HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hjälp, jag behöver ett "övergångssystem"
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/05/31 :  10:06:51  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Efter frivillig exil i två år måste jag ha något att spela på. Jag skall försöka sälja det jag har då det systemet var helt fel för mig och inte passar mina lyssningsbehov. Arbetslös som jag också är, kan jag bara lägga ca. 10 000:- på ett par högtalare. Gammal förstärkare och skivspelare som jag har får duga, och gammal dator skall bli min transport hade jag tänkt mig tills jag förhoppningsvis kan skaffa det jag vill ha. Förstärkaren är en Teak A-X5000.

Lång inledning detta, nu till kärnfrågan, behöver tips på hur förfara för att välja högtalare, räknar inte med väldigt mkt välljud, men ljud så att man överlever. Jag har ett par studiomonitorer, Soundcraft "Spirit Absolute 2"
http://www.soundcraft.co.uk/product_sheet.asp?product_id=104#blue

som skall ha ett frekvensomfång 45Hz-20kHz vilka jag funderar på att koppla till två aktiva servo subbar från Rythmik:
http://www.rythmikaudio.com/servo_product.htm

Vad brukar en sådan här lösning kräva för in/utgångar på förstärkaren, och skulle en "crossover" vara behjälplig, eller överkurs för ett sådant system?

I jämförelse med system liknande det ovan, kulle ett par vanliga fullfrekvensare modell golvhögtalare, typ ett par Cerwin-Vega CLSC-215 eller Cerwin-Vega CLSC-15 från Hi-Fi Klubben vara ett bättre alternativ tycker ni? Finns det byggsatser som låter bättre? Jag vill ha högtalare som går ner en bit i frekvenserna och kan spela högt då jag ibland gillar att vrida upp reglaget rejält när jag är ensam hemma. Detta innebär väl antar jag att de inte får vara alltför trögdrivna då min förstärkare inte är den bästa?

Alla tips och förslag kommer att läsas med stort intresse.

J. Ullberg

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2006/05/31 :  13:29:40  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Har du möjlighet att kika på begagnat så finns ju många alternativ för 7-10k. Nyckeln är att inte har för bråttom.


Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

UrSv
Member

2785 Posts

Posted - 2006/05/31 :  13:56:30  Show Profile Send UrSv a Private Message
Kolla säljes. Ett par Jamo för 8K säljes.
Go to Top of Page

Blue
Member

2120 Posts

Posted - 2006/05/31 :  13:58:07  Show Profile Send Blue a Private Message
10 000 kr tycker inte jag är "bara" för ett par högtalare. För sådana pengar kan du få riktigt bra grejer! Men att köpa Cerwin-Vega bara för att kunna spela högt låter lite sådär tycker jag. Finns betydligt bättre högtalare, och med normalhög känslighet bör det funka för dom flesta lyssningsvanor. Sedan kan du ju uppgradera förstärkeriet längre fram.

: )

Ett kungarike för en vevgrammofon.
Go to Top of Page

Bunkert
Member

769 Posts

Posted - 2006/05/31 :  20:37:55  Show Profile  Visit Bunkert's Homepage Send Bunkert a Private Message
Det finns många som byter upp sig långt innan grejerna ens blivit gamla.

Begagnat är kanooon!

Sökte på Högtalare på säljes på hifimagasinet.

200 träffar!!!

http://www.hifimagasinet.com/sokannonser.asp

Satsa stort på en sak i taget = Roligare

Edited by - Bunkert on 2006/05/31 20:38:48
Go to Top of Page

ninja
Member

2476 Posts

Posted - 2006/05/31 :  20:40:55  Show Profile Send ninja a Private Message
"Paket" med: Acoustic Energy, Densen, Rotel och Supra för 9000 kr

http://www.blocket.se/vi/8372638.htm?ca=15_s

Made in SFRJ!
First they came;
HD 60 fps
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2006/05/31 :  23:52:56  Show Profile Send guy gadbois a Private Message
Är inte kanton kända för att gå att spela rejält högt med utan att det går ut över ljudet? De högtalare i prisklassen runt 8-10 tusen från kanton jag har hört har alla låtit mkt bra.

Min anläggningstråd
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/06/01 :  11:15:49  Show Profile Send Stickan a Private Message
Klipsch har ett par tre lättdrivna(93db) golvare upp till 10000kr.

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

hjort
Member

754 Posts

Posted - 2006/06/02 :  15:38:06  Show Profile Send hjort a Private Message
Buggsson du har mina gamla studiomonitorer

Jag tycker nog du ska prova nya prylar själv och inte blint lita på tillverkarnas specar.

Absolut2's uppmätta frekvensgång och verkningsgrad ger jag inte mycket för.

Jag har själv ett par högtalare med 86dB uppmätt verkningsgrad och den är högre i verkligheten än dina monitorer.
Sen att basen har -3dB vid 45 Hz när det knappt hörs något under 50Hz
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/06/08 :  00:28:36  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Ja det är ju helt klart att ingen tycks tycka att vägen via monitorerna och två subbar är vägen att vandra. Svårigheten som jag ser det då är hur hitta något som man har råd med som samtidigt överensstämmer med vad jag tror mig vilja ha. Följande har jag fått för mig att jag vill se hos eventuella kandidater:

1. Högtalarna skall vara golvare
2. Inga småelement, minst 8" för baselementet, (om ej 3-4 st. 6-7" möjligen då)
3. Bör ner till ca 25-30 Hz
4. Måste kunna spela högt utan ansträngning

De måste nog vara relativt lättdrivna då min förstärkare är på bara ca. 75-100W beroende på vilken typ av W man menar. Mitt rum är ca. 36 m^2 med en dörröppning och en bardisköppning ut mot ytterligare ca. 11 m^2.

Blue, har du några mera handfasta tips på högtalare som kan passa enligt ovan? Cerwin-Vega var bara ett exempel på ett par som går långt ner och är mkt lättdrivna, ialla fall enligt specifikationerna.

Någon som vet vilka Klipsch som avses?

Jag även försökt kolla in två Canton som jag tror kan passa, Vento 807 DC samt Karat 707 DC, men då många affärer har web-sidor gjorda av glada amatörer har inga prisuppgifter gått att få, någon som vet ca. priser för dessa, eller vilka kan det tänkas syfta på i 8- 10 000 SEK spannet?

Jag tänkte slutligen bara tillägga att jag, då jag gjort en egen kortlista för presumtiva golvare för en framtid då jag har jobb, kollat in vad som finns verkar det vara mkt magert med alternativ i 30 000 - 100 000 spannet (nypriser). Därför skulle specifika modellförslag uppskattas då jag annars inte vet vad jag skall försöka få fatt i.

J. Ullberg
Go to Top of Page

Stickan
Member

1725 Posts

Posted - 2006/06/14 :  17:19:30  Show Profile Send Stickan a Private Message
Klipscharna jag tänkte på är:F3.
2x8"+1"aludome.
35-23000hz +/-3db.
97db verkningsgrad.
Svart/cherry
Kostar 8000kr på Hifihuset.se

Praktikant på "Radio TV Hörnan" i Malmö.
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2006/06/17 :  21:15:18  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Hej Buggson,

Jag tänker att dina tankar om Soundcraft och Rytmik är nära på kloka.
Byt bara ut ordet "subwoofer" mot bashögtalare, och tänk dig att bygga 2 slutna bashögtalare som går upp till 100Hz med 1:a ordningens delningsfilter istället för att köpa subwoofers som dunkar upp till 50Hz med 100:de ordningens filter och två hål i lådan.

När basarna är klara får Soundcraft-monitorerna ett 1:a ordningens 100Hz högpassfilter över sig och eventuellt en rejäl socka i basreflexporten. Om det inte går att få till ljudet så kan de säljas eller få elementen utbytta medan lådorna behålls.

Om du, fru och barn kan leva med de ca 80 liter mina baslådor tar upp (tror du talade om 50L som önskat max?), så kan du plocka ihop ett par för ca 2500kr.
Nu har du fin bas klar och kan spela med de befintliga monitorerna tills du har byggt de ultimata. =)

Följ tråden "A quest for a better monitor":
http://www.goodsoundclub.com/Forums/ShowPost.aspx?postID=2531#2531

Jag är nästan avundsjuk på vilket kul och snickerimässigt lagom litet projekt det skulle kunna bli, några kvällar i verkstan din.

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/06/17 :  22:29:42  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Hej Ronnie, tack för idag.

Jag hade iof tänkt att bygga två st. slutna 50 lådor till Rytmik servosubbarna då slutna lådor är rekommenderade av Rythmik om jag inte missminner mig. De kommer ju med förstärkare också vilket gör att man får leva med den delning man kan göra på den förstärkaren. Då är det bara två lådor som behövs byggas.

Skall man göra på annat sätt känns det som om jag dels behöver skaffa mig kunskaper om vilken låda till vilket baselement (har inget program etc), plus att jag inget kan om delningsfilter och dylika tingestar. Kanske man skulle kunna använda en crossover, men själva baslådan känns som ett stort osäkert kort.

J. Ullberg
Go to Top of Page

Ronnie_Ericsson
Medlem i AÖ

1035 Posts

Posted - 2006/06/17 :  22:57:38  Show Profile  Visit Ronnie_Ericsson's Homepage Send Ronnie_Ericsson a Private Message
Hallo,

Som jag fattar det är Rytmik-kittet två baselement och en eller två förstärkare med servokrets.

Det jag tänker är att din trogna Teac-förstärkare har 2*75W (rena kärnkraftverket i jämförelse med mina 25-30W) och att dina monitorer har... var det 90dB känslighet, vilket är ganska precis vad du får med en 10"-bas (+-1 dB).
Det leder fram till att du absolut inte behöver fler förstärkare, utan endast två baselement, 12 träskivor, lim, några kuddar, två spolar för lågpassfilter till basen samt två kondensatorer för högpassfilter till monitorerna, ett par timmar till att göra dig expert i baslådetillverkning med hjälp av programmet WinISD och en delningsfilterkalkylator: http://www.linearteam.dk/default.aspx?download=winisd, http://www.muzique.com/schem/filter.htm.


Jag använder 3 speciella rosa baslådekuddar från IKEA i varje baslåda.

heavy like if you were pulling into your driveway only to witness the whole of the moon slowly crushing your house
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2006/07/01 :  14:38:48  Show Profile Send Buggsson a Private Message
Tack för tipsen Ronnie, jag får ta och titta vidare i de banorna så får jag se vart det leder.

J. Ullberg
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000