så min rekomendation är att labba runt lite med öppet sinne. Det finns naturligtvis alltid bättre elektronik (för oftast mer pengar) men det är inte kattskit du har och det går att trimma till med lite jobb!

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/03/17 :  17:17:49  Show Profile Send ljud a Private Message
Intressant läsning.

New Mount! Det är klart att det finns softare/mer insmickrande grejer än Rotel, HKn jag hade innan var mycket mjukare och säkert för många bättre. I min mening var det för mycket åt andra hållet (kändes som en blöt filt över mellanregistret). Jag eftersträvar korrekthet vilket skiljer olika inspelningar mer från varandra. Och självklart är det främst akustiken hemma hos mig, som är problemet samt en aning för lite bas i mina burkar. Vill man att det, bara, ska låta varmt, kan man lägga in ett lågpassfilter vid 80hz eller skippa högtalarna helt och bara köra en sub. Då blir det ju inga problem med vassa ssssssljud iallafall.
Rotel är mao ett prisvärt alt. om det ska låta "på riktigt"

Tack än en gång för alla inlägg

Edited by - ljud on 2006/03/17 17:20:05
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/03/17 :  17:28:15  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
jag har oxå lite erfarenhet av Rotel...
hade ett rb-980bx innan och det lät aldrig speciellt ljust ellr dylikt.

Kan tilläggas att jag ibland kopplade min Marantz-cd direkt till det,med härligt resultat! :)

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/03/18 :  09:50:53  Show Profile Send ljud a Private Message
suck.. börjar undra om det är nåt fel på receivern?? Prövade att dämpa, ganska ordentligt, igår utan nån större framgång. Börjar nästan bli läge att sälja eller gå tillbaks till min skruttiga HK.

Edited by - ljud on 2006/03/18 10:00:12
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/03/18 :  10:00:29  Show Profile Send matte76 a Private Message
Jag tror cd-spelaren är boven i dramat, kanske i kombination med kablarna. Prova byt signalkälla och sedan ev kablar och se vad som sker med ljudet. Kombinera detta med akustikåtgärder så blir det säkert bra. Jag tror INTE att Rotel-förstärkeriet är problemet.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/03/18 :  10:05:56  Show Profile Send ljud a Private Message
Det var kul att höra, tror du att en cd + kablar kan dra ner på "det ljusa"? Ja, pioneer dv575 är ju riktigt budget samt att det är en dvd.
Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/03/18 :  10:15:37  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message
Det är ofta flera sammanfallande orsaker till att det låter "skrikigt". Oftast är et ett "lyft" i området 500-3000 Hz inte ovanlig med en ganska smal peak vid 1000-1500 Hz. Att dämpa diskanten har liten inverkan på det området.

MILJÖN. Fladderekon mellan planparallella ytor, d.v.s. mellan de två långväggarna. Åtgärdas med diffusorer, d.v.s bokhyllor och möbler som täcker stora delar av ytorna. Det räcker inte med filtar och gardiner även om det bidrar till att kurera problemet.

HÖGTALARNA. Dynaudio använder ofta 1a ordningens delningfilter. Det ger enligt min uppfattning inte tillräckligt brant avskärning av baselementet, som är med lite högt. Det ger ofta en peak i området där våglängden överstiger kondiametern, ca 1.5kHz för 8" och 2.5kHz för 6.5". Felet kan ibland finnas i torkade elektrolyter i delningsfilter, men jag känner inte till vad slags kondensatorer Dynaudio, använt i din modell av högtalare.
Förslag: Öppna högtalarna byt ut eventuella elektrolyter till foliekondensatorer, bygg gärna värden genom parallellkoppling av flera små.

HÖGTALARPLACERINGEN. För att minimera inverkan på den peak som uppkommer vid våglängder som överstiger membrandiametern, kan du vinkla in högtalran kraftigt, så att centrumlinjen korsar framför lyssningplats, det kanske ser lite "kul" ut men det fungerar ofta.
Prova dessutom att placera högtalarna ganska lågt ca 50- 60 m ovanför golv. Det ger ett lite bättre stöd ( du utnyttjar golvreflexen) se till att ha en matta framför högtalarna så du inte får förstärkning i det område du vill hålla tillbaka.

FÖRSTÄRKARE, De flesta mosfetbestyckade förstärkare har en "flackare" karaktär i basen. En känd förstärkarkonstruktör har bekräftat det och förklarat fenomenet så: mosfettransistorn har negativ temperaturkoefficient och fungerar som limiter vid stora strömdrag, d.v.s. låga frekvenser.
Testa med andra förstärkare som är bipolärt uppbyggda eller bra rörförstärkare, det blir ofta mer "glöd" i musiken.

PROGRAMKÄLLA. Många av dagens DVD/CD spelare är "flacka" i karaktären. Det finns förslag på forumet över vad som anses som bättre ljudande. Personligen håller jag jag för en bra vinylspelare med bra förstärkeri. Det kan kanske vara värt att prova om du har någon välbeställd kompis eller kan skaffa nån på forumet.

PROGRAMMATERIAL. En stor del av dagens utgivningar är väldigt dåligt inspelade och man hävdar att MP3 "Låter lika bra som CD" som låter "bättre än vinyl".
Branschen är som alla andra branscher bemängd av felaktiga påståenden och folk som stöder såna, utan att själv undersöka fakta.
Terapi: Lyssna hos andra efter bra - välljudande CD och skaffa samma CD själv för att använda som referens.

Lycka till - berätta hur det går!

Bo Hansson Rauna/Opus3


Bo
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/03/18 :  10:35:34  Show Profile Send ljud a Private Message
Tack Bo! Har ruggigt mycket vinyl i hyllan, visserligen sliten. Men det är en senare fråga. Ska pröva att byta cd-spel. till att börja med. Självklart finns det dåliga inspelningar, men detta handlar INTE om det.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/03/18 :  10:38:37  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Mycket bra inlägg Bosse! Här lär jag mig saker.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2006/03/18 :  11:13:02  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Just att vinkla högtalarna inåt "förbi" lyssnaren har jag hört fungerat, men för mig fungerade det inte tyvärr

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/03/18 :  14:03:33  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message
guy gadbois. Vinklingen hjälper när problemet ligger i högtalarna. Det fungerar ungefär så här:
När våglängden är större än membrandiametern är utstrålningen det vi kallar 4 pi d.v.s den strålar som en pulserande sfär, runt i alla riktningar. När vågländgen blir kortare än membrandiametern trycker elementet en luftpelare framför sig och den akustiska impedansen ökar kraftigt likaså ljudtrycket i högtalarens raktfram riktning. Om delningsfiltret är bra dimensionerat är avskärningen så att elementet faller i uteffekt, då har du inga problem i det avseendet. Du får fortsätta prova med de andra förslagen och kanske tjugosju ytterligare som jag inte kommer på just nu. Lycka till!

Bo Hansson Rauna/Opus3

Bo
Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/03/18 :  14:09:00  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message
Hoppsan upptäcker att jag skrev fel i mitt första inlägg "-som överstiger. (skall givetvis vara understiger - är mindre ) än membrandiametern-".

Bo Hansson Rauna/Opus3

Bo
Go to Top of Page

Mc Square
Member

3723 Posts

Posted - 2006/03/18 :  14:15:59  Show Profile  Visit Mc Square's Homepage Send Mc Square a Private Message
när jag tänker efter så har min kablar MiT Terminator4 den lilla egenskapen att den faktiskt ger lite mörkare karaktär....

Som audiofil får du inte dra dig för att göra sånt som kan vara livsfarligt...
-->Mitt system
EoJeud - A better snack!

"220 volt för att det kittlar så skönt"
Go to Top of Page

Tommy W
Semesterfirare

24 Posts

Posted - 2006/03/18 :  14:46:19  Show Profile Send Tommy W a Private Message
Försök hitta ett rörförsteg på begagnatmarknaden! jag hade liknande problem en gång i tiden, och det var en bra lösning!
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/03/20 :  10:39:01  Show Profile Send ljud a Private Message
HeJ! Tack till alla som fördjupade sig i mitt lilla problem! Det jag gjort under helgen, är att låna hem en Marantz 5001 (tror jag den hette) och det verkar som jag har underskattat vikten av en bra ljudkälla. Jag hade ju en DVD pioneer 575A, den var en stor bov i dramat. Rotel har ju ganska ljus karaktär, vilket inte passar Pioneeren som har ett, i mitt tycke, ett nasalt framträdande mellanregister, detta förstärkt av roteln blev, helt enkelt: vasst, skrikigt och skitigt ljud, helt utan djup. Med en Marantz för 2500:- Blev det silkeslent i jämförelse och ett nytt djup infann sig som inte fanns där innan. Det är fortfarande ljust med Marantzen, men så länge det är behagligt ljust så är det inget problem. Lånade även hem Harony Tech kablage mellan cd och försteg, skall tilläggas. Detta gjorde mig hungrig på mer, därför blir det lite botanisering i ämnet CD-spelare, framöver. Sammanfattningsvis kan jag konstatera detta har löst en stor del av mitt problem.
Tack alla igen!
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/03/20 :  10:49:18  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
det verkar som jag har underskattat vikten av en bra ljudkälla


Många som gör det skulle jag tro.

quote:
Med en Marantz för 2500:- Blev det silkeslent i jämförelse och ett nytt djup infann sig som inte fanns där innan. Det är fortfarande ljust med Marantzen, men så länge det är behagligt ljust så är det inget problem. . Detta gjorde mig hungrig på mer, därför blir det lite botanisering i ämnet CD-spelare, framöver. Sammanfattningsvis kan jag konstatera detta har löst en stor del av mitt problem


Marantz generellt ska ju ha ett varmt och mjukt ljud (har aldrig lyssnat på märket själv), vilket säkert passar i din anläggning. Nya 5001 blev vald till årets cd-spelare i H&M, säger kanske inte så mycket men även på andra ställen har den fått positiv kritik.

Kolla gärna upp rörbaserade cd-spelare framöver, de har, om man ska generalisera lite, liknande ljudkaraktär som Marantz men kanske i ännu högre grad. Lycka till!

quote:
Lånade även hem Harony Tech kablage mellan cd och försteg, skall tilläggas


Även kablar påverkar ljudkaraktären (Harmony Tech har vad jag läst generellt sett en mjuk, varm ljudkaraktär. Har ej provat dem själv dock), om än inte lika mycket som cd-spelare och framförallt förstärkare och högtalare. Akustiken är också oerhört viktig.

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2006/03/20 10:52:24
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/03/20 :  10:54:12  Show Profile Send ljud a Private Message
Matte 76. du gissade ju rätt! ang dvd;n som en stor bov.
Tänkte starta ny tråd i ämnet cd-spelare, med varm karaktär.
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2006/03/20 :  11:01:17  Show Profile Send matte76 a Private Message
quote:
Matte 76. du gissade ju rätt! ang dvd;n som en stor bov.


Jag hade mina aningar... men akustiken kan man ju oftast också förbättra. Mycket av problemen med (för) ljust ljud ligger ofta där. Men helheten består ju av många beståndsdelar och allt påverkar mer eller mindre.

quote:
Tänkte starta ny tråd i ämnet cd-spelare, med varm karaktär


Ska bli intressant!

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/

Edited by - matte76 on 2006/03/20 11:05:14
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2006/03/20 :  11:19:56  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Jag hade också en Pioneer DV-575, och den var vass och skrikig. Jag bytte sedemera till en dedikerad CD-spelare (NAD C-542 3995:-) och den var mild och fin. Men Marantzen är ett fynd för de pengarna, helt klart!

Just nu kör jag på en snärtig och dynamisk H/K HD 970 (2995:-) men en Advance Acoustic MCD-203 (med rör) är beställd. Den kombinerar mina två tidigare spelares bästa egenskaper och kostar 4995:-.

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/03/20 :  12:43:28  Show Profile Send ljud a Private Message
Audiovector! Exakt dom två hade jag tänkt lyssna på. Atoll vill jag också kolla. Har du lyssnat på Advance Acoustic MCD-203, kan du beskriva den?
Go to Top of Page

steffo74
Member

188 Posts

Posted - 2006/03/20 :  13:19:18  Show Profile Send steffo74 a Private Message
Har precis bytt min nad c521 bee (2995kr) till en nad c 543 (3995kr) och det är klart att det är mer punch, musik och renare, bredare och djupare ljudbild. MEN c542 avslöjade mina signalkablar som lite undermåliga. Testat med både audioquest diamondback och supra eff isl. Supran lät lite ruggig och vass i toppen. Diamondback renare men inte lika bra som den nya jag testade. Jag tyckte supran var mjuk innan men det var med 521 bee.
Den nya var en nordic concept signal one som var helt utmärkt, bred och ren och en jävla dynamik (men lugn ändå).
521 bee nog lättare att få att låta musiklaisk och fet i ljudet utan bekymmer och den spelade musik jäkligt bra faktiskt och lite varm och mjuk.
Har en rega mira 3 till detta och den är inte vass i alla fall. 521 bee var lättare att få bra, målar lite med den breda penseln som man säger.
Lätt att jämföra dessa på hifiklubben. Ta med nån skiva som låter sådär och se vem som är mest lättlyssnad.
Ps. om du skall köpa beg så pass upp för de i allra första 521 bee serien som har problem med skivläsning. (därför fick jag byta efter två år) därav uppgradering. kunde inte lagas så bra garanti där

Nöjd tills man vet bättre!
........och just nu BlutEngel i cd:n och Hocico och Soulfly

Edited by - steffo74 on 2006/03/20 13:20:47
Go to Top of Page

Audiovector
Member

1991 Posts

Posted - 2006/03/20 :  13:28:43  Show Profile  Visit Audiovector's Homepage Send Audiovector a Private Message
Jag har lagt in en recension under "Recensioner Hårdvara"!

Anläggning 1) ELAC FS-249, Cambridge Audio 851W, Cambridge Audio 840E, Cambridge Audio 851D, Chord Signature reference, Monitor Audio Silver W12, Marantz SR-7011 samt Real Cable Chenonceau RCA, Onkyo DX-C390 samt Bluesound Node.

Anläggning 2) Focal Chorus 836W, Cambridge Audio 851C, Roksan Caspian M2 Power Amp
Go to Top of Page

ljud
Member

687 Posts

Posted - 2006/03/20 :  17:03:03  Show Profile Send ljud a Private Message
Härligt! Kablage verkar va viktigt... Hur myvket ska man lägga på kablage i förhållande till spelaren?
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000