Author |
Topic  |
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/11/10 : 14:00:34
|
Hej R!
Om R ska få meningsfull vistelse här på HF så måste du lära dig mer pedagogik så att du kan läsa frågor o sedan besvara dem utan hänvisning till att du "kan" för mkt för att kunna svara alls !( mindre med sådana nu!, ed 
Att lära ut ngt är 1st utmärkt form av självundervisning! Man lär sig om nya ting man redan kunde... trodde man!
Mvh A*. |
Edited by - n/a on 2002/11/10 14:06:13 |
 |
|
John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts |
Posted - 2002/11/10 : 14:07:00
|
Rebo. En dubblering av signalnivån(räknat i spänning eller ljudtryck) är ca 6 dB.
John |
Is there anybody out there? |
 |
|
Rebo
Member

1071 Posts |
Posted - 2002/11/10 : 14:10:09
|
hehe.. A borde i så fall lära sig att formulera sina frågor bättre 
Jag undervisar i elektronik på univ. Det är inte helt lätt att förklara saker för någon som saknar nödvändiga förkunskaper. Ännu svårare blir det om man inte får använda papper och penna för att rita figurer mm. |
 |
|
Rebo
Member

1071 Posts |
Posted - 2002/11/10 : 14:19:35
|
John: opss blev visst fel där 3dB = dubblering av effeckt, och inte späning. |
 |
|
Rebo
Member

1071 Posts |
Posted - 2002/11/10 : 14:21:51
|
A vad menar du med "hänvisning till att du "kan" för mkt för att kunna svara alls"? |
 |
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/11/10 : 14:25:31
|
Hej R!
Okej, inom områden som 1st ellitterat A behärskar has det inga som helst problem att kunna förklara för andra, oavsett kunskapsnivå. Hur väl man kan förklara ngt brukar annars vara 1st suverän indikator på hur mkt man egentligen kan/hur pass djupgående kunskap man besitter inom 1st spec ämne!!
Mvh A*. |
Edited by - n/a on 2002/11/10 14:45:22 |
 |
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/11/10 : 14:35:16
|
Hej R!
"A vad menar du med "hänvisning till att R "kan" för mkt för att kunna svara alls"?"
-Det är inte helt lätt att förklara saker för någon som saknar nödvändiga analytiska redskap i form av "förkunskaper" !
Mvh A*. |
Edited by - n/a on 2002/11/10 14:36:51 |
 |
|
Rebo
Member

1071 Posts |
Posted - 2002/11/10 : 14:39:02
|
Vissa saker är inte lätta att förklara. Än hur duktig man är på sitt område. Spec inte via ett webforum då man inte kan använda figurer mm. Sen är det ju en fråga om hur mycket energi och tid jag har lust att lägga ner. Jag tyckte jag gav rätt så enkla svar. Jag hade lite problem med att tolka dina frågor och trode först att du hade mer kunskap inom området än vad som kanske var fallet och valde att svara därefter. |
 |
|
Rebo
Member

1071 Posts |
Posted - 2002/11/10 : 14:48:34
|
quote: Originally posted by Audiomaniker
Hej R!
"A vad menar du med "hänvisning till att R "kan" för mkt för att kunna svara alls"?"
-Det är inte helt lätt att förklara saker för någon som saknar nödvändiga analytiska redskap i form av "förkunskaper" !
Det skrev jag ju efter, och inte före, du komm med ditt påstående. Så det duger inte som svar 
|
 |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts |
Posted - 2002/11/10 : 15:02:35
|
Var det inte Ingemar Stenmark som sa så här när någon från TV frågade om hur han bar sig åt för att åka så bra: -Det är inte lätt att förklara för någon som inte begriper.
Men skidor kunde han åka. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
 |
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/11/10 : 15:41:33
|
Hej R!
Om vi säger( skriver, ed ;) som så att, speciellt komplicerad , var ju A´s fråga inte !!
A´s fråga! ", då den inverterade och den icke inverterade signalen aldrig kommer att vara helt identiska, borde väl det även innebära att viss del av musik-signalen "filtreras" bort??"( "släcks ut", ed ;)
( En av omformuleringarna utav ovanstående fråga, ed )
"Hur? menar du att utsläckningen mellan signaler( invert resp i-invert, ed ) som inte är helt identiska skulle kunna undgå en viss förvrängning i den ballade h-apparaten"
R´s "svar"!
"Den helt ideala förstärkaren finns inte idag."
"låter som att du är ute på hal is"
"Jag undervisar i elektronik på univ."
"Låter som du har missförstått det hela lite."
"Sen är det ju en fråga om hur mycket energi och tid jag har lust att lägga ner."
"Det är inte helt lätt att förklara saker för någon som saknar nödvändiga förkunskaper."
"trode först att du hade mer kunskap inom området än vad som kanske var fallet."
"så måste du lära dig mer elektronik så du kan läsa kretscheman."
"Jag har lite svårt att förstå din fråga men jag ska ändå försöka svara."
"Jag hade lite problem med att tolka dina frågor."
"hehe.. A borde i så fall lära sig att formulera sina frågor bättre."
Bästa försöket!
", man kan inte säga att en balanserad variant orsakar någon mer förvrängning/filrering än en obalanserad."
Mvh A*. |
Edited by - n/a on 2002/11/10 15:50:27 |
 |
|
Rebo
Member

1071 Posts |
Posted - 2002/11/10 : 16:24:50
|
Det du kallar för mina svar var ju inte dom direkta svaren på dom 2 frågorna utan mer "utfyllnadstext" och svar på andra saker. Mitt första svar
"man kan inte säga att en balanserad variant orsakar någon mer förvrängning/filrering än en obalanserad."
"dög" ju inte, så jag försökte förklara lite djupare.
|
 |
|
whiskyman
Member

3896 Posts |
Posted - 2002/11/10 : 16:48:44
|
quote: Originally posted by svensson
Men... gör man nån vinning genom att i så korta signalvägar köra balanserat? Har både och på en Primare 301 och kan inte höra skillnad när jag switchar emellan. Fast det är nog fel sätt att testa på förmodar jag?
Hej Svensson. Anledningen till att jag använder balansering i min anläggning är att, för att kunna använda förförstärkaren som DA-omvandlare både till cd och dvdspelare så måste jag göra på detta viset. Har inte lyssnat och jämfört men i teorin så skulle balansering vara att föredra. MvhKristofer |
 |
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/11/10 : 16:51:01
|
Hej R!
", så jag försökte förklara lite djupare." -`När då?, var då??
Snarare enbart "utfyllnadstext och svar på andra saker.", då ju frågor( fiktiva, ed ;) som ex: "Finns den helt ideala förstärkaren idag??" "Undervisar du i elektronik på univ??" -bländande, lyste med sin frånvaro!!
Mvh A*. |
Edited by - n/a on 2002/11/10 17:00:07 |
 |
|
Rebo
Member

1071 Posts |
Posted - 2002/11/10 : 17:15:14
|
Det där med ideala förstärkaren var ju en del i svaret på din 1a fråga. Fast det kanske blev lite fel. Jag kanske direkt borde ha skrivit något i still med det som jag senare skrev i inlägget som börjar med "A du skrev "att genom motkoppling försöka avlägsna.."
Där svarar jag ju på din 2a fråga (Den lite djupare förklaringen), om jag tolkade den rätt.
Jag försökte svara på dina frågor, på vad jag trode var en lagom nivå. Jag misstolkade dock dina frågor lite. Tex då du nämnde det där med motkoppling. Och därför blev det kanske lite fel.
Som svar fick jag...
quote: "Om R ska få meningsfull vistelse här på HF så måste du lära dig mer pedagogik så att du kan läsa frågor o sedan besvara dem utan hänvisning till att du "kan" för mkt för att kunna svara alls"
|
Edited by - Rebo on 2002/11/10 17:15:37 |
 |
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/11/10 : 17:42:28
|
Hej R!
R drar om o om o om igen light-def på "balansering" ( som varken är, frågad efter el behövlig, följd utav ngn variant på temat:
"Då är ju frågan vad som tillför minst fel. En obalanserad konstruktion (som måste förstärka 6dB mer), eller en balanserad. Svaret beror naturligtvis på de 2 konstruktionera man jämför." ( 1st svar som dock hade besvarat frågan: Är 2st olika konstruktioner, olika eller är de likadana?, ed ;)
-samt avslutar med ngn version av:
"Det är inte helt lätt att förklara saker för någon som saknar nödvändiga förkunskaper."
"trode först att du hade mer kunskap inom området än vad som kanske var fallet."
"så måste du lära dig mer elektronik så du kan läsa kretscheman."
Mvh A*. |
Edited by - n/a on 2002/11/10 18:16:44 |
 |
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/11/10 : 18:28:30
|
Hej!
Men ooOOOHH!!,-A, håller du på o hifi-bråkar nu igen , !!
Mvh Lawrence. |
 |
|
Rebo
Member

1071 Posts |
Posted - 2002/11/10 : 18:41:44
|
Visst hade jag kunnat svara med bara ja, eller nej på 1a frågan. Hade det varit bättre?
Din 2a fråga tyckte jag var konstigt formulerat och jag förstod inte om du syftade på X kopplingen eller inte. Om du inte syftade på X kopplingen så var ju min poäng att du inte slipper undan "förvrängning" i det balanserade fallet, men att det för den delen inte behöver bli mindre "förvrängning" i en obalanserad konstruktion. Jag skrev ju även detta i ett inlägg ovan då jag komm in på den "ideala förstärkaren". Det är alltså inte frågan om "hur man ungår".
Det är möjligt att det har skett en massa missförstånd oss i mellan. Jag ber om ursäkt om du tyckte att jag gick för hårt fram. Jag har iaf lärt mig något av detta. |
 |
|
n/a
deleted

1623 Posts |
Posted - 2002/11/10 : 18:58:44
|
Hej R!
Inga problem ! Är ju inte heeelt omöjligt att: A har  -missförstått ngt!
Tycker f.ö att A verkar lite väl kinkig o små-ettrig idag( som 1st pittbull... ...Terrier!! -ungefär, ed . )
Mvh A*. |
 |
|
Topic  |
|