HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Utan bakvägg
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/11/09 :  22:43:38  Show Profile Send n00b a Private Message
Utan bakvägg ???

Alltså låt oss säga att rumet är 8 meter långt och 4 brett. Har ni provat att ställa högtalarna mitt i rummet ???

Så det blir ca 4m till bakvägg ???

Jag försöker kompromissa med min sambo =)))

Tror ni det skulle funka ???

//jonas

Mer effekt åt folket!!!

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/11/09 :  22:55:10  Show Profile Send Timbre a Private Message

Varför inte föreslå en vacker krukväxt att ställa vid bakväggen nu när det blir gott om plats...
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2002/11/09 :  23:13:02  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Timbres rum är 13 meter långt och ca. 4 meter brett. Så förutsättningarna för din dröm finns in the real world. Och det funkar bra.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/

Edited by - Jorma on 2002/11/09 23:14:08
Go to Top of Page

svensson
många inlägg är det....

484 Posts

Posted - 2002/11/09 :  23:21:15  Show Profile Send svensson a Private Message
n
Klart det fungerar om du har den möjligheten...
Fast nån gräns finns det naturligtvis innan avstånden
blir för långa...

Det börja tidigt, så tidigt jag minns....
Go to Top of Page

hali
Member

374 Posts

Posted - 2002/11/09 :  23:27:34  Show Profile  Visit hali's Homepage Send hali a Private Message
En liten nackdel man får leva med är ju att högtalarkabeln ligger mitt över golvet. Alternativt om man har monoblock så blir det långa signalkablar (som brukar vara tunnare).

Say's who!?
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/11/09 :  23:38:22  Show Profile Send Timbre a Private Message
Ett alternativ kan ju vara att dela upp rummet i tre delar från kortvägg till kortvägg.
vägg----högtalare----lyssnare----vägg
Förklara för sambon att de första dagarna är kritiska. Sen märker hon det inte...
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/11/09 :  23:47:41  Show Profile Send yalpa a Private Message
jag tror nog att det behövs lite stöd i basen, så bakvägg skadar inte, däremot kan man ha fritt bakom lyssningssoffan, det blir en mer estetiskt tilltalande lösning också, för jag har aldrig sett nån ha stereon mitt i vardagsrummet.
Go to Top of Page

n00b
"Besan"

1532 Posts

Posted - 2002/11/10 :  10:40:42  Show Profile Send n00b a Private Message
Nu har jag provat och det gick sådär =(((

Som sagt, basen försvann men viss musik blev ett snäpp bättre.

Jag drar upp en bild på det senare =)))

//jonas

Mer effekt åt folket!!!
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7952 Posts

Posted - 2002/11/10 :  10:54:09  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
quote:
jag tror nog att det behövs lite stöd i basen, så bakvägg skadar inte,

Om högtalarna ställs i mitten av rummet får man också extra stöd i basen enligt min erfaranhet.
Samma sak om lyssningsplatsen är mot en vägg.

Deesutom upplever jag att perspektivet blir djupare, men det beror nog på att bakväggen mentalt sätter en gräns för djupet.
Även om man har en djup stereobild så är det svårt att bortse från att det finns en vägg 1 m bakom högtalarna. Det är lättare att bortse från väggen om den är ytterligare ett par meter bakom.

Edited by - Björn-Ola on 2002/11/10 10:58:59
Go to Top of Page

JM
Member

533 Posts

Posted - 2002/11/10 :  10:58:48  Show Profile Send JM a Private Message
Ett rum kan inte bli för stort ! Det enda problemet är väl att basnivån kan bli lite svag. (mycket luft att sätta i rörelse)

Jag skulle jättegärna ha ett rum som är 20x15 meter och 4 meter i takhöjd ! ;) Åsså ett biljarbord, åsså ett jätteakvarium, åsså en Porche på parkeringen..... He !

Mvh/Janne

Att mäta är att veta !
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/11/10 :  11:00:12  Show Profile Send Timbre a Private Message

n00b, det är nu det verkliga arbetet börjar...!
Småförskjutning av högtaleriet in och ut ur rumsnoder.
Det blir en lång söndag...!
Go to Top of Page

Neodynium
Member

2170 Posts

Posted - 2002/11/10 :  11:13:32  Show Profile Send Neodynium a Private Message
Långrandigt.. men samtidigt skoj.. att flytta runt högtalarna alltså. Dock så kan det vara bra om man är 2. Roligare då...

Hmm.. jag tror jag behöver kaffe.. svamlar ju

quote:
Originally posted by Timbre

n00b, det är nu det verkliga arbetet börjar...!
Småförskjutning av högtaleriet in och ut ur rumsnoder.
Det blir en lång söndag...!

Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2002/11/10 :  11:13:44  Show Profile Send markih a Private Message
Det som vanligen brukar hända, är att basstödet från bakväggen minskar, samt att djupet i ljudbilden påverkas. Man för en tidsfördröjd reflex från bakväggen och när den överstiger ca 1,5-2m uppfattas denna separat från högtalarna och "lägger till ett speglande djup" till ljudbilden.
Man kan uppleva detta som extra djup men är alltså inget som kommer från själva inspelningen och är i puristisk mening inte tillhörande återgivningen.

Allt detta enligt undersökningar som jag läst, gjorda av.. ja gissa vem(?!).

markih

Edited by - markih on 2002/11/10 11:16:37
Go to Top of Page

Björn-Ola

7952 Posts

Posted - 2002/11/10 :  11:21:22  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Min uppfattning är att basförstärkningen minskar när man flyttar ut högtalarna från väggen upp till 1/4 av rumslängden för att sedan öka igen till en pik i mitten i rummet.
Men Strömberg hävdar att högtalarna ska stå 1/3 in i rummet för minsta baspåverkan.
Jag får undersöka saken och återkomma.
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/11/10 :  11:41:37  Show Profile Send Timbre a Private Message

Här kan man ju laborera fram sin egen tonala balans. Är det purism som eftersträvas blir det ombyggnad, flytta ut i naturen eller hörlurar att välja på.
Flytta ut i naturen kanske inte är så bra eftersom man tappar dynamik när di små djuren sätter igång...
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2002/11/10 :  12:36:33  Show Profile Send markih a Private Message
B-O!
Vad som vanligen händer är att basförstärkningen varierar beroende på plats och avstånd från väggar. När du tar ditt exempel, kanske du hör basen i ett visst spektrum förstärks, skulle du lyssna på andra frekvenser kanske dessa försvagas.

Har man högtalarna nära bakvägg, kommer alla frekvenser med våglängd större än ca 6*avståndet vägg-högtalare att förstärkas med upp till 6dB. Har du nära sidovägg blir det på samma sätt ytterligare 6dB.

Ex:Har man 1m till bakvägg, kommer våglängder större än ca 6*1m=6m att förstärkas. Detta motsvarar att frekvenser lägre än 340/6=57Hz kommer att förstärkas.

För våglängder kortare än 6m kommer dessa att förstärkas och försvagas om vartannat när man går upp i frekvens. Man kommer tex att få en dipp vid 340/4=85Hz, en förstärkning vid 2*85=170Hz, ytterligare en dipp vid 3*85=255Hz och en förstärkning vid 4*85=340Hz osv.

Därför påverkar väggarna så mycket vilket ljud man får, ett myller av reflexer och interferenser i rummet och det är det samlade ljudet som når örat. Nu är det så bra att örat i viss mån kan riktningsbestämma varifrån ljud kommer, så alla reflexer är inte lika destruktiva.
Men en dämpvägg bakom högtalrna är bra ur återgivningssynpunkt, dvs när man vill att all illusion av rumslighet ska komma från inspelningen och inte från vardagsrummet man sitter och lyssnar i.
Men bakreflexen kan ge ett förföriskt djup ibland, som dock ligger på alla inspelningar.

markih

Edited by - markih on 2002/11/10 12:43:57
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/11/10 :  12:53:09  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Purism är inte liktydligt med "perfekt eller inte alls". Visst kan man sträva mot det puristiska och ändå köpa kompromiser. Ute i naturen är inte puristiskt alls enligt mig, eftersom jag antar att högtalare är konstruerade för rum. Man kan ju alltid ha med sig väggar visserligen men det går även bra att vara hemma. Jag själv är skapligt puristisk men faktiskt inte vad gäller basen. Jag använder hellre ett aktivt delat system där möjligheter med utplacering av flera basmoduler ger bättre möjligheter att kontrollera stående vågor. Just att "ta" bort allt under en viss frekvens från sidosystemen och placera dom högtalarna på annan plats är inte lika puristiskt enligt mig. Dock ger det andra fördelar hos mig vilket i slutändan ändå är mer puristiskt. Det som är enligt mig världens bästa högtalarsystem är aktivt delat. Fullregisterhögtalarna kommer en bra bit efter dom bästa aktivt delade systemen. Allt mig veterligen och `tyckerligen´ givetvis.

Till sakfrågan. Några/flera högtalarmodeller är konstruerade för att stå på ett mer eller mindre ungefärligt avstånd till väggen för att tonkurvan ska bli bra. Problem med tidiga reflexer får då avhjälpas med absornenter. Om man har placerat långt från bakvägg bör ändå sena reflexer också absorberas nästan helt men mer om det längre ner. Problem med minskat upplevt djup på grund av synintryckets härskande i skallen avhjälpes med släckt belysning. I dagsljus kan man alltid blunda om man vill. Resten får man leva med.

Min(nåja, jag har inte alls kommit på den själv utan plankat någon annans) modell av hur jag tänker mig detta med konsertsal och lyssningsrumssal är att lyssningsrummet är en loge som står i en konsertsal. Framväggen(vilket blir allt bakom planet som går genom båda högtalarna) i logen är öppen ut mot konsertsalen. Ganska naturligt. Inspelningslokalen är konsertsalen och den finns representerad på skivan. Då behöver nästan alla reflexer som kommer från lyssningsrummets del bakom högtalarna absorberas bort. Man får då nästan enbart ljud från inspelningslokalen framifrån och det rum man själv sitter i ger tillskott från sidor och bakifrån. Detta är reflexer som bör vara där eftersom man förväntar sig detta. Basstödet till högtalarna från bakvägg bör däremot vara där om detta ger rätt frekvensgång.

Men detta hade kanske inte alls så mycket med sakfrågan att göra egentligen. Var högtalarna ska stå handlar om rummets geometri givetvis. Att säga att högtalaren ska stå på ett givet djupförhållande går inte då man kanske har en högtalarmodell som behöver ett visst avstånd till bakvägg på grund av det stöd som finns. Dessutom kan problemen i rum vara av så olika art att det skiljer sig från fall till fall. Dessutom kanske man inte alls vill eftersträva något annat än att det ska lira okey i ens egna öron och då är det bara att testa sig fram. För att komma närmast realism tror jag dock att antalet möjligheter minskar och att åtgärder i rummet blir ett måste. Det handlar oftast inte om lite tyg bakom högtalarna utan snarare om regelverk med fiber i och hålade skivor med absorbent utanpå med mera. Tyvär!

John

Is there anybody out there?
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/11/10 :  13:16:28  Show Profile Send yalpa a Private Message
nu har jag letat upp bilden på n00b's stereo...

http://www.hififorum.nu/topic.asp?TOPIC_ID=1088&whichpage=30

det gardinlösa fönstret bakom lär reflektera det mesta, dessutom finns ingen tjock matta på golvet...det är bara att flytta över allt så att det finns en vanlig vägg bakom och fixa en matta så har det löst sig direkt...evetuellt några fina absorbenter också bakom högtalarna...att flytta ut stereon mitt i rummet verkar imho estetiskt motbjudande och opraktiskt, men fixa en bild på hur det ser ut och helst så att hela rummet kommer med...

fast det är inte mitt hem, so who am I to speak...
Go to Top of Page

Timbre
Member

4608 Posts

Posted - 2002/11/10 :  13:29:08  Show Profile Send Timbre a Private Message

Smaken är som baken men det går att leva med.
4,25 meter till bakvägg.

Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2002/11/10 :  13:34:12  Show Profile Send markih a Private Message
Jag var nog lite otydlig i ett tidigare inlägg: Det är inget fel med att ha långt till bakvägg. De negativa aspekterna av reflexer från bakvägg såsom ofritt mellanregister och diskant etc minskar!

Att ha högtalare alltför nära en odämpad bakvägg är ingen höjdare tycker jag. Bättre då att ha bra avstånd. Ännu bättre att också dämpa.
Så, nu fick jag perspektiv på frågan

markih

Edited by - markih on 2002/11/10 13:37:22
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/11/10 :  13:49:48  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Hur långt har du till högtalarna Timbre? Och vad är avståndet mellan dom. Man kanske luras av bilden men det ser ut som om högtalare/lyssnare bildar en väldigt spetsig liksidig triangel(liten vinkel mot högtalarna från lyssnaren)?

Du har väldigt fint hemma. Extremt fint faktiskt!

John

Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/11/10 :  13:55:16  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
att ha en reflekterande yta mellan högtalarna beöver inte vara av ondo. Det ger lite "liv" åt mittregionen vilket kan behövas för att släta ut en eventuell övertydlig stereosystempresentation. Dock bör det vara endast en lite yta där och resten av bakvägg skall absorberas bort helt. Enligt mitt stuk alltså.

John

Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/11/10 :  14:14:00  Show Profile Send yalpa a Private Message
Timbre > javisst kan det funka, men jag antar att det där inte är enda "vardagsrummet" i ditt hus?
n00b (och många andra) bor i lägenhet, då kan det vara kul med lite plats kvar om det blir fest etc. , därför tror jag att lösningen "hyffsat nära bakvägg" ändå är den som jag skulle ha valt.

att fixa lite snygga dämppaneler för några hundra, kanske uppåt 2lök är inte alls farligt med tanke på vad stereon kostar, och de kan ju följa med vid flytt...
Go to Top of Page

Staffan
Member

714 Posts

Posted - 2002/11/10 :  15:12:16  Show Profile Send Staffan a Private Message
Timbre,har du några problem
med trapphuset?
Har själv ett på ungefär
samma avstånd och basen
"rinner"liksom ner där.
Skillnaden är att mitt
ligger på sidan av lyssnings-
rummet.
Go to Top of Page

Björn-Ola

7952 Posts

Posted - 2002/11/10 :  15:14:47  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Det är ju alldeles tydligt att Timbre gett upp det här med att få till rätt högtalarplacering och sitter och lyssnar på hörlurar istället.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/11/10 :  15:29:28  Show Profile Send yalpa a Private Message
quote:
Originally posted by Björn-Ola

Det är ju alldeles tydligt att Timbre gett upp det här med att få till rätt högtalarplacering och sitter och lyssnar på hörlurar istället.

haha, det lär låta tydligare iaf...enda som behövs är en rapp subba framför lyssningsfåtöljen, sen är man i himlen...
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000