HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Tips önskas: Bra ambient musik?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/04/26 :  23:07:39  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Önskar tips på ambient/electronica music, den får gärna vara banal och lättlyssnad ( barmusik?)

Sedan samma genre, men lite orient/arabisk inspirerad och kanske...några stänk Shiela Shandra oxå....?! hmm, undrar vad man vill ha egentligen!

/M

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Knoppen
Member

3244 Posts

Posted - 2006/04/27 :  11:20:51  Show Profile Send Knoppen a Private Message
Future Sound of London. (fast det är knappast barmusik) Undvik dock de två senaste albumen.

Orb. (bra)

Orbital. (mer rytm än Orb)

Skivbolaget "em:t". Alla deras skivor. Helt suveränt ljud, och grym ambient. Riktigt skumma grejor.

Aphex Twin (behöver nog ej närmare förklaring)


Din andra genre:

Typ Bally Sagoo, Nitin Sawhney, etc.

Mäter det dåligt så är det iaf inte bra..
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2006/04/27 :  11:22:26  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Vangelis "Antarctica" eller kanske "1492 Conquest of Paradise" (filmmusik) eller "El Greco" De två senare innehåller vissa vokala inslag.

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125

Edited by - LeoArietis on 2006/04/27 11:22:57
Go to Top of Page

garmen
Member

757 Posts

Posted - 2006/04/27 :  13:52:44  Show Profile Send garmen a Private Message
i denna tråden har vi betat av liknande artister och skivor, kika lite i den, hoppas att du hittar något du gillar

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=44610&SearchTerms=klf


"Var därför noga med hur ni lyssnar, ty den som har, han skall få, men den som inte har, från honom ska tas också det han tror han har"
Lukas 8:18


http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=35882
skivsamlingen uppdateras fortlöpande -> http://www.discogs.com/collection?user=garmen
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2006/04/27 :  19:00:55  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Kolla upp Telefon Tel Aviv, Supreme Beings Of Leisure och Four 80 East!
Fast det sista kanske inte hör till ambient … men verkar skön bra musik ändå.

Gissar också att du skulle gilla följande:
Nirvana Lounge och Buddha Bar I. De är alltså samlingsalbum och innehåller skön blandning av olika stilar inom lounge/chill-out.

Claude Challe har gjort många sköna blandningar av den här typ av musik. Samt Stéphane Pompougnac med sin serie av Hotel Costes.

Sen finns det Comfort Zone, som har många skivor i genren.
OM Lounge är en annan bra serie skivor av samma stil.

Nämnas kan också den franska gruppen Air, Boards Of Canada, Thievery Corporation samt Ltj Bukem.

Groove Armada med sin låt At The River, är given … Den finns, som säkert många andra, i flera olika mixar.

Kul att det finns andra som intresserar sig för musikformen *s* Jag försöker själv hitta bra musik av chillout, ambient, trip-hop etc. men det är inte lätt att hitta guldkorn …
Visserligen var det kanske några år sen den här musiken var allra hetast … men jag har alltid varit lite av en slow starter *lol*
/JJ

Edited by - pick-me-up on 2006/04/27 19:23:24
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2006/04/27 :  20:32:17  Show Profile Send svejk a Private Message
Brian Eno har gjort mycket sådant. Lyssnade på hans 70-tals grejer mycket när det begav sig. Tidig medlem i Roxy Music var med på de första plattorna


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

mikethebike
Member

305 Posts

Posted - 2006/04/27 :  22:12:49  Show Profile Send mikethebike a Private Message
Lyssnade nyss på Daniel Lanois Belladonna (han har faktiskt varit med och producerat ett par av Enos skivor appropå svejks hegjutna rekommendation ... jag dubblerar den!). Väldig bra "ambient music"; långsamt skiftande och "pulserande" musik (hans övriga skivor är inte att betrakta som ambient dock, men j*vligt bra de med på sitt sätt).

Somliga kanske inte håller med mig, men jag tycker att tre "klassiska" kompositörer plattsar på listan också: Michael Nyman, Philip Glass och Arvo Pärt. Inte "elektronika-ambient", men de har ofta samma "uppbyggnad" av låtarna (kanske heter "kompositionerna" ... nåja); ofta minimalistiska med repetitiva inslag där teman "glider" in och ur varandra.

Lyssna till exempel på Cantus in Memory of Benjamin Britten av Pärt - ett nästan hypnotiskt stycke som är smärtsamt vackert.

I'm reliable sources, I'll tell ya anything you want me to know
Go to Top of Page

IHiFi.se
Member

190 Posts

Posted - 2006/04/28 :  07:54:34  Show Profile  Visit IHiFi.se's Homepage Send IHiFi.se a Private Message
Jag rekommenderar Sigur Rós. Ett isländskt lite poppigare ambientband.

Driver www.ihifi.se

Compact / Swans / G&W / Xindak / Original / E&T / Yarland
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2006/04/30 :  02:44:46  Show Profile Send regner a Private Message
Det finns mycket bra ambient som de flesta troligtvis har missat. På oldschoolsidan (där jag är mest hemma) har vi tex, Jon Jenkins, Workbench och Amethystium.

Jon Jenkins, zzyzx road:
http://www.spottedpeccary.com/bclpre.php?clip=Zzyzx_512.mov&height=249&width=480
Workbench, roundabout:
http://www.workbench-music.com/audio/album4/roundabout.mp3
amethystium, Autumn Interlude
http://www.amethystium.com/sound/amethystium%20-%20aphelion%2006%20xrpt%20-%20autumn%20interlude.mp3
(man kan även streama en rad hela låtar på amethystium.com)
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2006/04/30 :  03:14:49  Show Profile Send regner a Private Message
ett litet tips på Newschoolsidan också.. The Sushi Club. Deras senaste platta är helt fantastisk.

Några Lounge tips: Afterlife, Angel Tears...
Go to Top of Page

myskankan
Member

177 Posts

Posted - 2006/05/01 :  01:17:42  Show Profile Send myskankan a Private Message
The Infinity Project - Mystical Experiences är riktigt bra. Sen har vi Shpongle - Are You Shpongled? som är en av dom bästa skivorna någonsin...

Kanske inte banalt/lättlyssnat men om man tycker om ambient så måste man ge dom en chans, enligt mig...

Nature never did betray the heart that loved her...

Nästan alla mina skivor Min anläggning
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/05/02 :  14:32:05  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Tack för alla tipsen, det blev nästan för mycket, men jag har börjat med att beställa dessa...

Future Sound Of London - Dead Cities
Sawhney Nitin - Introducing
Orbital - Platinum Collection / Halycon
Aphex Twin - Analogue Bubblebath Vol 3

Så får vi se....

/MI


- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

guldfisk
Semesterfirare

899 Posts

Posted - 2006/05/02 :  16:37:47  Show Profile  Visit guldfisk's Homepage Send guldfisk a Private Message
Thievery Corporation.

Jag har skivan The Richest Man In Babylon.

...perspektiv...
.
Go to Top of Page

tommypeters
Medlem i AÖ

1020 Posts

Posted - 2006/05/02 :  21:16:49  Show Profile Send tommypeters a Private Message
Jag har lyssnat på det mesta ovan (utom Old-School-tipsen, alltid lär man sig något nytt även om det är gammalt) och det är många bra tips. KLF Chillout från "andra tråden" samt Café del Mar hör väl till det mest lättlyssnade, nämnda Philip Glass bland den mer svårlyssnade ambient - men ändå bra.

Sedan finns det en hel del - mycket bra - World Music/Ethnic/New Age-ambient. "Maitrea - The Asian Experience", en hel del av Karunesh skivor osv.

Till slut de två ambientkungarna:

Robert Haig Coxon - en kanadensare som inte gjort så många skivor, men alla är bra. The Silent Path är dock bäst.

Oliver Shanti (and Friends) - han har gjort mängder med skivor, oftast "tema-skivor" byggande på "lokal musik" där de musikerna deltar (="and Friends"). Till exempel musik från amerikanska indianer, Tibet, Kina, Nepal, arabisk musik etc. Tilar som Medicine Power, Well Balanced, Shaman och Tai Chi Too

Meridian G98DH/G68ADV/DSP5000C/D1500/DSP33
BC Acoustique ACT A3
NuForce Ref8.200W
Velodyne DD-15 & DD-12
Go to Top of Page

mikethebike
Member

305 Posts

Posted - 2006/05/02 :  23:45:45  Show Profile Send mikethebike a Private Message
Lyssna på P2s Klingan och Kaleidoskop ... jag ångrar bittert att jag inte skaffade en tuner tidigare! En veritabel visthusbod av musiktips (inte alltid ambient, men nästan alltid spännande) ... enda problemet är att det blir dyrt att "agera" på alla dessa uppslag jag fått därifrån (order bl a på Clogs lagd nu i kväll).

I'm reliable sources, I'll tell ya anything you want me to know
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2006/05/02 :  23:57:05  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message
Jag brukar lyssna på webradiokanalen "Cryosleep". Så den rekommenderar jag som bakgrundsbrus.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2006/05/04 :  02:18:58  Show Profile Send regner a Private Message
ett litet förtydligande kanske behövs. Ambient är idag uppdelad i 2 huvudsubgenrar, Newschool och oldschool. (new eller old har alltså inget med låtens ålder att göra)
Oldschool har lite lugnare och.. vackrare tongångar (Jon Jenkins, zzyzx road är ett perfekt exempel) medans newschool ofta har starka ethnic och psykadelic (bland annat) influenser.

Edited by - regner on 2006/05/04 12:26:58
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2006/05/04 :  07:45:07  Show Profile
Kanske inte riktigt Ambient då... men Manish Vyas! Hur skön musik som helst att softa till.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2006/05/04 :  12:57:20  Show Profile Send regner a Private Message
Magils, i ditt första inlägg så eftersökte du banal och lättlyssnad barmusik. Denna musikstilen kallas Lounge. Ingen av de skivor du har beställt faller under det facket.
Om du vill så en inblick i loungevärlden är samlingsskivorna sea of silence vol2 eller The Best Of Ambient Lounge två bra alternativ.
På dem hittar du en del skräp men även bland det bästa som lounge har att erbjuda..
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2006/05/06 :  16:59:21  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
Hej regner!

Det är lite förbluffande med alla dessa olika benämningar. Var skulle du lokalisera musiken som ofta kallas för chill-out/chillout?
För mig låter det ungefär samma kategori som din förklaring till lounge!

Har jag fel, eller …? *s*
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2006/05/09 :  22:06:05  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Hej,

Jag är nog ute söker i största allmänhet. Kanske är inte ens ambient rätt begrepp....

Har fått hem endast Future Sound of London .... vissa delar är ju ganska "skumma" medans andra träffar ganska bra...får lyssna ett tag till.

/M

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

bostrowskij
RödaTråden vinnare

839 Posts

Posted - 2006/05/09 :  23:22:46  Show Profile Send bostrowskij a Private Message
Lyssnar en hel del på genren ifråga, och en favorit är "Odes" med den grekiska sångerskan/skådespelerskan Irene Papas tillsammans med Vangelis (eller Evangelos Papathanissou som han egentligen heter).
Irene Papas är en sorts Grekisk Monika Zetterlund, och musiken bygger på uråldriga Grekiska folksånger som Vangelis bygger stämningar runt med ödsliga synthar. Mycket vackert och avslappnande med en lätt orientalisk touch
http://www.vangelismovements.com/odes.htm
Sen har vi ju Salvador Dalí's favorittyskar Tangerine Dream, riktigt flummiga grejer. Har gjort en herrans massa plattor, två mycket bra är "Force Majeure" och "Strathosfear".
Lite mera traditionellt arabisk musik är Egyptiske Farid El Atrache, plattan "Super Belly Dance" är en klassiker som är mycket stämningsfull , men kanske väl rytmisk för att passa i "ambient"-facket. Passar bra om man vill se frun/flickvännen gunga på höfterna ;-)
Go to Top of Page

struts
Member

315 Posts

Posted - 2006/05/11 :  22:15:53  Show Profile Send struts a Private Message
Fick nyligen fatt på trumpetaren Jon Hassels senaste "Maarifa Street" som är hur coooool som helst och Hassel har ofta ett orientaliskt stuk på låtarna. Hassels musik benämns ibland som "konstmusik" men för mig så är det ambient med stort A.
Även "Fascinoma", också en Hassel cd, är grymt bra där även Ry Cooder finns med på. På den finns en version av Caravan som verkligen sätter dig på camelryggen genom ökenlandskap, det är bara att blunda och resa med.
Lyssna gärna på lite smakprov på Amazon för att bilda dig en egen uppfattning.
Go to Top of Page

lucabrassi
Member

74 Posts

Posted - 2006/05/14 :  21:18:34  Show Profile Send lucabrassi a Private Message
Hej! jag kör endel Solaroid, svenskt, Krister Linder faktiskt, lite väl vemodigt för bar kanske? :) Låten "Travel Inside" är riktigt cool!!

HIFI-nybörjare

Edited by - lucabrassi on 2006/05/14 21:19:21
Go to Top of Page

regner
Member

899 Posts

Posted - 2006/05/15 :  12:54:35  Show Profile Send regner a Private Message
pick-me-up,

alltså, det är inte lätt att särskilja de olika stilarna. : ) Chillout är igentligen ingen genre utan ett samlingsnamn för en rad olika musikstilar och det är samma sak med Lounge. Vart gränsen mellan lounge och chillout går är otroligt svårt att beskriva i ord, utan det är något ivf jag hör. Det beror iof mer på att jag är taskig på att förklara än något annat. ;)
Go to Top of Page

lucabrassi
Member

74 Posts

Posted - 2006/05/15 :  14:28:10  Show Profile Send lucabrassi a Private Message
regner, appropå musikstilar, du verkar veta, kan man säja att det finns en musikstil som kallas "intelligent ambient" och vad är i så fall motsvarande på andra ledden, "unintelligent ambient"? hehe, tacka vet jag sk. Stompig house då vet man vad man pratar om, untz untz untz :)

HIFI-nybörjare

Edited by - lucabrassi on 2006/05/15 14:28:46
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000