HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rullbandare!!! någon mer..........
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/03/15 :  20:56:13  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Än jag som använder det?
Mitt "nick" kommer från denna maskinen.

Vore kul om ni som använder en rullis fortfarande, kunde lägga upp en bild på den.

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2006/03/15 :  21:01:39  Show Profile Send Håkan64 a Private Message
Jag har haft en Tascam 32 Brukade "mastra" ner på den när jag hade min 8-kanalare. Rolig tid
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/03/15 :  21:07:47  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Har också haft en 8-kanalare men hade ingen användning för den så den såldes till en nyöppnad studio i Norge.
Dessa maskiner köpte jag "nya" i kartong för några år sedan.
Min har nog användts max 30 timmar nu.
Nypriset på dom på 80-talet var hutlöst dyrt.

controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Håkan64
Semester på egen begäran

4574 Posts

Posted - 2006/03/15 :  21:10:55  Show Profile Send Håkan64 a Private Message
Jo det var inga billiga grejor. Jag hade en Tascam M50 mixer som också kostade "skjortan". Min "gamla" 8:a Teac 80-8 på halvtum lät varmt och behagligt.
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/03/15 :  21:18:49  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Förra ägaren lät mig få veta att han gav 32000:- för 8-kanalaren och 18000:- för 2-kanalaren i mitten av 80-talet.
Han skulle tydligen starta en studio men det blev aldrig av.
Jag vet inte om detta stämmer men jag vet att dom var dyra.
Kul är iaf att äga en som står som ny.

Go to Top of Page

Bo Hansson
RAUNA/OPUS 3

417 Posts

Posted - 2006/03/15 :  22:26:43  Show Profile  Visit Bo Hansson's Homepage Send Bo Hansson a Private Message
Jag använder Telefunken M28 (2st den ena som reservmaskin eftersom jag brukar vara långt hemifrån) vid inspelningar och Telefunken M15 vid editering och överföring, dom vill inte vara med på bild.

Bo Hansson Rauna/Opus3

Bo
Go to Top of Page

Mickel-mackel
RödaTråden vinnare

4935 Posts

Posted - 2006/03/15 :  22:33:07  Show Profile Send Mickel-mackel a Private Message
Skulle egentligen vara kul att ha en, men jag misstänker att när jag nu bara kör CD (och en hel del mp3 också) så blir ljudkvaliten från en bra rullbandare antagling lite overkill...

Jag måste mao ha bättre source om det ska vara någon ide att banda.
(eller vad tror ni?)
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2006/03/15 :  22:38:22  Show Profile Send lennartj a Private Message
Min Tandberg 9100X står inkopplad, men jag borde göra rent solenoiderna, måste hjälpa capstan-armen när jag trycker på play - sedan går den. Var köper man isoprpylalkohol förresten?

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4162 Posts

Posted - 2006/03/15 :  23:15:08  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Har en SONY-bandare som var farsans första stereo tillsammans med ett par Carlsson (Högtalarna ännu i bruk), från mitten av 60-talet. Spelar skiten ur det mesta... Helt otroligt, att det kan bli så bra kvalité tänker man. Brukar ta en drive genom hans samling nån gång om året. Beatles... O´sullivan... Spotnicks... Tages... mfl...

Skall se ifall jag få tag i en bild senare

M
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/03/15 :  23:58:20  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Jag som trodde det var helt ute med rullbandare, hur är det med bandtillgången, finns det mkt att välja på fortfarande?

J. Ullberg
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/03/16 :  07:35:57  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
quote:
Jag som trodde det var helt ute med rullbandare, hur är det med bandtillgången, finns det mkt att välja på fortfarande?

Tror att det finns någon som säljer nytt faktiskt,dessa står ju fortfarande kvar hos vissa mindre studios.
På beg-marknaden finns det gott om band.
Måste säga att det är rätt mysigt när man sätter på denna och ser banden rulla samt vu-mätarna veva likt vindrutetorkare på en bil.
Nostalgi!

Go to Top of Page

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2006/03/16 :  08:01:35  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
lennartj:

isoprpylalkohol köps på apoteket. Runt 50-lappen för en deciliter har jag för mig.

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2006/03/16 :  08:09:00  Show Profile Send Vox a Private Message
Jag har en sån här.

Hade drömt om en Revox sedan slutet av 70-talet och för ett par år sedan fick jag tag på en till ett bra pris.

Jag har en hel kartong med band som inte ligger på spole. Är det någon som vet var det finns tomspolar (typ 10") att tillgå?

Imponeringsfaktorn är hög när den är igång.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2006/03/16 :  10:31:11  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Jag vill ha en PIONEER RT-909 den är bara så fräck. Hittar dom bara i USA. Är det svårt att göra om dom från 110V 60Hz till 240V 50Hz???

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/03/16 :  10:36:25  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Spänningen är det inga problem med men frekvensen däremot ställer till det en del.
Snygg var den iaf.

Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/03/16 :  10:37:18  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
quote:
Är det någon som vet var det finns tomspolar

Behöver du många?

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/03/16 :  12:36:12  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har några bandare bl.a min gamla Revox G36:a som är ombyggd till 7 1/2 - 15" + ett extra 2/4 spårs headstack. Sedan har jag en Gammal Techiks 1800 som är en s.k. Isoloop maskin. Jag har också en Studer A812 och till sist den minsta en Nagra IV-S med tillhörande QGB-adapter för 10 1/2" bandspolar. Studermaskinen är väl den man klipper bäst på.
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2006/03/16 :  15:04:14  Show Profile Send Gus a Private Message
Jag har en sån här.

Noteras kan att det står Dolby på fronten.
De är alltså en Revox A77,tvåspårs med dolby och fjärrkontroll enl.nedanst.bild

Kalibrering av detta Dolby sker medelst vridning av reglage till läge cal.
Det finns ett par pottar gömda undet den fällbara frontplåten för justering,justeras varje gång man spelar in eller av för att få bästa resultat.

En liten bild på vu och annat kul som går att vrida på.

Till sist,fjärren.....

Go to Top of Page

poppen
Member

1570 Posts

Posted - 2006/03/16 :  15:19:01  Show Profile Send poppen a Private Message
De va´ bättre för !
I stället för mp3 kan ju kidsen använda Nagran. De e´ju kooolare.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/03/16 :  15:22:48  Show Profile Send gcs a Private Message
Revox kom väl med sin Dolby maskin innan det ännu fanns Dolby C. Var det inte så? Jag var med när Dolby demade Dolby kassetter för första gången i Europa och man jämförde då med ett 1/4":s original. Det var ganska så häpnadsväckande då vid tidigt 70-tal. Jag har f.ö. ett gammalt museeföremål från Advent, en låda innehållande Dolby B encoder och decoder simultant.
Band till rullbandare finns tydligen att köpa nu, men till ett ganska högt pris.

Edited by - gcs on 2006/03/16 15:27:56
Go to Top of Page

Gus
RödaTråden vinnare April-lurare

3570 Posts

Posted - 2006/03/16 :  15:36:22  Show Profile Send Gus a Private Message
quote:
Revox kom väl med sin Dolby maskin innan det ännu fanns Dolby C. Var det inte så?

Förmodligen var det så eftersom min A77´a har Dolby-B.
Hittade den här länken/
http://www.reeltoreel.de/worldwide/A77DolbyE1.htm
som säger följande "Special version REVOX Dolby A 77 Tape Recorder containing entirely new Dolby B circuits"
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/03/16 :  15:37:29  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Jag har också en trådfjärr till min tascam,samt 2 st dbx brusreduceringar,men dom används aldrig.
Kul att se fler än jag som är "gamalmodig" på forumet.

Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2006/03/16 :  18:15:03  Show Profile Send gcs a Private Message
Jasså du har dBx....vilken typ har du? Jag har själv fyra kanaler dBx typ 1 som är deras proffsvariant. Jag har tidigare också gjort många inspelningar med dBx-proc. Det är konstigt att en fullbandskompander som dBx låter så bra som den gör.
Go to Top of Page

Zombie
Member

2502 Posts

Posted - 2006/03/16 :  18:42:09  Show Profile Send Zombie a Private Message
En vanlig Revox A77 har S/N på -72dB...varför använda brusreducering?
Kolla i R&TV från 1975, där finns en serie om hur man skrämmer upp en A77 till hisnande nivåer, gjorde det själv, rätt enkelt

Översätter gärna eng/ty/dan/nor/est-sv, sve/est-eng, men tar betalt...fast inte så mycket
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2006/03/16 :  19:12:19  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
quote:
Jasså du har dBx....vilken typ har du? Jag har själv fyra kanaler dBx typ 1

Jag har 2 st likadana som dig.

quote:
varför använda brusreducering?

Det gör jag inte,dom följde med vid köpet.

Go to Top of Page

Neon Park
Member

1013 Posts

Posted - 2006/03/16 :  20:35:49  Show Profile Send Neon Park a Private Message
Jag har några stycken en st Teac X-2000R som jaag har inkopplad i den stora stereon en st Teac X-1000 inkopplad till stereon i vardagsrummet har också en Teac X-1000 som reservdelsmaskin och på landet står en Pioneer 707 tror jag den heter.
Mvh
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000