HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Från Rör till Ytmontering av komponenter.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Lech
Member

1353 Posts

Posted - 2006/06/03 :  10:27:48  Show Profile Send Lech a Private Message
.


Analog,purist,fanatiker
Allt var inte bättre förr,men det mesta.

Edited by - Lech on 2006/06/04 20:38:47

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7545 Posts

Posted - 2006/06/03 :  10:30:33  Show Profile Send Fuling a Private Message
Jag är stenhård anhängare av rör och P2P-uppbyggnad, om inte annat för att det finns en viss känsla i sådana byggen jämfört med miniatyriserade prylar på ett kretskort.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/06/03 :  11:28:03  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag har hört saker av båda slagen som spelat mycket bra.

Jag har en förkärlek för rör men samtidigt tycker jag att alla vägar är bra som leder till målet.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8274 Posts

Posted - 2006/06/03 :  11:47:30  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Går säkert bra att kombinera de 2 metoderna,nackdelen är väl att det behövs kretskort till smd.Lite svårt att hardwire smd komponenter.

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

esl
Upptäckare! Mästar-Harry 2007, 200.000-klubben

2578 Posts

Posted - 2006/06/03 :  14:24:20  Show Profile Send esl a Private Message
Jag tror det beror mycket på kopplingen.
Vilka impedanser man väljer och hur väl filtrerat både nätdel och signal är.

/esl

Innovare necesse est.
Det är ännu häftigare utan baffel.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2006/06/03 :  17:43:31  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Exakt vad jag menade med "alla vägar är bra som leder till målet".

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

LeoArietis
Member

1953 Posts

Posted - 2006/06/04 :  01:14:40  Show Profile  Visit LeoArietis's Homepage Send LeoArietis a Private Message
Om man mäter, vad mäter bäst? SMD eller rör och jag förutsätter att båda har maximalt bra konstruktion, komponenter och layout (i tex ett försteg).

Kostnadsmässigt vinner SMD på WO eller möjligtvis teknisk knock out, eller hur?

Min anläggning: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=30125
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2006/06/04 :  01:42:05  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det beror väl på vad man mäter. Vad gäller ex. brus så slår SMD (eller rättare sagt, halvledare) rör med hästlängder. Den totala distortionen hos rör är väl också ofta ganska hög men spektrat ser lite annorlunda ut än för halvledare vilket gör att de fortfarande fungerar väldigt bra för just hifi.


Sedan tycker jag man ska vara försiktig med att prata om vad som är "bäst". Det finns usla rörförstärkare och det finns usla halvledarförstärkare, men det finns ju lyckligtvis också många exempel på väldigt bra förstärkare av båda typerna.

Komponenterna är bara ingredienser, det ska ju som bekant till ett bra recept och en duktig kock också för att laga en god middag.

Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2006/06/04 :  09:23:07  Show Profile Send MatsT a Private Message
f95toli formulerade sig fint:
quote:
Komponenterna är bara ingredienser, det ska ju som bekant till ett bra recept och en duktig kock också för att laga en god middag.


Jag håller med men jag skulle vilja tillägga lite hur jag helst tillagar en god mix.

Min grundfilosofi är att det är bättre att använda goda råvaror som inte behöver efterjusteras eller kryddas onödigt mycket. Jag har en viss förkärlek för rör eftersom de ger möjlighet till mycket enkla kopplingar pga sin goda linjäritet. Därmed inte sagt att rör alltid ger bättre resultat än modernare komponenter, det beror mest på kocken men naturligtvis är goda råvaror trevligare att jobba med.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000