HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Veckans Skiva: CJ-The Trinity Session (619)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2006/05/09 :  23:17:35  Show Profile Send ztenlund a Private Message

Cowboy Junkies – The Trinity Session





Utgivningsdatum: 1993-12-13
(ursprungligen 1988-11-15)
Skivformat: CD
Etikett: RCA
Katalognummer: 74321 18356 2
Speltid: ~53 min (12 låtar)


Spårlista:
01. Mining For Gold
02. Misguided Angel
03. Blue Moon Revisited (Song For Elvis)
04. I Don't Get It
05. I'm So Lonesome I Could Cry
06. To Love Is To Bury
07. 200 More Miles
08. Dreaming My Dreams With You
09. Working On A Building
10. Sweet Jane
11. Postcard Blues
12. Walking After Midnight



Men vad nu? Varför denna gamling?

Detta är helt klart enligt min mening en modern klassiker med en spännande bakgrund . Skivan är inspelad innan med en mycket liten budget, producenten Peter Moore fick $250, och från början släppt på ett independentbolag. Några riktiga repetitioner hade man inte heller råd med, de musiker som skulle vara med fick helt enkelt material tillsänt och fick använda sin kompetens och sätta sig in i musiken var för sig.
Den är klassad som ”Essential Recording” av Amazon.com och det är inte svårt att förstå varför.


Vad är det då?

Albumet är den kanadensiska alt-rock/country gruppen Cowboy Junkies andra och är precis som det första ”Whites Off Earth Now” inspelat live med en enda mikrofon, en Calrec Ambisonic på en digital 2-track. Det här innebär att all ”mixning” är gjord genom att vid inspelningen flytta runt musikerna tills balansen i ljudbilden blev den rätta. Vid solon fick de helt enkelt spela starkare eller flytta närmare mikrofonen beroende på instrument. Margo Timmins röst kördes helt enkelt genom en bra PA högtalare man hittade på plats medan hon själv stod lite vid sidan av de andra.


Cowboy Junkies, modell 80-tal


Anledningen till den underbara akustiken på skivan och namnet är att den är inspelad på 14 timmar den 27 November 1987 i The Church Of The Holy Trinity i Toronto, Kanada.
A Cappellan med Margo Timmins ”Mining For Gold” är dock inspelad några dagar senare på samma plats eftersom man helt enkelt glömde bort den när det andra materialet spelades in.


The Church Of The Holy Trinity i Toronto, Kanada


Låtvalet är en blandad kompott mellan egenkomponerat, covers och ändrade covers. Inspirationen hämtade gruppen medan de drog runt på vägarna i södra delarna av USA mellan spelningarna med materialet från ”Whites Off Earth Now”. De influerades en hel del av gamla klassiska countrylåtar något de hörde gott om under den tiden men tidigare inte hört mycket av i Kanada. Inte bara låtvalet utan även intrumentvalet påvekades och en del låtar har pedal steel guitar, dragspel, mandolin mm.

En del klassiker har tagits med såsom Hank Williams ”I'm So Lonesome I Could Cry”, Patsy Clines ”Walking After Midnight” och tradionella ”Working On A Building”. De egna kompositionerna är bland annat ”Misguided Angel”, ”To Love Is To Bury” och ”200 More Miles”.

Tro nu inte att detta är någon skiva med vanligt country, nej det här är frågan om något djupare som verkligen når hela vägen in till själen. Jag har faktiskt haft stora svårigheter att skriva då jag på ett konstigt sätt sugs in i musiken, ni vet den där känslan när man gör något men helt plötsligt bara sitter och stirrar in i tomma intet och någon slags direktkommunikation har öppnats med själen. Jag kommer till det sjätte spåret ”To Love Is To Bury” och sedan står portarna vidöppna oavsett hur mycket jag försöker, det är helt enkelt lögn att göra motstånd. Det är så lugnande och fascinerande att ly

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2006/05/10 22:49:23

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2006/05/09 :  23:18:50  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Mer läsning om Cowboy Junkies:

Hemsidan:
http://www.cowboyjunkies.com/
Mer om albumet:
http://www.cowboyjunkies.com/albums/trinitysession/index2.html
Läs det för det är mycket intressant, tänk om fler hade all denna information om sina skivor!

Mer om bandet:
http://www.thecanadianencyclopedia.com/PrinterFriendly.cfm?Params=U1ARTU0000825

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2006/05/10 :  15:25:54  Show Profile Send svejk a Private Message
Braaa band. Dom spelar såååå sakta och sååå vackert. Rekomenderar oxå Lay it down med covbojsknarkarna denna är hög ljudkvalitet


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2006/05/10 :  16:52:12  Show Profile Send Mattias a Private Message

Tänkt just på det, den har jag ju hört hos Svejk. Trevligt

/Mattias
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2006/05/10 :  22:52:42  Show Profile Send ztenlund a Private Message
svejk:
Jag tror jag skulle komma bra överens med din skivsamling!

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler
Go to Top of Page

Cliffan
Member

473 Posts

Posted - 2006/05/11 :  00:06:39  Show Profile Send Cliffan a Private Message
Bra skiva det där, har haft den minst tio år, har dock spelat den bara ett fåtal gånger, roligt dock att jag gav den en chans till för en vecka sen! Jag såg musikvideon till "sweet jane" från denna skiva på mtv (lääänge sen), skrev upp gruppens och skvians namn och sen hittade jag skivan på nån skivmarknad och mindes låten.
men country känns det inte som, mera åt blueshållet. Roligt att den blir uppmärksammad, det förtjänar den!

Rör...
Go to Top of Page

ztenlund
Administrator, RödaTråden-vinnare, 300.000-klubben

8771 Posts

Posted - 2006/05/11 :  00:16:03  Show Profile Send ztenlund a Private Message
Det är lite svårt att beskriva musikstilen tycker i alla fall jag.
Känns inte som blues heller utan det är mer av en smältdegel...

Har du synpunkter på något? Hör gärna av dig via PM!
HiFiForum.nu's
Artikelregister | Regler

Edited by - ztenlund on 2006/05/11 00:42:14
Go to Top of Page

mrk
Member

313 Posts

Posted - 2006/05/13 :  23:14:10  Show Profile Send mrk a Private Message
Tack för en trevlig recension!
Kul att bli påmind om gamla glömda pärlor.. Älskar framför allt "Sweet jane" från denna skiva. Så lungt, så stämningsfullt. Melankoliskt så det förslår.

/mrk

-Det står en clown i mina kläder, och svär att allting är okay...
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42636
Go to Top of Page

Fisherking
Member

351 Posts

Posted - 2006/05/14 :  19:31:52  Show Profile Send Fisherking a Private Message
"Trinity sessions" är en modern klassiker. En sådan där skiva som inte så många "vanliga" känner till. Ibland när man träffar folk som gillar skivan känns det nästan som om man är med i ett hemligt sällskap.

Du och jag känner till hemligheten. Vi vet vad ingen annan vet. Vi känner "The Trinity Sessions" storhet. Man behöver bara nicka mot varandra när skivan nämns så vet man att här finns ännu en insatt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000