HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Skala kabel. HJÄLP!!!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/04/16 :  00:58:53  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
Har fått hem sex meter Furutech 3TS862 nätkabel samt lyxkontakter ala rodium till påsk .
Tänkte slänga ihop dem lite enkelt . Men några frågor dök upp .

Så här ser kabeln ut: Inga bilder tyvärr.

Ytterskal i PVC
Innanför den en kopparskärm
Innanför skärmen en annan plast
I den plasten går tre tre feta ledare med ett plasthölje på vardera ledare. En röd, en gul, en genomskinlig.

Kolla på http://www.svalander.se

1. Vilken färg skall vara fas/nolla/jord? Antar att det inte spelar någon roll. Men vet inte.

2. Kan jag nudda ledarna med fingrarna, eller smutsar jag ner dem då?

3. Det blir inte så "rena snitt" när jag klipper de tre ledarna med min nya men slöa och odugliga avbitare. Plasten smulas liksom in lite i kopparen just vid snittet. Detta är inte bra va? Fast den viktiga kontaktytan är väl där trycket från skuven i kontakten är?

4. Hur ska jag göra med kopparskärmen? Jag vet att den ska anslutas i jorden vid väggändan. Ska jag skära ner den och bara låta några trådar gå in och skruvas fast i samma hål i kontakten som jorden?

Är osäker om jag ska fortsätta själv eller lämna det till Svalander som jag köpte grejerna av och låta honom fixa mitt eventuella haveri för en peng. Vill ju att det ska bli så bra som möjligt gjort nu när man skaffat fina grejer. Det är så klart kul att göra d(iy)et själv...

Tips?

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2006/04/16 :  10:05:45  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message
Gjorde en egen kabel för nåt tag sedan av en liknande slang. Vilka färger som går vart är väl inte mycket att hänga opp sig på. Bara så längen du håller reda på att "Jord"-kabeln går till jord i bäggedera ändarna. (mittenskruven)

Ang. skärmen så skär ned en bit(skala ytterskärmen) vid kabelns tilltänkta "vägg-ände", så att du frigör lite kopparskärm. Pilla den lite lös så du får den såpass lös att du kan tvinna den lite och stoppa in "tvinnet" tillsammans med jordkabeln till rodium-kontaktens jord-skruv(väggänden). Skruva åt!

Kabeln går att använda även om du tallar på ledarna.

Alltihop borde gå som en dans.

Mvh,
M
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/04/17 :  23:11:13  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
Tack!

Alltihop gick som en dans
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2006/04/18 :  11:36:24  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Hur kommer det sig att skärmen endast anslutes i ena änden och vad får den för funktion jämfört med en kabel utan skärmen?

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/04/18 :  16:30:08  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
All skit som skärmen suger i sig försvinner in i väggen genom jorden i shukokontakten som skärmen är ansluten till.
Utan skärn kommer skräpet dit man inte vill ha det. In i apparaten!
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2006/04/19 :  00:08:03  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Aha... alltså, skit = störningar...

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/04/20 :  07:48:37  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
Yes
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000