Author |
Topic  |
T-ReX
Member

419 Posts |
Posted - 2002/11/07 : 14:18:37
|
Ja, det är frågan, hur mycket dämpmaterial bör man slänga i en basrefelxkonstruktion egentligen?
Jag har 5mm bitumen platta och på det ett lager av:
 på alla väggar förutom baffeln, eventuellt kan jag ytterligare slänga i lite fårull på väggarna, men behövs det?
Basarna delas vid 200-300hz med en variant av 2a ordningens filter...
mvh t-rex |
|
|
svensson
många inlägg är det....

484 Posts |
Posted - 2002/11/07 : 14:23:36
|
Är man inte mattematiker i superklass är det bara att prova sig fram, men jag tycker det låter som om du är på rätt spår. Erfarenhetsmässigt då..
|
Det börja tidigt, så tidigt jag minns.... |
 |
|
Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts |
Posted - 2002/11/07 : 14:42:26
|
Vissa gillar ljudet utan dämpmaterial alls, vissa gillar heldämpat. Inget är bätre en det andra det är en fråga om tycke och smak och hur stor lådan är i förhållande till ellementets önskade lådvolym. |
Driver forumet faktiskt.se |
 |
|
T-ReX
Member

419 Posts |
Posted - 2002/11/07 : 14:57:31
|
Usch testa ja hehe, gjorde en test för ett bra tag sen med olika mängd ull, då blev jag inte klok på resultatet, men det var då det. Kan ju köra en låda utan och en med dämpning, då borde jag få svar, svart på vitt så att säga...
En nackdel med mycket lite dämpning i en rektangulär låda blir väl att det bildas massiva stående vågor?
t-rex |
|
 |
|
Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts |
Posted - 2002/11/07 : 15:08:11
|
Dämpningen kan ändå inte stoppa dom stående vågorna i basområdet, det är endast mellanregistret dom dämpar, och det gör du effektivare med ett 4:e/ord. filter. |
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/11/07 : 15:26:48
|
quote: Originally posted by Alexi
Dämpningen kan ändå inte stoppa dom stående vågorna i basområdet, det är endast mellanregistret dom dämpar, och det gör du effektivare med ett 4:e/ord. filter.
   Det går alldeles utmärkt att dämpa alla stående vågor i en h-låda. Det är bara att fylla den med en verkligt dämpande material (som får ull eller gullfiber). Vad man inte kan få bort är den förstärkning som beror på kaviteten med det är de facto inte en stående våg. |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts |
Posted - 2002/11/07 : 15:39:35
|
Ja jag utryckte mig lite dumt man kan inte stoppa dom låga vågorna alls menade jag, eftersom dom är allt för långa för lådans storlek (oftast). |
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/11/07 : 15:50:05
|
Då är jag med på den punkten. |
Assisterar Holographic Audio och Larsen Hifi VD för Acoustic Landscape R&D-ansvarig för Acoustic Illusion |
 |
|
wallraff
Member

1077 Posts |
Posted - 2002/11/07 : 20:09:43
|
T-Rex: Vart fick du tag på stalagnitskummet? Dyrt? |
"I'm easy to forget, I'm just the leadsinger!"
Almost Famous |
 |
|
T-ReX
Member

419 Posts |
Posted - 2002/11/07 : 21:17:44
|
stalagnitskum, det var ett nytt ord det hehe 
Jag köpte det på http://www.dynabel.no Det blir cirkus en hundring styck (0,5x1m) med svensk moms o tull tror jag.
t-rex |
|
 |
|
Lennart
Member

323 Posts |
Posted - 2002/11/07 : 22:04:21
|
Jag tycker att det ser ut som att du vill dämpa din låda alldeles för mycket. Om man dämpar en basreflexlåda så mycket som du vill/tänker göra så försvinner hela idén och tekniken om basreflex.
En basreflexlåda måste vara sparsamt dämpad för att fungera som den ska.
Men... Om du vill dämpa lådan hårt så måste du räkna om dämpningens inverkan på elementets membran och de parametrar som förändras i elementet (framförallt Q-värdet men också andra parametrar).
Dämpningen i lådan står i direkt proportion till elementet och lådans volym samt till basportens storlek. |
=================== Ju mer skrot det finns på ett järnspett... |
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/11/07 : 23:12:00
|
quote: Originally posted by Lennart
Dämpningen i lådan står i direkt proportion till elementet och lådans volym samt till basportens storlek.
  Det där får du gärna förklara! 
Min erfarenhet är att man dämpa väldigt mycket så länge man håller sig ifrån portöppningarna där volymhastigheten är som störst. Dämpar man mycket så sjunker Ql men det kan man ju öka på igen genom att ha en basreflexport med avrundade öppningar, låga förluster i de mekaniska delarna i elementet (läg Qms) samt ha styva lådor. |
 |
|
malare
Member

273 Posts |
Posted - 2002/11/08 : 08:47:32
|
quote: Originally posted by Lennart
Jag tycker att det ser ut som att du vill dämpa din låda alldeles för mycket. Om man dämpar en basreflexlåda så mycket som du vill/tänker göra så försvinner hela idén och tekniken om basreflex.
En basreflexlåda måste vara sparsamt dämpad för att fungera som den ska.
Men... Om du vill dämpa lådan hårt så måste du räkna om dämpningens inverkan på elementets membran och de parametrar som förändras i elementet (framförallt Q-värdet men också andra parametrar).
Dämpningen i lådan står i direkt proportion till elementet och lådans volym samt till basportens storlek.
Jag håller i princip med Lennart men undrar också vad den sista meningen vill säga 
En basreflexkonstruktion är en helmholzresonator, av vilket man kanske kan förstå att en resonator mår inte bra av att dämpas för då blir effektiviteten lägre. Man kan emellertid dämpa på andra sätt än att fylla lådan med dämpmaterial ("acoustical damping").
PS. Att använda "äggkartongsskumgummi" är ett sätt att dämpa reflexerna inuti lådan. Det dämpar inte helmholzresonatorn. Man bör skilja på vad det är man vill dämpa 
|
Mvh. Per Målare |
Edited by - malare on 2002/11/08 08:50:56 |
 |
|
d_kay
Member

266 Posts |
Posted - 2002/11/08 : 09:20:22
|
quote: Originally posted by T-ReX
Jag har 5mm bitumen platta och på det ett lager av:
 på alla väggar förutom baffeln,
aku-skivorna dämpar väl bara höga frekvenser?, och de har ofta inte speciellt mycket energi, så då borde de inte ha något större inflytande över ifall kabinettet börjar vibrera eller inte. Dessutom så tror jag inte att stående vågor fenomenet är något problem ,eftersom HF dämpas reltivt snabbt.
Bitumen-plattorna gör själva kabinettet "dött" dvs dämpar vibrationer, men de påverkar väl inte stående vågor speciellt mycket, eller kanske tom gör det sämre i det avseendet.
Ifall väggarna blir stelare pga av Bitumen så borde det bli som betong, och därmed reflektera nästan all energi. Eller?.
Jag tänkte att teori bakom akustisk behandling av rum borde kunna tillämpas även på högtalarkabinetter.
|
Tangbandare rulez! |
 |
|
T-ReX
Member

419 Posts |
Posted - 2002/11/08 : 14:10:11
|
quote: PS. Att använda "äggkartongsskumgummi" är ett sätt att dämpa reflexerna inuti lådan. Det dämpar inte helmholzresonatorn. Man bör skilja på vad det är man vill dämpa
Ok, då har jag i princip ingen akustisk dämpning i lådan alls, Malare/Lennart: Hur mycket dämpmaterial tycker ni jag bör ha i lådan? Så lite som möjligt?
Vad det gäler bitumen mattan är den i förhållande till ren mdf skiva rätt mjuk o böjlig så jag skulle tippa att det med bitumen + mdf blir mindre reflektioner som resultat plus att väggarna blir stelare.
Nagref: Om man har har mindre dämmaterial runt porten än att ha det jämt fördelat på väggarna, blir inte risken att mellanregister flyger ut större då?
t-rex |
|
 |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/11/08 : 14:18:16
|
quote: Originally posted by T-ReX
Ok, då har jag i princip ingen akustisk dämpning i lådan alls, Malare/Lennart: Hur mycket dämpmaterial tycker ni jag bör ha i lådan? Så lite som möjligt?
Mycket bakom de elementen som spelar in i lådan (d v s inte diskanten)!
quote:
Nagref: Om man har har mindre dämmaterial runt porten än att ha det jämt fördelat på väggarna, blir inte risken att mellanregister flyger ut större då?
Jo men man kan se till att ha helt fritt precis vid portöpnningen och har ändå dämpmaterial imellan elementet och portöppningen om man placerar porten på rätt ställe vill säga. Men problemet mer mellanregisterläckage är bara stort vid stående vågor och även om man fyller lådan i den ända som inte porten finns så kommer resonanserna dämpas och då kommer mellanregisterläcket inte att bli så stort. |
 |
|
T-ReX
Member

419 Posts |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/11/08 : 14:40:43
|
Den bilden ville inte... kan du ge en annan länk? |
 |
|
Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts |
Posted - 2002/11/08 : 14:45:12
|
måste ha försvunnit endel text i den länken till bilden. står inte änns .jpg |
 |
|
T-ReX
Member

419 Posts |
|
Nagref
Member

113 Posts |
Posted - 2002/11/08 : 14:52:53
|
Det var ordentligt gjort!!!  Ok om jag refererar till den nederta bilden så skulle jag placera dämpmaterial i kammrarna bakom mellanregister och diskant (de längst upp till vänster). De båda 'kammrarna' bakom dessa (de som är längst upp till höger) är väl inte så nödvändiga att fylla men det kan man ju göra ändå. Precis bakom basarna skulle jag hålla fritt och placera dämpmaterialet i det två (x2) sektionerna bakom basarna men som är längst ifrån själva elementen. De fyra lägst placerade sektionerna skulle jag hålla fritt från dämpmaterial. |
 |
|
Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts |
Posted - 2002/11/08 : 15:05:37
|
Ser mycket fint ut, med massiv baffel! Men hur låter dom med MDS basen som har en mycket egendomlig ellement placering. |
 |
|
T-ReX
Member

419 Posts |
Posted - 2002/11/08 : 15:25:26
|
Tackar
Visst är det fin placering på elementen?   
Det där är en riktigt gammal högtalarlåda som jag byggt om, stagat , förtjockat o lekt med ett antal ggr, det var noll tanke på placering då. Men jag tycker det låter kanon, ända nackdelen är att elementen sitter rätt lågt ner. Sen är det för stor volym för basen så den har låtit lite stor o bumlig tills jag för några dagar sen kopplade in dezorels nätfilter o vips låter den djup o kontrolerad på samma gång. Matchar helt plötsligt mycket bättre med de andra elementen 
t-rex |
|
 |
|
Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts |
Posted - 2002/11/08 : 15:29:06
|
Lite tegelstenar eller annat bråte kan man annars limma in i lådan för att minska lådvolymen  |
 |
|
T-ReX
Member

419 Posts |
Posted - 2002/11/08 : 15:36:32
|
Det är sant, men samtidigt är den basen kanon till hembio. 
Min lösning blev att bygga nya talare och använda denna som subba istället. (om det nu skulle behövas vill säga) Byggandet har som vanligt dragit ut på tiden bara... |
|
 |
|
Alexi
Ute och cyklar...?

2201 Posts |
Posted - 2002/11/08 : 15:40:41
|
Byggande har en tendens att göra det... Men du har kommit en bra bit på vägen iaf! |
 |
|
Topic  |
|